• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: hmmm, to jsem slyšet nechtěl. Takže zase bazar v:-D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CRAZY_IVAN: se skrcenejma kolenama, nebi v klubicku?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: mozna by to sralo Tebe. Neni zrovna zaruceny, ze to auto zustane pohromade nebo vylitnou pytle :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Zase to má výhodu, že když bych zrovna Škodovku nabořil, tak to nikoho moc nesere :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Novinářský auta tak tuším často končej taky – aspoň teda Škodovácký, protože se na to používají taky různý předsériovky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Ano, i Dacia Sandero bude muset mít kameru na čtení značek a inteligentní tempomat, couvací kameru, datalogger a nějaký další kraviny.

    A hádám, že nejlevnější Dacia bude stát tak tři kila.

    Pozn. pro ostatní, kterým přijde, že zdražování levných aut není problém – pár let zpátky se nejlevnější Sandero prodávalo za asi 190 tisíc. Po příchodu Euro 7 nejspíš téměř nebude existovat žádný auto pod 400 tisíc, takže třeba Čech s průměrným příjmem už si nebude moc dovolit nový auto a bude odkázanej na ojetiny.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A pak sedíš ve fabrice v naprosto krásným Superbu L&K, testuješ, zadek Ti laská kůže, krásný stroj. A kolegyně: rozluč se s ním, zítra jde do šrotu, protože to není sériový kus.
    Pak přesedneš do tvého, mnohem horšího, auta a chce se ti plakat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ad to počítání, jak říká Jyrka, ono to moc nejde.

    I kdyby ses dostal k cenám komponent a ceně toho to seskládat dohromady (což se patrně nedostaneš), tak spočítáš jen čistou výrobní cenu auta, která je zlomek jeho prodejní ceny.

    Někde jsem slyšel odhady, že třeba vyrobit Octavii nestojí ani sto tisíc.

    Ale pak do toho auta musíš rozprostřít ty miliardy eur za ostatní náklady, jako je vývoj, testování, náklady na záruční servis, marketing, prodej, milion věcí.

    A třeba u části asistentů bude ten vývoj masivní náklad. Typicky třeba ESP. Jeho cena v čistejch nákladech budou drobný. Ale pokud to ESP má dobře fungovat, tak ho musíš vyvinout a odladit. Což bude znamenat tisíce hodin testování za různejch podmínek, ve všech konfiguracích auta a podobně. Proto taky levný auta často mívaly (teď už to i levný značky docela dohnaly) ESP nahovno, který třeba zasahovalo moc brzo, hrabalo nepříjemně do řízení a někdy dokázalo i člověka dostat do problémů.

    Stejně tak třeba Lane Assist (udržování v pruhu) není jen o tom, že dáš za čelní sklo kameru s výrobní cenou 50 euro (možná ani ne), na řízení servo za dalších pár drobnejch a propojíš to drátama a řídící jednotkou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nano jezdí asi kilem, je to jakože plnohodnotný auto, jen postavený na indický podmínky.

    Stejně tak se můžeš podívat na indický nebo čínský modely evropskejch automobilek a o kolik jsou levnější.

    Každopádně jak už jsem psal, ten rozdíl není zdaleka jen o asistentech, ale hlavně o věcech jako je pasivní bezpečnost, která ti prodraží celý auto. Plus u ICE je to samozřejmě o emisích, který jsou možná ještě dražší – postavit motor, kterej splňuje Euro 6, je dost věda a potřebuješ k němu přidělat menší chemickou továrnu...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    SHEFIK: na spaní
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Výroba auta je cenově skoro zanedbatelná proti ostatním částem, jako je vývoj, servis, homologace... Je tam velký rozptyl - postačí když používáš standardní motor s převodovkou a nebo pokud děláš nějaké úpravy a znovu ladíš emise a podobně. U telefonů je to řádově jednodušší, tam jen spočítají cenu součástek, které jsou v katalogu. A i tak neřeší vývoj a další náklady.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Nano není reprezentativní auto. Skoro tomu nejde ani říkat auto. Dyť to nemůže jet rychleji než pade nebo kolik, jinak by se tomu zavařily ložiska.
    Mě zajímá ta cena asistentů, ne kolik stojí udělat z hodně špatnýho auta méně špatný auto.
    Stejně jako jsou analýzy, kolik stojí výroba iPhone třeba, čekal bych, že tohle někdo spočítal podobně.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    zajmalo by me na co je ten stan na korbe

    Rivian Adventure Network charging stations revealed with higher capacity than expected - Electrek
    https://electrek.co/...venture-network-charging-stations-revealed-higher-capacity-than-expected/amp/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    a zase ta autonomita

    Volkswagen: ID. BUZZ Will Be 1st Volkswagen To Drive Autonomously
    https://cleantechnica.com/.../02/26/volkswagen-id-buzz-will-be-1st-volkswagen-to-drive-autonomously/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MRAKY: Ver mi, je to peklo. Zavedeni konektivity pro jeden trh neni levne. A Evropa je 30 trhu
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: od roku 22...

    To budou splňovat i low costy jako Dácie? Hmm, to si zvědavý kolik budou stát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Spočítaný to nikde veřejně nebude, protože to, kolik stojí vyrobit auto, je pro automobilku samozřejmě výrobní tajemství.

    Ale nějakou představu můžeš získat třeba na příkladu už zmiňovaný Taty Nano. Na indickým trhu stála asi 2 000 dolarů, v Evropě by stála asi šest tisíc euro.

    Ona je to kombinace spousty faktorů.

    V první řadě tu máš větší nároky na pasivní bezpečnost, to prodraží výrobu auta úplně nejvíc.

    V druhý řadě to je spousta elektroniky, která taky není úplně levná – od roku 2022 už na EU trhu nepůjde prodávat auto, který nemá minimálně jednu kameru sledující silnici (značky a lane assist) a tuším že tři radary, protože mám pocit že bude povinný nouzový brzdění a side assist. Taky bude povinná couvací kamera, černá skřínka (datalogger) atd. Ta parkovací kamera navíc třeba znamená, že už tu neprodáš auto bez infotainmentu s velkou obrazovkou (resp. teoreticky jo, pokud dáš zobrazení kamery třeba do zrcátka, ale to zase zesložiťuje výrobu, protože bys musel mít jednu variantu pro zrcátko a jednu pro infotainment).

    Navíc tohle všechno není jen o nákladech na to tam tu věc namontovat, ale třeba o vývoji (zvlášť u věcí jako ESP) a podobně.

    K tomu se přidává to, že evropskej zákazník má jiný nároky na kvalitu – z nich by byl možná ochotnej ustoupit, kdyby čínský nebo indický auto stálo půlku co evropský, ale to kvůli výše zmíněnejm důvodům nebude. A třeba třetina ceny nebude dost motivace.

    Takže nezbude než to auto udělat tak, aby vypadalo jako ty evropský i zpracováním.

    No a to skončíš tam, co korejský značky – po 30 letech co jsou pořádně na EU trhu, už Kia nebo Hyundai umí udělat auta jako Volkswagen nebo Ford. Ale taky ty auta stojí stejně.

    A stejně to proběhne s čínskýma značkama.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    JYRKA: to je zajimave. Samozrejme ze kazda zeme bude mit sva specifika, nicmene mobilni moduly maji dnes bezne kompatibitu s vetsinou siti na svete ,definovat nejakou databazi lokalnich kontaktu nemuze byt obtizne a mobilka o sve poloze vi taktez... ale oki, nevidim do toho. diky.
    MINER
    MINER --- ---
    HOLAKAC: homologace jasná, servisní a distribuční síť taky jasný, to jsou obrovský vstupní náklady, který se nevyplatí bez určitého objemu. To je potřeba ale i bez specifických „technologií“, které daný trh vyžaduje.
    Šlo mi o ty technologie. Někdo má pocit, že auto „povinné technologie“ zdražují o půlku nebo kýho čerta, ale nikdy jsem tento pocit neviděl usazený do reality. Tak se jenom ptám, jestli tady někdo má krom pocitu i nějaký konkrétní informace, o kolik to teda to auto prodražuje. Pokud o auto prodraží o 10k, tak to asi moc bariéra nebude. Pokud o 200k, tak je to jiná hra.
    Automobilky to určitě ví. Podle mě to někde bude i veřejně spočítaný od někoho, kdo se v tom pohybuje. Furt lepší než pocit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Autonomní brzdění znamená radar. Teď už je tuším povinný rozpoznávání dopravních značek (kamera), bude povinnej tempomat s funkcí omezování rychlosti podle čtení značek. Nevím, jestli už náhodou není povinnej i systém varování před autem v mrtvým úhlu (další dva radary) a spousta dalších věcí.

    Ono to každý o sobě vypadá "levně", ale dohromady se to nasčítá, protože je to auto plný elektroniky.

    Jo ale co je úplně nejdražší je to, že v EU reálně neprodáš auto, který nemá pět hvězdiček v EuroNCAP crashtestu, aspoň 8 airbagů atd.

    Pasivní bezpečnost je nejdražší.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam