• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A takhle to dopada, kdyz blbe zatahnes rucku. Sedis v klidu u rodicu na kafi a najednou koukas, jak zeny Volvo jede kolem :)


    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: s tvojí poznámkou u N souhlasim, proto nechápu ten hejt na Nko v nějakym submenu. Nepamatuju si, kdy jsem u automatu naposledy dal Nko, jinak než omylem :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ještě mi vrtá hlavou, co máš přesně za model/motorizaci a jak probíhá, když zaparkuješ a jdeš od auta, že nepoužíváš P?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: me zamrzla 2x... staci par dnu nechat na parkingu, kdyz je pres noc minus. pak odbrzdis a rozjedes se a namiris si to rovnou do servisu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW tvůj přístup je přesně to, proč Tesla spěje k tomu, že FSD někoho zabije. Přistupujou s přístupem ajťáka, kterej navrhuje appku, k ovládání dvoutunový pohybující se věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Častější je, že přestane pořádně fungovat, protože se nepoužívá, a pak to auto v kopci neudrží. Proto musí být dva způsoby jak ho v kopci zajistit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tvůj pohled má dva problémy.

    První, neumíš používat auto s automatem a používáš ho špatně. Nepoužívat P je prostě blbě – dokonce to u velký části aut není zcela záměrně možný (nemůžeš auto vypnout/zamknout když ho necháš v N, musíš tam dát P).

    Druhý, díváš se na to z pohledu UX u věcí, který nejsou bezpečnostně kritický. Což dvoutunový auto, který když blbě zabrzdíš, může někoho zabít, je.

    Používání moderního auta je na jednu stranu úplně blbuvzdorný, na druhou stranu zachovává redundanci pro okrajový situace. Většina současných aut funguje následovně:

    P – stojíš
    R – couváš
    N – neutrál (reálně používanej víceméně jen na tlačení/tažení)
    D – jedeš

    Ruční brzda u aut, který ji mají elektronicky ovládanou, je automatická. Takže když zařadíš P, auto se zabrzdí.

    Zapalování musí být oddělený, protože je spousta situací, kdy potřebuješ auto zapnutý nebo dokonce s nastartovaným motorem, ale nechceš, aby někam jelo.

    Ruční brzda musí bejt oddělená, protože je to jinej systém a nemůžeš nechat bezpečnostně kritický věci na jednom systému, prostě tam musíš mít dva.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Byvale zene zamrzla u Daewoo Matiz. Mela ridicak jen kratce, takze s tim ujela 10 km. Jen si stezovala, ze to auto v zatackach nesedi. Nastesti byl vsude cerstvy snih, takze ani neznicila gumy.
    KEB
    KEB --- ---
    Znáte někoho komu zamrzla ruční brzda? Já ne, vždycky jsem to považoval za skoro Urban legendu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Některý automobilky mají tlačítka doteď, mám pocit, že zrovna u nějakýho Peugeotu nebo Citroenu jsem to viděl.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já jsem u manuálu taky ručku nepoužíval vždy, ale spíš z lenosti nebo výjimečně v té zimě.

    Hele, mě živí inovace. Sice ne aut, ale je to takový hezký mentální cvičení.

    Všechny inovace jsou o tom něco někomu zjednodušit. Jde jenom o to co, a jak moc. Vždycky je to ale o tom zjednodušit něco člověku (ne stroji). A vyřešit perfektně majoritní používání, ne edge-casy.
    Cokoliv člověk musí vědět, aby mohl ovládat nějaký systém, je „cognitive leak“ (neznám překlad), který a) může způsobit chybu b) zvyšuje učící křivku c) může být zdrojem frustrací nebo dokonce nepozornosti.
    Člověk by se měl věnovat pouze rozhodnutím, co se má dít, a neřešit, jak se to stane, do té míry, co mu technika umožní.

    A u auta je potřeba jenom následující a) chci stát b) chci jet dopředu c) chci jet dozadu.
    (U autonomních v budoucnu navíc jen „chci jet do Kopidlna).

    Všechno ostatní by mělo auto vymyslet samo a nemělo mě by tím zatěžovat. Edge casy, které nastanou jednou za uherský rok, se daj vyřešit přes menu, kde to může být navíc vysvětlené, abych o tom nemusel přemýšlet furt.
    Myslim třeba, že moje máma vůbec neví, že hrozí, že jí zamrzne ručka.
    Nebo kolik aut někdo zapomněl zabrzdit a ujelo mu jako v Jáchyme hoď ho do stroje..

    Dobrej point byl (tušim Jyrka), že chování musí být předvídatelné a jasné.

    Když o tom takhle přemýšlím, můj názor je, že jsou potřeba pouze tři voliče: dopředu / dozadu / stůj.
    Zbytek max menu, pokud vůbec. Já to vůbec nechci řešit.
    Chápu, že historicky je to tak, jak to je, chápu, že lidi nemaj rádi změnu a neradi se přeučují, ale kdyby mi teď designer designoval první auto na světě, a udělal tam PRND, parkovací brzdu, a zapalování (nebo i START/STOP), tak mu to omlátim o hlavu:)

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A na fotce je trochu videt, ze jsem musel vypacit krytku, bo se mi vybily baterky a musel jsem otevirat klickem :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Je to Octavia 3, zadny vykrik posledni techniky. Na dalku to muzes ovladat taky, kdybych mel o rok mladsi, tak i z mobilu
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: OK, přesvědčili jste mě:) Asi jsem ustrnul u prvních generací, které podle mě byly marný…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já jsem furt vlastně nepochopil, jak používáš auto s automatem bez řazení P, a co tě k takový podivnosti vede?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Skoro všechny auta mají bezklíčovej vstup nějak takhle, funguje to i za mokra a i v rukavicích. Normální bývá, že zamykání je takhle zvenku nebo zeshora, odemykání je zevnitř, a u slušných značek je to na všech čtyřech klikách, plus otevírání kufru mávnutím nohy pod nárazníkem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já třeba ručku nepoužívám většinou vůbec, třeba u Jaguaru jsem jí zatáhnul asi třikrát co ho mám. A měl jsem dost aut s automatem, kde nefungovala a nějak mě to netrápilo.

    U moderního auta, který to umí elektronicky, asi není oddělený ovládání tak důležitý, ale pořád mi přijde jako dostatečně užitečný na to, aby stálo za to tam mít navíc ovládání ručky.

    P je samozřejmě primární, protože zařadit N a pak dát ručku jsou zbytečně dva kroky, a dát jen ručku nemůžeš, protože to auto nepochopí, že má vyřadit, resp. bys musel ovládat dva nesouvisející systémy jednou věcí.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: to nevypadá tak zle. To je kapacitní ovládání? Funguje to za mokra? A furt to můžu ovládat i dálkou?
    Pak bych to asi vzal na milost.
    Tak možná to ty nový generace maj už akceptovatelný...
    Ale přes Péčko nejede vlak:)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle je problem?

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DAN_F: že jo... tolik PR zadarmo a to jenom někdo viděl nějakou verzi OS, která nemusí bejt ani finální :))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam