• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: hl najdem ti 2 miliardy ludi co auto nemaju a nechyba im k zivotu, to ze je zapadna civilizacia rozmazlena a chce si levne vozit prdel na ukor toho, ze niekde na druhom konci zemegule kvoli tomu ini ludia zomieraju nie je uplne idealne

    nemas na auto? no tak si ho nekupis a zariadis svoj zivot podla toho, to moze znamenat kompletnu zmenu zivotneho stylu, dokonca aj zmenu prace, ja ked som sa stahoval do prdelakoviec u brna, tak som pocital s horsou dopravnou dostupnostou a aj napriek tomu ze auto mam, tak jazdim MHD, lebo je tu ta moznost a vyjde ma to lacnejsie, ked sa odstahujes na samotu u lesa, tak si usetril na nakladoch za pozemok a asi ti ostalo na nejake auto, ktore budes denne potrebovat

    ja tiez peniaze na EV nemam, kupim si ho ked na to budem mat, mozno nikdy, ale nevyplakavam kvoli tomu, ze tie auta stoja milion a ze si ich nemozem dovolit, keby su do ceny fosilov zapocitane okrem emisnych pokut aj nevyplatene poistky pozostalym, ci naklady na znicene zivotne prostredie, tak tiez budu ovela drahsie, shellka vyplati par milionov na skodach a ggwp, co na tom, ze tie skody su ovela vacsie
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Pojďme si z toho udělat myšlenkový cvičení.

    Na pohovorech se používá otázka "prodej mi tuhle tužku".

    Vy mi zkuste prodat elektrický auto. Řekněme, že jsem normální uživatel, kterej teď jezdí služební Octavií, hodně najezdí (typický nájezd služebáku bývá 30 - 50 tisíc kilometrů ročně), jezdí často do míst mimo centra velkých měst, takže nemůže jezdit vlakem, má nabitý pracovní program.

    Vysvětlete fleet manažerovi, jakou výhodu mu přinese nahradit tu Octavii tím nejbližším, co se teď na trhu nabízí, tedy Volkswagenem ID.3, který stojí s prostřední baterkou zhruba milion, s lepší baterkou 1,2 M.

    Octavia stojí ve služebákový výbavě třeba 600 tisíc.

    A jsem fleet manažer, slyším na praktický argumenty, ne na záchranu planety.

    Tak do toho.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Však já taky nepopírám, že EV jsou budoucnost automobilový dopravy a že nastane chvíle, kdy ICE vyhynou. Ale nejsme k tomu tak blízko, jak si tady někteří myslí.

    Ad paralela se spalováky – spalovací auta měly hromadu nevýhod, ale oproti koňským povozům měly převažující výhody. Nikdo nemusel zakazovat koně, vytvářet přísný předpisy na složení koňského trusu ani vybírat daň za vjezd koní do center měst.

    Můj point je, že v tuhle chvíli, s tím, co je v roce 2021 na trhu, existuje obrovská část trhu, pro kterou je elektrický auto buďto řešení úplně nepoužitelný, nebo přinejmenším řešení s horším uživatelským komfortem.

    Rozdíl je, že většina z vás se na to dívá tak, že přechod na EV je absolutní dobro, kterému je třeba něco obětovat, a "lidi se s tím naučí žít".

    Jenomže ti lidi nechtějí, a když jim vnutíte horší auto místo lepšího auta, tak budou nasraný.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    To mi prijde jako takovej ne-argument. V roce 1905 meli spalovaky taky hromadu nevyhod a stacilo par let a prodeje rapidne stouply. Ano, zni to jako hodne “kdyz tohle a tohle”, ale ty veci jsou uz bud vymyslene, nebo v poslednich stadiich vyvoje.

    Ted uz se fakt nebavime “pokud tohle a tohle” ale “KDY”
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Dobrej argument v Londýně, o dost horší kdekoliv jinde.

    Pořád je to o tom, že elektrický auto nemá pro uživatele žádnou zásadní výhodu kromě těch, který jsou daný regulacema.

    Ano, bude to něco jinýho, pokud budou za 5 let existovat solid-state baterie s výdrží 1 500 000 km, schopností ustát nabíjení 500 kW, energetickou hustotou která dovolí dát do běžnýho auta 100-150 kWh a cenou pod $50 za dolar.

    Ale cokoliv elektrickýho, co je na trhu teď, má pro signifikantní část uživatelů nějaký zásadní nevýhody, kvůli kterým si tu elektrickou věc DOBROVOLNĚ nepořídí.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    jako musi se Bobashovi priznat urcite jedna vec, udrzuje diskuzi pri zivote, at uz sem napise kdokoliv :)

    k tem fleetum, jeden rozumnej argument je treba tady. pro vsechny aktivni fleet manazery ve velkych mestech doporucuju zacit pocitat, jestli se ICE vyplati

    Fleets could save more than £17 million a year in Congestion Charge fees by going electric
    https://electriccarsreport.com/...han-17-million-a-year-in-congestion-charge-fees-by-going-electric/
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: je to tak. Příští pětiletku bude za prodej benálu osm let natvrdo, za vlastnictví volantu rovnou kulka, budeš moc jezdit jenom robotaxíkem, bejvalý profesionální řidiče pustíme maximálně do autobusu a redaktory obskurdních zaniklejch plátků typu Autosalón budem hnát pěšky sviňským krokem s posměšnou cedulí na krku: podporoval jsem GO!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ok, takže to není o tom, že EV mají výhody, ale že prostě lidem jiný auta zakážeme a kdo na to nemá, bude jezdit autobusem.

    Jak bys reagoval, kdybys byl jeden z těch 9? Předpokládám, že teď si myslíš, že budeš ten bohatej co bude mít na elektromobil, takže zakázat něco OSTATNÍM LIDEM je v pohodě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ludia su adaptabilni a to co sa teraz zda ako nerealna utopia moze byt smahom inak, koho by napadlo v roku 2019, ze budeme chodit po vonku s handrami na hube?

    takisto sa moze stat, ze ked zdrazia auta, tak ten jeden bohatsi vo vesnici si ho kupi a ti chudobnejsi s nim pojdu spolujizdu, aspon sa eliminuje efekt toho ze 9 z 10 aut na ceste vezie iba 1 osobu, ano ja viem ze teraz sa to zda ako sci-fi, ale viz. vyssie, spomente si na tie handry na hube! :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jenomže to pořád bude mít negativní efekt na emise CO2, protože ty dražší auta, který zůstanou, budou větší a těžší, takže budou mít vyšší emise i jako PHEV.

    Takže zákaz nenabíjecích aut bude nejspíš pro emise CO2 negativní, pokud zůstanou povolený PHEV. A pokud ne, tak zase půlka lidí nebude mít čím jezdit.

    JIMIQ: Pokud počítáš hybridy a čistý benzíny samostatně (pro mě je mHEV normální benzín, HEV víceméně taky, PHEV za většiny okolností taky tak), tak ano. Podíl 20-30 % na trhu pro BEV si v západní Evropě dokážu představit v roce 2025 a věřím, že se to stane.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a neposouvej tu debatu někam jinam. Já tvrdím, že 2025-2027 se překlopí prodeje nových aut tak že nejprodávanější varianta budou BEV. To klidně může bejt 25% podíl (24% benzín, 23% PHEV, 22% nafta a zbytek (M)HEV)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a nebo prostě místo cyklu 2 roky operák, 3 roky OSVČ, 10 let chuďas se přejde na 2 roky operák, 5 let OSVČ, 12 let chuďas... prostě si lidi nebudou kupovat 5 letý ale 7 letý auta a budou je mít dýl
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A ano, bavili jsme se o tom, že když chudý lidi nebudou mít levný nový auta, budou kupovat ojetý drahý auta. Což nejspíš budou PHEV, který se ale vyplatí dávat jen do větších a dražších aut.

    Takže člověk, kterej by si koupil novou Fabii 1.0 TSI (průměrná spotřeba 5 litrů) si koupí ojetýho Superba iV (průměrná spotřeba na papíře 1,5 litru, v reálu 8 litrů). VÝHRA!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Chudý lidi si taky kupujou levný nový auta, typicky levný Škodovky, Dacie a takový věci.

    Ty přestanou existovat, pokud nenastane skutečně obrovskej posun v baterkách. Už kvůli Euro 5 a Euro 6 zdražily levný auta třeba o třetinu až polovinu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    to už jsme probírali, že chudý lidi si kupujou ojetiny. To na prodeje nových aut nemá vliv
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Ani v EU. Británie chce 2030 zakázat nenabíjecí (tedy zůstanou PHEV) a 2035 ICE obecně. Jestli se jim to povede, těžko říct, záleží na tom, jestli přijdou nový větší, trvanlivější a levnější baterky.

    Když bude elektromobil s dojezdem 800 kilometrů stát 700 tisíc, tak to není problém.

    Dokud nejlevnější elektromobil s dojezdem 600 kilometrů stojí asi 1,8 mega, tak to je dost velkej problém.

    A to teda pořád nemluvíme o lidech, který si kupujou levný auta. Skutečnej zákaz ICE má potenciál vyvolat naprosto brutální nasrání veřejnosti, zejména chudších vrstev, který už mají tendenci být tak nějak nasraný teď, a když jim zakážeš jejich kombíkový Fabie za 300 tisíc a nabídneš jim místo toho elektromobil za 600 (nebo elektromobil za 400 s dojezdem 200), tak budou NASRANÝ.

    Alternativa je, že klapne zákaz novejch EV a výsledek bude, že část lidí bude za každou cenu udržovat při životě dvacetiletý diesely.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    nemaj bejt 2030 už v půlce světa nenabíjecí auta zakázaný? Možná podceňuju Afriku & spol
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: No já bych tipnul že BEV překonají prodeje benzínů spíš tak 2030...

    A netočíme se na 5% okrajových případů, točíme se třeba na půlce lidí, kteří mají objektivní důvod, proč pro ně BEV (zatím) není funkční řešení.

    Jak jsem psal o příspěvek níž, "funkční řešení" neznamená "dá se s tím žít". Funkční řešení znamená, že ti to nepřinese v praktickým životě žádnou nevýhodu a ideálně nějaký výhody.

    Opět se tu dostáváte k tomu, že vy si tady teoretizujete svět, kde si lidi naplánujou pracovní den podle toho, kdy budou dobíjet elektromobil, a budou s tím naprosto v pohodě.

    Nebudou. Po první schůzce zmeškaný kvůli nabíjení to půjdou fleeťákovi hodit na hlavu a budou se dožadovat zpátky svýho nafťáku.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: "Si to naplánuje tak, aby mu to vyšlo" je přesně ukázka toho, jak uvažujete převráceně.

    Aby někdo přešel na novou technologii, musí mu ta nová technologie sloužit líp. Co člověku, kterej je zvyklej jezdit služebním Superbem TDI a jezdit delší trasy který vždycky nevedou mezi velkýma městama, přináší za výhody elektromobil?

    Samozřejmě kromě marginální úspory nákladů, která je z velký části vyrovnaná pořizovací cenou?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    a btw peak ICE bylo 2018
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam