• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Je pravda, že blinkry by zrovna BMW mohlo mít klidně ve třetím podmenu touchscreenu.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: BMW se hlavně kupuje kvůli tomu, aby člověk nemusel používat blinkry:DD
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U Audi se to jmenuje MMI. Nevím, jestli to nový má už taky psací plošku, dlouho jsem v novým Audi nejel. Dtto Mercedesí COMAND. Alfa Romeo (potažmo Chrysler) má taky vlastní verzi. Lexus má taky něco podobnýho. Víceméně jediný "luxusní" značky, který nic takovýho nemají jsou:

    - Cadillac (bůhvíproč)
    - Jaguar, Volvo který na to prostě nemají prachy. Jaguar měl v minulý generaci touchscreen, kterej bych byl býval vyměnil za ten z Fabie. Volvo má systém, kterej v principu není úplně shit, ale v reálu bych radši ten ze Škodovky a BMW bych si proti Volvu koupil klidně jen kvůli infotainmentu.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Android Auto nebo Apple CarPlay.
    JYRKA: já destinaci zadávám ještě cestou do auta. V autě stačí, že se to jen zobrazí na displeji už rozjetý. Hlasové ovládání používám jen když chci cestou přidat zastávku na pumpě nebo restauraci nebo zobrazit preview cesty.

    Ten iDrive ale znovu musim ocenit, jak je super user-experience. V kombinaci s touch je to nejlepší řešení. Třeba pro výběr hudby lepší než touch. Zrovna s mezinárodními názvy kapel/alb má hlasové ovládání velké problémy.

    Audi měl něco podobného jako iDrive, ale bohužel bez psací plošky. Nevim, jak to maj nový.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: No a to jsou právě takový ty věci, co si lidi říkaj, že by je nikdy nedělali, kdyby řídili.

    A potom typickej majitel toho BMW cestou na schůzku pije kafe, svačí a snaží se tomu autu vysvětlit kam chce jet :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Abys měl Google mapy, musel bys k tomu připojit telefon přes nějakej SmartLink nebo něco. U tovární navigace je hlasový ovládání obvykle více či méně na píču. Zrovna u Škodovek vám to docela funguje, ale třeba takový BMW, pokud máš nastavenou češtinu, vůbec hlasový ovládání neumí.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Do Prahy to mam asi 800km vzdusnou carou z ruky. Stejne mi ale zadavat cokoli za jizdy prijde jako picovina. Ja mam problem s tim zadavat veci so infotainmentu za jizdy jako shotgun, natoz pak ridic.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    No a proto mas v aute google mapy, zmacknes tlacitko na dotykovem displeji, reknes kam chces jet a jedes.
    Zadavat adresu tlacitky je takovy Ok, boomer :)
    Mapy googlu v tomhle funguji skvele
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: A to, co jsem popsal níž, je taky jeden z důvodů, proč BMW, který stojí o půlku víc než Škodovka, má iDrive, stejně jako ostatní drahý auta, kdežto ty levnější mají jen touchscreeny.

    Oni totiž lidi co kupujou drahý auta nejsou překvapivě úplný dementi a nepřiplácejí si za horší řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Vymluvím.

    Jestli jsi z Prahy, tak ti to vymluvím v praxi, zejtra si vyzvedávám BMW Z4. A teoreticky bych ještě zejtra nemusel vracet Škodu Karoq. Můžu ti názorně ukázat, proč třeba zadávání cíle do navigace je v tom Karoqu (touchscreen) za jízdy výrazně náročnější a nebezpečnější než u BMW s iDrive.

    Jde o to, že u iDrive (nebo MMI nebo COMAND) mám ruku pořád na jednom místě, navíc tam, kde bych jí měl přirozeně. Tou rukou kroutím kolečkem/šoupu kolečkem/mačkám tlačítka a ovládám tím věci na displeji, kterej je sice dál ode mě, ale perfektně v mým zorným poli. Takže neměním pozici za volantem, nemusím koordinovat pohyb ruky a nesklopím pohled moc hluboko, takže líp zvládám sledovat silnici.

    I třeba vyhledávání jména nebo cíle textově je jednodušší už když kroutím kolečkem v seznamu písmenek, a to by byla stará verze iDrive. Ta aktuální má nahoře plošku, kam prstem píšu písmena.

    Ve srovnání s tím full-touchscreen řešení Škoda (mimochodem, jedno z nejlepších na trhu):
    1) Musím se natáhnout k displeji.
    2) Musím koordinovat pohyb prstu abych klikal na tlačítka/vyťukával název něčeho.
    3) Ten displej je výrazně níž, mimo zorný pole – nejde totiž udělat aby se na něj dalo zároveň dosáhnout i byl v zorným poli.

    Ve výsledku se na celou operaci musím soustředit výrazně víc a udělat to za jízdy je výrazně náročnější.

    (jo a to BMW umí taky všechno na touchscreen, jen tě nenapadne to dělat)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    PSYCHO: jsem to za druhy nacpal do toho prvniho... :-/
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jako ja s tebou v zasade ve pri nejsem. Jen ta debata nekam ustrelila. Nicmene teda ovladani infotainmentu tlacitkem je zase debilita z myho laickyho pohledu, protoze za prvy - cokoli jsem kdy ovladal nejakym zjednodusenym ovladacem (idealne misto touche) bylo ve skutecnosti mnohem horsi, nez ovladat to touchem. Prinejmensim to chtelo vic pozornosti. Tohle mi nevymluvis.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Možná tě to překvapí, ale třeba mezi motoristickýma novinářema u nás jsem považovanej za téměř militantního zastánce elektromobility a moderních věcí obecně.

    Ale na rozdíl od tebe jsem řídil a ovládal jak Teslu, tak to BMW a stovky dalších aut s různýma koncepcema ovládání.

    Všechno na touchscreenu jde udělat, ale není to lepší řešení. Na některý věci je to horší řešení.

    A proto to projde stejným vývojem, jako prošla spousta dalších technologií. Teď bude pár let móda cpát touchscreeny všude, a pak se vrátí přiměřená míra "tlačítkovosti".

    Pokud se teda auta nebudou ovládat třeba myšlenkama, pak to bude vyřešený.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: A já říkám, že čistě touchscreen řešení je výsledkem dvou variant:

    1) Při zachování respektive snížení ceny je to laciný řešení pro levný auta pro nenáročný uživatele, jako ten Citroen. Tam zůstane stejnej displej jako by tam musel bejt kvůli navi, a třeba HVAC je na něm. To je debilní naprosto pro každýho, zkus si překlikávat do jinýho menu pokaždý, když si chceš upravit teplotu.

    2) Při zachování přibližně podobný ergonomický funkčnosti potřebuješ buďto dva a víc touchscreenů (jeden v místě, kde máš ruku, někde dole, viz interiér Taycanu) a nebo jeden obrovskej (Tesla), kde máš na všechny funkce trvale dedikovanou část plochy.

    Řešení 2) už je ergonomicky docela funkční, není to takovej opruz jako řešení 1), ale zatím nikomu se nepodařilo udělat ho tak dobře, aby to bylo reálně příjemnější než řešení, který na věci, který jsou pohodlnější, má tlačítko/kroutítko.

    Není náhoda, že luxusní značky jako MB, BMW a Audi mají, na rozdíl od těch levnějších, HW ovládání dokonce i pro ten infotainment samotný, protože je to prostě lepší.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Mimochodem pred 15 lety lidi jako ty rikali, ze auta na elektriku jsou nesmysl a dneska se hadame o tlacitkach v elektrickejch autech. Za dalsich par let tahle debata bude zase jinde, protoze se, co ja vim, zacnou pouzivat displeje s haptickou odezvou a bude po problemech s tlacitkama jen lidi jako ty zas budou rikat, ze zlaty slidery.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    MINER: presne. od opravdu dobryho auta bych cekal, ze kdyz je venku kolem nuly, tak mi ten fukar pusti automaticky pri nastartovani (a jeste bude pomalu zvysovat proud pres 10 vterin, aby nikoho nevylekalo nahly foukani), protoze je snad jasny, ze v aute planuju dejchat. obcas me takova domyslena drobnost potesi, treba skrabka ve vicku od nadrze na skodovce, ale prostor pro zlepsovani evidentne stale je.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ja se nesnazim rict, ze je to lepsi, ja jen rikam, ze to je jedna z moznosti a to ze nesedi tobe, neznamena, ze nesedi nekomu jinymu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Viz níže.

    Když se ti neřidiči snaží vysvětlit, jak fungují ovládací prvky automobilu a proč je lepší jejich představa, tak nemůžeš nebýt arogantní.

    Obvykle vynakládám dost mentálního úsilí na to, abych někomu nevynadal do dementů a neposlal ho do prdele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Neřídíš.

    A vo tom to je.

    Snažíš se člověku, kterej se posledních 15 let setrvale alespoň částečně živí tím, že jezdí autama a hodnotí to, jak dobře se s tím či oním autem jezdí, vysvětlit, proč je něco lepší, přičemž sám neřídíš.

    Oukej, čím se živíš ty, taky ti poradim.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Jako zase aby to nevyznelo, ze by vsechno melo bejt touch, to mi taky neprijde jako nejlepsi cesta (konkretne teda treba na ty Tesle mi to prijde skoro az odpudive velky), ale vidim to jako jednu z moznosti a jak rikam, generace moje a mladsi uz jsou proste na touch rozhrani zvykly a neprijde nam/jim to tak podstatny.

    Koneckoncu ja taky nejrychlejs pisu na mechanicky klavesnici, pak na chiclet/membrane a nejpomalejs na touch, ale ten rozdil je asi 10 slov za minutu a zvladam psat i poslepu. Nevim, proc by to s autem melo bejt jiny. Naucit se, zvyknout si na umisteni a pak uz se tam divat nemusis.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam