• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ani v EU. Británie chce 2030 zakázat nenabíjecí (tedy zůstanou PHEV) a 2035 ICE obecně. Jestli se jim to povede, těžko říct, záleží na tom, jestli přijdou nový větší, trvanlivější a levnější baterky.

    Když bude elektromobil s dojezdem 800 kilometrů stát 700 tisíc, tak to není problém.

    Dokud nejlevnější elektromobil s dojezdem 600 kilometrů stojí asi 1,8 mega, tak to je dost velkej problém.

    A to teda pořád nemluvíme o lidech, který si kupujou levný auta. Skutečnej zákaz ICE má potenciál vyvolat naprosto brutální nasrání veřejnosti, zejména chudších vrstev, který už mají tendenci být tak nějak nasraný teď, a když jim zakážeš jejich kombíkový Fabie za 300 tisíc a nabídneš jim místo toho elektromobil za 600 (nebo elektromobil za 400 s dojezdem 200), tak budou NASRANÝ.

    Alternativa je, že klapne zákaz novejch EV a výsledek bude, že část lidí bude za každou cenu udržovat při životě dvacetiletý diesely.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nemaj bejt 2030 už v půlce světa nenabíjecí auta zakázaný? Možná podceňuju Afriku & spol
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: No já bych tipnul že BEV překonají prodeje benzínů spíš tak 2030...

    A netočíme se na 5% okrajových případů, točíme se třeba na půlce lidí, kteří mají objektivní důvod, proč pro ně BEV (zatím) není funkční řešení.

    Jak jsem psal o příspěvek níž, "funkční řešení" neznamená "dá se s tím žít". Funkční řešení znamená, že ti to nepřinese v praktickým životě žádnou nevýhodu a ideálně nějaký výhody.

    Opět se tu dostáváte k tomu, že vy si tady teoretizujete svět, kde si lidi naplánujou pracovní den podle toho, kdy budou dobíjet elektromobil, a budou s tím naprosto v pohodě.

    Nebudou. Po první schůzce zmeškaný kvůli nabíjení to půjdou fleeťákovi hodit na hlavu a budou se dožadovat zpátky svýho nafťáku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Si to naplánuje tak, aby mu to vyšlo" je přesně ukázka toho, jak uvažujete převráceně.

    Aby někdo přešel na novou technologii, musí mu ta nová technologie sloužit líp. Co člověku, kterej je zvyklej jezdit služebním Superbem TDI a jezdit delší trasy který vždycky nevedou mezi velkýma městama, přináší za výhody elektromobil?

    Samozřejmě kromě marginální úspory nákladů, která je z velký části vyrovnaná pořizovací cenou?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a btw peak ICE bylo 2018
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    zase se tady točíme na 5% okrajových případů :D za 2020 se v Evropě prodalo přes 1M nabíjecích aut, letos to bude přes 1M čistých BEV. USA by mělo díky změně vládní politiky a nástupu nových modelů po stagnačním roce nastoupit na růst a dosáhnout 500k nabíjecích aut.

    Jestli BEV překonají benzíny 2025 nebo 2027 je tak nějak jedno :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: ku nam jazdil trebars aj servisak z prazskeho ibmka ked sa pokazila paskova knihovna, ale to prebiehalo tak, ze sa to nahlasilo napr. v noci a on stejne dosiel az rano a aj to som nevedel presne kedy, akurat mi zavolal pol hodiny dopredu, ze tam bude vtedy a vtedy, aby som mu prisiel otvorit dvere do serverovny
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale to si snad naplanuje tak aby mu to vyslo, predstav si aj navazujuce schuzky sa daju planovat tak, aby si ich casovo stihal, ja na to mam v outlooku kalendar a este mi to aj posiela upozornenia, to ze nieco nevies pouzivat neznamena, ze to neexistuje a ze druhi ludia uz tieto technologie nepouzivaju, sme v roku 2021 ffs! :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pokud servisák jede z 500km vzdálené základny, tak je něco hodně špatně, nebo se bavíme o letopočtu, který začíná 19.

    Reálně se tyhle barvitě líčené horory s teoreticky nepostačujícím nájezdem týkají pouze specifických profesí, které ve firmách představují tak 1% až 0,1% všech zaměstnanců.

    Výjimka bylo, když brácha kdysi ve Wincor-Nixdorf jezdil s kolegy každé ráno z Plzně na německou pobočku, protože bylo snazší pendlovat 4 programátory, než několik 250 kg testovacích bankomatů.
    Ale kamkoliv dál to bylo vlakem do Prahy a pak letadlem....do Francie, Španělska, Mexika...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Ale tvrdí: BOBASH - je to jeho strawman který sám sobě furt a znova "vyvrací"...

    Ad fleety: Tohle je řízeno hlavně odpisy. Dokud stávající vozidla účetně neodepíšou, tak si nová pořizovat nebudou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To je další věc, obyvatelé center velkých měst jsou s veřejnou dopravou v pohodě.

    Zkuste si třeba jako dodavatel Škodovky vyrazit vlakem do z Prahy do Kvasin (fabrika Škodovky, místo s poměrně slušnou dopravní obslužností). Autem říká Google 1 h 53 min (přičemž v reálu to dáš nejspíš za hodinu čtyřicet), veřejná doprava je 4 h 36 minut.

    A teď zkuste jet na totéž místo jako dodavatel Škodovky třeba z Plzně...

    Jo, ve světě IT odborníků, který se pohybují mezi fancy kancly v centrech metropolí, je elektromobil zcela použitelná věc a vlak je dobrá náhrada za auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Je to o komunikaci."

    Jasně, já už vidím obchoďáka/servisáka/manažera jedoucího na schůzku/kohokoliv kdo měl někde bejt, jak volá z nabíječky na dálnici, že přijede o hodinu pozdě, protože nabíjí. Nebo o dvě hodiny.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: souhlasím i s tebou, já bych klidně do toho elektra šel - jezdil jsem často po Praze nebo "blízkém" okolí typu Plzeň, Hradec, Liberec... ale s dobíjením bych si to naplánoval klidně i do Ostravy, protože si cestu plánuju předem, nebo když je průser, tak sice budou rádi, když mě uvidí za 3 hodiny, ale stejně tak i za 6 hodin... jenže z pohledu našeho fleet managera se to stále nevyplatí...

    KEB: když jezdím služebně já, tak taky vlakem nemůžu, protože sebou nevozím jen notebook, ale většinou i pár krabic (a zrovna v pátek jsem naplnil kufr octavie kombi doplna ;-))
    KEB
    KEB --- ---
    A jen tak mimochodem by mne zajímalo, kdo z místních jel někdy v poslední době vlakem někam daleko a nemyslím páteřní trasu jako třeba Ostrava Olomouc. To by se určitě podivili jak báječná alternativa to je.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: většina místního osazenstva má postarší spalovaky, zkušenosti s alternativními pohony takřka nula, ale všichni vidí zářivou budoucnost elektromobility. Pak přijdeš ty a jako zkurvenej kazisuk jim do toho krásnýho obrazu začneš čmárat, nějaký svoje zkušenosti. A co je horší nenecháš se odbít!

    Čest těm pár výjimkám, co se tu občas objeví...
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: tys vážně spadl z jahody. Takže tobě se poděla mašina, síť, linka, cokoliv. Stojí ti zakázky, utíkají peníze eventuálně nabíhají penále a servisak dojede o půl dne později, protože má bev a musí jezdit od nabíječky k nabíječce. Ty to určitě pochopíš, poplácas ho po zádech a pochvalis. A když ti zavolá, že nedojede, protože jediná nabíječka široko daleko je mimo provoz, tak budeš úplně v pohodě taky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: myslim, ze to asi nechapeme, lebo mame typ prace, kde nemame pevnu pracovnu dobu, takze sa nemusime ponahlat na 8. rano do prace inak nas caka vyhazov, pripadne nemusime za zakaznikmi jazdit, takze mozeme robit telco napr. pred skolou ked cakame na decko

    potom stretavam soferov kaskaderov, ktori riskuju koliziu pri obiehani, lebo sa niekam ponahlaju (kam? do hrobu?), myslim ze casto to budu prave taki ako popisoval KEB, ze musia niekam za niekym jazdit a asi sa hanbia zavolat, ze dorazia o pol hodinu neskor, lebo by to vyznelo neprofesionalne, ale vsetko je to iba o tej komunikacii
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Já teda souhlasím s BOBASH a jen tak trochu doplním - z mého pohledu bychom třeba jeden elektromobil mohli mít i u nás v práci jako půjčovací, jenže zatím není. V garážích i venku už máme připravené nabíječky (venku je od PRE normálně pro veřejnost), uvnitř si můžou nabíjet zaměstnanci zadarmo (a občas to někdo dělá), ale vzhledem k době - kdy je už skoro rok povětšinou home-office - to není tak, jak by mohlo být.

    Sám jsem za loňský rok najezdil našima služebákama minimum oproti předchozím rokům. Stále máme na výběr nejvíce Octavií 2.0 TDI a i když jsem se těšil na ojeté Passaty z operativního leasingu (které se ČSOB Leasingu nedařilo prodat), tak se zase koupila nová Octavia 2.0 TDI a Scala 1.0 TSI. Opravdu by na hodně cest stačil nějaký e-Golf nebo něco podobného, ale problém je v tom, že se teď i málo jezdí, což ukazuje i to, že když služební auta stojí v podzemní garáží, tak jejich GPS neustále hledá signál a tím jak zjišťuje kde je, to vybíjí baterku. Minulý týden jsem si vzal Octavii v manuálu (4x4 byla zabraná, nasněžilo takže jsem nechtěl automat, ale manuál a trochu si cestou zablbnout, jel jsem stěhovat, takže jsem nechtěl Scalu) a ta mě rovnou přivítala hláškou, že vypíná infotainment, protože vybitá baterka - podle knihy jízd jedna cesta v září, jedna v prosinci a v kastlíku papír od servisu, že to samé řešili v srpnu a baterce naměřili 7V.

    Dřív byl problém vybrat si den předem aspoň nějaké auto, teď sice aspoň každý týden nějaké někam jede, ale není toho tolik, aby se vyplatilo řešit problémy s EV autem a čerpat jeho výhody.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tematu

    Thermally modulated battery charges rapidly, reduces range anxiety
    https://electriccarsreport.com/...thermally-modulated-battery-charges-rapidly-reduces-range-anxiety/

    Range anxiety, the fear of running out of power before being able to recharge an electric vehicle, may be a thing of the past, according to a team of Penn State engineers who are looking at lithium iron phosphate batteries that have a range of 250 miles (402 km) with the ability to charge in 10 minutes.

    “We developed a pretty clever battery for mass-market electric vehicles with cost parity with combustion engine vehicles,” said Chao-Yang Wang, William E. Diefenderfer Chair of mechanical engineering, professor of chemical engineering and professor of materials science and engineering, and director of the Electrochemical Engine Center at Penn State.  “There is no more range anxiety and this battery is affordable.”

    The researchers also say that the battery should be good for 2 million miles in its lifetime.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: já neříkám, že nezačnou, já říkám, že koupěj elektrický třeba jedno auto z 10, v lepším případě 1 z 5.

    Co je v nejbližších 5 letech pro většinu firem nerealizovatelný je 100% elektrickej fleet, protože máš ve fleetu spoustu aut, který prostě musej bejt připravený jet kdykoliv kamkoliv a to EV není.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam