• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A když jsou ty auta takový zlo, proč ještě máš tu svoji Mazdu? Tu už jsi měl dávno sešrotovat, ne?

    Pořád se tu bavíme o rozdílu třeba 5-10 let mezi tím, kdy by se to dalo natlačit na sílu a tím, kdy bude technologie dostatečně pokročilá, aby si to lidi koupili sami. Navíc to bude 5-10 let v době, kdy bude energetickej mix pořád cca takovej, jako je teď – a to ve většině zemí znamená, že emise CO2 u Tesly a malýho dieselu jsou si docela podobný.

    Plus je spousta dalších možností, jak tu přechodnou fázi řešit, ať už je to CNG, syntetický paliva a podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: auto melo oproti konum v roce 1905 dost velkou nevyhodu. bylo vyrazne drazsi nez kun :) a to v relaci ICE-EV nekolikanasobne vyssi. infrastruktura benzinek taky ze zacatku neexistovala.

    pojdme si to rozebrat:
    jaky jiny vyrazny nevyhody EV vidis? protoze za me jednoznacne prevazujou:
    - celkovy najezd
    - servis - z pohledu casu i penez za opravy,
    - total cost of ownership vyrazne nizsi v horozontu 5+ let pri "prumernym" jezdeni
    - nabijeni doma
    - vyrazne nizsi cena za km
    - zrychleni
    - u tesly spousta dalsich jako sentry mode atd.
    - ulevy na parkovnym, mytnym, dalnicnich znamkach, silnicni dani bla bla...
    - mensi hluk
    - mensi smog
    - resi problem globalniho oteplovani
    - lip startuje v zime
    - okamzite topi v zime

    proti:
    - nizsi dojezd u suntovejch modeluu, ktery te nikdo nenuti kupovat (ja s mym aktualnim benzinem dam 600 na nadrz, takze 450km nevidim jako moc velkej rozdil a tesla ma najezd u long range srovnatelnej s mym benzinem)
    - infrastruktura, coz je problem max pristich par let, ale vyvazena tim, ze muzes nabijet doma, v obchodaku, nebo na verejnych nabijeckach
    - delsi nabijeni, ale jen v pripade ze chces full nadrz, jinak na tesla superchargerech srovnatelny s ICE (20 min z 20% na 80%)

    a nebavme se prosim o vesnici a nakym obchodnim cestujicim. ty rad generalizujes ze ev jsou vyrazne horsi a pak vypichujes naky okrajovy pripady
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako som uz pisal, ludia su adaptabilni, ked budu musiet, tak sa prisposobia, aj keby z toho nemali byt nadseni, ked ich k tomu nedotlacia EV, tak to bude napr. vysoka cena alebo dokonca nedostatok potravin kvoli klimatickym zmenam, to budu este s laskou spominat ako do nich EU tlacila tie nekvalitne EV, ked budu zrat plesnive zemiaky :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jasně, protože všichni lidi můžou pracovat z gauče v obýváku nebo z kanclu co mají pár zastávek MHD.

    A všichni jsou taky hrozně nadšený do toho, překopat svůj život a práci kvůli tomu, jaký si koupěj auto.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: tak mozno je cas posunut sa za rok 2000 a nehrdlacit ako otrok niekde, kam sa nemam ani poriadne ako dostat, ale to opat narazame na to, ze by ludia museli prekonat svoju lenivost a rekvalifikovat sa, trochu na sebe makat a to sa nenosi, lebo to by ti akurat ostatni zavideli ze si uspesny :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, nefunkční nabíječky jsou skvělá věc. Z mojí osobní zkušenosti tak 10-20 procent nabíječek má nějakej problém.

    Což je ÚPLNĚ SKVĚLÝ, když sis takhle naplánoval cestu, která ti vyjde s jedním nabíjením někde, a ona tam ta nabíječka nefunguje, a ty místo toho změníš trasu tak, abys jel k nabíječce a místo toho, abys nabíjel někde, kde jsi měl u nabíječky nějakej program, tak stojíš 40 minut někde v horoucí prdeli a celou tu dobu můžeš tak maximálně projíždět fejsbůky na telefonu nebo se škrábat na zadku.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: a ty tři auta mají určitě z rozmaru a dlouhé chvíle ani náhodou je nemají proto, protože MHD je jim k hovnu že jo?

    Já zapomněl, ty do práce jezdíš busem a chodíš po svých a když to tak máš ty, tak to tak mají všichni!

    Mimochodem k tomu plánování v Outlook vážně bych chtěl vidět, jak si naplánuješ třeba jedinou nabíječku široko daleko, která nefunguje nebo dlouhou objížďku kotehulkama bez nabíječek atd. Určitě to bude uzivatelsky strašně super a nechápu, proč už dávno všichni nejezdí autama na baterky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Mít ve firemním fleetu, kde si můžeš vybrat, třeba třetinu nebo polovinu elektrickejch aut dává smysl. Pořád tam bude to TDI pro někoho, kdo potřebuje na otočku do Ostravy. Ale když nemáš možnost volby, tak je to trochu problém.

    A Scalu 1.0 TSI máte určitě kvůli ceně, všechny úspory elektromobilu nebo PHEV nedokážou vyrovnat to, že za Octavii PHEV máš dvě a půl Scaly a za VW ID.3 zhruba tři Scaly.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Lidi, co mají 3 auta a nejezdí MHD, budou mít po zákazu nenabíjecích aut doma 3 dvouapůltunový PHEV SUV a budou si vesele jezdit za 15 litrů na sto.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: jak už jsem psal, tak konkrétně u nás v práci máme taky pár aut v autopůjčovně, ze kterých si může kdykoliv jakýkoliv zaměstnanec něco vybrat a vyrazit na služební cestu. Posledních 5 let tam byly jen různé Octavie 2.0 TDi a jelikož je hodně cest po Praze a blízkém okolí, tak by i ID.3 dávalo smysl, protože nabíječky máme a většinou si vybíráš aspoň ze 3 volných aut, takže by se nikomu nenutilo. Věřím, že by hodně lidí uvítalo EL značky na modré zóny, marketing by o tom napsal, jak jsme zelení a jdeme s dobou... ale místo toho máme Scalu 1.0 TSI - asi cena :-(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Otázka je, jestli není chyba vytvářet toho tlaku moc.

    Tlačit EV "na sílu" ničemu nepomůže a naopak to může způsobit, že lidi, kteří takhle přijdou o osobní mobilitu nebo se jim osobní mobilita ztíží, budou v opozici proti jakýkoliv ekologii obecně.

    Až se technologie vyvinou tak, že budou mít EV dostatečnej dojezd, budou dostatečně levný a dostatečně trvanlivý, lidi si je koupí sami.

    Ale nutit lidi, aby si kupovali ID.3 místo Octavií je akorát nasere, protože pro dobrou půlku lidí je ID.3 výrazně horší auto než Octavia TDI.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale niekto ten tlak vytvarat musi a momentalne su to ti bohati early adopters, tak ako u akejkolvek inej technologie, postupne si to bude moct dovolit coraz viac ludi

    este teda k tomu pokrytectvu, susedia maju auta 3 a MHD nejazdia vobec, toto je ta skupina ktora bude potom najviac plakat ze nema na EV? alebo si miesto 3 fosilov teda kupia 1 euto, ktore si budu sharovat?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Já taky mám auto a taky jezdím MHD, protože v centru velkýho města je MHD lepší.

    Ale auto mám proto, že jsou věci, který hromadnou dopravou realizovat nejdou nebo jdou realizovat blbě (když pojedu na chalupu na Vysočinu, můžu jet hodinu dvacet autem nebo zhruba tak pět hodin vlakem). A spousta lidí jezdí na místa, kde to funguje takhle, docela často a třeba i kvůli práci.

    A pro ně je V TUHLE CHVÍLI nereálný přejít na EV, protože by to znamenalo přizpůsobovat svoji práci autu a ne naopak.

    Pro další lidi je EV drahý, pro další lidi je to nějaká kombinace.

    Současný elektrický auta se současnou infrastrukturou budou pro nadpoloviční většinu motoristů buďto nepoužitelný, nebo výrazně horší než normální auto.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: citaj pozorne, pisem ze auto mam, ale napriek tomu jazdim MHD a pisem ze na EV peniaze nemam a neviem ci niekedy budem mat, takze mozno budem medzi tymi co na EV budu mat v dobe, ked uz budu EV davno uzivatelsky lepsie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ok, takže tvůj argument je, že i když jsou EV uživatelsky horší, tak je prostě přikážeme a lide, smiř se s tím.

    Přičemž předpokládáš, že ty budeš mezi těma, co na EV budou mít, a teď jezdíš ojetým autem na benzín nebo naftu a vesele vypouštíš CO2.

    Trochu pokrytecký, ne?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: poviem fleet managerovi, ze tato firma je zaostala a zacnem si hladat novu pracu :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: hl najdem ti 2 miliardy ludi co auto nemaju a nechyba im k zivotu, to ze je zapadna civilizacia rozmazlena a chce si levne vozit prdel na ukor toho, ze niekde na druhom konci zemegule kvoli tomu ini ludia zomieraju nie je uplne idealne

    nemas na auto? no tak si ho nekupis a zariadis svoj zivot podla toho, to moze znamenat kompletnu zmenu zivotneho stylu, dokonca aj zmenu prace, ja ked som sa stahoval do prdelakoviec u brna, tak som pocital s horsou dopravnou dostupnostou a aj napriek tomu ze auto mam, tak jazdim MHD, lebo je tu ta moznost a vyjde ma to lacnejsie, ked sa odstahujes na samotu u lesa, tak si usetril na nakladoch za pozemok a asi ti ostalo na nejake auto, ktore budes denne potrebovat

    ja tiez peniaze na EV nemam, kupim si ho ked na to budem mat, mozno nikdy, ale nevyplakavam kvoli tomu, ze tie auta stoja milion a ze si ich nemozem dovolit, keby su do ceny fosilov zapocitane okrem emisnych pokut aj nevyplatene poistky pozostalym, ci naklady na znicene zivotne prostredie, tak tiez budu ovela drahsie, shellka vyplati par milionov na skodach a ggwp, co na tom, ze tie skody su ovela vacsie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Pojďme si z toho udělat myšlenkový cvičení.

    Na pohovorech se používá otázka "prodej mi tuhle tužku".

    Vy mi zkuste prodat elektrický auto. Řekněme, že jsem normální uživatel, kterej teď jezdí služební Octavií, hodně najezdí (typický nájezd služebáku bývá 30 - 50 tisíc kilometrů ročně), jezdí často do míst mimo centra velkých měst, takže nemůže jezdit vlakem, má nabitý pracovní program.

    Vysvětlete fleet manažerovi, jakou výhodu mu přinese nahradit tu Octavii tím nejbližším, co se teď na trhu nabízí, tedy Volkswagenem ID.3, který stojí s prostřední baterkou zhruba milion, s lepší baterkou 1,2 M.

    Octavia stojí ve služebákový výbavě třeba 600 tisíc.

    A jsem fleet manažer, slyším na praktický argumenty, ne na záchranu planety.

    Tak do toho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Však já taky nepopírám, že EV jsou budoucnost automobilový dopravy a že nastane chvíle, kdy ICE vyhynou. Ale nejsme k tomu tak blízko, jak si tady někteří myslí.

    Ad paralela se spalováky – spalovací auta měly hromadu nevýhod, ale oproti koňským povozům měly převažující výhody. Nikdo nemusel zakazovat koně, vytvářet přísný předpisy na složení koňského trusu ani vybírat daň za vjezd koní do center měst.

    Můj point je, že v tuhle chvíli, s tím, co je v roce 2021 na trhu, existuje obrovská část trhu, pro kterou je elektrický auto buďto řešení úplně nepoužitelný, nebo přinejmenším řešení s horším uživatelským komfortem.

    Rozdíl je, že většina z vás se na to dívá tak, že přechod na EV je absolutní dobro, kterému je třeba něco obětovat, a "lidi se s tím naučí žít".

    Jenomže ti lidi nechtějí, a když jim vnutíte horší auto místo lepšího auta, tak budou nasraný.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To mi prijde jako takovej ne-argument. V roce 1905 meli spalovaky taky hromadu nevyhod a stacilo par let a prodeje rapidne stouply. Ano, zni to jako hodne “kdyz tohle a tohle”, ale ty veci jsou uz bud vymyslene, nebo v poslednich stadiich vyvoje.

    Ted uz se fakt nebavime “pokud tohle a tohle” ale “KDY”
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam