• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Kdo mluví o 10%? Malý EV (kategorie třeba Fabie) stojí oproti ICE ne o 10%, ale o 100-150% víc.

    A ICE zdražily už kvůli Euro 6 tak o 20%, Euro 7 to pošle ještě dál. Auta pod půl milionu můžou taky přestat existovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja bych to ze auta o 10% zdrazej fakt nevidel tragicky - bude to jen znamenat ze si je majitele podrzi dele - a to je z ekologickeho hlediska dobre. Ja bych s mym soucasnym najezdem emise z produkce TM3 nenahradil

    Az budu mit FVE a budeme ockovani tak bych nejakou Fabqu uz zvladnul
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a ještě tohle je zajímavý. Na co potřebujou lis, když to má mít exoskeleton?

    Musk’s Remarks About Tesla Cybertruck Raise Doubts About Exoskeleton
    https://insideevs.com/...leton/?fbclid=IwAR1NrJLw1ANbVALr20Es94U5xsYy-0S0ihrpJFX7hY3aKWR9uBvgO6qVo4c

    Jsem docela zvědavej, co s tím ještě vymyslej.

    Jo a ještě jsme neřešili Muskův lunatickej nápad s řidítkama, dotykovýma tlačítkama na blinkry a systémem co bude hádat kam chceš jet. Ale o tom spíš napíšu článek, obávám se, že tu začínáme mít syndrom André Citroena nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já se budoucnosti nebojím a nástupu EV věřím. Jen nejsem tak nekriticky nadšenej z Tesly, a jsem ochoten se podívat i na potenciální problémy.

    Viz to, že prostě na EV v tuhle chvíli nejsou marže, který by ty automobilky udržely funkční. Zatím to živí ICE trh, když nebudeš mít ICE trh, tak je automobilovej průmysl neudržitelnej. Takže budeš muset zdražit nebo dotovat...

    Jinak ad investiční náklady – to teprve bude u Tesly prdel, protože potřebujou škálovat o dva řády...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To bychom museli mít reálný čísla o tom:
    1) Kolik stojí za kWh celý battery pack. Ty ceny za kWh, co se běžně udávají, jsou pokud vím jen články.
    2) Kolik z ceny auta tvoří baterky, kolik zbytek, o kolik je levnější nebo dražší elektrický auto bez baterek než ICE.
    3) Kolik stojí výzkum a vývoj. Může nižší cena za R&D u elektromobilů, jakmile budou jednou vyvinutý, vyrovnat to, že u ICE se vyvíjí furt nový a nový technologie?
    4) Jaká bude reálná životnost EV vs. reálná životnost ICE. Tedy jak dlouho s jedním či druhým budou lidi opravdu jezdit? Nesmysly jako "životnost" 150 tisíc kilometrů to akorát zkreslujou.
    5) Co udělají banky a leasingový společnosti jako nabídku lidem, kteří si nemůžou dovolit ani auto za 500 tisíc, který ještě dlouho bude minimem novýho auta? Budou běžný leasingy/úvěry na 10+ let? Budou něco takovýho chtít zákazníci?
    6) Co udělají státy s provozem ojetých ICE?

    Kombinace Euro 7, který buďto extrémně zdraží nebo úplně znemožní prodej levnějších ICE, toho, že EV se nedají profitabilně (zatím) vyrábět ani za ty prachy co teď stojí a toho, že nejspíš bude tlak na vymýcení starších aut ze silnic by mohl být docela slušný sociální hell.

    A nebo to skončí tím, že lidi budou jezdit tím, co půjde nejlíp udržet naživu, takže bohatší část bude jezdit ve sci-fi EV, socky budou klapat ve starejch dieselech...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: myslim ze to zas dramatizujes, aby se ti to hodilo do tveho dramatickeho planu :)

    koukni na posledni ctvrtleti / Q3 2020

    Tesla benefits from credit sales as profit streak continues
    https://www.autonews.com/manufacturing/credit-sales-extend-profit-streak-tesla

    net income $331 / credits $397

    tzn. cca 60 mil rozdil mi prijde velmi mala cena za to, ze tahnou inovacemi cely trh a jsou pred nim x let napred.

    navic maji obrovske investicni naklady na gigafactories, superchargery atd., coz soucasne automobilky nemaji. jakmile tenhle majetek odepisou, leti income vyrazne nahoru (oni samozrejme dal zainvestuji do inovaci a vyroby, takze to nebude tak primocare)

    nicmene ve chvili kdy tyto reseni prijme i siroky trh, dojde k usporam z rozsahu. a jakmile zacnou padat naklady na inovace (coz se se zavedenou radou modelu u tesly uz deje), opet zacnou zisky vyrazne rust

    hlavu vzhuru Bobashi a nebat se budoucnosti! :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: stačí udělat graf vývoje projekované ceny baterek, nákladů auta na provoz za celou životnost a procento kryté dotacemi.
    Pak budeme vidět, jak to skutečně je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tady ještě něco k tomu, jak rychle to půjde/nepůjde. Tesla momentálně pořád ještě jako automobilka nevydělává, vydělává jako prodejce emisních povolenek. Tedy ta automobilka a s ní každý auto, který vyrobí, je dotovaný tradičníma automobilkama.

    Stejně tak všechny elektromobily tradičních automobilek jsou buďto přímo dotovaný z produkce ostatních modelů, nebo mají minimálně výrazně menší marži.

    Což znamená, že provoz automobilek drží nad vodou pořád ICE, na kterých jsou zisky, který vyrovnávají to, že na EV se vydělat zatím moc nedá.

    Takže pokud by nebyly ICE, máme trošku problém.

    Samozřejmě to může v následujících letech vyrovnat pokles ceny baterií, ale je dobrý nezapomínat na to, že pokles ceny baterií tím pádem bude vyrovnávat to, že automobilky teď EV dotujou z ICE – a tudíž se nebude moct promítnout do ceny EV jako takových.

    Taky se to dá vyjádřit tak, že kdyby se z nich stejným způsobem měly uživit automobilky, tak by ID.3 nestál milion a Model 3 by nestál milion a půl. Spíš by ID.3 stál milion a půl a Model 3 dva. Nebo tak něco.

    Tolik k tomu, jak je realistický, aby v půlce dekády nahrazovaly elektrický auta běžný dostupný modely jako je Golf nebo Octavia. K použitelnýmu EV za půl milionu jsme pořád ještě roky daleko...

    Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars - CNN
    https://edition.cnn.com/2021/01/31/investing/tesla-profitability/index.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---


    obsah VW baterky v MEB platformě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CATL Promises Solid-State Battery With More Than 350 Wh/kg
    https://insideevs.com/news/483085/catl-solid-state-battery-350-wh-kg/

    Je dost dobre mozne ze NMC baterky skoncej uplne a budou nahrazrny LFP v mensich autech a solid-state ve vetsich
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Písek přechází kompletně na elektrobusy, má pět elektrobusů a sedm nabíječek | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/pisek-prechazi-kompletne-na-elektrobusy-ma-pet-elektrobusu-sedm-nabijecek
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A Tesla electric van is coming as soon as there are batteries for it - Electrek
    https://electrek.co/2021/01/29/tesla-electric-van-coming-batteries/
    MESTREY
    MESTREY --- ---
    BOBASH: Chudak Cechov ze Star Treku kvuli tomu umrel, prejelo ho vlastni auto. Byla pak svolavacka na Grand Cherokee a menily se radici paky.

    Anton Yelchin's family settle Jeep lawsuit over Star Trek actor's death | Anton Yelchin | The Guardian
    https://www.theguardian.com/...anton-yelchins-family-settle-jeep-lawsuit-over-star-trek-actors-death
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Třeba Chrysler už za tyhle páčky schytal pár žalob a musel to nějak upravit. Za normálních okolností se ti to nestane, ale jsou případy, kdy je někdo rozptýlenej a tohle ho může zmást. Už se staly případy, že takhle lidi někoho/něco přejeli.

    Navíc jsou samozřejmě i tady systémy, který jsou v pohodě, a systémy, který jsou kreténský. Třeba Volvo tam má nějakou idiocii s dvojitým cvaknutím páčkou, pokaždý, když těma krámama čínskejma jezdím, tak to dělám blbě:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Tohle je Plaid, Plaid+ má ty parametry co jsem psal.

    LELI: Jako Mondeo to vypadá podle mě schválně, je to naschvál relativně nudný, aby to nevypadalo blbě, až to budou vyrábět 15 let :)
    LELI
    LELI --- ---
    LELI: koukam ze pak maji jeste Model S Plaid+, skoda ze to porad vypada jako mondeo :-)
    LELI
    LELI --- ---
    BOBASH: opravil bych te,

    628
    km
    Dojezd (odhad.)

    2,1
    s
    0-100 km/h*

    322
    km/h
    Maximální rychlost †

    1020
    hp
    Špičkový výkon

    Specifikace jsou udávány v jednotkách americké měrné soustavy

    prave ted na CZ verzi tesla webu...
    LA_PIOVRA
    LA_PIOVRA --- ---
    BOBASH: imho to s (ne)polohou packy je jen o zvyku, automatem jsem do te doby nikdy nejezdil a ten prvni to ma jak popisujes - a nikdy se mi nestalo, ze bych nevedel, zda pojedu dopredu nebo dozadu apod. Vidim P/R/D to na displeji a vidim, zda ukazuje obraz z kamery predni nebo zadni:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, ono totiž nestačí, že se zvedá odpor vůči voličům převodovky/jízdního režimu, který se vracejí do "neutrální" polohy (tak jako je to třeba v nových Škodovkách), protože jednoduše nezjistíš, jestli tam máš P, R nebo D. Tesla musí vymyslet něco ještě ujetějšího.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam