• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Si to naplánuje tak, aby mu to vyšlo" je přesně ukázka toho, jak uvažujete převráceně.

    Aby někdo přešel na novou technologii, musí mu ta nová technologie sloužit líp. Co člověku, kterej je zvyklej jezdit služebním Superbem TDI a jezdit delší trasy který vždycky nevedou mezi velkýma městama, přináší za výhody elektromobil?

    Samozřejmě kromě marginální úspory nákladů, která je z velký části vyrovnaná pořizovací cenou?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale to si snad naplanuje tak aby mu to vyslo, predstav si aj navazujuce schuzky sa daju planovat tak, aby si ich casovo stihal, ja na to mam v outlooku kalendar a este mi to aj posiela upozornenia, to ze nieco nevies pouzivat neznamena, ze to neexistuje a ze druhi ludia uz tieto technologie nepouzivaju, sme v roku 2021 ffs! :D
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Pokud servisák jede z 500km vzdálené základny, tak je něco hodně špatně, nebo se bavíme o letopočtu, který začíná 19.

    Reálně se tyhle barvitě líčené horory s teoreticky nepostačujícím nájezdem týkají pouze specifických profesí, které ve firmách představují tak 1% až 0,1% všech zaměstnanců.

    Výjimka bylo, když brácha kdysi ve Wincor-Nixdorf jezdil s kolegy každé ráno z Plzně na německou pobočku, protože bylo snazší pendlovat 4 programátory, než několik 250 kg testovacích bankomatů.
    Ale kamkoliv dál to bylo vlakem do Prahy a pak letadlem....do Francie, Španělska, Mexika...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Ale tvrdí: BOBASH - je to jeho strawman který sám sobě furt a znova "vyvrací"...

    Ad fleety: Tohle je řízeno hlavně odpisy. Dokud stávající vozidla účetně neodepíšou, tak si nová pořizovat nebudou...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To je další věc, obyvatelé center velkých měst jsou s veřejnou dopravou v pohodě.

    Zkuste si třeba jako dodavatel Škodovky vyrazit vlakem do z Prahy do Kvasin (fabrika Škodovky, místo s poměrně slušnou dopravní obslužností). Autem říká Google 1 h 53 min (přičemž v reálu to dáš nejspíš za hodinu čtyřicet), veřejná doprava je 4 h 36 minut.

    A teď zkuste jet na totéž místo jako dodavatel Škodovky třeba z Plzně...

    Jo, ve světě IT odborníků, který se pohybují mezi fancy kancly v centrech metropolí, je elektromobil zcela použitelná věc a vlak je dobrá náhrada za auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Je to o komunikaci."

    Jasně, já už vidím obchoďáka/servisáka/manažera jedoucího na schůzku/kohokoliv kdo měl někde bejt, jak volá z nabíječky na dálnici, že přijede o hodinu pozdě, protože nabíjí. Nebo o dvě hodiny.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DZODZO: souhlasím i s tebou, já bych klidně do toho elektra šel - jezdil jsem často po Praze nebo "blízkém" okolí typu Plzeň, Hradec, Liberec... ale s dobíjením bych si to naplánoval klidně i do Ostravy, protože si cestu plánuju předem, nebo když je průser, tak sice budou rádi, když mě uvidí za 3 hodiny, ale stejně tak i za 6 hodin... jenže z pohledu našeho fleet managera se to stále nevyplatí...

    KEB: když jezdím služebně já, tak taky vlakem nemůžu, protože sebou nevozím jen notebook, ale většinou i pár krabic (a zrovna v pátek jsem naplnil kufr octavie kombi doplna ;-))
    KEB
    KEB --- ---
    A jen tak mimochodem by mne zajímalo, kdo z místních jel někdy v poslední době vlakem někam daleko a nemyslím páteřní trasu jako třeba Ostrava Olomouc. To by se určitě podivili jak báječná alternativa to je.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: většina místního osazenstva má postarší spalovaky, zkušenosti s alternativními pohony takřka nula, ale všichni vidí zářivou budoucnost elektromobility. Pak přijdeš ty a jako zkurvenej kazisuk jim do toho krásnýho obrazu začneš čmárat, nějaký svoje zkušenosti. A co je horší nenecháš se odbít!

    Čest těm pár výjimkám, co se tu občas objeví...
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: tys vážně spadl z jahody. Takže tobě se poděla mašina, síť, linka, cokoliv. Stojí ti zakázky, utíkají peníze eventuálně nabíhají penále a servisak dojede o půl dne později, protože má bev a musí jezdit od nabíječky k nabíječce. Ty to určitě pochopíš, poplácas ho po zádech a pochvalis. A když ti zavolá, že nedojede, protože jediná nabíječka široko daleko je mimo provoz, tak budeš úplně v pohodě taky.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: myslim, ze to asi nechapeme, lebo mame typ prace, kde nemame pevnu pracovnu dobu, takze sa nemusime ponahlat na 8. rano do prace inak nas caka vyhazov, pripadne nemusime za zakaznikmi jazdit, takze mozeme robit telco napr. pred skolou ked cakame na decko

    potom stretavam soferov kaskaderov, ktori riskuju koliziu pri obiehani, lebo sa niekam ponahlaju (kam? do hrobu?), myslim ze casto to budu prave taki ako popisoval KEB, ze musia niekam za niekym jazdit a asi sa hanbia zavolat, ze dorazia o pol hodinu neskor, lebo by to vyznelo neprofesionalne, ale vsetko je to iba o tej komunikacii
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Já teda souhlasím s BOBASH a jen tak trochu doplním - z mého pohledu bychom třeba jeden elektromobil mohli mít i u nás v práci jako půjčovací, jenže zatím není. V garážích i venku už máme připravené nabíječky (venku je od PRE normálně pro veřejnost), uvnitř si můžou nabíjet zaměstnanci zadarmo (a občas to někdo dělá), ale vzhledem k době - kdy je už skoro rok povětšinou home-office - to není tak, jak by mohlo být.

    Sám jsem za loňský rok najezdil našima služebákama minimum oproti předchozím rokům. Stále máme na výběr nejvíce Octavií 2.0 TDI a i když jsem se těšil na ojeté Passaty z operativního leasingu (které se ČSOB Leasingu nedařilo prodat), tak se zase koupila nová Octavia 2.0 TDI a Scala 1.0 TSI. Opravdu by na hodně cest stačil nějaký e-Golf nebo něco podobného, ale problém je v tom, že se teď i málo jezdí, což ukazuje i to, že když služební auta stojí v podzemní garáží, tak jejich GPS neustále hledá signál a tím jak zjišťuje kde je, to vybíjí baterku. Minulý týden jsem si vzal Octavii v manuálu (4x4 byla zabraná, nasněžilo takže jsem nechtěl automat, ale manuál a trochu si cestou zablbnout, jel jsem stěhovat, takže jsem nechtěl Scalu) a ta mě rovnou přivítala hláškou, že vypíná infotainment, protože vybitá baterka - podle knihy jízd jedna cesta v září, jedna v prosinci a v kastlíku papír od servisu, že to samé řešili v srpnu a baterce naměřili 7V.

    Dřív byl problém vybrat si den předem aspoň nějaké auto, teď sice aspoň každý týden nějaké někam jede, ale není toho tolik, aby se vyplatilo řešit problémy s EV autem a čerpat jeho výhody.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    k tematu

    Thermally modulated battery charges rapidly, reduces range anxiety
    https://electriccarsreport.com/...thermally-modulated-battery-charges-rapidly-reduces-range-anxiety/

    Range anxiety, the fear of running out of power before being able to recharge an electric vehicle, may be a thing of the past, according to a team of Penn State engineers who are looking at lithium iron phosphate batteries that have a range of 250 miles (402 km) with the ability to charge in 10 minutes.

    “We developed a pretty clever battery for mass-market electric vehicles with cost parity with combustion engine vehicles,” said Chao-Yang Wang, William E. Diefenderfer Chair of mechanical engineering, professor of chemical engineering and professor of materials science and engineering, and director of the Electrochemical Engine Center at Penn State.  “There is no more range anxiety and this battery is affordable.”

    The researchers also say that the battery should be good for 2 million miles in its lifetime.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: já neříkám, že nezačnou, já říkám, že koupěj elektrický třeba jedno auto z 10, v lepším případě 1 z 5.

    Co je v nejbližších 5 letech pro většinu firem nerealizovatelný je 100% elektrickej fleet, protože máš ve fleetu spoustu aut, který prostě musej bejt připravený jet kdykoliv kamkoliv a to EV není.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: tady ale prece nikdo netvrdi, ze kazdej bude mit EV zitra. zacatek diskuze byl o nemecku, velkych firmach (podobne jako Moneta) a roku 2021.

    ty, velky nakupy ev fleetu uz zacnou (a nekde uz zacaly), nebude to trvat 5 let, jak tvrdi Bobash.

    ale nema smysl to dal virtualizovat, pockejme si do konce roku. kazdej svuj nazor uz sdelil. nekdo vidi neprekonatelny prekazky a nekdo to zas vnima, ze problemy jsou prilezitost
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, to je to, co místní nadšenci nechápou. Že pokud neplánuješ trasu cesty s EV tak, aby to vyhovovalo EV, ale aby to vyhovovalo tomu, kde a kdy potřebuješ bejt, tak je to pořád v lepším případě diskomfortní.

    Což bude patrně tím, že většina místních nadšených zastánců elektromobility nikdy ničím na elektřinu nejezdila.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: A kolik procent firemního fleetu v tý globální firmě máte na elektriku?

    Jediný, o čem jsem mluvil, je to, že 100% share EV ve fleetu je ještě dlouho nereálnej. I 50% hned tak nenastane.

    Ono ad ty fleet manageři – jedny jsou podle tebe "zaprděný", pak je ten druhej extrém, kterej udělá trendy prezošku v PPT, koukne na dojezd, uvidí, že zaměstnanci sice pravidelně jezdí do Ostravy, ale ID.3 má přece dojezd 400 km a do Ostravy je to 374 km, takže je to v pohodě, v Ostravě po dobu schůzky dobiješ.

    A zaměstnanci pak budou nasraný čekat na nabíječce v Olomouci, protože po dálnici to dál nedojede.

    EV už jsou mnohem použitelnější než byly, ale ve srovnání s naftovým autem, který za cca 5 minut a 1 500 Kč natankuješ a následně s ním ujedeš 1 000 kilometrů, přičemž tenhle proces můžeš libovolně opakovat, mají pořád signifikantní nevýhody.

    Třeba to, že když mám v poledne schůzku v Ostravě, tak s naftovým autem vyrazím v 8 ráno a nejspíš budu mít ještě rezervu, s elektrickým (nebude-li to Tesla Long Range za skoro 2 mega) budu muset vyrazit nejpozději v 7, protože budu cestou nabíjet.

    Až bude za 800 tisíc ekvivalent ID.3, ale s 80 kWh baterií, tak to bude jasná volba.
    KEB
    KEB --- ---
    Mám dva kamarády jeden IT a druhý servisak nějakých speciálních zdrav. Zařízení. Ten první jezdí vlakem akorát do Prahy a tomu druhému co obsluhuje i Slovensko můžete říct, a to i tomu prvnímu, že má jezdit bev nebo vlakem. Kamkoliv mimo velké aglomerace je to naprostá utopie a píčovina. Zkuste říct zákazníkovi, že k němu dojedete o půl dne později, protože jste museli nabíjet auto nebo že jste jeli vlakem.

    Tady dvacet kilometrů od Olomouce a asi 50 od Brna nepostavil nabíječku ani Lidl a všechny pizza Citigo jsou na plyn.

    Takže až na vlastní oči nějakou elektromobilitu uvidím možná v ní i uvěřím, ale zatím je to jen internetová debata a realita v Praze
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mluvis o tom, ze cesky zaprdeny fleet manazeri jsou neschopny si obhajit bidget/business case. vim o cem mluvis, osobne jsem jich par znal a jestli s firemnimi auty.

    vzhledem k tomu, ze ted delam v globalni firme, vidim, ze veci se v jinych zemich hybou jinak rychle a lide jsou schopni videt i za roh

    pak mluvis o tom, ze ziju mimo realitu a pritom jsem ti dal v minulem prispevku spoustu prikladu z reality a to za roky (od 2017), ve kterych nebyly dvouciferne cisla market sharu, jako v prosinci minuleho roku

    me prijde, ze ty si ten autista, ktery se zamyka ve vlastni realite. a to ze ti kamaradi rikaji, ze si az moc progresivni nema zadnou vypovidajici hodnotu.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    SHEFIK: zaujala mě ta Moneta, tak jsem googlil a podle jejich stránek to berou opravdu vážně, vyčlenili si na to dost peněz, takže podporujou výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily, pro pobočky i centrálu odebírají výhradně zelenou elektřinu, snaží se SNIŽOVAT celkový počet firemních automobilů...

    Máme jednu z největších firemních flotil elektromobilů v České republice. Elektromobil je každý šestý vůz v MONETA.

    Takže OK - cca 16% aut už mají na elektřinu a mají tak největší firemní flotilu elektromobilů v ČR...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak připomínám, že jsem reagoval na tenhle příspěvek.

    A důvod, proč to pro firemní vozový parky velkejch firem takhle není jsou:

    – Dojezd. Pokud nebudeš dělit vozovej park na "lidi co potřebujou jezdit daleko" a "lidi co daleko nejezdí", nemůžeš mít elektromobil, pokud nenakoupíš Tesly, a ty jsou drahý. Třeba ID.3 s prostřední baterkou není schopná dojet z Prahy do Brna a zpátky, pokud v Brně nebudeš stát u nabíječky (což dost komplikuje situaci.

    – Cena. To na to navazuje. Stejnou službu jako ID.3 za milion udělá Škoda Scala za 400 tisíc, s provozníma nákladama vyššíma tak o polovinu na palivu a o kousek na servisu (hádám tak 10k ročně, můžu zjistit).

    – Čas. To souvisí s dojezdem. S elektrickým autem se pořád ještě nedá jezdit stejně jako s naftovým (pokud to není Tesla s 600 km dojezdem a nemáš nabíjení doma).

    Takže ano, pro spoustu firemních využití je EV mnohem lepší, ale je taky spousta firemních využití, kde je zatím k ničemu nebo výrazně horší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam