• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jestliže dneska stojí baterka 120 dolarů za kWh a do auta, který má k něčemu bejt, potřebuješ minimálně 50 kWh, tak je to asi 130 tisíc korun za baterii.

    Volkswagen ID.3, což je ekvivalent Volkswagenu Golf, stojí milion. Golf stojí půl milionu.

    Na ID.3 automobilka nevydělá buďto nic, nebo zlomek toho, co na Golfu.

    Nepotřebuju mít moc přesný čísla na to, aby mi bylo jasný, že není možný, aby za pět let klesla cena ID.3 na úroveň Golfu a ještě na něm automobilka vydělávala.

    I Tesla má očividně problém na EV vydělávat, a to je v úplně jiným segmentu trhu, kde konkuruje prémiovým značkám jako je BMW a Mercedes (a jsou tam větší marže).

    A trochu se obávám, že vedení EU prostě usoudilo, že když nebudou levný auta, tak budou lidi kupovat drahý auta. Jak chtějí vysvětlit lidem, co doteď kupovali Fabie, Dustery a Hyundaie i30, že ty auta už nebudou, je mi dost záhadou.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak pokud nejsou data, o který se opřít, tak je i nesmysl tvrdit, že v půlce dekády nemůžou být výhodnější EV. Buď je to podložený nějakými daty a trendem, nebo to je uvařený z vody, a pošlem za to klíčenku.
    Já neříkám tak ani tak, ale uvidíte, že na má slova určitě dojde!
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: ja myslel prave ten ice euro 7. Osobne necekam cenove konkurencni male ev pred rokem 2027-8

    Fabka euro 5 stala o 20% min nez euro 6 ve stejne vybave?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Osobne jsem fanda elektrik, ale ted to muzou kupovat fakt jen velci fandove.
    Ocekavam brutalni pokles cen, jakmile se zlevni baterky- a ty jdou dolu docela rychle. Takze ted si koupit neco za mega, kdyz to za tri roky bude stat o 30 % mene? Diky, to nechci.
    Ze v tom ocekavani nejsem sam, rika nabidka operativnich leasingu na EV. Tam je budouci zustatkova hodnota zasadni parametr.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: A ad delší nechávání si aut – tam je pak riziko, že když se nebudou vyrábět nový ICE co by byly dostupný (nebo vůbec žádný), na nový EV nebude mít chudší člověk peníze a ICE Euro 7 (a do značný míry i Euro 6) jsou příliš komplikovaný na to, aby se daly rozumně servisovat po třeba 10 letech věku, tak to skončí tím, že lidi budou jezdit Euro 3 dieselama, který budou pořád fungovat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Kdo mluví o 10%? Malý EV (kategorie třeba Fabie) stojí oproti ICE ne o 10%, ale o 100-150% víc.

    A ICE zdražily už kvůli Euro 6 tak o 20%, Euro 7 to pošle ještě dál. Auta pod půl milionu můžou taky přestat existovat.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja bych to ze auta o 10% zdrazej fakt nevidel tragicky - bude to jen znamenat ze si je majitele podrzi dele - a to je z ekologickeho hlediska dobre. Ja bych s mym soucasnym najezdem emise z produkce TM3 nenahradil

    Az budu mit FVE a budeme ockovani tak bych nejakou Fabqu uz zvladnul
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a ještě tohle je zajímavý. Na co potřebujou lis, když to má mít exoskeleton?

    Musk’s Remarks About Tesla Cybertruck Raise Doubts About Exoskeleton
    https://insideevs.com/...leton/?fbclid=IwAR1NrJLw1ANbVALr20Es94U5xsYy-0S0ihrpJFX7hY3aKWR9uBvgO6qVo4c

    Jsem docela zvědavej, co s tím ještě vymyslej.

    Jo a ještě jsme neřešili Muskův lunatickej nápad s řidítkama, dotykovýma tlačítkama na blinkry a systémem co bude hádat kam chceš jet. Ale o tom spíš napíšu článek, obávám se, že tu začínáme mít syndrom André Citroena nebo tak něco.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Já se budoucnosti nebojím a nástupu EV věřím. Jen nejsem tak nekriticky nadšenej z Tesly, a jsem ochoten se podívat i na potenciální problémy.

    Viz to, že prostě na EV v tuhle chvíli nejsou marže, který by ty automobilky udržely funkční. Zatím to živí ICE trh, když nebudeš mít ICE trh, tak je automobilovej průmysl neudržitelnej. Takže budeš muset zdražit nebo dotovat...

    Jinak ad investiční náklady – to teprve bude u Tesly prdel, protože potřebujou škálovat o dva řády...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To bychom museli mít reálný čísla o tom:
    1) Kolik stojí za kWh celý battery pack. Ty ceny za kWh, co se běžně udávají, jsou pokud vím jen články.
    2) Kolik z ceny auta tvoří baterky, kolik zbytek, o kolik je levnější nebo dražší elektrický auto bez baterek než ICE.
    3) Kolik stojí výzkum a vývoj. Může nižší cena za R&D u elektromobilů, jakmile budou jednou vyvinutý, vyrovnat to, že u ICE se vyvíjí furt nový a nový technologie?
    4) Jaká bude reálná životnost EV vs. reálná životnost ICE. Tedy jak dlouho s jedním či druhým budou lidi opravdu jezdit? Nesmysly jako "životnost" 150 tisíc kilometrů to akorát zkreslujou.
    5) Co udělají banky a leasingový společnosti jako nabídku lidem, kteří si nemůžou dovolit ani auto za 500 tisíc, který ještě dlouho bude minimem novýho auta? Budou běžný leasingy/úvěry na 10+ let? Budou něco takovýho chtít zákazníci?
    6) Co udělají státy s provozem ojetých ICE?

    Kombinace Euro 7, který buďto extrémně zdraží nebo úplně znemožní prodej levnějších ICE, toho, že EV se nedají profitabilně (zatím) vyrábět ani za ty prachy co teď stojí a toho, že nejspíš bude tlak na vymýcení starších aut ze silnic by mohl být docela slušný sociální hell.

    A nebo to skončí tím, že lidi budou jezdit tím, co půjde nejlíp udržet naživu, takže bohatší část bude jezdit ve sci-fi EV, socky budou klapat ve starejch dieselech...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: myslim ze to zas dramatizujes, aby se ti to hodilo do tveho dramatickeho planu :)

    koukni na posledni ctvrtleti / Q3 2020

    Tesla benefits from credit sales as profit streak continues
    https://www.autonews.com/manufacturing/credit-sales-extend-profit-streak-tesla

    net income $331 / credits $397

    tzn. cca 60 mil rozdil mi prijde velmi mala cena za to, ze tahnou inovacemi cely trh a jsou pred nim x let napred.

    navic maji obrovske investicni naklady na gigafactories, superchargery atd., coz soucasne automobilky nemaji. jakmile tenhle majetek odepisou, leti income vyrazne nahoru (oni samozrejme dal zainvestuji do inovaci a vyroby, takze to nebude tak primocare)

    nicmene ve chvili kdy tyto reseni prijme i siroky trh, dojde k usporam z rozsahu. a jakmile zacnou padat naklady na inovace (coz se se zavedenou radou modelu u tesly uz deje), opet zacnou zisky vyrazne rust

    hlavu vzhuru Bobashi a nebat se budoucnosti! :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: stačí udělat graf vývoje projekované ceny baterek, nákladů auta na provoz za celou životnost a procento kryté dotacemi.
    Pak budeme vidět, jak to skutečně je.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tady ještě něco k tomu, jak rychle to půjde/nepůjde. Tesla momentálně pořád ještě jako automobilka nevydělává, vydělává jako prodejce emisních povolenek. Tedy ta automobilka a s ní každý auto, který vyrobí, je dotovaný tradičníma automobilkama.

    Stejně tak všechny elektromobily tradičních automobilek jsou buďto přímo dotovaný z produkce ostatních modelů, nebo mají minimálně výrazně menší marži.

    Což znamená, že provoz automobilek drží nad vodou pořád ICE, na kterých jsou zisky, který vyrovnávají to, že na EV se vydělat zatím moc nedá.

    Takže pokud by nebyly ICE, máme trošku problém.

    Samozřejmě to může v následujících letech vyrovnat pokles ceny baterií, ale je dobrý nezapomínat na to, že pokles ceny baterií tím pádem bude vyrovnávat to, že automobilky teď EV dotujou z ICE – a tudíž se nebude moct promítnout do ceny EV jako takových.

    Taky se to dá vyjádřit tak, že kdyby se z nich stejným způsobem měly uživit automobilky, tak by ID.3 nestál milion a Model 3 by nestál milion a půl. Spíš by ID.3 stál milion a půl a Model 3 dva. Nebo tak něco.

    Tolik k tomu, jak je realistický, aby v půlce dekády nahrazovaly elektrický auta běžný dostupný modely jako je Golf nebo Octavia. K použitelnýmu EV za půl milionu jsme pořád ještě roky daleko...

    Tesla's dirty little secret: Its net profit doesn't come from selling cars - CNN
    https://edition.cnn.com/2021/01/31/investing/tesla-profitability/index.html
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---


    obsah VW baterky v MEB platformě
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CATL Promises Solid-State Battery With More Than 350 Wh/kg
    https://insideevs.com/news/483085/catl-solid-state-battery-350-wh-kg/

    Je dost dobre mozne ze NMC baterky skoncej uplne a budou nahrazrny LFP v mensich autech a solid-state ve vetsich
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Písek přechází kompletně na elektrobusy, má pět elektrobusů a sedm nabíječek | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/pisek-prechazi-kompletne-na-elektrobusy-ma-pet-elektrobusu-sedm-nabijecek
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    A Tesla electric van is coming as soon as there are batteries for it - Electrek
    https://electrek.co/2021/01/29/tesla-electric-van-coming-batteries/
    MESTREY
    MESTREY --- ---
    BOBASH: Chudak Cechov ze Star Treku kvuli tomu umrel, prejelo ho vlastni auto. Byla pak svolavacka na Grand Cherokee a menily se radici paky.

    Anton Yelchin's family settle Jeep lawsuit over Star Trek actor's death | Anton Yelchin | The Guardian
    https://www.theguardian.com/...anton-yelchins-family-settle-jeep-lawsuit-over-star-trek-actors-death
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LA_PIOVRA: Třeba Chrysler už za tyhle páčky schytal pár žalob a musel to nějak upravit. Za normálních okolností se ti to nestane, ale jsou případy, kdy je někdo rozptýlenej a tohle ho může zmást. Už se staly případy, že takhle lidi někoho/něco přejeli.

    Navíc jsou samozřejmě i tady systémy, který jsou v pohodě, a systémy, který jsou kreténský. Třeba Volvo tam má nějakou idiocii s dvojitým cvaknutím páčkou, pokaždý, když těma krámama čínskejma jezdím, tak to dělám blbě:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LELI: Tohle je Plaid, Plaid+ má ty parametry co jsem psal.

    LELI: Jako Mondeo to vypadá podle mě schválně, je to naschvál relativně nudný, aby to nevypadalo blbě, až to budou vyrábět 15 let :)
    LELI
    LELI --- ---
    LELI: koukam ze pak maji jeste Model S Plaid+, skoda ze to porad vypada jako mondeo :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam