• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    BOBASH: pro osobní dopravu je potřeba max jeden blok Temelína. Reálně tolik, kolik je aktuální roční přebytek výroby elektřiny v ČR. Snadno si to spočítáš z aktuální spotřeby paliv v ČR. Samozřejmě tam hraje roli aktuální odběr a vytíženost přenosové sítě, ale čistě co se týká celkové výroby, tak je to v rámci běžného rozvoje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Shrnutí:

    Ano, elektromobil je energeticky výhodnější.
    Ano, tím, že odpadne energetickej výdaj na rafierie, nebudeme potřebovat na elektromobilizaci ČR ekvivalent třeba 6 bloků Temelína, ale třeba 4 bloků Temelína.
    Ano, ušetříme taky nějakou energii za distribuci náhradních dílů a ježdění do servisu. Ale je to v součtu zanedbatelný.

    Pojďme řešit něco, co má význam, ne 10 kilometrů ročně do servisu nebo poslání krabice dílů.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Já nevím, už dlouho tu nebyly tlačítka a čudlíky… Kolik energie se asi spotřebuje na ně?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale já neargumentuju proti elektromobilům, já říkám, že je blbost řešit marginálie.

    Transport a rafinování ropy je třeba desítky procent z účinnosti ICE. Ježdění do servisu je třeba 0,1%.

    Jakmile začneme řešit faktory, který představujou zlomky procenta (na kterýkoliv straně), dostaneme se do absolutního kravinia.

    COMODOR_FALKON: Tu bagetu a kafe si dáš proto, že se nudíš, než se to nabije :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    OMNIHASH: Tak to ale prostě už transportovat a těžit docela umíme, takže mentálně pro spoustu lidí problém zmizel.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: viděl si někdy surovou ropu? Ta má do dostupný a lehko trasportovatelný energie kurva daleko...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to kafe a bageta jsou stejné pro řidiče ICEV i EV...

    Díly a spotřebák se liší...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebo pojďme řešit, že když s elektromobilem nabíjíš na veřejný nabíječce, nejspíš si koupíš kafe a bagetu, který tam někdo musí dovýzt.

    Za rok to bude na objem víc materiálu než kolik potřebuješ dovýzt náhradních dílů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale v autě vyměníš 4 litry oleje za dobu, za kterou do něj naleješ několik tisíc litrů paliva. Takže je to z celkovýho pohledu zanedbatelný.

    Což je ten kabel taky.

    Jen jsem chtěl poukázat na to, že je píčovina to vůbec řešit.

    Stejně jako je píčovina řešit, že mi jednou za rok přijde pár dílů.

    To bychom právě mohli řešit ty kabely, cesty údržbářů k nabíječkám nebo výrobu kartiček na nabíjení.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no pockaj ten kabel sa vyrobi raz, ale ten olej tecie stale dokola, nech mam milion aut, ku ktorym sa vyrobi milion kabelov z milion nabijaciek co je zjavna hyperbola, ale nech mam milion ice co musia kazdy rok menit napr. 4 litre oleja, to je 4 miliony litrov oleja rocne, za 20 rokov mam stale tych milion kablov ale 80 milionov litrov oleja, to je 20x viac energie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale stejně jako třeba výroba kabelu nebo cesta servisáka k nabíječce je to v celkovým pohledu zanedbatelný.

    Řešíme tu, jestli potřebujeme postavit kvůli EV ekvivalent jednoho Temelína nebo třech Temelínů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To je sice hezký, ale my tady řešíme, jestli na to máme elektrárny a rozvodnou síť.

    Ropa je zajímavá právě proto, že je to spousta snadno dostupný a snadno transportovatelný energie. A když se jí vzdáme, musíme vyrobit nějakou jinou energii.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    SHEFIK: 15gwh, tj. 15.000 mwh je zhruba desetina roční produkce Lipna nebo půlka Štěchovic
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: a u tych ICE budeme pocitat aj naklady na vyrobu a likvidaciu nahradnych dielov? lebo jako ja zajdem do servisu, tam mi servisak vymeni napr. sviecky alebo olej, ktore musel niekde nakupit, sviecky dajme tomu sa nemenia tak casto, ale olej menim napr. kazdy rok, takze sa musi vyrabat ten olej, ktory auto potrebuje na provoz, ten olej riesi servisak, takze z mojho pohladu magicky zmizne v jeho dielni, ale tak to samozrejme nie je a tie odpady musi riesit on a ta likvidacia tychto pravidelne menenych odpadov ma tiez nejaku energeticku stopu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: rychlonabijacky pred lidlom su taky evergreen na tesla fore, neviem jak v CR ale na SVK dostavaju protichodne reakcie predajna od predajne :)

    https://teslaclub.sk/node/12300?p=65623#post65623
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Energie je jen jedna. Může mít více forem, konvertuje se do jiných forem přes různé konverzní koeficienty, ale 1J vždy nakonec zůstane 1J
    Tedy alespoň dokud platí zákon o zachování energie.

    A pointa je v tom, že (nástřel random čísel do prázdna) ICEV potřebuje 100J v ropě na 20J mechanické energie, zatímco EV ze 100J v ropě (spálené v elektrárně) vyzíská 50J mechanické energie.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    KEB: Normální cena byla 460 tisíc, ale protože už v březnu byly vyprodané na rok dopředu, koupili jsme předváděčku za cca 400...
    KEB
    KEB --- ---
    NANUQ: kolik tě stál? Teda jedtli to není tajný.
    NANUQ
    NANUQ --- ---
    KEB:
    PETER_PAN: Zatím máme celkem najeto 3400 km, prakticky všechno po Praze. Nejdál jsme s tím jeli na Kokořín (cca 150 km tam a zpět a na konci zbývalo nějakých 25%), na dálnici to samozřejmě jde dolů docela rychle, ale tohle prostě není dálniční auto. Úplně do mrtě jsem zatím dojezd netestoval. Nabíjíme doma, kábl před domem do auta z garáže (koupil jsem takový ten kabelový stavební žlab, aby mi na to lidi nešlapali, nabíjím pouze ze zásuvky s časovačem - za těch 8 hodin nočního proudu to nabije cca 60% baterky, když je potřeba, tak to dobijeme přes den, ale většinou to prostě nabijeme další noc, protože denně s tím najedem normálně max 80 km po Praze. Jízda s tím je neskutečně klidná, prakticky nebrzdíš, jen si tak šolícháš plynový pedál na plnou rekuperaci a relaxuješ. Je to pecka; škoda že už ty elektrické Citigo nebudou dělat, což se ale dá pochopit vzhledem k tomu, že je dotovali 100 - 150k na jedno auto...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tady se neřešilo, kdo si na to vydělá, ale úsporu energie.

    A když řešíme energetický náklady ježdění autem do servisu, tak energetický náklady měnění baterek budou skoro určitě větší.

    Jinak u devadesátkovejch aut jsi byl rád za 250k v Čechách, kde to začínalo dovozem 300k ojetiny stočený na 130k :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam