• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Nějaká teorie, že Tesla umí tak nějak jezdit úplně sama, když kolem sebe zrovna vidí, a když na ní dohlížíš, tak ani nikoho nezabije, je úplně k hovnu.

    Autonomní to auto nebude, dokud nebude schopný zvládnout cokoliv bez řidiče na palubě (nebo kdekoliv jinde, nikdo nikdy neschválí, že by dispečink mohl na dálku podle kamery řídit dvoutunový auto – nesmíš ani řídit auto čistě podle couvací kamery, proboha!). A dokud to potřebuje řidiče, není to FSD.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyby taxikář fungoval v 99% situací, tak zhruba tak třetí den někoho zabije.

    Autonomní auto nemůže být závislý na dispečinku, a musí být schopný reagovat na jakoukoliv situaci, včetně selhání jednoho nebo několika řídících systémů nebo senzorů.

    A musí především být schopný fungovat za všech klimatických podmínek, musí si poradit s jakoukoliv nestandardní situací atd.

    V současnosti funguje Tesla (nebo jakýkoliv jiný auto) tak, že když narazí na situaci, kterou nechápe, předá řízení řidiči. Taková možnost u autonomního taxíku neexistuje, musí tu situaci zvládnout sám, minimálně musí umět bezpečně zastavit, a měl by to udělat tak, aby stál někde kde nevadí.

    Těch 100% se týká toho, že NIKDY nesmí udělat "NEVIM JAK DÁL, KONČIM, ŘÍDÍŠ".
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To 99% samozřejmě stačí a je výrazně lepší, než taxikář
    To pomyslné 1% situací (spíš 0,01%) jde poměrně snadno řešit dispečinkem, který maniálně vyhodnotí "blokující dilemata".

    Už nyní je ale vidět, že Tesla řidiče v 99% případů nepotřebuje, jakkoliv za cenu pomalé jízdy. Takže Lvl 4 už dosažen byl a teď už je jen otázkou, jak dlouho bude trvat, než se Lvl 4 překlopí do lvl 5 - předpokládám, že to hodně závisí na Dojo...

    Přitom rozdíl mezi Lvl 4 a Lvl 5 je definován de fakto pouze kvantitativně: Lvl 4 je plně autonomní "jenom někde" LvL 5 je plně autonomní všude. Tj. ve městech bude "pseudo Lvl 5" o dost dřív, než někde na vesnici...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Musk slibuje od FSD schopnost fungovat jako autonomní taxík. Tedy to musí být schopno fungovat bez řidiče (v taxíku je pasažér a ne řidič, navíc často jezdí prázdný).

    Tedy to musí fungovat bez řidiče ve 100% případů.

    Nemusí to fungovat se 100% spolehlivostí, to nefunguje žádnej systém, ale nestačí, že v 99% případů to zvládne sám a v 1% si řekne řidiči o pomoc. To jde u Lvl 2, 3 nebo 4, protože tam ten řidič je.

    V Level 5 není, to znamená, že si to auto musí poradit s jakoukoliv situací bez něj. A k tomu není Tesla ani blízko.

    A dokud není Level 5, nemůže to jezdit bez řidiče, tedy to není FSD, protože tam se to neřídí samo, ale vždycky na to musí někdo dohlížet. A nemůže to fungovat jako autonomní taxík a Musk kecá.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Všechny levely, mimo Lvl5 jsou definované "za ideálních podmínek"

    (Btw.: Šetřením se jednak prokázalo, že toho náklaďáku si nevšiml ani řidič, jednak šlo o Teslu s první verzí autonomního HW.)

    100% případů je technický i statistický nesmysl, stačí cokoliv, co překoná těch cca 70% lidského řidiče.

    LvL 5 je navíc blokovaný legislativně, zákony ve většině zemí světa ukládají "hands-on" povinnost, což spadá do Lvl2
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: "Mind-off za ideálních podmínek" je blbost. Pak ti blbě zasvítí sluníčko a Tesla vrazí do náklaďáku.

    A FSD je prostě Level 5, dokud to nebude Level 5, nejde to používat jako autonomní taxík a dokud to nejde používat jako autonomní taxík, není to to, co Elon slíbil.

    A aby to šlo používat jako autonomní taxík, musí to fungovat samo ve 100% případů (nějak, minimálně být schopný se bezpečně odstavit), protože to nemůže spoléhat na řidiče, kterej tam nebude.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Tesla ale je technicky na levelu "mind-off za ideálních podmínek", akorát je legislativně nucena fungovat v režimu "mind-off - hands-on"

    Level 5 je IMHO v následujících 50 letech nerealizovatelný mimo města, vyžaduje obrovskou výpočetní kapacitu.
    Ve městech to jde ošidit "Waymo-style"...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla je aktuálně Level 2.

    Full Self-Driving, tak jak ho Musk popisuje, má umožnit provozování Tesly jako autonomního taxíku. Tedy to musí být Level 5.

    A Level 5 vyžaduje, aby auto zvládlo samo ne 95% jízdního času, ne 99% jízdního času, ne 99,99% jízdního času, ale 100% jízdního času.

    Tesla je momentálně Level 2, a to ještě ne pořádně. Level 2 by měl být "hands-off", tedy auto jede samo a ty jen sleduješ. To Tesla pokud vím pořád neumožňuje.

    Level 2 je ale pořád jízdní asistent, musíš pořád sledovat silnici a být připraven reagovat na problém. Což je mimochodem mnohem náročnější než řízení, protože člověk na to není stavěnej, a obvykle zareaguje blbě (tohle je důkladně prozkoumaný kvůli autopilotům v letadlech).

    Level 3 je "eyes-off", tedy nemusíš trvale čumět na silnici, ale musíš být v nějakým čase připravenej převzít řízení. To Tesla není ani omylem.

    Level 4 už je "mind-off", ale ne za všech podmínek. Typicky to třeba bude umět jet samo po dálnici, ale na okresce musíš převzít řízení, nebo to bude umět jezdit jen v centru města. Taky to může vyžadovat převzetí řízení za špatnýho počasí. Nikdy to ale nesmí vyžadovat převzetí řízení v krátkým čase.

    Level 5 je totální autonomní řízení.

    O Levelu 5 se zatím neví, jestli kdy půjde udělat.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Level 5 je spíš "fully autonomous", než "full self-driving".
    "FSD" je IMHO dosaženo ve chvíli, kdy budou ruce na volantu v 95+% jízdního času ve většině terénech jen "na okrasu" - tedy level 4 a výš.

    Resp. "ruce na volantu jako okrasa" jsou sice ve od levelu 3, ale u levelu 3 je ještě možnost, že auto nezvládne nahodilou událost mimo "ideální provoz"

    Tesla je akktuálně na lvl 4, Waymo na lvl 3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ještě jsem si to přečetl a ano, s tím článkem plně souhlasím. Navíc to nevyjadřuje žádný "názor redakce", ale názor šéfa Waymo.

    Já Muskovi prostě FSD nevěřím a neuvěřím, dokud neuvidím. Podle mě to za pár let sice představí, ale ten název bude stejná lež jako Autopilot.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Autobible je (byla, skončila spolu s Mladou frontou) normální solidní médium. Záleží ale na tom, kdo to psal – Jirka Červenka (šéfredaktor) patří mezi nejrozumnější český motoristický novináře a píše dost střízlivě i o elektromobilitě a autonomii, naproti tomu třeba Dalibor Žák je typickej zaslepenej petrolheda. Ale toho snad nic o elektromobilitě psát nenechali.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: co si myslíš o informační úrovni autobible? Že jsem tady za ní dostal mínus...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To taky. Prostě TM3 a cokoliv čínskýho není víceméně ani konkurence, crossshoping mezi čínským golfovým vozíkem a TM3 je přibližně nula.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: alebo je to proste tym, ze to druhe auto v poradi sa predava za $4500, tak ked potrebujes iba zakrytovanu motorku, tak nechces davat peniaze za tm3
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: To se uvidí teprve až to Tesla bude schopná udělat skutečně sama, zatím nic nenasvědčuje tomu, že by FSD bylo v dohledný době reálný.

    Tedy aspoň pokud by FSD mělo znamenat to, co název (FULL sellf-driving) naznačuje, tedy Level 5 autonomii.

    Cokoliv pod Level 5 autonomie je de facto jízdní asistent a tudíž na většinu důležitých aplikací autonomie k ničemu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Nebo je to prostě tím, že ty čínský krámy nikam nedojedou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tuto pisu ze predchadzajuca dekada bola o EV, tam to Tesla dotiahla aj napriek posmeskom, ze im to nikdy nevyjde no a teraz zacina nova dekada o FSD a v roku 2031 si budeme pisat nieco podobne, aj ked mozno este skor

    Waymo Boss Takes Shots At Tesla & FSD — Nothing New Here (Update: Elon Musk Responds)
    https://cleantechnica.com/2021/01/24/waymo-boss-takes-shots-at-tesla-fsd-nothing-new-here/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: To je ale snůška blábolů...

    Už jen to, že Waymo autonomní řízení rozhodně nezvládlo. Waymo je plně závislé na tom, že v daném místě předtím několikrát projedou vozy se senzory na všechno možné a vytvoří detailní 3D mapu s markery, jichž se pak "běžné auto chytá" jako "digitální troleje"

    Pokud je cíl cesty mimo zmapovanou oblast, tak smolík, Waymo stojí, Tesla jede dál...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: autobible.euro.cz :)))
    KEB
    KEB --- ---
    Tesla pro nás není soupeř, vzkazuje Muskovi šéf firmy, která autonomní řízení už zvládla – na rozdíl od Tesly - Autobible.cz
    https://autobible.euro.cz/...muskovi-sef-firmy-ktera-autonomni-rizeni-uz-zvladla-na-rozdil-od-tesly/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jak se baterky zlepšují, tak vodíku pro dopravu ubývají možnosti využití :)
    auta - nesmysl
    náklaďáky - do 500km nesmysl
    vlaky - při elektrifikaci nesmysl
    lodě a letadla - možná
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: tohle mi v clanku prijde zajmavy. zadny teorie, ale realny cisla z pilotu

    "The engineers have gained valuable insights from these early tests and efforts will continue. However, going forward the use of hydrogen for such applications will be limited since three times as much renewable electricity is needed to power a hydrogen truck compared to a battery electric truck. A great deal of energy is namely lost in the production, distribution, and conversion back to electricity.

    Repair and maintenance also need to be considered. The cost for a hydrogen vehicle will be higher than for a battery electric vehicle as its systems are more complex, such as an extensive air- and cooling system. Furthermore, hydrogen is a volatile gas which requires more maintenance to ensure safety."
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam