• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: můžeš být ještě lepší a jezdit ještě levněji stačí vystoupit ze své komfortní zóny. Jak říkám ušetříte vlastní kapsu i přírodu. Nebo fotovoltaika funguje jako odpustek? Tak to jsem v pohodě, šéf ji má na firmě...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Vidíš, a kdyby se místo debilní podpory PHEV podporovaly co nejmenší a nejlehčí ICEV, ideálně s možností provozu na plyn, a potom až čistý EV, tak by celkovej výsledek na straně emisí byl lepší, protože podpora PHEV přinese to, že až si budeš kupovat příští ojetinu, budeš si muset koupit nějaký přerostlý SUV.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jinak já negeneralizuju, že EV je horší. Sám bych si EV koupil, kdybych na něj měl (i když bych si nechal Jaga pro případ delší cesty), a kdyby už byl na trhu VW ID.Buzz. Mám EV rád. Ale není to zdaleka univerzální řešení pro všechny.

    A několikrát jsem tu zopakoval, že u Tesly nebo něčeho podobnýho už výhody EV převažujou, zvlášť pokud bydlíš někde s garáží.

    Ale to platí jen pro lidi, kteří si kupujou auta v cenový relaci Tesly, tedy 1,2 milionu a víc.

    Pro člověka, kterej si chce koupit Škodu Scala nebo Dacii Duster zatím EV není řešení. Ne že by to bylo horší řešení, není to řešení vůbec, protože si takovej člověk to EV koupit nemůže.

    Když mám na auto 300-400 tisíc, což je tak typická cena novýho soukromě pořízenýho auta v ČR, tak je mi EV úplně k hovnu, protože na žádný EV nemám.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: no vsak ja mam nejakych 12000km rocne ci kolko to offsetovanych zo strechy, takze stale som na tom uhlikovo lepsie ako ti susedia s 3 autami co maju kamna na tuhe paliva, u mna dobre hl, nech si najprv kazdy zametie vo svojom komine, nez zacne kritizovat druhych
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: vsak vsetky studie tvrdia, ze ojete auto ma lepsiu uhlikovu bilanciu ako EV, to moje ma navyse tu uhlikovu stopu este asi tak 5x mensiu, kedze ho pouzivam tak raz do tyzdna, tak ja neviem, keby som si kupil EV tak som za debila, ked mam ojetinu, tak som za debila, potreboval by som nejake Schroedinger car :)))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Auto bylo dražší než kůň, ale bylo:
    - rychlejší
    - pohodlnější
    - neunavilo se
    - víc uvezlo
    - nepotřebovalo tolik péče.

    K tvým argumentům pro EV:

    – vyšší celkový nájezd: Netuším, co tím myslíš, vysvětli, prosím.
    – servis: u novýho auta je to cca jedno, frekvence servisních prohlídek u novýho EV a u novýho ICE je zhruba stejná, protože pořád musíš měnit věci jako kabinový filtry, chladící kapaliny a podobně.
    – total cost of ownership: funguje jen pro auta nad milion, na pětiletý TCO Škody Scala CNG nebo TDI se s něčím jako je VW ID.3 prostě nedostaneš.
    – nabíjení doma: funguje jen pro lidi s vlastním domem nebo vlastní garáží
    – výrazně nižší cena na kilometr: viz výše, funguje jen u drahých aut. u levných aut nedokáže vyrovnat to, že elektromobil je několikansobně dražší
    – zrychlení: ano, zejména pružný zrychlení je příjemný, elektromobilem se mnohem líp jezdí. Ale pokud to není Tesla, tak to není tak zásadní rozdíl, třeba Kodiaq RS na naftu je rychlejší než Enyaq.
    – vychytávky Tesly: ty nejsou o tom že je to EV, navíc spoustu jinejch vychytávek mají zase jiný značky u ICE.
    – nižší daně, poplatky atd: Jasně, ale já chtěl výhody který nejsou daný regulacema.
    – ekologie: poměrně jasná věc, i když záleží na energetickým mixu.
    – líp startuje v zimě: každý moderní auto startuje dobře i v zimě, pokud není rozbitý
    – líp topí: nezávislý topení stojí 30 tisíc a umí topit i když je auto vypnutý.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já taky čekám kdy dzodzo velký bojovník řekne že Mazdu předělal na plyn, sníží si naklady i uhlíkovou stopu a pořád nic...
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: teď je otázka jestli tím tlačením na pilu ve jménu vyššího dobra nevytvořis nějakého dalšího Babiše nebo Johnsona a celý tvý snažení nepůjde do horoucich pekel i stím co se ti povedlo
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: A když jsou ty auta takový zlo, proč ještě máš tu svoji Mazdu? Tu už jsi měl dávno sešrotovat, ne?

    Pořád se tu bavíme o rozdílu třeba 5-10 let mezi tím, kdy by se to dalo natlačit na sílu a tím, kdy bude technologie dostatečně pokročilá, aby si to lidi koupili sami. Navíc to bude 5-10 let v době, kdy bude energetickej mix pořád cca takovej, jako je teď – a to ve většině zemí znamená, že emise CO2 u Tesly a malýho dieselu jsou si docela podobný.

    Plus je spousta dalších možností, jak tu přechodnou fázi řešit, ať už je to CNG, syntetický paliva a podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: auto melo oproti konum v roce 1905 dost velkou nevyhodu. bylo vyrazne drazsi nez kun :) a to v relaci ICE-EV nekolikanasobne vyssi. infrastruktura benzinek taky ze zacatku neexistovala.

    pojdme si to rozebrat:
    jaky jiny vyrazny nevyhody EV vidis? protoze za me jednoznacne prevazujou:
    - celkovy najezd
    - servis - z pohledu casu i penez za opravy,
    - total cost of ownership vyrazne nizsi v horozontu 5+ let pri "prumernym" jezdeni
    - nabijeni doma
    - vyrazne nizsi cena za km
    - zrychleni
    - u tesly spousta dalsich jako sentry mode atd.
    - ulevy na parkovnym, mytnym, dalnicnich znamkach, silnicni dani bla bla...
    - mensi hluk
    - mensi smog
    - resi problem globalniho oteplovani
    - lip startuje v zime
    - okamzite topi v zime

    proti:
    - nizsi dojezd u suntovejch modeluu, ktery te nikdo nenuti kupovat (ja s mym aktualnim benzinem dam 600 na nadrz, takze 450km nevidim jako moc velkej rozdil a tesla ma najezd u long range srovnatelnej s mym benzinem)
    - infrastruktura, coz je problem max pristich par let, ale vyvazena tim, ze muzes nabijet doma, v obchodaku, nebo na verejnych nabijeckach
    - delsi nabijeni, ale jen v pripade ze chces full nadrz, jinak na tesla superchargerech srovnatelny s ICE (20 min z 20% na 80%)

    a nebavme se prosim o vesnici a nakym obchodnim cestujicim. ty rad generalizujes ze ev jsou vyrazne horsi a pak vypichujes naky okrajovy pripady
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ako som uz pisal, ludia su adaptabilni, ked budu musiet, tak sa prisposobia, aj keby z toho nemali byt nadseni, ked ich k tomu nedotlacia EV, tak to bude napr. vysoka cena alebo dokonca nedostatok potravin kvoli klimatickym zmenam, to budu este s laskou spominat ako do nich EU tlacila tie nekvalitne EV, ked budu zrat plesnive zemiaky :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jasně, protože všichni lidi můžou pracovat z gauče v obýváku nebo z kanclu co mají pár zastávek MHD.

    A všichni jsou taky hrozně nadšený do toho, překopat svůj život a práci kvůli tomu, jaký si koupěj auto.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KEB: tak mozno je cas posunut sa za rok 2000 a nehrdlacit ako otrok niekde, kam sa nemam ani poriadne ako dostat, ale to opat narazame na to, ze by ludia museli prekonat svoju lenivost a rekvalifikovat sa, trochu na sebe makat a to sa nenosi, lebo to by ti akurat ostatni zavideli ze si uspesny :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Jo, nefunkční nabíječky jsou skvělá věc. Z mojí osobní zkušenosti tak 10-20 procent nabíječek má nějakej problém.

    Což je ÚPLNĚ SKVĚLÝ, když sis takhle naplánoval cestu, která ti vyjde s jedním nabíjením někde, a ona tam ta nabíječka nefunguje, a ty místo toho změníš trasu tak, abys jel k nabíječce a místo toho, abys nabíjel někde, kde jsi měl u nabíječky nějakej program, tak stojíš 40 minut někde v horoucí prdeli a celou tu dobu můžeš tak maximálně projíždět fejsbůky na telefonu nebo se škrábat na zadku.
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: a ty tři auta mají určitě z rozmaru a dlouhé chvíle ani náhodou je nemají proto, protože MHD je jim k hovnu že jo?

    Já zapomněl, ty do práce jezdíš busem a chodíš po svých a když to tak máš ty, tak to tak mají všichni!

    Mimochodem k tomu plánování v Outlook vážně bych chtěl vidět, jak si naplánuješ třeba jedinou nabíječku široko daleko, která nefunguje nebo dlouhou objížďku kotehulkama bez nabíječek atd. Určitě to bude uzivatelsky strašně super a nechápu, proč už dávno všichni nejezdí autama na baterky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: Mít ve firemním fleetu, kde si můžeš vybrat, třeba třetinu nebo polovinu elektrickejch aut dává smysl. Pořád tam bude to TDI pro někoho, kdo potřebuje na otočku do Ostravy. Ale když nemáš možnost volby, tak je to trochu problém.

    A Scalu 1.0 TSI máte určitě kvůli ceně, všechny úspory elektromobilu nebo PHEV nedokážou vyrovnat to, že za Octavii PHEV máš dvě a půl Scaly a za VW ID.3 zhruba tři Scaly.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Lidi, co mají 3 auta a nejezdí MHD, budou mít po zákazu nenabíjecích aut doma 3 dvouapůltunový PHEV SUV a budou si vesele jezdit za 15 litrů na sto.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: jak už jsem psal, tak konkrétně u nás v práci máme taky pár aut v autopůjčovně, ze kterých si může kdykoliv jakýkoliv zaměstnanec něco vybrat a vyrazit na služební cestu. Posledních 5 let tam byly jen různé Octavie 2.0 TDi a jelikož je hodně cest po Praze a blízkém okolí, tak by i ID.3 dávalo smysl, protože nabíječky máme a většinou si vybíráš aspoň ze 3 volných aut, takže by se nikomu nenutilo. Věřím, že by hodně lidí uvítalo EL značky na modré zóny, marketing by o tom napsal, jak jsme zelení a jdeme s dobou... ale místo toho máme Scalu 1.0 TSI - asi cena :-(
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Otázka je, jestli není chyba vytvářet toho tlaku moc.

    Tlačit EV "na sílu" ničemu nepomůže a naopak to může způsobit, že lidi, kteří takhle přijdou o osobní mobilitu nebo se jim osobní mobilita ztíží, budou v opozici proti jakýkoliv ekologii obecně.

    Až se technologie vyvinou tak, že budou mít EV dostatečnej dojezd, budou dostatečně levný a dostatečně trvanlivý, lidi si je koupí sami.

    Ale nutit lidi, aby si kupovali ID.3 místo Octavií je akorát nasere, protože pro dobrou půlku lidí je ID.3 výrazně horší auto než Octavia TDI.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale niekto ten tlak vytvarat musi a momentalne su to ti bohati early adopters, tak ako u akejkolvek inej technologie, postupne si to bude moct dovolit coraz viac ludi

    este teda k tomu pokrytectvu, susedia maju auta 3 a MHD nejazdia vobec, toto je ta skupina ktora bude potom najviac plakat ze nema na EV? alebo si miesto 3 fosilov teda kupia 1 euto, ktore si budu sharovat?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam