• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To ze se Nemecku zvedly emise proste neni pravda
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    DZODZO: a ono se je daří plnit?

    energiewende u sousedů přinesla zvýšení emisí, zvýšení spotřeby uhlí, závislost na plynu... protože soláry (a vítr taky) jsou silně nestabilní zdroje a potřebují zálohy.

    sousedi na jihu zase za loňský rok museli aktivovat zálohy (především plyn) více než 200x, přičemž dříve to byly maximálně nízké desítky případů. a navíc zvýšili přeshraniční odběr z těch zdrojů, které sami moc nemusí (uhlí a jádro).

    vlastně jediný stát, který drží emise a klimadohody bez problémů, je Francie, která jede většinově z jádra už desítky let...




    to, jestli je jádro nepopulární, je blbej argument - od toho by měli být politici, aby veřejnost přesvědčili o tom, že i nepopulární věc má dlouhodobý smysl... a zrovna jádro ten smysl má. jinak to, že to dlouho trvá a prodraží se to, platí o naprosté většině veřejných zakázek - od stavby letiště přes dálnice až po elektrárny. to vlastně už argument ani není, to je bohužel smutná realita (a neplatí to jenom ve veřejném sektoru). a jen tak mimochodem - u OZE to v tomto ohledu začíná drhnout už taky. náklady se zvyšují (zejména cena elektřiny), rychlost výstavby klesá (protože se tomu čím dál více lidí brání).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: Já to právě ze spotřeby paliv počítal, někde to je snad i tady v historii. Vyšlo mi to pro benzín a naftu dohromady na cca 30% celkové spotřeby v současnosti, což je tuším zhruba jeden celej Temelín.

    Rozdělit osobní a nákladní spotřebu z tohohle pohledu moc nejde, protože nevím o statistice, kde by byl rozdělenej prodej nafty mezi náklaďáky a osobní auta.

    Nicméně je to nárůst o 30% v horizontu 30 let, což, jak říkáš, není nic šílenýho.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    STARE_CASY: keby prisiel rozmach solaru pozdejsie, tak neviem ci by sa podarili plnit ciele klimadohody v tych casovych ramcoch, ktore su stanovene, jadro je nepopularne, trva dlho postavit a obvykle sa tak 2x predrazi
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: Halíče dělají talíře. Celková kapacita toho potěru je obrovská
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    JYRKA: tak to jo. a hlavně s tím dovětkem...


    jsem to původně pochopil v kontextu těch temelínů a na drobný potěr na střechách jsem nepomyslel. mea culpa.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: Mel jsem na mysli solary na strechach. To je hrozne velka prilezitost a az se zlevni baterky...
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    JYRKA: z těch solárů osobně nadšen nejsem, to nám bohužel ještě hodně zvýší náklady na energie, protože je nutné zvyšovat kapacitu přenosové sítě (a to i více než kolik by bylo nutné na provoz elektromobilů) a budovat zálohy (typicky paroplynovky, které mají drahou výrobu a je tam závislost na zemním plynu).

    myslím si, že rozvoj solárů přišel příliš brzo a byl nevhodně urychlen dotacemi. možná by by to mohlo být lepší, kdyby platila povinnost od určitého výkonu zajistit i záložní výrobní kapacity. se soláry to asi začne být zajímavé v momentě, kdy začne být hodně velký přebytek baterií z elektroaut na konci jejich životnosti (tedy těch aut, ne baterek - tam, jak ukazuje reálná praxe, bude kapacita ještě dost slušná na to, aby taková baterka mohla skončit v nějakém stacionárním úložišti, které bude vyvažovat rozvodnou síť)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: A k tomu bych prihodil rozmach solaru, ktery nas nemine.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BOBASH: pro osobní dopravu je potřeba max jeden blok Temelína. Reálně tolik, kolik je aktuální roční přebytek výroby elektřiny v ČR. Snadno si to spočítáš z aktuální spotřeby paliv v ČR. Samozřejmě tam hraje roli aktuální odběr a vytíženost přenosové sítě, ale čistě co se týká celkové výroby, tak je to v rámci běžného rozvoje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Shrnutí:

    Ano, elektromobil je energeticky výhodnější.
    Ano, tím, že odpadne energetickej výdaj na rafierie, nebudeme potřebovat na elektromobilizaci ČR ekvivalent třeba 6 bloků Temelína, ale třeba 4 bloků Temelína.
    Ano, ušetříme taky nějakou energii za distribuci náhradních dílů a ježdění do servisu. Ale je to v součtu zanedbatelný.

    Pojďme řešit něco, co má význam, ne 10 kilometrů ročně do servisu nebo poslání krabice dílů.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Já nevím, už dlouho tu nebyly tlačítka a čudlíky… Kolik energie se asi spotřebuje na ně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale já neargumentuju proti elektromobilům, já říkám, že je blbost řešit marginálie.

    Transport a rafinování ropy je třeba desítky procent z účinnosti ICE. Ježdění do servisu je třeba 0,1%.

    Jakmile začneme řešit faktory, který představujou zlomky procenta (na kterýkoliv straně), dostaneme se do absolutního kravinia.

    COMODOR_FALKON: Tu bagetu a kafe si dáš proto, že se nudíš, než se to nabije :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Tak to ale prostě už transportovat a těžit docela umíme, takže mentálně pro spoustu lidí problém zmizel.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: viděl si někdy surovou ropu? Ta má do dostupný a lehko trasportovatelný energie kurva daleko...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to kafe a bageta jsou stejné pro řidiče ICEV i EV...

    Díly a spotřebák se liší...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebo pojďme řešit, že když s elektromobilem nabíjíš na veřejný nabíječce, nejspíš si koupíš kafe a bagetu, který tam někdo musí dovýzt.

    Za rok to bude na objem víc materiálu než kolik potřebuješ dovýzt náhradních dílů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale v autě vyměníš 4 litry oleje za dobu, za kterou do něj naleješ několik tisíc litrů paliva. Takže je to z celkovýho pohledu zanedbatelný.

    Což je ten kabel taky.

    Jen jsem chtěl poukázat na to, že je píčovina to vůbec řešit.

    Stejně jako je píčovina řešit, že mi jednou za rok přijde pár dílů.

    To bychom právě mohli řešit ty kabely, cesty údržbářů k nabíječkám nebo výrobu kartiček na nabíjení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no pockaj ten kabel sa vyrobi raz, ale ten olej tecie stale dokola, nech mam milion aut, ku ktorym sa vyrobi milion kabelov z milion nabijaciek co je zjavna hyperbola, ale nech mam milion ice co musia kazdy rok menit napr. 4 litre oleja, to je 4 miliony litrov oleja rocne, za 20 rokov mam stale tych milion kablov ale 80 milionov litrov oleja, to je 20x viac energie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale stejně jako třeba výroba kabelu nebo cesta servisáka k nabíječce je to v celkovým pohledu zanedbatelný.

    Řešíme tu, jestli potřebujeme postavit kvůli EV ekvivalent jednoho Temelína nebo třech Temelínů.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam