• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já úplně vidím, jak někdo ochotně schválí do provozu věc, která je závislá na tom, že bude mít internet, protože jinak by mohla v lepším případě zůstat viset uprostřed cesty a brzdit dopravu.

    Což furt předpokládá tu nepravděpodobnou možnost, že se to může dostat do stavu kdy to neví, co s překážkou, ale vždycky to bude umět zastavit a nikdy se mu to nestane ve vyšší rychlosti, kde už zastavit nejde.

    Jak už říkám dlouho – velký město a do 30-40 km/h je jedna věc, Full Self Driving mimo město je technologicky fakt vzdálená věc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: no a potom ich natre na cerno Bezos... a ti dalsi co maju stejny plan, akurat nechaju SpaceX proslapat cestu :)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Nejdřív ale Musk musí ty svý saťáky natřít na černo! Jestli mi nad hlavou bude lítat desetitisíci světýlek, tak mu natrhnu prdel! A to nemluvim o dopadu na epileptiky a autisty:) Pokud vim, tak to zatím nemá vyřešený, páč jen natřít to nestačí, páč se to leskne, takže to řeší jak na to jinak. Astronomům se to taky nelíbí, páč jim v takovym počtu ruší pozorování obolohy.

    Jinak se prostě na těch pár míst s Edge jezdit nebude a pokud někde chybí tepna, tak se pokryje. Stejně to má největší význam ve městech a okolí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A na českém Edge se často nenačte ani vyhledávací stránka Google :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Furt potřebuješ bandwith na ty kamery.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Jasně. nic jiného než L4+ nepřinese změnu. Do té doby nic neřešíme.
    Operátor nemusí to auto odřídit, jenom rozhodne, takže ti stačí malý bandwidth. Dokud není L4+, tak to nemá smysl (krom delivery služeb, což je jiná pohádka, tam to bude rychlejší, ale sem bych nezabrušoval).
    Pro L4+ nebude počet operátorů problém, protože budou zasahovat jednou za uherskej rok, a ty výhody převálcují všechno.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: V případě L4 robotaxíků jasně, tam to je v pohodě řešení, ale ten problém vidím spíš v kontextu vyloženě osobní dopravy, kde by to množství operátorů muselo být enormní. Navíc ani ČR, s její hustotou zalidnění, není rozumně pokrytá k tomu, aby všude mohl zasáhnout operátor. Starlink apod. tohle asi do budoucna zlepší, ale otázka je kdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tyvole, i normální auto s couvací kamerou ti při jejím zapnutí hlásí, že nemáš spoléhat jen na její obraz a zkontrolovat situaci, aby si legálně chránili prdel.

    Vážně myslíš, že někdo umožní, aby člověk legálně ovládal na dálku dvoutunovou věc ve složitý situaci mezi lidma jen přes kamery?

    Nemluvě o tom, že to neřeší problém, kterej nastane když to auto neví za jízdy. I u Level 2/3 semiautonomních systémů je strašnej problém v "předávce". Když aktivně neřídíš, je téměř nemožný, abys úspěšně převzal řízení v krizový situaci, kterou automatika nezvládne – než se zorientuješ, co se děje, budeš mít šílenou reakční dobu. A člověk někde mimo to auto nemá šanci už vůbec. Na to zapomeň.

    Dokud to nebude umět vyřešit všechno samo, tak to samo legálně jezdit nebude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak mozu tam mat nejake prechodove obdobie, kedy budu na provoz dohliadat operatori, nieco jak ked zacali telefonne ustredne, tiez to najprv obsluhovali zenske co prepajali kolicky, ked si chcel medzimestsky hovor a az neskor to nahradili relatka, oproti doprave je to samozrejme milionkrat zjednodusene prostredie, ale zasa sme technologicky niekde uplne inde, ML tiez na zaciatku trenovali ludia, teraz uz stacia datasety
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Tohle se vyřeší tele-operací. Každá autonomní firma počítá s možností, že tyhle situace rozhodne operátor. Tohle neni problém, protože jediné riziko je zpoždění pár vteřin, než si to nějaký operátor chytne. Problém je fakt vyřešit jízdní situace, aby to někoho nesejmulo.
    Plynulost provozu a rychlost v porovnání s řidiči je ale samozřejmě relevantní. Spíš jde ale o rozumnou balanci defenzivity vs. agresivity, aby to auto ostatní nešikanovali a přitom nikoho neohrozilo…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: To máš jedno. I když ti bude ulici blokovat 5 nebo 10 minut, většina lidí tam nechce tu dobu sedět a čekat v autě. Navíc teda vůbec nejde o tyhle jednotlivé konkrétní příklady a jejich řešení, ale o to, že takových situací máš v běžném, neřízeném provozu hrozně moc a liší se natolik, že je problém je dostatečně abstrahovat a navázat na to adekvátní sadu reakcí. Proto, jak jsem psal, musí mít třeba Waymo centrum s operátory, kteří ve chvíli, kdy systém neví, co se děje, jsou připraveni mu to "vysvětlit". I to nejspíš půjde vyřešit, ale bude to vyžadovat umělou inteligenci na mnohem vyšší úrovni, než zatím máme.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: dodavka co vyhadzuje sudy nebude ulicu blokovat tak dlho ako popelari
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Jak jsem asi už psal, i na základě těch Muskových vyjádření a aktuálních formulací na webu Tesly, lze letos asi očekávat něco, co by mohlo splňovat L3. Pokud to půjde dobře. A nejspíš to ještě nějakou dobu stejně v Evropě nebude plně funkční :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak oni už řekli, že se to bude jmenovat FSD. Jenom to bude mít tradiční Tesláckou definici, kdy to, že se něco jmenuje "plně samořídící" ve skutečnosti znamená, že se to umí samo řídit jen občas.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nechtěl jsi spíš říct, že to bude „autistická sada jízdních asistentů“?:)

    Já bych řekl, že daj něco lepšího, že to bude spíš BSSD: (Baby-Sitted-Self-Driving). Že to bude umět jezdit skoro všude samo, ale budeš muset být furt ve střehu a kontrolovat to a pomáhat tomu několikrát za jízdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já bych ještě přidal, že asi ani jeden z nás nerozporuje realizovatelnost plně autonomního řízení.

    Jen to rozhodně nebude letos, jak tvrdí Musk.

    Letos Tesla očividně něco představí, ale nejspíš to bude taková lepší sada jízdních asistentů s hezkým názvem, kterej bude naprosto mimo realitu.

    Robotaxíky tak za 10 let.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: No jasně, tak problém je už v tom, že FSD není odborný termín, ale marketingové označení Tesly, takže to znamená, cokoliv řeknou, že to znamená :) Jinak, z odborného hlediska, Conditional Self Driving neexistuje, je to definované jako Conditional Driving Automation a místo FSD se řeší, jestli systém zvládá DDT. Ve chvíli, kdy ano a to i za předpokladu, že je to jen po omezenou dobu, nebo za určitých podmínek, považuje se systém za ADS (Automated Driving System). To, že tomu v Tesle říkají FSD a ne třeba Autonomous Self-Driving nebude náhoda. Ta auta se za určitých podmínek nejspíš brzy dokáží sama řídit, ale autonomní nebudou.

    COMODOR_FALKON: Pořád řešíš akorát schopnost detekovat, ne pochopit situaci, aby na ni mohl systém adekvátně reagovat (jinak, než bržděním, nebo úhybným manévrem). To, že systém dokáže rozeznat objekt a směr jeho pohybu neznamená, že dokáže pochopit, co se děje. Já už nevím, jak ti to mám vysvětlit :)

    DZODZO: Jako, konkrétně popelářské auto a situaci vyvážení popelnic, by asi nebyl zas takový problém systém naučit. Ale vysvětlit, která random zásobovací dodávka zrovna zastavila před hospodou a vyhazuje sudy a která jen stojí před křižovatkou, už bude o dost komplikovanější. Jinak, k tomu vyhodnocování pro vyšší levely autonomie bude asi muset docházet on-board a bez externích vstupů různých signálů, protože ve chvíli, kdy by něco z tohohle vypadlo, paralyzuje to dopravu jako celek. Věci jako Car2X můžou hodně pomoct a zlepšit, ale v tuhle chvíli moc nevěřím, že by na takové bázi mohla globálně fungovat pozemní doprava.
    KEB
    KEB --- ---
    PRAXE: jak drahé je jezdit autem na benzín a na elektřinu? | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/praxe-jak-drahe-je-jezdeni-autem-na-benzin-na-elektrinu

    No nevím, moc mě to nepřesvědčilo...
    KEB
    KEB --- ---
    Svět potřebuje Chvaletice kvůli manganu do baterií - TZB-info
    https://m.tzb-info.cz/akumulace-elektriny/21281-svet-potrebuje-chvaletice-kvuli-manganu-do-baterii
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: ten existuje a zavadi se. Car2X
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: keby existoval nejaky jednotny komunikacny protokol na sync medzi autami, tak by to popelarske auto vedelo poslat signal autu, ktore ma planovanu cestu danou ulicou, ze tadeto teraz nejazdi, bude to tu pul hodky neprujezdne, take waze ale updatovane realtime
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam