• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    musíš brát dvě věci - rychlonabiječky a domácí nabíjení.

    Rychlo budou muset mít svou zaplacenou přípojku a přiřazený výkon (už se začíná prosazovat řešení, že nabíječka má vyrovnávací baterii, takže přiřazený výkon je potřebný nižší).

    A domácí nabíjení máš v úrovni 2 - 7 kW. Ty 2kW jsou v pohodě a těch 7 se bude muset nějak vymyslet - ideálně tak, že si to ty lidi zaplatí v jističi. Máme zhruba 30 let na to aby se to vyřešilo a počítám že se to bude dít nějak postupně
    KEB
    KEB --- ---
    PETER_PAN: to nechci, jen mě zajímá jestli někdo propočítal robustnosti sítě pro provozování x milionů bev. Sám mám problem si to představit, když jsem zatím viděl slovy 4 (možná už pět) aut na baterky.

    Jinak k té infrastruktuře, ze starého Lidlu nám dělali nový. Na plachtách se chlubili teslou, tak jsem si říkal, že třeba bude i nabíječka... Ne, zcela nepřekvapivě není.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ja vim, snazim se jen rict, ze EV jsou na tom jeste lip nez to vypada a nez bezny facebookar dokaze spocitat :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    myslím že nejsme ve při :) já jsem PRO elektromobily, jestli to nebylo jasné od začátku
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: emisne ok, dobra zprava, ze to nekdo spocital, tys ale mluvil o energii. imho i ta energie nebude v manku.

    na hloupem a velmi zjednodusenem prikladu (kterych je samozrejme vic) - uz je prokazane, ze EV jezdi do servisu mene - tedy ty ted srovnavas celkove naklady energie na benzin, do kterych patri i tyto cesty do servisu, stk apod. (a urcite jich neni malo vuci poctu aut). tim ze tolik cest do servisu nebude, nevznikne manko 15TWh, ale ponizene o kazdy takovyto use case

    vcetne dovozu nahradnich dilu do servisu, jejich vyroby atd atd. :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    KEB: Nechces to srovnavat s energetickym vstupem na fosilni infrastrukturu, ze ne? :

    KEB
    KEB --- ---
    SHEFIK: JIMIQ: jen pro pořádek, počítáte i se vstupem energie na vybudování masivní struktury nabíječek k tomu přidané robustnosti rozvodné soustavy, nutnost udržovat všechna trafa, nabíječky, nutnost vybudovat nové autoservisy a se speciálnímvybavením atd. Já jen ejstli v těch studiích je počítáno i s tímto.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tohle je dávno spočítaný, nepamatuju si ty čísla přesně, ale i v ČR se emisně elektromobil vrátí za nějaké 4 roky běžného používání
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: fajn. ted zapocitat naklady&energii na vyrobu a distribuci vsech soucastek ICE, srovnat s EV a porovnat hlavne ty, ktere se opotrebovavaji casteji vcetne cest do servisu.

    doplnit naklady&energie (vcetne nakladu usle prilezitosti) lidi, co se zabyvaji emisemi a emisnimi limity ICE. zapocitat naklady na cesty kazde 2 roky na obnoveni razitka emisi, vymeny katalyzatoru

    atd atd :) proste total cost of ownership s relaci k energii

    skoro bych si tipnul, ze ta bilance bude nakonec u obmeny EV kladna a nejaka energie se uspori
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to tam někdo říkal že bude tak 0.1kWh na litr, takže si tu úsporu navyš o 25% :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: ne, vznikne jeste min, protoze lokalni distribuci ropy a naslednych paliv taky v rovnici unikla...

    jabka hrusky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    COMODOR_FALKON: tomuhle nerozumím.

    Tohleto matematické cvičení má poukázat na to, že když vyměníme celou flotilu osobních aut za elektromobily, tak nevznikne energetické manko 15TWh ale 15TWh mínus 3,5TWh, které nyní spotřebováváme na rafinaci paliv
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JIMIQ: Základní fail - do těch 16km dojezdu není započtena energie těch 4L benzínu...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: vzdyt ano, spravne by to tak byt melo.

    jako orientacni ukazatel tohohle lifecyclu muze slouzit cena (bez dane), protoze tam mas veskery tyhle predchozi kroky promitnuty. takze pro orientacni srovnani ekonomicnosti, kterou se snazi pan pocitat bych srovnal naklady na 100km elektrickyho auta a naklady na 100km ice

    pro uplne srovnani to vyzaduje full studii. na internetu se jich par vali, dle energetickych mixu jednotlivych zemi
    MINER
    MINER --- ---
    PETER_PAN: kdysi jsem to hledal, a myslím, že výroba benzínu se na emisích podílela asi třetinou nad rámec spotřeby. Jestli vás to zajímá, jsou studie, které to řešily. Našel jsem je prostě Googlem. Už si to bohužel nepamatuju přesně ale..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: tak pokial sa porovnavaju iba pohonne hmoty akoze elektrina a benzin tak asi jo, lebo to by si potom aj u elektriny musel ist do uhelnych alebo uranovych bani :)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    imho ten zakladni problem tehle uvahy jsou jabka a hrusky.

    lifecycle ropy nezacina u rafinace v CR...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no ne, tohle je takovej bonus. Že za prvé ušetříš emise napřímo a k tomu ještě vlastně nespotřebuješ ekvivalent v elektřině, protože něco se ušetří tou rafinací

    Když si teda vezmeš reálnější 6l pro nafťák a 7l pro benzín ve městě, tak je to 2,5kWh bonus na 100km (i po započtení vedlejší produkce, ale ne čistě výrobu benzínu z ropy)

    v té tabulce je uvedeno že rafinérky v Česku spotřebují ročně 3,5TWh, to je jeden dukovanský blok
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: To je magorinec. Jednak po meste zadne normalni auto nejezdi 4l/100km. A hlavne o tohle prece nejde, jde o celkovou energetickou narocnost provozu a CO2[g]/km.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    z FCB

    Po plodné debatě ohledně "nájezdu" českého řidiče předhazuji toto:
    Tvrdí se, že na výrobu jednoho litru benzínu je potřeba 1,2-1,5 kWh energie. Nicméně nikde není řečeno jaké. Proto jsem opět otravoval Český statistický úřad, aby mi pomohl s ověřením/vyvrácením těchto dat. Dostal jsem veřejně přístupnou tabulku přeptal se ochotných pánů na ČSU jestli to co vidím je správně (nebylo :) ) a když jsem měl potvrzené informace dal jsem se do výpočtu. Dle dat co máme naposledy z roku 2018, tak české rafinérie spotřebují na výrobu 1 l benzínu cca 4 kWh a na výrobu 1 l nafty cca 4,6 kWh energie. NICMÉNĚ tato energie jde ze značné části z "vlastních zdrojů" tedy z ropy samotné a "odpadů" jako je rafinerský plyn a petrolejový koks. Elektrické energie je potřeba cca 0,35 pro benzín a 0,4 kWh/1 l pro naftu. Samozřejmě výsledek by se mohl rapidně změnit pokud bychom uvažovali, že jediným produktem celé rafinace je benzín, respektive nafta a zbytek jsou odpady, které se nějak daří využívat. V tom případě by se elektřina zvedla na 0,58 a 0,66 kWh/1 l a celková energie na 6,7 a 7,5; ale to už jsou spekulace a machinace s daty a do toho já nedělám. Takže POKUD počítáme pouze výrobu benzínu v ČR tak pokud máte velmi úsporné městské auto co jezdí za 4 l/100 km, tak díky elektrické energii co byla spotřebována v rafinérii na výrobu těch 4 l ujedete v městském úsporném elektromobilu maximálně 16 km.

    https://www.facebook.com/photo?fbid=5166022726771984&set=gm.2864762267180458
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam