• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SITH
    SITH --- ---
    BOBASH: Musk a jeho tým si je vědom, že si kolem prstu omotal legii geeků a tesla fans a tak jim servíruje přesně to, co trh, teda geekové chtějí. Obyčejný marketing. Podobné vidím u Apple
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: mel zustat u konskejch sedel vid. nechapu, ze automobilky radsi nevyrabej podkovy, vzdyt ty zavedeny poradky byly tak komfortni, zvlast pro autisty .)
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    CRAZY_IVAN: Nepotrebujes bombu, dostatecnej press output muzes vyrabet prubezne, ale energeticka narocnost je uplne jina liga.
    KEB
    KEB --- ---
    CRAZY_IVAN: elon tenhle film asi neviděl :D

    The Darwin Awards Dumbass Rocket Car Man
    https://www.youtube.com/watch?v=y92NgQxg8BQ
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ještě by se to mohlo potápět..
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    If a Roadster owner wants the SpaceX package, it will remove the back two passenger seats, meaning only two people will be able to sit in the car at one time. Instead, the rear seats will be replaced by a high-pressure carbon overwrap pressure vessel, which would be “around 10,000 PSI,” Musk says. A series of thrusters will join the vessel.

    Musk acknowledges that this may not be possible, though. He talked about what could be released instead.

    “At a minimum, I’m confident we could do a thruster where the license plate flips down, James Bond-style, and there would be a rocket thruster behind it, and that gives you three tons of thrust.”
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Má to mít trysky na stlačenej vzduch. Místo zadních sedaček bude v té spacex verzi nádoba na stlačený vzduch, který se bude používat pro tyhle trysky, které mají být kolem celého auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale vznášedlo se, paradoxně, tak docela nevznáší. Ta manžeta kolem se furt dotýká země, ve vzduchu ho drží vzduchový polštář, který drží ta manžeta.

    Roadster nic takovýho nemá a Musk popisuje visení metr nebo dva nad zemí, takže tvůj výpočet je blbost. Nemluvě o tom, že lítat to nemá na baterky.
    KEB
    KEB --- ---
    Tesla vs. Volkswagen aneb kdo letos vyrobí více elektromobilů? | Kurzy.cz
    https://www.kurzy.cz/zpravy/578938-tesla-vs-volkswagen-aneb-kdo-letos-vyrobi-vice-elektromobilu/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    SHEFIK: Tak jsem zagooglil a našel tohle:
    https://www.vznasedla.com/otazky-a-odpovedi/
    Spotřeba: 7,6-11,4 litru (nějakého mixu benzínu s olejem) za hodinu při rychlosti 56-112 km/h
    Hmotnost 300kg, náklad 600kg
    Konkrétně to platí pro tohle: https://www.vznasedla.com/technicka-data-hti-425/

    Benzín má necelých 9 kWh/l
    Pokud bych bral, že ta směs má 8 kWh/l, tak to je nějakých 60-90 kwh na 56-112 km

    Mno, nevím... To by vyžadovalo sakra velkou energetickou hustotu baterek...

    Ale věřím, že v nějakých národních parcích by nebyl dojezd třeba jen 100-200km, ale zato napříč rezervací bez potřeby zásadnější infrastruktury (krom solárních stanovišť tu a tam) problém.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN:
    1) To není inherentní problém toho auta/platformy, jakmile bude jiná baterka, dá se tam jiná. a VW má tuším nějakýho dodavatele co řeší million mile.

    2) Jo, ale opět to není problém "nedodělanýho auta", prostě one off shit.

    3) Co jsem četl nějakou dealerskou dokumentaci, tak to nevypadá jen na jeden ventil. A hlavně je to prostě o přístupu, Tesla zase kvůli tomu, že má ve všem všechno, neumí nabídnout žádný auto za ty prachy. Model 3 za 35 tisíc byl joke, udělanej jen aby "splnili slib".

    Obecně pro malý automobilky je problém rozmanitost a dělají typicky minimum volitelných prvků.

    U VW je naopak typicky volitelný všechno.Viz:

    Skoda Auto Car Configurator
    https://cc.skoda-auto.com/...2bfec063&trimline=5AJ%7C806400164001&visitedPages=trimlines%7Cinteriors

    Můžeš mít Enyaq za milion, protože bez věcí. Nebo za milion a půl s věcma nebo něco mezi.

    Ekvivalentní Tesla (Y) stojí v základu o půlku víc.

    4) U VW možná úplně nevíě co za 15 let baterka. U Tesly nevíš, jestli jí tou dobou neupadne kolo.

    Tesla má technologie, ale to, co se učí, je udělat auto. VW umí udělat auto a učí se technologie.

    O věcech jako servisní síť nemluvě, tam je horor Tesly známej.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    BOBASH: protože ziskově vyrábět kvalitní auto pro masy je mnohem těžší, než prodávat předraženou píčovinu s vodotryskem. o tom jsou supercars.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To je přesně to, o čem mluvím. Bude vymejšlet Roadster s raketama místo aby ho začal prodávat normálně...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    tsla evtol roadster :)

    Elon Musk Wants The New Tesla Roadster To Hover
    https://cleantechnica.com/2021/02/12/elon-musk-wants-the-new-tesla-roadster-to-hover/
    PSYCHO
    PSYCHO --- ---
    BOBASH: Nejakej odkaz na to, ze mely stejnou baterku? Google mlci.
    60ka mela softwarove omezenou baterku, ale to maj vsechny tesly. Dpc. To ma i muj telefon a laptop.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH:
    0] Ano, s timhle v zasade souhlasim. Mechanicka/podvozkova cast, reseni jizdnich vlastnosti.

    1] Baterky, hele ne. VW zaspal dobu ve vsech smerech. Dodavatele komponent nejsou vubec dulezity, jde o to jaky vyrobni program jedes, jak mas vyresene licencovani klicoveho know-how atd. VW baterky maj treba 4x vetsi spotrebu kobaltu nez Panasonic-Tesla. Zivotnost, nachylnost na velmi nizke teploty atd. Je to proste o 2 technologicke generace pozadu. Ale to neznamena ze jsou spatne, nebo ze nefungujou, jen proste maji cestu teprve pred sebou.

    2] Software je ale klicovy. Souhlasim ze je to one-off pruser, ale to ze se jedna o problemy i u konvencnich aut neberu jako argument. Front-end SW ma Tesla vyresenej.

    3] Tohle je tvuj nazor, myslim ze vzhledem k rozdilu ve spotrebe to melo bejt soucast zakladni vybavy. viz.: [ PETER_PAN @ Elektromobily ]
    Domnivam se navic, ze upravit vyrobni program i fungovani auta na varianty s/bez tepelneho cerpadla je nesmyslna komplikace, takove vytezstvi marketingu nad R&D oddelenim. Zajima me zevrubna recenze tohodle problemu, jestli je to navrzene fakt tak ze rozdil je jen 1 (byt drazsi) 4-cestný reverzní ventil klimatizace s certifikaci pro automotive - pak je to chujovina.

    4] Tady je to slozitejsi. Myslim ze problem u VW elektroaut je ten ze neni dostatek dat a informaci, takze nelze ty predikce realne delat. U Tesly dneska mame nejstare modely S (rok 2012) a jezdi.
    Pises - "Neozkoušená novinka jsou akorát motory a baterky, " . Oboji je u Tesly na spicce soucasne nabidky, ani Porsche Taycan nema papirove lepsi motor, navic drazsi. Navic nektere technicke limity resil 2 stupnovou prevodovkou.

    O baterkach zase nekdy napisu, treba kazdy 3/4 roku muzu udelat nejaky prehled toho co se odehralo.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ne, týkalo se to šedesátek, který měly fyzicky stejnou baterku.

    Jinak má Tesla naopak mnohem menší rezervy než ostatní automobilky. Tím dosahuje velký části ze svýho náskoku, protože tradiční autobomobilky mají na všechno mnohem větší "safety margins" než Tesla.

    To je právě stinná stránka toho, že je to tech firma. Oni dělají to auto spíš jako mobil a tomu odpovídá výdrž a choulostivost.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Ještě rozvedu když už jsem došel k počítači:
    0) Nemluvil jsem nikdy o tom, že by MEB byla vyvinutá narychlo, naopak jsem mluvil o tom, jak strašně moc peněz stála. Plus, mimochodem, mechanická část tý platformy (nápravy atd.) je z MQB, která stála další miliardy a vyvíjela se strašně dlouho. Z hlediska veškerýho mechanickýho fungování auta je MEB naprosto špičkově odladěná a promyšlená, způsobem, jaký si Tesla ještě dlouho nebude moct dovolit.

    1) Baterky – tam si nejsem jistej jaký VW má, ale to není inherentní vlastnost platformy/modelu, baterky se dají měnit, stejně jako má Tesla jiný v EU a US a jiný (levnější se železem) chystá pro Čínu. A pokud vím, minimálně jednoho dodavatele mají VW a TEsla stejnýho.
    2) Software – to už jsme si řekli, to je prostě obecnej fail jednoho subdodavatele VW, kterej se řeší vývojem novýho SW. Nemá to spojitost s modelem nebo MEB platformou, má to spojitost s typem infotainmentu (MIB3/MIB4), není to systémovej fail (dřív naopak měli u VW tyhle systémy velmi spolehlivý), je to prostě one-off průser.
    3) Na tom tepelným čerpadle není nic divnýho. Prostě to udělali tak, aby se tam dalo dát nebo nedat. Tesla to tak nedělá, protože Tesla prostě nevede příplatkovou výbavu. Může to být rozdíl v konstrukční filosofii nebo v tom, že si Tesla jako miniautomobilka nemůže dovolit takový variace.
    VW taky třeba vyrábí pro jeden model běžně 5 různejch volantů, 5 různejch verzí sedaček a 3 infotainmenty. Jejich filosofie je dát lidem vybrat.
    4) Enyaqu za 15 let věřím víc než Tesle za 15 let. Enyaq vyrobila automboilka, která umí dlouhodobě dělat auta, umí je servisovat, umí je udělat trvanlivý, má servisy atd. Enyaq má s benzínovou Škodovkou společnou velkou část těch věcí, díky kterejm to auto jezdí. Neozkoušená novinka jsou akorát motory a baterky, ale pořád víc věřím VW než Tesle, že nepůjdou "na hranu" a že to vydrží.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Jediný, v čem máš pravdu, je ten SW, ale to je pruser nesouvisejici a konstrukci auta a je úplně stejnej u nový Octavie nebo Golfu, což opravdu nejsou nedovyvinuty auta.

    Jel jsem ID3 a jel jsem Teslou. Jako auto je ID3 podstatně dotazenejsi než Tesla. Tesla je dal, ale mnohem víc work in progress.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam