• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Motáš dvě věci dohromady.

    Waymo má geofencovanej level 4, ale ty auta neprodává a oficiálně je to testování.

    Ta Honda má negeofencovanej Level 3 použitelnej třeba na dálnici.

    Tesla má sice funkcema pokročilejší, ale jinak stále Level 2 systém.

    Level 3 pro dálniční použití technicky umí i pár dalších značek, ale všechny jsou pokud vím zatím reálně Level 2, protože ti to auto nedovolí neřídit. Všechny tyhle auta musí mít kameru na ksicht nebo senzor na volant, a když zjistí že neřídíš, začnou řvát.

    Ta Honda tě nechá nedržet volant/nekoukat na silnici.

    Pořád to je ale jen asistent řidiče a ne autonomie, protože musíš být v řádu sekund připravenej reagovat. Což reálně znamená, že musíš na tu silnici čumět, jinak je to nebezpečný.

    Spousta lidí považuje tenhle typ Level 3 systémů za nebezpečnou hovadinu, protože člověk není stavěnej na to, aby se náhle zorientoval v nečekaný situaci. Level 2 má podobnej problém, protože lidi stejně tak nejsou stavěný na to, aby dlouhodobě udrželi pozornost při sledování něčeho, v čem nemusí být aktivní.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Plus nově jezdí ještě Jaugáry.
    Když budeš v oblasti Phoenixu v Arizoně (budeš mít místní ZIP code), tak se do toho můžeš booknout, a když jim podepíšeš NDA, tak tim můžeš jet taky, obsluhují tam několik měst: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.waymo.carapp&hl=en&gl=US
    Testing jedou v SF.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Waymo upravuje Chryslery Pacifica, a poskytuje s nimi reálnou službu, byť na omezeném území. V autě neni řidič. Jezdí to samo, objednat si to můžeš.
    Waymo už je na SAE level 4 = člověk nemusí zasahovat. Omezení je jen prostředím (geo fence a počasí).

    SAE level 3 je nejen geo fence a prostředí, ale stále může vyžádat zásah řidiče. Neumí zareagovat vždy: „when the feature requests, you must drive“.

    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: koukni se na to video a nekomentuj něco, o čem nic nevíš, když ses na to ani nekouknul.
    Až se na to podíváš, budeš vědět, že to není jen o senzorech, a že dělaj plně autonomní systém, a k tomu sbíraj data z milionů aut.
    Nebo si najdi další demonstrace toho, co dělaj, jako třeba komplet jízdu: https://www.youtube.com/watch?v=hCWL0XF_f8Y

    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MINER: je sber dat a sber sber dat. To co potrebujes pro pokrocily system je mit surove data. Ne nejak zpracovana. Tesla natvrdo sbira video streamy v masovem meritku. To je neco co nikdo jiny nedela ( pokud ano, tak me odkaz na nejaky zdroj.)

    To co jsi nasdilel mluvi jen o sensorech. Zavadejici marketing.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: tak minimalne summon u tesly funguje aj so psom za volantom :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Waymo má nějaký Level 3 auto? Waymo prodává auta?

    Waymo má sice plně autonomní, ale geofencovaný a pomalý auta určený jen pro testování.

    Tady se bavíme o sériovým Level 3 (eyes-off) autě. Tedy autě schváleným k tomu, že nemusí po řidiči vyžadovat stálou pozornost.

    Všechny ostatní auta jsou v tuhle chvíli Level 2, což znamená, že musíš buďto držet ruku na volantu nebo sledovat silnici, a to auto to musí kontrolovat (čidla ve volantu, kamera). Nesmí tě nechat "přestat řídit".

    Tohle se týká i Tesly.

    Všechny ty videa, kde někdo v Tesle třeba spí nebo sedí vzadu, jsou výsledek toho, že to nějak ojebe.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: oni maj pokročilý kamerový asistenty, top na trhu.
    Tvrdí, že sbíraj 6 milionů km denně z VWs, BMWs a dalších aut.
    Maj dost unikátní technologii. Dokáží rekonstruovat 3D scénu i z jedné kamery a vytváří 3D mapy, které pak prodávají.
    Na rozdíl od ostatních jsou ziskoví.
    Intel’s Mobileye has a plan to dominate self-driving—and it might work | Ars Technica
    https://arstechnica.com/...01/intels-mobileye-has-a-plan-to-dominate-self-driving-and-it-might-work/
    CES 2020: An Hour with Amnon - Autonomous Vehicles Powered by Mobileye
    https://www.youtube.com/watch?v=HPWGFzqd7pI


    Podle toho, co o nich vim, řadim je na úroveň Waymo i Tesly. BTW: první generace autopilota Tesly byla od nich. Pak se Musk odpojil.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: první to získalo Waymo už před lety…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ano, Honda očividně jako první získala certifikaci na to, provozovat skutečně Level 3, tedy umožnit řidiči nesledovat provoz.

    Tesla je stále Level 2 a tedy jen asistent řidiče (s marketingem).
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MRAKY: no je to take komicke, ze tato sprava o honde prejde bez povsimnutia mediami, keby to same tvrdila tesla, tak uz je ohen na streche a vsetci analyzuju ako tesla klame a zavadza :)
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DZODZO: tak 5G s taky nabizelo v rade zemi, pred samotnou instalaci 5g :))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale tam pisu "world's first certified level 3 autonomous driving technology" ... CERTIFIED rozumis? :D jako ja som z toho danek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: V praxi vcelku žádnej – Tesla je sice Level 2 (musíš pořád sledovat, co auto dělá), ale definice Level 3 kdy "musíš převzít řízení v několika vteřinách" stejně znamená, že je to stejnej bullshit jako Level 2.

    Oboje je asistent řidiče, ne autonomní řízení.
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    MINER: je to jina kategorie. tesla ma k dispozici ulozene live streamy z kamer nainstalovanych po obvodu auta. A tech aut, co se pohybuji a obcas bouraji jsou statisice... to nenahradis hromadou jinych cidel, nebo vystupy z fungovani asistentu...
    k vybudovani/testovani systemu potrebujes surove data visualizace toho co se deje v kazde chvili... zejmena visualni data pred kolizemi budou k nezaplaceni. Neznam ( kdyztak me opravte) jineho vyrobce, ktery by dnes disponoval tak masivnim sberem vstupu pro vyvoj, jako je tesla.
    MINER
    MINER --- ---
    MRAKY: Mobileye by mohla mít hodně dat, protože montuje asistenty všem velkým automobilkám, a tvrdí, že data sbírá. Ale moc to teď nesleduju, tak je neumim porovnat.
    Podle mě je Mobileye jediná cesta, jak by mohly ostatní automobilky mít Teslu aspoň na dohled.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MRAKY: no jako nieco ma samotna hodna na strankach ale tiez toho nie je moc akurat ze 2025 planuju level 4

    Honda Global | Automated Drive / Detail
    https://global.honda/innovation/automated-drive/detail.html
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    DZODZO: nula informaci o technickem reseni, zadna sance na srovnavani. Valka cast jen marketingove blablabla... Ale neznam jinou firmu, ktera by mela neomezeny pristup k video streamum z rizeni, nehod ( coz je jeste dulezitejsi ) v takovem meritku jako tesla. Takze pochybuju ze to bude srovnatelne s teslou.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vie mi niekto povedat ako sa toto lisi od autopilota co ma tesla? podla popisu je to to same v bledemodrom

    Industry experts are cautiously watching to see if the Legend, a luxury sedan that operates without driver supervision under certain conditions but requires the driver to assume control of the vehicle within seconds when alerted, can capture enough demand to suggest a way forward for other manufacturers.

    https://asia.nikkei.com/Business/Automobiles/Honda-launches-world-s-first-level-3-self-driving-car
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MINER: ja mam priority: hlucnost, spotreba, adheze .. proste proto, ze rad jezdim tak pomalu, az z toho muze druhe klepnout :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nejde jen od driftování jako takový, ale i o "čitelnost" toho auta a jeho předvídatelnost. Na moderních lepivejch gumách se ti takhle lehoučký a slabý auto drží, drží... a pak se utrhne a máš co dělat abys ho srovnal. Ty ekogumy docela dobře simulujou starý pneumatiky, na kterejch byla ztráta přilnavosti plynulejší :)
    MINER
    MINER --- ---
    CRAZY_IVAN: Roger! Jen přitakávám, že mě to pobavilo:)
    Šly by určitě vymyslet i další disciplíny…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam