• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Pořád je obytňák věc, která většinou najede ročně pár tisíc kilometrů, pokud není v půjčovně. A půjčovna si zase nikdy nekoupí elektrickej obytňák, protože si takovou píčovinu nikdo nepůjčí.

    Samozřejmě s výjimkou případu že bude mít dojezd 1 000 km a nabíječky budou všude.
    KEB
    KEB --- ---
    Takhle obytnák na CNG to uz by smysl dávalo. A návratnost investice by byla mnohem mnohem rychlejší a provoz čistější. A ještě bys měl slevu na dál známku.

    Od roku 21 sleva na dál známku
    50% sleva na dálniční známku aneb 5 tipů, proč jezdit na CNG | EuroCng
    https://www.eurocng.cz/50-sleva-na-dalnicni-znamku-aneb-5-tipu-proc-jezdit-na-cng/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Půl hodiny? Chci vidět mobilní dobíječku co zvládne víc než 10-20 kW. Abys někam dojel, bude tam vrčet tak hodinu. Nebo i kdyby to bylo z baterky, tak budeš stát hodinu na dálnici jako kretén.
    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: a bude se tomu říkat naftový anděl. To ti dojde baterie a počkáš až dojede truck. Z něho vyleze velkej pokerovanej borec s cigarem, zataha za špagát a nakopne centrálu. Z té se zahuli jak z lokomotivy a půl hodiny bude brucet než tě dobije. Na to se těším... :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Neříkám, že to nepůjde nikdy, ale bude to asi tak poslední typ aut, u kterýho to bude dávat smysl. V nejbližších 10 letech je to kravina.

    1) To cestování – jo, možná pár Holanďanů používá obytňák na krátký tripy. Pár Čechů taky jezdí s obytňákem na Mácháč. Kdo si koupí obytňák o milion dražší než normální obytňák, kterej ale nedojede na dovolenou?

    2) Ad cesta na Sardinii – asi ti moc nejde matika. Na Sardinii je to téměř 1 600 kilometrů. Nebudeš dělat zastávku v Rakouskejch Alpách, ale na Dolním Dvořišti. A v Salzburgu další. A potom ještě tak 5 dalších, než tam dojedeš. To nikdo normální nechce dělat – a už vůbec ne kvůli tomu kupovat dražší auto.

    3) Soláry ti s dojezdem takový těžký mrchy neudělají nic, co by stálo za řeč.

    4) Jel jsi někdy elektromobilem? JEL JSI NĚKDY AUTEM? Nikdo normální nejede na krev ani s autem na benzín, rozhodně ne s obytňákem někde na cestách. Navíc dojezd elektromobilu se může strašně měnit v závislosti na podmínkách (najdi si pár měsíců zpátky moje historky s eCrafterem, když jsem se vydal na dálnici a dojezd spadnul o 30%).

    5) Nabíjení z nějakýho dalšího auta je zhruba stejně kreténská situace jako odtah, v některých případech (na dálnici) i víc, protože to bude trvat několik hodin.

    Závěr:
    Je to opravdu asi nejblbější možná aplikace pro elektromobily. Ano, až nebudou existovat žádný spalovací dodávky, co by z nich šly dělat obytňáky, tak se začnou dělat elektrický. A možná to předtím někdo postaví a pár jich prodá lidem, co jim to bude připadat cool. Ale jinak budou obytný auta fakt ty úplně poslední na řadě.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    SHEFIK: plus to dobijeni pres solary. za slunecna ani nemusis jezdit do kempu. dojezd se ti bude o trochu prodluzovat kazdej den, nebo to holt pichnes na dva dny na slunicko, kdyz bude malo stavy
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mno... ty zas vnimas jen nakej vysec toho co je...

    1) zpusob pouziti obytnaku je ruznej. tvuj dojem z CR je asi opravnenej, tady se smeruje hlavne k mori, nicmene vyhoda obytnaku je, ze muzes kdekoliv zastavit a s obytnakem vpodstate v kazdym kempu muzes pres noc dobijet. po ceste na sardinii udelas holt zastavku na rakouskejch jezerech, v alpach a treti den si na sardinii. s rodinou to takhle planuju i s osobakem v dieselu... v holandsku je napr. situace uplne opacna, tam lidi nemaj chaty a popojizdej obytnakem kazdej den/tejden po blizkejch kempech v dosahu desitek km, patri to k jejich kulture. na islandu to bude to samy.

    2) baterky v obytnaku muzou bejt vetsi nez v e-transitu, prostoru je rozhodne vic. nez bude nejakej ev obytnak, cena pujde dolu. taky bude pribejvat superchargeru.

    3) rezerva je resitelna jak technologicky (stav baterky + navigace a upozorneni - lepsi nez hladovy oko), tak emergency zasahem. nikam odtahovat nemusis - doporucuju ti zkouknout: https://www.electrek.co/2016/09/06/aaa-ev-emergency-charging-truck/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Kvůli způsobu použití obytnýho auta.

    1) Obytný auto jezdí obvykle na dovolenou, což obvykle bejvá někam daleko. Pokud někdo jezdí obytňákem jen na Mácháč, tak ok. Ale typicky se obytňákem jezdí stovky až tisíce km daleko. A jezdí se po dálnici.

    Ten e-Transit má dojezd 217 mil (350 km) dle WLTP. To je ale realizovatelný po městě. Na dálnici bude mít dojezd 250 km když hodně (soudím podle osobní zkušenosti s e-Crafterem, kterej je podobně velkej, podobně vysokej a propad dojezdu byl u něj drastickej). A to se bavím o dodávce, obytňák má úplně na kokot aerodynamiku, to bude ještě horší.
    S tím, že člověk potřebuje nějakou rezervu, protože když dojde elektrika v obytňáku, tak jsi poměrně dost v píči (odtahování elektromobilů obecně je problém, odtahování obytňáku je KURVA PROBLÉM), tak máš mezi nabíječkama MAXIMÁLNĚ 200 km.

    2) Obytný auto jezdí sice dlouhý trasy, ale většinou je nejezdí časo a tudíž celkově najede málo. Takže úspory, ať už ekonomický nebo ekologický, se projevujou hrozně pomalu. U toho Crafteru jsem počítal, že se má šanci reálně zaplatit třeba za 3 roky, pokud bude jezdit fakt intenzivní rozvozy po městě.
    U obytňáku se to při stávajících cenách baterek nezaplatí nejspíš nikdy.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: proc?

    do kempu je to ideal, topeni na elektriku, na strechu das solarka, stejne vetsinou ses nekde na slunci pres den, privodovej kabel uz to ma, prostoru na baterky hafo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Přemýšlím, jestli existuje nějakej druh auta, u kterýho je elektromobil stupidnější volba než zrovna obytňák.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ford E-Transit electric van revealed
    https://electriccarsreport.com/2020/11/ford-e-transit-electric-van-revealed/

    uz se tesim na elektricky obytnaky
    KEB
    KEB --- ---
    Ekologii dopravního prostředku při cestování do práce řeší jen 1 člověk z 10 | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/ekologii-dopravniho-prostredku-pri-cestovani-do-prace-resi-jen-1-clovek-z-10

    Pro zajímavost jedna super objevná studie :-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    That’s why you have companies like Waymo and GM Cruise and so forth that are mapping out exact environments around them with LiDAR and they can follow those things.” He compared such systems to following the track on a roller coaster. They can detect objects in the way and brake if they need to, but they don’t have the understanding that Tesla’s new FSD software has.

    Why Tesla's Full Self-Driving Is Such A Big Deal: 4D Data Continuity & Trajectory Projection
    https://cleantechnica.com/...riving-is-such-a-big-deal-4d-data-continuity-trajectory-projection/amp/
    KEB
    KEB --- ---
    V souboji o elektromobilitu má Čína navrch před Spojenými státy | E15.cz
    https://www.e15.cz/...nsti-vyrobci-se-derou-na-trun-svetove-elektromobility-amerika-zaostava-1374803
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Norwegian Plugin Market Share Over 79% In October And PHEVs Stagnate
    https://cleantechnica.com/...07/norwegian-plugin-market-share-over-79-in-october-and-phevs-stagnate/

    Old school combustion vehicles are now barely above 10% of the market and quickly disappearing.
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: počkáme si do prvního pořádnýho zahoření. Ale jinak máš až na pořizovací cenu pravdu :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jednak jako majitel Bentley už na vzdálenosti nad pár set kilometrů spíš lítáš, druhak jak píše COMODOR_FALKON: se tam prostě vrazí 120 kWh baterka, protože velký, drahý a těžký auto je to stejně, a protože je to Volkswagen, tak to bude kompatibilní s Ionity – Bentley bude patrně vycházet z techniky Taycanu. Takže tu baterku nabiješ na 80% za 20 minut nebo něco takovýho.

    A ve chvíli, kdy máš dojezd 600+ a dobíjení za takhle krátkou dobu, je ti to už jedno. Prostě si někde dáš kafe.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: tak su sucastou koncernu, takze to mozno dostali befelom zhora :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak hlavně do Bentleye se dá IMHO nacpat ta baterie, se kterou na jeden zátah dojedeš do Chorvatska, aniž by sis toho všimnul na hmotnosti nebo ceně vozu...
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: hlavně s Bentley většinou nepotřebuješ dojet na jeden zátah do Chorvatska, oceníš tichost a komfort, cenu moc neřešíš, a chceš mít něco na špičce vývoje.
    Mně to smysl dává.
    Bentley do nekupuji petrolheadi. 12 válec to má jen proto, že to musí mít vše top. A je jedno, jestli je to top spalovák nebo elektro..
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Kazdej kdo umi trochu pocitat a chape ze Evropa je nejvetsi jednotny trh na svete (vzhledem k obratu), tak zaroven chape ze prechod na elektromibily je v ramci dekad jednoznacna vec.

    I kdyby sme neresili zadne globalni enviromentalni problemy, tak nulove lokalni emise a vyrazne mene problematicke likvidace (vlivem dneska uz dokonale zvladnute recyklace baterii) a uplne jina logika servisu, jasne indikuji jakym smerem to pujde. Samozrejmne stale jeste nejsou elektromobily dokonale, ale kazda dalsi generace ma zasadne vyreseny nejaky problem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam