• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: protože ziskově vyrábět kvalitní auto pro masy je mnohem těžší, než prodávat předraženou píčovinu s vodotryskem. o tom jsou supercars.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To je přesně to, o čem mluvím. Bude vymejšlet Roadster s raketama místo aby ho začal prodávat normálně...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tsla evtol roadster :)

    Elon Musk Wants The New Tesla Roadster To Hover
    https://cleantechnica.com/2021/02/12/elon-musk-wants-the-new-tesla-roadster-to-hover/
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nejakej odkaz na to, ze mely stejnou baterku? Google mlci.
    60ka mela softwarove omezenou baterku, ale to maj vsechny tesly. Dpc. To ma i muj telefon a laptop.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH:
    0] Ano, s timhle v zasade souhlasim. Mechanicka/podvozkova cast, reseni jizdnich vlastnosti.

    1] Baterky, hele ne. VW zaspal dobu ve vsech smerech. Dodavatele komponent nejsou vubec dulezity, jde o to jaky vyrobni program jedes, jak mas vyresene licencovani klicoveho know-how atd. VW baterky maj treba 4x vetsi spotrebu kobaltu nez Panasonic-Tesla. Zivotnost, nachylnost na velmi nizke teploty atd. Je to proste o 2 technologicke generace pozadu. Ale to neznamena ze jsou spatne, nebo ze nefungujou, jen proste maji cestu teprve pred sebou.

    2] Software je ale klicovy. Souhlasim ze je to one-off pruser, ale to ze se jedna o problemy i u konvencnich aut neberu jako argument. Front-end SW ma Tesla vyresenej.

    3] Tohle je tvuj nazor, myslim ze vzhledem k rozdilu ve spotrebe to melo bejt soucast zakladni vybavy. viz.: [ PETER_PAN @ Elektromobily ]
    Domnivam se navic, ze upravit vyrobni program i fungovani auta na varianty s/bez tepelneho cerpadla je nesmyslna komplikace, takove vytezstvi marketingu nad R&D oddelenim. Zajima me zevrubna recenze tohodle problemu, jestli je to navrzene fakt tak ze rozdil je jen 1 (byt drazsi) 4-cestný reverzní ventil klimatizace s certifikaci pro automotive - pak je to chujovina.

    4] Tady je to slozitejsi. Myslim ze problem u VW elektroaut je ten ze neni dostatek dat a informaci, takze nelze ty predikce realne delat. U Tesly dneska mame nejstare modely S (rok 2012) a jezdi.
    Pises - "Neozkoušená novinka jsou akorát motory a baterky, " . Oboji je u Tesly na spicce soucasne nabidky, ani Porsche Taycan nema papirove lepsi motor, navic drazsi. Navic nektere technicke limity resil 2 stupnovou prevodovkou.

    O baterkach zase nekdy napisu, treba kazdy 3/4 roku muzu udelat nejaky prehled toho co se odehralo.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, týkalo se to šedesátek, který měly fyzicky stejnou baterku.

    Jinak má Tesla naopak mnohem menší rezervy než ostatní automobilky. Tím dosahuje velký části ze svýho náskoku, protože tradiční autobomobilky mají na všechno mnohem větší "safety margins" než Tesla.

    To je právě stinná stránka toho, že je to tech firma. Oni dělají to auto spíš jako mobil a tomu odpovídá výdrž a choulostivost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ještě rozvedu když už jsem došel k počítači:
    0) Nemluvil jsem nikdy o tom, že by MEB byla vyvinutá narychlo, naopak jsem mluvil o tom, jak strašně moc peněz stála. Plus, mimochodem, mechanická část tý platformy (nápravy atd.) je z MQB, která stála další miliardy a vyvíjela se strašně dlouho. Z hlediska veškerýho mechanickýho fungování auta je MEB naprosto špičkově odladěná a promyšlená, způsobem, jaký si Tesla ještě dlouho nebude moct dovolit.

    1) Baterky – tam si nejsem jistej jaký VW má, ale to není inherentní vlastnost platformy/modelu, baterky se dají měnit, stejně jako má Tesla jiný v EU a US a jiný (levnější se železem) chystá pro Čínu. A pokud vím, minimálně jednoho dodavatele mají VW a TEsla stejnýho.
    2) Software – to už jsme si řekli, to je prostě obecnej fail jednoho subdodavatele VW, kterej se řeší vývojem novýho SW. Nemá to spojitost s modelem nebo MEB platformou, má to spojitost s typem infotainmentu (MIB3/MIB4), není to systémovej fail (dřív naopak měli u VW tyhle systémy velmi spolehlivý), je to prostě one-off průser.
    3) Na tom tepelným čerpadle není nic divnýho. Prostě to udělali tak, aby se tam dalo dát nebo nedat. Tesla to tak nedělá, protože Tesla prostě nevede příplatkovou výbavu. Může to být rozdíl v konstrukční filosofii nebo v tom, že si Tesla jako miniautomobilka nemůže dovolit takový variace.
    VW taky třeba vyrábí pro jeden model běžně 5 různejch volantů, 5 různejch verzí sedaček a 3 infotainmenty. Jejich filosofie je dát lidem vybrat.
    4) Enyaqu za 15 let věřím víc než Tesle za 15 let. Enyaq vyrobila automboilka, která umí dlouhodobě dělat auta, umí je servisovat, umí je udělat trvanlivý, má servisy atd. Enyaq má s benzínovou Škodovkou společnou velkou část těch věcí, díky kterejm to auto jezdí. Neozkoušená novinka jsou akorát motory a baterky, ale pořád víc věřím VW než Tesle, že nepůjdou "na hranu" a že to vydrží.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Jediný, v čem máš pravdu, je ten SW, ale to je pruser nesouvisejici a konstrukci auta a je úplně stejnej u nový Octavie nebo Golfu, což opravdu nejsou nedovyvinuty auta.

    Jel jsem ID3 a jel jsem Teslou. Jako auto je ID3 podstatně dotazenejsi než Tesla. Tesla je dal, ale mnohem víc work in progress.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ale to nemá žádnou jinou technologii, jen tam jednu věc nedaj.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Hele, sam jsi psal za jak extremne kratkou dobu celou tu platformu vyvinuli. A ted.
    - Baterky nedosahuji ani nahodou kvalit treba o 2 generace starsich baterii Panasonic-Tesla. Ty auta nemaji jasnou predikci (ani technickou ani cenovou) co se bude dit pote co ta baterie odejde. Jsou jen dohady. 7 let / 240 000 km zaruku na baterii a pohonne ustroji ti proste koncern VW na zadny elektroauto neda. Nevadi, alespon by mohla garantovat cenu vymeny baterie za novou.
    - Ty auta jsou naprosto plna funkci ktere potrebuji odladeny SW. A ten odladeny neni, na fron-endove urovni to je uplny pruser (o tom jsi mluvil i ty), na back-endove urovni tomu nelze moc verit ze je to idealni, ale homologaci to splnuje.
    - Ty veci jako treba kolem toho diskutovaneho tepelneho cerpadla jednoduse jenom dokresluji ze je to pro ne zatim experiment. Dalsi generace bude uz dobra IMHO.
    - Jestli Enyaq v nejake pouzite rozumne konfiguraci stoji 1.5M CZK tak to nemuze bejt nedovyvinute auto kde nevis jak bude to auto provozovatelne janevim za 15 let / 300k km. A tohle u spalovaciho auto stredni a vyssi stredni tridy lze predikovat i financne.
    - Tesla je skokove dal, ale mas pravdu ze behem jednotek let bude mit extremne velkou konkurenci, zavedene automobilky budou mit rozsahlou paletu 2. generace plnohodnotnych elektroaut.
    .. Zatim je to tak jak kdyz zacinala KIA/Hyundai s klasickyma autama - museli se to proste naucit.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    COMODOR_FALKON: ve všech? To se mi nějak nezdá, to zní jako děsný plýtvání, nějaký zdroj?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Ne... Ta baterie měla sice 80 kWh, ale maximální vybití bylo 75 kWh, víc by byl už "deep discharge" a nemusela by to rozdýchat...
    Už těch 75 kWh bylo rizikových...

    AFAIK ve všech teslách je ~20 kWh skrytá rezerva, aby nedošlo k poškození batterypacku při hlubokém vybití.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: kdybych si konkrétně to stahování oken mohl vybrat na kliku všude, tak nezaváham. :-D

    A u centrálního zamykání bych taky neváhal. Ta situace, kdy nemůžete zamknout auto, protože jeden motorek je pomalejší než ty ostatní jsou k popukani.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: BOBASH: v tom je právě ten rozdíl:
    Zbytečně utrácet za vývoj, výrobu horší technologie = nabízet manuální stahování oken nebo topení, když máš lepší varianty.
    Vs. mít co nejmíň variant a jenom krájet z nabídky, za co neche platit.
    Jenom vykuchat věci tě nic nestojí. Nemusíš vyrábět alternativní horší technologii, kterou nabízíš jen abys je vosejloval. To je plýtvání časem a zdrojema.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: nevim jakou maj ted hustotu packu ale pri 300Wh/kg to je jen 1,7 tuny. Kdyz si vezmes kolik usetris na naftovym motore a prevodovce, tak mozna tuna navic
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, prostě dávali do tuším 60 a 80 stejnou baterii a jen jí softwarově omezili.

    Stejně jako základní Model 3 měl prostě některý věci vykuchaný jen polovičatě a některý softwarově.

    Je to podobný jako proč jsou některý výrobci ochotný utrácet za vývoj manuálního stahování oken, i když je reálně dražší než elektrický. Protože si pak můžou říct o příplatek.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: To bylo tohle: https://www.theverge.com/...283330/tesla-hurricane-irma-update-florida-extend-range-model-s-x-60-60d

    Ale byla to jednorázová záležitost, protože odemčení zbývající kapacity vedlo k možnosti "přebíjení" a rychlejší degradaci baterky v záruce, což si Tesla obvykle cenila na $3k.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BTW, tady je popsaný, jak vypadala slibovaná Tesla Model 3 za 35,000:

    - softwarově zamčená baterka, žádnej autopilot, zadělaný mlhovky, bez zadních koberečků, vzadu mřížky na repráky pod kterýma nejsou repráky..
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Chtěls říct "to by byl relativně levný tahač".

    Za těch 250 tisíc, co bude stát reálně, už tak levnej nebude :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam