• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: vzdyt ano, spravne by to tak byt melo.

    jako orientacni ukazatel tohohle lifecyclu muze slouzit cena (bez dane), protoze tam mas veskery tyhle predchozi kroky promitnuty. takze pro orientacni srovnani ekonomicnosti, kterou se snazi pan pocitat bych srovnal naklady na 100km elektrickyho auta a naklady na 100km ice

    pro uplne srovnani to vyzaduje full studii. na internetu se jich par vali, dle energetickych mixu jednotlivych zemi
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: tak pokial sa porovnavaju iba pohonne hmoty akoze elektrina a benzin tak asi jo, lebo to by si potom aj u elektriny musel ist do uhelnych alebo uranovych bani :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    imho ten zakladni problem tehle uvahy jsou jabka a hrusky.

    lifecycle ropy nezacina u rafinace v CR...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no ne, tohle je takovej bonus. Že za prvé ušetříš emise napřímo a k tomu ještě vlastně nespotřebuješ ekvivalent v elektřině, protože něco se ušetří tou rafinací

    Když si teda vezmeš reálnější 6l pro nafťák a 7l pro benzín ve městě, tak je to 2,5kWh bonus na 100km (i po započtení vedlejší produkce, ale ne čistě výrobu benzínu z ropy)

    v té tabulce je uvedeno že rafinérky v Česku spotřebují ročně 3,5TWh, to je jeden dukovanský blok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: To je magorinec. Jednak po meste zadne normalni auto nejezdi 4l/100km. A hlavne o tohle prece nejde, jde o celkovou energetickou narocnost provozu a CO2[g]/km.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    z FCB

    Po plodné debatě ohledně "nájezdu" českého řidiče předhazuji toto:
    Tvrdí se, že na výrobu jednoho litru benzínu je potřeba 1,2-1,5 kWh energie. Nicméně nikde není řečeno jaké. Proto jsem opět otravoval Český statistický úřad, aby mi pomohl s ověřením/vyvrácením těchto dat. Dostal jsem veřejně přístupnou tabulku přeptal se ochotných pánů na ČSU jestli to co vidím je správně (nebylo :) ) a když jsem měl potvrzené informace dal jsem se do výpočtu. Dle dat co máme naposledy z roku 2018, tak české rafinérie spotřebují na výrobu 1 l benzínu cca 4 kWh a na výrobu 1 l nafty cca 4,6 kWh energie. NICMÉNĚ tato energie jde ze značné části z "vlastních zdrojů" tedy z ropy samotné a "odpadů" jako je rafinerský plyn a petrolejový koks. Elektrické energie je potřeba cca 0,35 pro benzín a 0,4 kWh/1 l pro naftu. Samozřejmě výsledek by se mohl rapidně změnit pokud bychom uvažovali, že jediným produktem celé rafinace je benzín, respektive nafta a zbytek jsou odpady, které se nějak daří využívat. V tom případě by se elektřina zvedla na 0,58 a 0,66 kWh/1 l a celková energie na 6,7 a 7,5; ale to už jsou spekulace a machinace s daty a do toho já nedělám. Takže POKUD počítáme pouze výrobu benzínu v ČR tak pokud máte velmi úsporné městské auto co jezdí za 4 l/100 km, tak díky elektrické energii co byla spotřebována v rafinérii na výrobu těch 4 l ujedete v městském úsporném elektromobilu maximálně 16 km.

    https://www.facebook.com/photo?fbid=5166022726771984&set=gm.2864762267180458
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    profesionalni soferi sa tomu nebrania

    Dakar 2021 | Blíží se konec spalovacích motorů. Loprais by mohl jet příští rok s elektromotorem - Sport.cz
    https://www.sport.cz/...onec-spalovacich-motoru-loprais-by-mohl-jet-pristi-rok-s-elektromotorem.html
    PER2
    PER2 --- ---
    Sion Live Presentation I Sono Motors
    http://www.youtube.com/watch?v=OhlHJ9FA7q0
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JOHNNY: Někde jsem tam viděl i nějakýho s baterkou z Německa. Tomu bych dal možná přednost :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JOHNNY: Link?
    JOHNNY
    JOHNNY --- ---
    BOBASH: Jj
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JOHNNY: A ta je s baterkou? Ze začátku ty Kangoo byly bez baterky všechny, vždycky se pronajímala.
    JOHNNY
    JOHNNY --- ---
    BOBASH: Jo, hodil jsem spatnej link ale ta druha nabidka je o neco malo drazsi ale jinak v zasade identicka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JOHNNY: Jo hele, a víš o tom, že těch 6 200 eur to stojí bez baterky a ta se pronajímá, což navíc nevím, jestli u českýho Renaultu půjde?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Akorát teda Kangoo Z.E. první generace s 22 kWh baterií bude s poklesem na 80% původní kapacity už fakt jen na krátký trasy.

    Udávanej dojezd za plný kapacity baterie je 170 kilometrů, což je ještě podle NEDC. Takže reálně tak 150 po městě, kdyby to mělo vyjet z města a jet víc než 50 km/h, tak 100-120 kilometrů.

    Uber 20%, uber rezervu aspoň 10-20 kilometrů, protože nechceš jít na krev (a nemůžeš používat veřejný nabíječky v případě nouze) a pokud těch 8 měsíců nebude od jara do podzimu, tak uber vytápění a pokles kapacity baterie. Jsi na reálným dojezdu tak 70 km a akčním rádiu 35 km.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JOHNNY: Not bad... Cca u 80%, tj. po cca 10 letech od výroby, by se měla degradace výrazně zpomalit, asi na třetinu...

    Pokud budeš na auto hodný - nenecháš ho promrzat a nabití se bude držet mezi cca 20-80%, tak bude degradovat ještě pomaleji...

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak to zní skvěle
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Reálně Škoda dodala zhruba tak nula Enyaqů. Mají hádám 600 přihlášených, ale nemyslím, že nějaký prodaly – jen je registrovali, nejspíš na dealery a nějaký svoje firemní flotily, aby je měli reglý ve 2020 kvůli emisním povolenkám.

    Jinak denní kapacita by měla být 350 aut, takže necelejch 130 tisíc ročně. Vzhledem k problémům s čipama a nejspíš pomalýmu náběhu výroby si myslím, že to nebude tolik, ale 100 tisíc za 2021 bych viděl reálně. Od 2022 podle mě stihnou vyrábět těch 130 tisíc a hádám, že je prodaj všechny na rok dopředu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Volkswagen brand triples deliveries of all-electric vehicles in 2020 | Volkswagen Newsroom
    https://www.volkswagen-newsroom.com/...rand-triples-deliveries-of-all-electric-vehicles-in-2020-6751

    VW 134k elektromobilů za 2020, dají letos mego?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    https://i.redd.it/wmpeq0zuwva61.jpg

    Škoda dodala 600 enyaqů za 2020. Kolik to bude letos? 50k je možných?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam