• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: No u Tesly nic, proto je nejdražší. Čím víc utratíš za tlačítka, tím máš levnější auto a tím je to lepší!

    Nicméně sranda stranou, třeba VW má u novejch modelů (ID.3, ID.4, Golf VIII) jako jediná značka koncernu v interiéru hrozně fancy jakože dotykový a úplně dotykový tlačítka, což může bejt jeden z důvodů, proč celá kabina ID.3 vypadá tak strašně levně. Protože utratili nesmysl za hezkoučký tlačítečka a zbytek museli vyrobit z hoven.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mě by zajímalo kolik nákladů tvoří tlačítka
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Hm, tak jsem se podíval do starší verze tý studie, co sem dával COMODOR_FALKON:, a je poměrně jasný, kdo je tady idiot.

    Tohle bude totiž ten samej graf, a takhle i dává smysl. Jenomže "other direct costs" je něco trochu jinýho než "ostatní náklady na konstrukci vozu".



    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: A když si tak pěkně notujeme - kolik zaplatí dealer neznamená, že to má nějakou vazbu na nákladovou cenu. Třeba teď do chování automobilek házejí vidle emisní limity, takže se snaží protlačit vhodná auta - mj. i pomocí cenových manipulací dealerských cen.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, to je další věc, která tomu grafu dodává na nedůvěryhodnosti. Jsou v něm na euro nebo na dolar vyčíslený položky, který se za prvé mění kus od kusu (neexistuje univerzální produkt "VW Golf", existuje několik tisíc, nebo spíš stovek tisíc potenciálních kombinací výbavy) a za druhý jsou nutně výsledkem více či méně kvalifikovanýho odhadu někde zvenku.

    Už to, kolik za auto zaplatí prodejce, je věc ke který se dostaneš jen pokud máš podepsáno velmi nepříjemně pokutovaný NDA, k čemukoliv ještě "blíž u zdroje" už jedině jako fakt těžkej insider.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Ještě bych podotknul, že ta fixní složka nákladů a jejich rozpočítání na jednotlivá auta je fakt hodně, ale hodně tajná část celé věci. K tomu se dostane pár lidí z automobilky a určitě to nesděluje dál, navíc se to liší model od modelu - postačí jiná verze motoru a rozpočítané fixní náklady jsou úplně jinde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: MINER:

    Tak ještě jednou a pomalu, aby to pochopili i "ekonomičtí odborníci".

    Nepočítat s fixními náklady a počítat jen variabilní (naopak by to bylo dost divný) by byl naprosto legitimní pohled. Ale ten graf musí obsahovat VŠECHNY náklady, protože odpovídá tomu, za kolik se to auto nakonec prodá.

    Podívejte se na ceníkový ceny bez DPH Golfu, ID.3 a Tesly. U Tesly to přesně odpovídá prodejní ceně bez DPH (Model 3 Standard Range stojí 40 tisíc eur s DPH, takže cca 31 600 bez DPH), u obou VW přibližně taky – u VW samozřejmě ceny závisí na výbavě, zemi kde se to prodává a podobně. Za asi 21,5 tisíce bez daně se prodává úplně nejholejší možná 1.5 TSI, nějaké normálně vybavené bude odpovídat tak těch cca 24 tisíc co tam je.

    U ID.3 je to podobný, zase nevíme verzi, ale výška toho sloupce odpovídá ceně bez DPH základního modelu ID.3 na německým thru.

    Takže celej ten sloupec dohromady jsou peníze, který za to auto automobilka dostane.

    Tedy ještě přesněji řečeno, jsou to peníze, který za to auto dostane Tesla, která auta prodává napřímo.

    V případě ID.3 a Golfu to jsou peníze, který za to auto dostane prodejce. Což je samozřejmě o notnej kus víc, než dostane automobilka, protože ten prodejce má nějakou marži.

    U tý ID.3 bude asi i marže prodejce malá, proslýchá se, že na nich dealeři mají úplný drobný, ale třeba u toho Golfu to musí být minimálně 10%, spíš víc – součet sloupce je CENÍKOVÁ cena, auto za ceníkovou cenu nikdo při smyslech nekupuje. A ten prodejce tu slevu musí z něčeho dát, žejo...

    A pak je tu taky importér (což je taky samostatná entita, byť často jen formálně) a ten musí taky z něčeho žít.

    (Párkrát jsem viděl ceníky různejch aut se všema cenama, včetně toho, co za to auto "zaplatí" dealer nebo co za něj "zaplatí" dovozce" – což normálně neuvidíte, protože je to tajný. Byly to rozdíly až ve stovkách tisíc oproti tomu, co má to auto napsaný v ceníku).

    Takže, pokud nebudeme vycházet z hypotézy, že VW a Tesla jsou charity, musí být všechny ostatní náklady taky obsaženy někde v tom sloupci, a jediný místo, kde můžou bejt, je ten vágně popsanej žlutej kousek.

    Pak je taky možnost, že jsou třeba vedlejší náklady a fixní náklady fabrik započtený i do nákladů na výrobu baterky a pohonného ústrojí, a do "výroby zbytku auta" je započtený i marketing, logistika, financování a podobně.

    Ale minimálně popisky toho grafu jsou píčovina a psal je někdo, kdo se nad tím buďto nezamyslel nebo nemá nejmenší tušení o tom, jak funguje prodávání aut.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: JYRKA: Přesně tak.
    Přesný termín je „marginal costs“.
    Tady článek pro BOBASH:, aby si dostudoval základní ekonomické vzdělání, a nevypadal jak idiot, až bude příště redaktorům Economia nadávat do idiotů a poučovat je o ekonomii:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_cost
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SHEFIK: souhlasím, jen jsi to otočil. Počítá se s variabilními (=přímými náklady na auto) a nepočítá s fixními (provoz továrny, platy lidí, vývojovými náklady).
    Ale ten poměr je divnej, obvykle tvoří poměrná část fixních nákladů minimálně polovinu všech nákladů.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: to vubec neni o idiocii. mas fixni a variabilni naklady. je uplne normalni pocitat s fixnimi a ty variabilni nezahrnovat. je to ekonomicky pohled na vec a neni ani spatny, ani spravny, je to proste pohled.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jo. Ceník.

    Součet všech částí toho grafu odpovídá prodejní ceně těch aut. Je v něm jen výroba baterie, výroba pohonnýho ústrojí, výroba zbytku auta a zisk.

    Vývoj i marketing stojí miliardy eur, záruční servis minimálně tisíce eur na auto, marže dealerů jsou minimálně v jednotkách procent, spíš víc, etc. – nic z toho tam není.

    Takže je někdo, pravděpodobně nikoliv autor tý studie, ale autor článku/grafu idiot a nedošlo mu, že náklady na auto nejsou jen o tom ho vyrobit.
    KEB
    KEB --- ---
    Historie se opakuje. Příští měsíc do Ameriky vypluje další Mayflower, místo lidí ji bude řídit umělá inteligence - Euro.cz
    https://www.euro.cz/...do-ameriky-vypluje-dalsi-mayflower-misto-lidi-ji-bude-ridit-umela-inteligence

    Zdá se, že na moři to jde (jen pro zajímavost)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: máš nějaká data, která podporují tvůj názor, nebo jde jen o tvůj dojem?

    KEB: kastle je evidentně součástí té konstrukce vozu..
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: není to myšleno, tak že cenu kastle to nepočítá, protože to bude jak u bev tak u ICE zhruba stejně? Jen hádám :-D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: "Náklady konstrukce vozu mimo baterii a pohonné ústrojí" musí být i vývoj, marketing atd., jinak je ten graf píčovina.

    Respektive ten graf je píčovina zcela očividně, teď jde o to, jestli aspoň ty náklady na baterku a pohonný ústrojí mají správně, nebo jestli náklady na "pohonný ústrojí" nejsou náklady na celou výrobu, nebo co to vlastně znamená.

    Takhle je to očividná blbost.
    MINER
    MINER --- ---
    LELI: to jsem k tomu přidal ve výpočtu procent, aby to porovnávalo stejný ceny, protože US ceny jsou bez DPH.
    LELI
    LELI --- ---
    MINER: 21 procent DPH mas taky nekde?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: žádné "zbývající náklady" tam nejsou.
    Je tam výrobní cena a zisky.


    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tam ale výrobní cena vůbec není. Je tam jen výrobní cena baterie a pohonnýho ústrojí, a pak "zbývající náklady", kde je úplně všechno, očividně včetně vývoje.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: výrobní cena ID.3 v tom článku je $27k, což je s daní asi 700kKč, což je 77 % z prodejní ceny 900kKč
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam