• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: já neříkám, že nezačnou, já říkám, že koupěj elektrický třeba jedno auto z 10, v lepším případě 1 z 5.

    Co je v nejbližších 5 letech pro většinu firem nerealizovatelný je 100% elektrickej fleet, protože máš ve fleetu spoustu aut, který prostě musej bejt připravený jet kdykoliv kamkoliv a to EV není.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: tady ale prece nikdo netvrdi, ze kazdej bude mit EV zitra. zacatek diskuze byl o nemecku, velkych firmach (podobne jako Moneta) a roku 2021.

    ty, velky nakupy ev fleetu uz zacnou (a nekde uz zacaly), nebude to trvat 5 let, jak tvrdi Bobash.

    ale nema smysl to dal virtualizovat, pockejme si do konce roku. kazdej svuj nazor uz sdelil. nekdo vidi neprekonatelny prekazky a nekdo to zas vnima, ze problemy jsou prilezitost
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, to je to, co místní nadšenci nechápou. Že pokud neplánuješ trasu cesty s EV tak, aby to vyhovovalo EV, ale aby to vyhovovalo tomu, kde a kdy potřebuješ bejt, tak je to pořád v lepším případě diskomfortní.

    Což bude patrně tím, že většina místních nadšených zastánců elektromobility nikdy ničím na elektřinu nejezdila.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: A kolik procent firemního fleetu v tý globální firmě máte na elektriku?

    Jediný, o čem jsem mluvil, je to, že 100% share EV ve fleetu je ještě dlouho nereálnej. I 50% hned tak nenastane.

    Ono ad ty fleet manageři – jedny jsou podle tebe "zaprděný", pak je ten druhej extrém, kterej udělá trendy prezošku v PPT, koukne na dojezd, uvidí, že zaměstnanci sice pravidelně jezdí do Ostravy, ale ID.3 má přece dojezd 400 km a do Ostravy je to 374 km, takže je to v pohodě, v Ostravě po dobu schůzky dobiješ.

    A zaměstnanci pak budou nasraný čekat na nabíječce v Olomouci, protože po dálnici to dál nedojede.

    EV už jsou mnohem použitelnější než byly, ale ve srovnání s naftovým autem, který za cca 5 minut a 1 500 Kč natankuješ a následně s ním ujedeš 1 000 kilometrů, přičemž tenhle proces můžeš libovolně opakovat, mají pořád signifikantní nevýhody.

    Třeba to, že když mám v poledne schůzku v Ostravě, tak s naftovým autem vyrazím v 8 ráno a nejspíš budu mít ještě rezervu, s elektrickým (nebude-li to Tesla Long Range za skoro 2 mega) budu muset vyrazit nejpozději v 7, protože budu cestou nabíjet.

    Až bude za 800 tisíc ekvivalent ID.3, ale s 80 kWh baterií, tak to bude jasná volba.
    KEB
    KEB --- ---
    Mám dva kamarády jeden IT a druhý servisak nějakých speciálních zdrav. Zařízení. Ten první jezdí vlakem akorát do Prahy a tomu druhému co obsluhuje i Slovensko můžete říct, a to i tomu prvnímu, že má jezdit bev nebo vlakem. Kamkoliv mimo velké aglomerace je to naprostá utopie a píčovina. Zkuste říct zákazníkovi, že k němu dojedete o půl dne později, protože jste museli nabíjet auto nebo že jste jeli vlakem.

    Tady dvacet kilometrů od Olomouce a asi 50 od Brna nepostavil nabíječku ani Lidl a všechny pizza Citigo jsou na plyn.

    Takže až na vlastní oči nějakou elektromobilitu uvidím možná v ní i uvěřím, ale zatím je to jen internetová debata a realita v Praze
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mluvis o tom, ze cesky zaprdeny fleet manazeri jsou neschopny si obhajit bidget/business case. vim o cem mluvis, osobne jsem jich par znal a jestli s firemnimi auty.

    vzhledem k tomu, ze ted delam v globalni firme, vidim, ze veci se v jinych zemich hybou jinak rychle a lide jsou schopni videt i za roh

    pak mluvis o tom, ze ziju mimo realitu a pritom jsem ti dal v minulem prispevku spoustu prikladu z reality a to za roky (od 2017), ve kterych nebyly dvouciferne cisla market sharu, jako v prosinci minuleho roku

    me prijde, ze ty si ten autista, ktery se zamyka ve vlastni realite. a to ze ti kamaradi rikaji, ze si az moc progresivni nema zadnou vypovidajici hodnotu.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    SHEFIK: zaujala mě ta Moneta, tak jsem googlil a podle jejich stránek to berou opravdu vážně, vyčlenili si na to dost peněz, takže podporujou výstavbu nabíjecích stanic pro elektromobily, pro pobočky i centrálu odebírají výhradně zelenou elektřinu, snaží se SNIŽOVAT celkový počet firemních automobilů...

    Máme jednu z největších firemních flotil elektromobilů v České republice. Elektromobil je každý šestý vůz v MONETA.

    Takže OK - cca 16% aut už mají na elektřinu a mají tak největší firemní flotilu elektromobilů v ČR...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak připomínám, že jsem reagoval na tenhle příspěvek.

    A důvod, proč to pro firemní vozový parky velkejch firem takhle není jsou:

    – Dojezd. Pokud nebudeš dělit vozovej park na "lidi co potřebujou jezdit daleko" a "lidi co daleko nejezdí", nemůžeš mít elektromobil, pokud nenakoupíš Tesly, a ty jsou drahý. Třeba ID.3 s prostřední baterkou není schopná dojet z Prahy do Brna a zpátky, pokud v Brně nebudeš stát u nabíječky (což dost komplikuje situaci.

    – Cena. To na to navazuje. Stejnou službu jako ID.3 za milion udělá Škoda Scala za 400 tisíc, s provozníma nákladama vyššíma tak o polovinu na palivu a o kousek na servisu (hádám tak 10k ročně, můžu zjistit).

    – Čas. To souvisí s dojezdem. S elektrickým autem se pořád ještě nedá jezdit stejně jako s naftovým (pokud to není Tesla s 600 km dojezdem a nemáš nabíjení doma).

    Takže ano, pro spoustu firemních využití je EV mnohem lepší, ale je taky spousta firemních využití, kde je zatím k ničemu nebo výrazně horší.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale můj point právě byl, že ve spoustě fleetů ty diesely ještě zůstanou docela dlouho, protože potřebujou auto který dojede kdykoliv kamkoliv.

    Jasně jsem napsal, že u služebáku co se pohybuje primárně v aglomeraci to dává smysl. Ale i tam to bude nějakou dobu trvat, než to bude dominantní pohon.

    Mě přijde, že se tady míjíme ne v argumentaci, ale v realitě. Já žiju ve světě lidí, co si reálně kupujou auta, ať už pro firmy nebo pro sebe, a tam je elektromobil (čistej, ne daněma a pokutama zvýhodněný a jinak zhusta nesmyslný PHEV) pořád dost okrajová věc, byť jejich prodeje masivně rostou.

    Z toho, co píšeš ty a někteří další tady mám pocit, že si představujete, že za dva roky bude na silnicích půlka aut na elektriku a že každá firma už se na ně chystá.

    Znova zdůrazňuju, že mezi "autařema" jsem vnímanej jako až fanatickej nadšenec do elektra. Typickej názor (týkající se i fleetovejch manažerů) většinový populace je, že elektromobil je a dlouho bude předražená hračka která se hodí jen do města a za dva roky jí chcípne baterka.

    Já se snažím vysvětlovat lidem, že to tak není, a že je naprosto reálný, že za 10 let bude elektromobilita dominantní.

    Ale potom lidi čtou snílkovský teorie lidí jako ty, podle kterejch už je teďka elektromobil ve všem lepší, a mají kohokoliv prosazujícího elektromobilitu za blázna.

    Pro normální firmu prostě v tuhle chvíli nedává racionální smysl nakoupit jako standardní služebák třeba ID3 s prostřední baterkou.

    Ano, spousta firem spoustu elektroaut nakoupí, ale obvykle ne jako jedinej/primární model. Z části je to řešení specifickejch úkolů (ježdění na kratší vzdálenosti), z části PR stunt.

    Dojdi si prosímtě za nějakým reálným fleetovým manažerem reálný firmy a zkus mu s vážnou tváří říct, že by měl při příští obměně vozovýho parku koupit místo Volkswagenů Golf třeba ty ID3 za dvojnásobek ceny. Bude se strašně moc smát.

    Za pět let už se asi smát nebude, ale teď pořád ještě jo.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nevim, me prijde ze si schopnej i za slunce tvrdit, ze venku prsi. hod si to treba do googlu - moneta, alza, cez a to jsou cesi zaprdeny.

    na evropsky urovni to mas uplne neco jinyho - amazon (1800 aut), vattenfall (3500 aut) atd.

    jasne, neni to 100% vsech firem a 100% elektrifikace jejich flotil, ale to nebyl ten point.

    mozna budes prekvapenej, jaky cisla budou na konci roku za nemecko.

    vic uz nema smysl asi psat z my strany

    tady treba jeden link, jestli nemas google rad:
    flotila | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/tagy/flotila
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: pak se div, ze nejezdis do servisu, kdyz s nim nejezdis :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já bych byl velmi pro, aby tenhle model chcípnul. Sám si z ekologickýho pohledu omlouvám Jaguara tím, že s ním jezdím málo, protože dělám téměř výhradně z HO a když jsem dělal v kanclu v Praze a bydlel v Pardubicích, jezdil jsem vlakem.

    Ale dokud nechcípne nebo dokud nebudou běžný auta s 600+ km dojezdem a hustá síť nabíječek, tak je prostě pro spoustu firem elektrický služební auto neprůchozí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, ale to je stejná nevýhoda o který jsem mluvil, jen má na ceny ojetin opačnej efekt.

    Naftový auto je drahý nový (je v něm spousta složitých technologií) a levný ojetý (je v něm spousta složitých technologií, který se rozbijou a budou stát peníze, takže kupec ojetiny nechce platit tolik), což do značný míry eliminuje finanční výhodu.

    Tohle se výrazně zhoršilo s Euro 5 a Euro 6, kdy se staly nevyhnutelnými filtry pevných částic, vstřikování močoviny a podobný záležitosti, který tvoří významnou část ceny auta.
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    DZODZO: Presne, tenhle model traveling salesman snad uz konecne chcipne.
    Sluzebni auto k osobnimu pouziti neni dneska standardni benefit uz skoro nikde (minimalne teda v IT), snad s vyjimkou nejvyssiho managementu. (uz jen proto, ze se to nevyplati ani firme, ani zamestnanci).

    Vyjimka jsou samozrejme fleety dodavek jako je posta, zasilkovna, dame jidlo, rohlik, atd... ale tam je to uplne jiny vyuziti.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: neviem ako je to u inych znaciek ale u mazdy sa ojete benziny nepredavaju nie preto, ze by boli lacnejsie, ale preto, ze sa tolko nekazia

    snad sa firmy v covidovej dobe naucia neposielat ludi na zbytocne vyjazdy iba aby si tam potriasli s niekym rukou a zjedli chlebicky a vypili kafe, usetria tym kopu casu, ja si napr. neviem predstavit, ze by nas veduci lietal co i len kazdy mesiac do australie, aby tam dojednaval biznis, ked to moze spravit cez nejaky zoom alebo google meet prakticky zadarmo :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Protože jsou místa, kam se vlakem jezdí blbě. Třeba cokoliv mimo velký železniční uzly.

    Jak říkám, zkus si jet elektrickým autem z Prahy k zákazníkovi na Moravě, kterej zrovna není v centru Brna, Olomouce nebo Ostravy. Třeba fabrika někde kousek od Uherskýho hradiště, nebo tak něco.

    Jediný elektrický auto, se kterým taková věc rámcově jde, je Tesla, a budeš muset mít minimálně Model 3 Long Range. Což zase stojí jako dva normální Superby nebo tři a půl Scaly.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: když pošleš němce z Berlína do Mnichova, tak pojede vlakem, páč je to o hodinu a půl rychlejší a ještě v něm bude makat/čumět na filmy. Poslední firemní meeting jsme měli v Hannoveru, němců tam přijelo po vlastní ose tak 5%, jenom slovani měli potřebu přijet služebákama. Čím víc na východ, tím urputnějš.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Říkám, služební auto co jezdí většinu času v malým okruhu (typicky městská aglomerace a okolí).

    Tedy DoDo a Rohlík budou časem jezdit na elektriku (teď sice "jezdí", ale nějaký mizivý procento, bydlím relativně v centru Prahy, kde to dává nejvíc smysl, a elektrickej Rohlík ani DoDo jsem ještě neviděl). DámeJídlo a podobný pizzamužíci jezdí na elektriku už poměrně běžně. Městský taxíky někdy taky.

    Carsharing je z velký části vaporware a bullshit sám o sobě. Sice používám Anytime a někde mám i kartičku na Car4Way, ale v týhle podobě to nikdy nemá šanci bejt zásadní změna pro dopravu ve městě, jak se to tváří. Nicméně ano, pro carsharing, kterej typicky obsluhuje trasy v řádu jednotek kilometrů, dává elektrický auto smysl.

    Ale to, co si představím pod pojmem "služební auto" je typicky něco jako Octavia nebo Superb v dieselu a je to přidělený zaměstnanci, kterej často někam jezdí (obchoďák nebo manažer na jednání a tak), a často to jsou delší vzdálenosti. To nemůže fungovat ani u nás, natož v Německu.

    Když pošleš zaměstnance z Berlína do Mnichova na jednání, tak tam pojede o půlku dýl, protože jednak bude cca dvakrát dobíjet a druhak pojede 120-130 místo 160 (protože to by dobíjel čtyřikrát a nevyplatilo by se to). A to ještě počítám s tím, že budou volný nabíječky atd.

    Zkus poslat zaměstnance z Prahy k zákazníkovi v Uherským hradišti, na otočku. Superbem je to non-event, sedna, dojede, když neměl natankováno a dojde mu cestou benzín, tak za pět minut dotankuje a jede. S elektrikou to zatím prostě nejde.

    Za pět let to asi bude jiný, ale teď prostě není elektrický auto viabilní řešení toho, že potřebuješ svobodu pohybu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Hlavní důvod úpadku dieselů je, že se v malých autech přestaly nabízet, protože se to nevyplatí. Třeba Fabii už s naftovým motorem nekoupíš, protože by stála o 100 tisíc víc než benzínová. Dtto většina aut týhle třídy.

    Dieselgate mohl mít v prvopočátku nějakej podíl, ale zdaleka ne takovej, jak si mnozí myslí, protože pro zákazníka ve výsledku je důležitější jak to jede a kolik to žere (v čemž je diesel lepší), případně kolik to stojí (což je důvod, proč mají diesely problém).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: hele ja se tu zas nechci autisticky hadat ve virtualni diskuzi. zalezi o cem se bavime samozrejme. jestli mas na mysli zas 100% vsech zamestnavatelu v celym svete, vcetne severni korey, tak to asi nikdy nestane.

    pokud se bavime treba o evrope a car-sharingovejch fleetech, tak necela polovina z nich uz jsou na 100% ev ted, viz link nize.

    kdyz si dosadis kupni silu nemeckejch firem a naklady jen na elektriku, pokud zamestnanec s autem porad jezdi, vyplatilo se to uz vcera samozrejme kazdej zamestnavatel zvazuje nabijeni apod. prvni pujdou nejspis zasilkovy a dovazkovy sluzby. ostatne u nas uz dva velky hraci - Rohlik a Dodo jezdi na elektriku

    Trend Europe: Electrification in car-sharing fleets - electrive.com
    https://www.electrive.com/2020/03/08/trend-europe-electrification-in-car-sharing-fleets/

    Across the European free-floating car-sharing landscape, we can see that services adding electric cars to their fleet can be found all across the continent. The sector hosts a mix of both local players and global OEMs. Our analysis shows that overall, about 45 per cent of car-sharing providers in Europe already operate a 100% electric fleet and that this trend is increasing.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam