MINER: Jo, mě se v prvním příspěvku popletly dolary a eura, tam uznávám drobnou chybu.
Nicméně ti to POŘÁD NEVYCHÁZÍ.
Za prvé, automobilka neprodává auta za ceníkovou cenu (s výjimkou Tesly, která má jinej distribuční model). Za ceníkovou cenu prodává dealer (entita zcela nezávislá na automobilce, prostě týpek nebo firma co má dealerství) auto zákazníkovi. Dealer koupí auto obvykle od importéra (nevím jak VW v Německu, ale třeba Škoda Auto má skutečně i importéra pro Českou republiku, což je jiná společnost než mateřská Škoda Auto).
Už marže dealera jsou poměrně dost tajná věc, cena pro importéra je tajná už tuplem. Já viděl kdysi tyhle čísla omylem, když jsem rozmlátil novinářskýho Focuse ST a právníci mi do smlouvy o úhradě škody napsali omylem všechny ceny. U toho auta, který v ceníku stálo nový něco přes milion, byla cena pro dealera něco jako 750 tisíc a cena pro importéra něco jako 450 – už nevím přesně, jak si toho všimli, tak to hned vymazali a dali mi novou kopii.
Pravda, Focus ST byla drahá verze relativně levnýho auta, věc, na který jsou nejvyšší marže. Třeba na Fabii má dealer něco jako 10-15 tisíc korun.
Kolik má na Golfu, to se dá odhadnout podle toho, jaká se na něj dá dostat sleva, která se dává z marže dealera. U Volkswagenu je pro středně drahý auta typický, že můžeš dostat dejmě tomu 12-15 % z ceníkový ceny.
Ostatně od dob, co máme internet, se stačí podívat na ceny, za který dealeři nabízejí skladový auta:
Volkswagen | Auto kaufen bei mobile.de
https://suchen.mobile.de/...lse&sortOption.sortBy=searchNetGrossPrice&sortOption.sortOrder=ASCENDING
Golfy 1.5 TSI tam máš od 20 tisíc euro s daní. Tady máš novej 2021 Golf VIII 1.5 TSI za 17 tisíc eur bez daně:
Volkswagen Golf 8 1.5 TSI ACT OPF Life ACC PDC Klima MJ2021 als Limousine in Kreuztal
https://suchen.mobile.de/...Option.sortOrder=ASCENDING&searchId=3f14de8b-052a-1cab-9331-0e3dff026809
Takže ne, 17 % rozhodně není overhead automobilky, 17 % z prodejní ceny nestačí ani na overhead prodejce a importéra, případně finančního oddělení automobilky – něco jako VW Finance, co často nabízí úroky víceméně zadarmo aby prodali auta.
Toť první část – proč nad tím grafem už nemůže bejt na straně automobilky nic dalšího (mimo Teslu, která má úplně jinej obchodní model, což BTW ty grafy nezohledňujou).