• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A taky to byl totální propadák, protože to nikdo nechtěl.

    Ve verzi 3L to stálo něco jako milion (tedy jako kdyby to dneska stálo tak milion a čtvrt) a bylo to auto velikosti Fabie. Akorát ten strašně hi-tech naftovej tříválec nabízel přesně takovou dynamiku a kultivovanost chodu, jakou by člověk čekal od naftovýho tříválce z roku 2000.

    Takže jsi za milion dostal auto, který je maličký, pomalý a zní jako traktor. A vypadá legračně.

    Lidi přišli, pokývali hlavou že je to hustý, že to žere tři litry, a pak si za stejný peníze koupili Audi A4 1.9 TDI, která žrala pět litrů, ale vypadala a jela jako auto.

    Totéž dneska, mohl bys udělat auto velikosti dostačující pro rodinu – dejme tomu ekvivalent velikosti první Octavie, mohl bys ho udělat tak, aby bylo lehoučký, efektivní, aerodynamický a žralo by tři litry.

    Nebo můžeš udělat za stejný peníze auto, který bude žrát šest litrů, ale bude větší, hezčí, pohodlnější a rychlejší.

    Hádej, který si lidi koupí?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Slavne Audi A2 umelo jezdit za 81-84g/km
    Audi A2 - Wikipedia
    https://en.m.wikipedia.org/wiki/Audi_A2
    Sekce 1.2TDI “3L”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Octavia IV je větší než Passat B5 (2000 - 2005).

    Jinak třeba můj Jaguar má vnitřní prostor tak někde mezi Fabií a Scalou...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Nedávno jsem viděl Passata z 80. let stát vedle Octavie III. Bylo to hodně zajímavé porovnání a ten Passat fakt nevypadal jako o třídu větší auto :)
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Ještě doplním že u drahých sportovních / supersportů jsou neodpočtový auta skoro neprodejný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Dnešní váží tak 1 200 a hlavně je větší, má vyšší čelní plochu atd.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jak říká Jyrka, kdyby dnešní Fabka byla velká jako jedničková Fabka nebo dokonce jako VW Polo z osmdesátých let, a ne jako před patnácti lety o třídu větší Golf, a kdyby jí stačilo Euro 4, tak by možná žrala ne 4 ale 3 litry.

    Tady je možná na místě vysvětlení – emisní normy Euro 4, 5, 6 atd. regulují emise věcí jako NOx, HC, CO atd., a snížit tyhle emise znamená zvýšit spotřebu, protože potřebuješ spalovat bohatší směs.

    A že se nepodařilo zlepšit motory za 120 let? I před 50 lety měl motor o výkonu dnešní Fabie třeba tři litry a žral jako tři Fabie.

    Auta udělaly obrovskej pokrok, akorát většina ho jde do bezpečnosti (jsou těžší), ekologie v místě provozu (motory jsou nastavený tak aby nevypouštěly NOx, ne aby žraly minimum) a především do komfortu, dynamiky a dalších věcí, co lidi chtějí.

    Dnešní Superb je prostornější, rychlejší a líp vybavenej než před 20 lety nejluxusnější Mercedes.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Prvni Fabia vazila 1135 (nyni je tusim tesne pod tunu) a mela emise 142g/km v NEDC

    SKODA Fabia specs & photos - 2000, 2001, 2002, 2003, 2004, 2005, 2006, 2007 - autoevolution
    https://www.autoevolution.com/cars/skoda-fabia-2000.html#aeng_skoda-fabia-5-doors-2000-12-16v
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JIMIQ: Podívej se na hmotnost Fabie teď a Fabie před lety. A emise taky žerou výkon + zvyšujou spotřebu
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Pro porovnani - Karoq v dieslu umi jit na 126g/km
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ted jsem se dival a dost me udivuje ze i nejmensi fabka ma emise 119g/km. To mi pripada silene moc. A nechapu ze za 120 let vyvoje se ten motor nepodarilo vyrazneji zlepsit, aniz by tim trpela cena vozu (protoze dat misto ocele karbon umi kazdej :)) )
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A přihoď k tomu povinnou bezpečnost. Všechny ty povinné asistenční systémy tvoří daleko větší procento ceny u malého levného auta, než u drahého SUV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Obecně je to prostě o tom, že lidi jsou ochotný platit velký peníze spíš za velký auta. Prodat drahý malý auto je strašně těžký – teoreticky to jde, ale pak to musí bejt sporťák a i jejich prodeje upadaj.

    Když máš prodat drahou technologii PHEV, která se víceméně nedá nacpat do auta levnějšího než je 800k - milion korun, aby to nějak dávalo smysl, musí to bejt dražší auto.

    Současná situace vede k tomu, že když vyrobíš Volkswagen Polo, který žere pět litrů, je levný a má nízkou ekologickou stopu výroby, protože je jednoduchý, tak téměř nevyděláš.

    Když vyrobíš VW Tiguan, což je sice menší, ale furt nenažraný SUV, a dáš do něj PHEV (což VW začne dělat hádám příští rok, možná už tenhle), tak vyděláš jako na čtyřech Polech (nebo na čtyřech ID.3) a ještě dostaneš eko-kredity, protože jsi pod 50 g/km.

    Lidi navíc chtěj SUV.

    Takže prostě jako VW přestaneš bez náhrady vyrábět Polo (což už se děje, jeho konec je ohlášenej) a budeš chrlit víc Tiguanů (v současnosti druhý nejprodávanější auto na DE trhu).

    Výsledek debilně nastavených regulací a popularity SUV je to, že průměrný emise ICE auta (včetně hybridů) za posledních 10 let VZROSTLY. Cokoliv jsme nahnali technologiema jsme zabili tím, že jezdíme většíma a většíma autama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale hovno.

    Lidi jsou všichni stejný a ve všech příjmových skupinách mají stejnou potřebu mít většího ptáka, tedy SUV, než soused.

    Akorát zaměstnanec si tu X5 nekoupí novou, ale dotaženou z Německa.

    Zaměstnanců, který mají cash na auto za milion a víc, je mizivý množství. Lidi co jsou bohatý nejsou zaměstnanci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ale BEV pro Frantu Vomáčku, co kupuje vojetiny, to nebudou ještě třeba 20 let. A ty ojetiny s Euro 4 mu dojdou (když pominu, že je trošku proti smyslu všech těch Euro 6 a 7, aby lidi jezdili starýma autama).

    Takže bude jezdit ojetinama, co budou. A když kvůli nesmyslnýmu zvýhodnění PHEV budou na trhu akorát nenažraný SUV, bude jezdit tím.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Hlavně by si měl položit otázku, zda jde skutečně o pravdivé tvrzení a nebo jen o tvrzenì, které "není zcela lživé"...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Přesně... Trochu mne zaráží, že si zjevně vůbec neuvědomuješ, že tím podporuješ to, co jsem napsal.

    Tj. že firmy a ičaři nakupují "efekt", který má vydržet po dobu odpisu kupní ceny z daní.

    Soukromník naopak nakupuje nové vozidlo zpravidla s tím, že to bude leštěnka na dalších 10 let, což logicky vede k specifickému výběru.

    Těch pár soukromníků na leasingu toho moc nevytrhne, ale samozřejmě by bylo zajímavé znát i jejich žebříčky...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak by si mali polozit otazku preco investori sypu peniaze do tesly a nie prave do ich firmy...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale emisne predpisy sa tykaju NOVYCH aut, do tej doby moze franta v poho jazdit tou euro4 ojetinou co kupil zo svojho platu 40 hrubyho a za ktoru zaplatil nejaku ekologicku dan 10k alebo kolko to dnes je
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Automobilky se nekopou do prdele, jak ukazoval i nedávno linkovanej článek tady, tak aby vůbec mohly prodávat EV, ořezávají na nich marže třeba na čtvrtinu. Nemůžeš je donutit najednou prodávat všechno EV, protože nejsou Tesla žijící z velký části z peněz investorů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam