• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Přejet USA po dálnicích je výrazně jednodušší než projet městem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Experimentálně a ve Phoenixu.

    FSD kamiony na dálnici mi přijdou realistický v horizontu jednotek let.

    FSD taxíky ve městě tak do konce dekády.

    Ale FSD osobní auto, který bude plně FSD? Tedy to, co slibuje Musk, schopnost autonomně přejet USA? To bude trochu horší...
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: No vidíš, a přitom už to schválili v Phoenixu, kde už jezdí plně autonomně bez operátora.
    Až se prokáže, kolik to ušetří životů, které nezabijou řidiči, tak to schváli i všude jinde, kde je internet, přičemž ostatním místům se to bude vyhýbat. Ten, kdo o tom bude rozhodovat, si nelajsne zodpovědnost za ty miliony životů, co zabijou řidiči. (celosvětově je to přes mega ročně). Až bude dost autonomních mil.

    S lidarem nemáš problém zastavit kdykoliv, takže ta možnost není nepravděpodobná. S použitím lidaru už se tohle umí. Jenom nesmíš bejt kokot jako Uber, a zablokovat fail-safe systémy, protože to máš tak zdrátovaný, že ti to zastavuje furt, a nikam se nedostaneš:) Musíš bejt dál jako Waymo.

    Full self driving mimo města: kamióny mezi logistickými centry naopak budou výrazně dřív. Je to výrazně jednodušší a většina AV firem už teď počítá, že tohle rozjede první.
    Tohle neni problém. Vyřešit fyziku, adhezi a brzdnou dráhu je výrazně jednodušší než rozpoznávání scény.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já úplně vidím, jak někdo ochotně schválí do provozu věc, která je závislá na tom, že bude mít internet, protože jinak by mohla v lepším případě zůstat viset uprostřed cesty a brzdit dopravu.

    Což furt předpokládá tu nepravděpodobnou možnost, že se to může dostat do stavu kdy to neví, co s překážkou, ale vždycky to bude umět zastavit a nikdy se mu to nestane ve vyšší rychlosti, kde už zastavit nejde.

    Jak už říkám dlouho – velký město a do 30-40 km/h je jedna věc, Full Self Driving mimo město je technologicky fakt vzdálená věc.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: no a potom ich natre na cerno Bezos... a ti dalsi co maju stejny plan, akurat nechaju SpaceX proslapat cestu :)
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: Nejdřív ale Musk musí ty svý saťáky natřít na černo! Jestli mi nad hlavou bude lítat desetitisíci světýlek, tak mu natrhnu prdel! A to nemluvim o dopadu na epileptiky a autisty:) Pokud vim, tak to zatím nemá vyřešený, páč jen natřít to nestačí, páč se to leskne, takže to řeší jak na to jinak. Astronomům se to taky nelíbí, páč jim v takovym počtu ruší pozorování obolohy.

    Jinak se prostě na těch pár míst s Edge jezdit nebude a pokud někde chybí tepna, tak se pokryje. Stejně to má největší význam ve městech a okolí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: A na českém Edge se často nenačte ani vyhledávací stránka Google :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Furt potřebuješ bandwith na ty kamery.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Jasně. nic jiného než L4+ nepřinese změnu. Do té doby nic neřešíme.
    Operátor nemusí to auto odřídit, jenom rozhodne, takže ti stačí malý bandwidth. Dokud není L4+, tak to nemá smysl (krom delivery služeb, což je jiná pohádka, tam to bude rychlejší, ale sem bych nezabrušoval).
    Pro L4+ nebude počet operátorů problém, protože budou zasahovat jednou za uherskej rok, a ty výhody převálcují všechno.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: V případě L4 robotaxíků jasně, tam to je v pohodě řešení, ale ten problém vidím spíš v kontextu vyloženě osobní dopravy, kde by to množství operátorů muselo být enormní. Navíc ani ČR, s její hustotou zalidnění, není rozumně pokrytá k tomu, aby všude mohl zasáhnout operátor. Starlink apod. tohle asi do budoucna zlepší, ale otázka je kdy.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tyvole, i normální auto s couvací kamerou ti při jejím zapnutí hlásí, že nemáš spoléhat jen na její obraz a zkontrolovat situaci, aby si legálně chránili prdel.

    Vážně myslíš, že někdo umožní, aby člověk legálně ovládal na dálku dvoutunovou věc ve složitý situaci mezi lidma jen přes kamery?

    Nemluvě o tom, že to neřeší problém, kterej nastane když to auto neví za jízdy. I u Level 2/3 semiautonomních systémů je strašnej problém v "předávce". Když aktivně neřídíš, je téměř nemožný, abys úspěšně převzal řízení v krizový situaci, kterou automatika nezvládne – než se zorientuješ, co se děje, budeš mít šílenou reakční dobu. A člověk někde mimo to auto nemá šanci už vůbec. Na to zapomeň.

    Dokud to nebude umět vyřešit všechno samo, tak to samo legálně jezdit nebude.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak mozu tam mat nejake prechodove obdobie, kedy budu na provoz dohliadat operatori, nieco jak ked zacali telefonne ustredne, tiez to najprv obsluhovali zenske co prepajali kolicky, ked si chcel medzimestsky hovor a az neskor to nahradili relatka, oproti doprave je to samozrejme milionkrat zjednodusene prostredie, ale zasa sme technologicky niekde uplne inde, ML tiez na zaciatku trenovali ludia, teraz uz stacia datasety
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: Tohle se vyřeší tele-operací. Každá autonomní firma počítá s možností, že tyhle situace rozhodne operátor. Tohle neni problém, protože jediné riziko je zpoždění pár vteřin, než si to nějaký operátor chytne. Problém je fakt vyřešit jízdní situace, aby to někoho nesejmulo.
    Plynulost provozu a rychlost v porovnání s řidiči je ale samozřejmě relevantní. Spíš jde ale o rozumnou balanci defenzivity vs. agresivity, aby to auto ostatní nešikanovali a přitom nikoho neohrozilo…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: To máš jedno. I když ti bude ulici blokovat 5 nebo 10 minut, většina lidí tam nechce tu dobu sedět a čekat v autě. Navíc teda vůbec nejde o tyhle jednotlivé konkrétní příklady a jejich řešení, ale o to, že takových situací máš v běžném, neřízeném provozu hrozně moc a liší se natolik, že je problém je dostatečně abstrahovat a navázat na to adekvátní sadu reakcí. Proto, jak jsem psal, musí mít třeba Waymo centrum s operátory, kteří ve chvíli, kdy systém neví, co se děje, jsou připraveni mu to "vysvětlit". I to nejspíš půjde vyřešit, ale bude to vyžadovat umělou inteligenci na mnohem vyšší úrovni, než zatím máme.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DAN_F: dodavka co vyhadzuje sudy nebude ulicu blokovat tak dlho ako popelari
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jo. Jak jsem asi už psal, i na základě těch Muskových vyjádření a aktuálních formulací na webu Tesly, lze letos asi očekávat něco, co by mohlo splňovat L3. Pokud to půjde dobře. A nejspíš to ještě nějakou dobu stejně v Evropě nebude plně funkční :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak oni už řekli, že se to bude jmenovat FSD. Jenom to bude mít tradiční Tesláckou definici, kdy to, že se něco jmenuje "plně samořídící" ve skutečnosti znamená, že se to umí samo řídit jen občas.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: nechtěl jsi spíš říct, že to bude „autistická sada jízdních asistentů“?:)

    Já bych řekl, že daj něco lepšího, že to bude spíš BSSD: (Baby-Sitted-Self-Driving). Že to bude umět jezdit skoro všude samo, ale budeš muset být furt ve střehu a kontrolovat to a pomáhat tomu několikrát za jízdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já bych ještě přidal, že asi ani jeden z nás nerozporuje realizovatelnost plně autonomního řízení.

    Jen to rozhodně nebude letos, jak tvrdí Musk.

    Letos Tesla očividně něco představí, ale nejspíš to bude taková lepší sada jízdních asistentů s hezkým názvem, kterej bude naprosto mimo realitu.

    Robotaxíky tak za 10 let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam