• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: A to, co jsem popsal níž, je taky jeden z důvodů, proč BMW, který stojí o půlku víc než Škodovka, má iDrive, stejně jako ostatní drahý auta, kdežto ty levnější mají jen touchscreeny.

    Oni totiž lidi co kupujou drahý auta nejsou překvapivě úplný dementi a nepřiplácejí si za horší řešení.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Vymluvím.

    Jestli jsi z Prahy, tak ti to vymluvím v praxi, zejtra si vyzvedávám BMW Z4. A teoreticky bych ještě zejtra nemusel vracet Škodu Karoq. Můžu ti názorně ukázat, proč třeba zadávání cíle do navigace je v tom Karoqu (touchscreen) za jízdy výrazně náročnější a nebezpečnější než u BMW s iDrive.

    Jde o to, že u iDrive (nebo MMI nebo COMAND) mám ruku pořád na jednom místě, navíc tam, kde bych jí měl přirozeně. Tou rukou kroutím kolečkem/šoupu kolečkem/mačkám tlačítka a ovládám tím věci na displeji, kterej je sice dál ode mě, ale perfektně v mým zorným poli. Takže neměním pozici za volantem, nemusím koordinovat pohyb ruky a nesklopím pohled moc hluboko, takže líp zvládám sledovat silnici.

    I třeba vyhledávání jména nebo cíle textově je jednodušší už když kroutím kolečkem v seznamu písmenek, a to by byla stará verze iDrive. Ta aktuální má nahoře plošku, kam prstem píšu písmena.

    Ve srovnání s tím full-touchscreen řešení Škoda (mimochodem, jedno z nejlepších na trhu):
    1) Musím se natáhnout k displeji.
    2) Musím koordinovat pohyb prstu abych klikal na tlačítka/vyťukával název něčeho.
    3) Ten displej je výrazně níž, mimo zorný pole – nejde totiž udělat aby se na něj dalo zároveň dosáhnout i byl v zorným poli.

    Ve výsledku se na celou operaci musím soustředit výrazně víc a udělat to za jízdy je výrazně náročnější.

    (jo a to BMW umí taky všechno na touchscreen, jen tě nenapadne to dělat)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    PSYCHO: jsem to za druhy nacpal do toho prvniho... :-/
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Jako ja s tebou v zasade ve pri nejsem. Jen ta debata nekam ustrelila. Nicmene teda ovladani infotainmentu tlacitkem je zase debilita z myho laickyho pohledu, protoze za prvy - cokoli jsem kdy ovladal nejakym zjednodusenym ovladacem (idealne misto touche) bylo ve skutecnosti mnohem horsi, nez ovladat to touchem. Prinejmensim to chtelo vic pozornosti. Tohle mi nevymluvis.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Možná tě to překvapí, ale třeba mezi motoristickýma novinářema u nás jsem považovanej za téměř militantního zastánce elektromobility a moderních věcí obecně.

    Ale na rozdíl od tebe jsem řídil a ovládal jak Teslu, tak to BMW a stovky dalších aut s různýma koncepcema ovládání.

    Všechno na touchscreenu jde udělat, ale není to lepší řešení. Na některý věci je to horší řešení.

    A proto to projde stejným vývojem, jako prošla spousta dalších technologií. Teď bude pár let móda cpát touchscreeny všude, a pak se vrátí přiměřená míra "tlačítkovosti".

    Pokud se teda auta nebudou ovládat třeba myšlenkama, pak to bude vyřešený.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: A já říkám, že čistě touchscreen řešení je výsledkem dvou variant:

    1) Při zachování respektive snížení ceny je to laciný řešení pro levný auta pro nenáročný uživatele, jako ten Citroen. Tam zůstane stejnej displej jako by tam musel bejt kvůli navi, a třeba HVAC je na něm. To je debilní naprosto pro každýho, zkus si překlikávat do jinýho menu pokaždý, když si chceš upravit teplotu.

    2) Při zachování přibližně podobný ergonomický funkčnosti potřebuješ buďto dva a víc touchscreenů (jeden v místě, kde máš ruku, někde dole, viz interiér Taycanu) a nebo jeden obrovskej (Tesla), kde máš na všechny funkce trvale dedikovanou část plochy.

    Řešení 2) už je ergonomicky docela funkční, není to takovej opruz jako řešení 1), ale zatím nikomu se nepodařilo udělat ho tak dobře, aby to bylo reálně příjemnější než řešení, který na věci, který jsou pohodlnější, má tlačítko/kroutítko.

    Není náhoda, že luxusní značky jako MB, BMW a Audi mají, na rozdíl od těch levnějších, HW ovládání dokonce i pro ten infotainment samotný, protože je to prostě lepší.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Mimochodem pred 15 lety lidi jako ty rikali, ze auta na elektriku jsou nesmysl a dneska se hadame o tlacitkach v elektrickejch autech. Za dalsich par let tahle debata bude zase jinde, protoze se, co ja vim, zacnou pouzivat displeje s haptickou odezvou a bude po problemech s tlacitkama jen lidi jako ty zas budou rikat, ze zlaty slidery.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    MINER: presne. od opravdu dobryho auta bych cekal, ze kdyz je venku kolem nuly, tak mi ten fukar pusti automaticky pri nastartovani (a jeste bude pomalu zvysovat proud pres 10 vterin, aby nikoho nevylekalo nahly foukani), protoze je snad jasny, ze v aute planuju dejchat. obcas me takova domyslena drobnost potesi, treba skrabka ve vicku od nadrze na skodovce, ale prostor pro zlepsovani evidentne stale je.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Ja se nesnazim rict, ze je to lepsi, ja jen rikam, ze to je jedna z moznosti a to ze nesedi tobe, neznamena, ze nesedi nekomu jinymu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Viz níže.

    Když se ti neřidiči snaží vysvětlit, jak fungují ovládací prvky automobilu a proč je lepší jejich představa, tak nemůžeš nebýt arogantní.

    Obvykle vynakládám dost mentálního úsilí na to, abych někomu nevynadal do dementů a neposlal ho do prdele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Neřídíš.

    A vo tom to je.

    Snažíš se člověku, kterej se posledních 15 let setrvale alespoň částečně živí tím, že jezdí autama a hodnotí to, jak dobře se s tím či oním autem jezdí, vysvětlit, proč je něco lepší, přičemž sám neřídíš.

    Oukej, čím se živíš ty, taky ti poradim.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    Jako zase aby to nevyznelo, ze by vsechno melo bejt touch, to mi taky neprijde jako nejlepsi cesta (konkretne teda treba na ty Tesle mi to prijde skoro az odpudive velky), ale vidim to jako jednu z moznosti a jak rikam, generace moje a mladsi uz jsou proste na touch rozhrani zvykly a neprijde nam/jim to tak podstatny.

    Koneckoncu ja taky nejrychlejs pisu na mechanicky klavesnici, pak na chiclet/membrane a nejpomalejs na touch, ale ten rozdil je asi 10 slov za minutu a zvladam psat i poslepu. Nevim, proc by to s autem melo bejt jiny. Naucit se, zvyknout si na umisteni a pak uz se tam divat nemusis.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Autem jezdim hodne, ale neridim, jestli to je to na co se ptas a vzhledem k tomu, ze o autu ted premyslim, tak se na to divam svoji optikou.

    Jo, presne proto, ze nevim jak dobry ty packy a cudliky jsou, tak se na to divam svoji optikou toho, za co ty svoje penize dam. A zatim jsem tu videl jen od MINER nejakou relevantni odpoved a to jeste teda uplne nesouhlasim s tim, ze tepelnej komfort potrebuje okamzitou odezvu. O tom vyhrivani okna nepochybuju. Ztiseni radia mi porad nikdo nevysvetlil k cemu je potreba hned a nestaci podrzet to minus na volantu.

    Tak nejak mi z toho vychazi jedno kroutitko a dve tlacitka.

    A ano, pujdu do novyho auta, koukam na TM3 pripadne na Enyaq (kterej se mi vlastne libi asi jeste o trosku vic).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Již dlouho zde nezazněla oblíbená invektiva odsuzující preference jedinců s poruchou autistického spektra.
    Vzhledem k útočnému komunikačnímu stylu některých jedinců snažících si dokázat nadřazenost v úsudku, kterou jim právě kvůli tomuto komunikačnímu stylu nikdo nevěří, mi to přijde jako nevyužitá příležitost:D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Hele, jezdíš autem? Kupoval sis někdy nový auto?

    Řekl bych, že odpovědi jsou:
    1) Ne nebo velmi málo.
    2) Ne.

    Protože tohle není o tom, jestli to jde nebo nejde. Kdyby si lidi kupovali auta, který jim "stačí", tak všichni jezdíme v Dacii Duster, protože nic lepšího nikdo nepotřebuje.

    Ale pokud hodlám utratit obří množství peněz (pro většinu lidí druhý největší výdaj v životě hned po bydlení) za nějakou věc, tak chci, aby mi sloužila co nejlíp a pro mě nejpohodlněji.

    A pokud mám starý auto, který má kolečko na hlasitost a tlačítka na klimu, a jsem zvyklej na to, že je to pohodlný a dobrý řešení, tak budu mírně neochotnej dát milion korun za nový auto, kde místo kolečka mám třetí podmenu a místo jednoho pohybu po hmatu udělám tu samou věc čtyřma kliknutíma na displej, na kterej u toho musím čumět.

    Chápeš?

    Nejde o to, jestli by to bez toho šlo. Jde o to, že se nechceš učit žít s něčím, co je horší než to, co jsi měl předtím.
    MINER
    MINER --- ---
    PSYCHO: Přepínání fukarů, vyhřívání skla a vnitřní cirkulace jsou podle mě kritický. Mlžení a tepelný komfort je potřeba řešit s co nejmíň distrakcemi. Automatická klima udělá hodně, ale na mlžení nestačí (aspoň v mym autě) a v zimě na startu potřebuji někam fouknout (např. zmrzlý ruce) a pak to vypnout.
    Plus ztišení rádia a centrál je imho taky esenciální.
    Zbytek může být imho touch, ale výhled, tepelný a akustický komfort je podle mě krtický.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    PSYCHO: hlasem nebo na touch*
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Hlasitost je v pohode, to v zasade ani nerozporuju, ja jen premejslym co dalsiho je tak kritickyho, aby tomu vadilo to nastavit hlasem na touchscreenu.

    Jako vazne, co sakra na tom stredovym panelu je tak podstatnyho, ze to nepocka/neda se nastravit pred jizdou?
    Klima/topeni? Pred jizdou/Hlasem
    Zrcatka? To nekdo nastavuje za jizdy?
    Sklopeni sedacky? Prepnuti stanice na radiu? Zmena adresy v navigaci?

    To tam vypocitavate drahu pro FTL jako v Milleniu Falcon?
    KEB
    KEB --- ---
    ČR v elektromobilitě zaostává, v počtu dobíjecích stanic je na konci EU
    https://oenergetice.cz/...ita/cr-v-elektromobilite-zaostava-v-poctu-dobijecich-stanic-je-na-konci-eu

    Jsem šokován, ČR je na chvostu Evropy? Kdo by to byl řekl...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PSYCHO: Jenomže pro normálního člověka je třeba u tý hlasitosti jednodušší otočit kolečkem než přemejšlet, na kolikátku chce hlasitost.

    Okamžitá zpětná vazba mezi plynulým pohybem ruky a tím že slyšíš změnu hlasitosti atd.

    Navíc je možná ještě dobrý si uvědomit, že nový auta se vyrábí pro lidi, co si kupujou nový auta, a průměrnej věk kupce novýho auta je ve většině zemí dost po čtyřicítce (málokdo si kupuje první NOVÝ auto před 30, většina spíš po 40). A tudíž většina lidí, co si teď kupujou nový auta, je, a ještě nějakou dobu bude, zvyklá kroutit kroutítkem.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam