• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    JIMIQ: Je to dobre zvolena cesta, ale stejne si myslim ze skutecne ambiciozni, ale splnitelny by byl rok 2032.
    Pak je tu jeste ta vec, ze by meli nechat dozit ty starsi auta, protoze jestli ne tak to odskacou zase jen ti chudi. A tady se fakt bojim toho ze do toho budou slapat a bude to mit podobne konsekvence jako ve Francii zlute vesty. Proste opatreni ktera dopadnou na pracujici tridu, ktera autem jet musi (protoze dela ve sluzbach nebo fabrice a nemuze si dovolit zit v lokalite kde pracuje) a provozuje 15+ let stary plečky, slepovany se zaslepenejma ERG ventilama, jen aby meli praci.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Spalovací motory skončí za 14 let, zní z EU. Předpisy nesplní ani hybridy - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/...tvi/spalovaci-motory-skonci-v-eu-v-roce-2035.A200207_223709_auto_ojetiny_fdv

    Fajn. To uz budou solid baterky, elektromobil se 400km zimnich bude stat 400k novej
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    EV Sales: Germany February 2021
    http://ev-sales.blogspot.com/2021/03/germany-february-2021.html

    The German plugin market scored 40,000 units, with both technologies rising fast (+124% for BEVs and +162% YoY for PHEVs), with last month plugin share ending at 21% (9.4% BEV), dragging slightly the yearly tally to 21% (9.5% BEV), so this market is definitely in The Disruption Zone (aka two-digit shares).

    And in a regressing market (-19% YoY), while petrol (-41% YoY) and diesel (-35%) are falling off a cliff, every electrified category is seeing growing sales, not only the aforementioned BEVs and PHEVs registrations are surging, but even plugless hybrids (HEV + MHEV) are growing, albeit at a slower pace (+42%).
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    :D
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: člověče kdyby na mě na rozbahněný cestě v mlze útočil drak a hejno velociraptorů, z nichž některé bych viděl ve výloze, a některé vůbec, asi bych měl problém
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: ano :)
    dokonce i na prašné cestě plné stínů od stromů
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jo a mimochodem, už někdo někdy viděl FSD jezdit třeba na sněhu a ledě?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: No právě. U člověka s IQ nad 70 takový situace téměř nenastávají, maximálně v případech, kdy třeba už nestačí tvoje "senzory". Typicky v mlze že nevidíš za přední kapotu zastavíš a nevíš.

    Při jízdě po rozmáčený rozbahněný nezpevněný cestě se ti může stát, že zastavíš a nevíš, protože nevidíš, co máš přesně pod kolama a půjdeš se podívat.

    Ale jinak tak nějak instinktivně vyřešíš i toho útočícího slona. Dokonce bys měl nějaký nápady i kdyby na tebe útočilo hejno velociraptorů nebo za tebou letěl drak, přestože sis takovou situaci nedokázal ani představit.

    Autonomní systém naproti tomu umí mít docela problém třeba s odrazem ve výloze.
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Nebo kdyby na dálnici začalo nouzově přistávat letadlo, měl bych problém odhadnout jak uhnout:)
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: třeba na safari, kdyby na mě začal útočit slon, a neměl bych prostor na ústup, bych nevěděl co dělat:)
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: já pořád přemýšlím nad tím, co je ta situace kdy hloupý člověk taky neví co má dělat.

    Čili kdy se mi za volantem stalo něco, kdy jsem zůstal stát a nevěděl co dál.

    Jedna věc mě napadá uzoucka okreska a dva kombajny s lištou. To jsem zastavil a dokonce i vylezl ven z auta. Jo a jednou proti nám běžel kůň.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jezdit po dálnici samotná umí pomalu i Octavia, když jí něco položíš na volant. Taky bys mohl spát a nejspíš by se nic nestalo.

    A ne, FSD neumí reagovat správně ve víc situacích než člověk. FSD umí ve spoustě situací reagovat líp nebo rychlejc než člověk (v těch předvídatelných), ale pak jsou situace, kdy neumí reagovat VŮBEC.

    Člověk naopak téměř nemá situace, kdy by nevěděl. Lidem se nestává, že najednou prostě nevědí nic a řeknou "hele, sorry, já nevim, poraďte mi".

    Autopilot/FSD tohle pořád dělá – i ti, co ho vychvalujou, obvykle říkají něco jako "za cestu do práce musím sáhnout do řízení jen dvakrát".

    Problém je, že "sáhnout do řízení jen dvakrát" pořád znamená, že to auto dvakrát zahlásilo, že neví a že máš řídit ty, a že by do cíle cesty nedojelo.

    Uspokojivá spolehlivost pro něco, co by mohlo být FSD, bude, až do toho řízení při cestách do práce sáhneš jednou za dva roky a ne dvakrát za jednu cestu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak pořád umí správně reagovat ve více situacích, než člověk. 100% to IMHO nebude nikdy - už jen kvůli cestám, co nejsou na mapě.
    A ano, bylo zachyceno vícero řidičů jak za jízdy spí, cž je technicky bezproblémové, ale není to legální...

    Není mi znám jediný případ, kdy by nějaký borec umřel, protože se "spolehl". V teslách umřelo zatím jen pár lidí a i ti, co umřeli s aktivovaným Autopilotem (ne FSD), tak zemřeli zpravidla velmi krátce po aktivaci a vyšetřování ukázalo, že příčinou bylo, že ani řidič nemohl bnic vidět...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Vychytanej Lane Assist byla nadsázka, je to kombinace spousty vychytanejch asistentů. Ale chybí tomu zálohy, redundance a obecně řešení na to, aby to mohlo fungovat bez dozoru.

    L5 z toho neudělají, než budou mít L5, tak přijde další hardware a další marketingovej název.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla neumí reagovat ve všech situacích, ani to netvrdí neoficiálně, ani nejsou žádné indicie, že by to uměla.
    Spousta zásahů může být pocitových, ale dokud se na to nemůžeš spolehnout, tak se na to nemůžeš spolehnout.

    A FSD prostě nemůžeš nechat bez dozoru. Pár borců už na to dojelo.

    Pánové, tohle je vodezdi ke zdi:)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Je potřeba rozlišovat mezi "technickou L3" - tj. reálnou schopností jezdit v režimu L3 a mezi "úřední L3" - tj. bumážce, která to legalizuje.

    Tesla tu bumážku nemá, takže musí předstírat, že je to L2 systém bez vyšších ambicí.
    Na L2 je ostatně bumážka mnohem jednoduší na získání.

    Jknak co jsem viděl FSD videa, tak většina zásahů byla "pocitových" (typicky při odbočování vlevo, kdy si dřív Tesly hodně nadjížděly, možná i kvůli rozdílu v pozorovacích úhlech.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Zatím je to L2. Tesla si myslí, že z toho dokáže udělat L5.
    Zas to nesnižuj tolik.
    Mezi „hrozně vychytanym Lane Assist“ a současnym „FSD“, který jezdí přes křižovatky, dává přednost a odbočuje doleva na semaforech i neoznačených křižovatkách, objíždí překážky či projíždí stavbou, je hodně let a miliony kilometrů práce, byť potřebuje dozor.
    „Vychytanej Lane Assist“ bych říkal spíš tomu Hondímu L3 popojíždění v zácpě.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak říká Krafcik z Waymo, Tesla vyvíjí hrozně dobrej systém asistence řidiče. Ale pořád je to systém asistence řidiče, ne autonomní řízení.

    Autonomní řízení je, když to auto můžeš někam poslat prázdný, a nejenže se nemusíš obávat, že by někoho zabilo, ale dokonce to můžeš udělat legálně.

    Dokud v tom autě musí sedět řidič a dozorovat, je to takovej hrozně vychytanej Lane Assist.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: L3 vyžaduje, aby člověk nemusel dávat pozor a reagoval pouze na výzvy systému. To Tesla neumí. Je potřeba ji kontrolovat, a člověk občas musí zasáhnout i když ho systém nevaroval. Ty zásahy jsou vidět i na FSD videích a Tesla tu kontrolu člověka vyžaduje. To je L2.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Tak hlavně je to papír pro úřady a tomu odpovídá i specifická forma, použitá terminologie a velmi, velmi defenzivní právničina - plus tam je odkaz na to, že to je "L2 dle definice DMV", což teď nemám prostor googlit, co je.

    Nicméně to nic nemění na tom, že provozně to je už nyní:
    "L3-L4 systém, z úředního rozhodnutí omezený na L2"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam