• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já třeba ručku nepoužívám většinou vůbec, třeba u Jaguaru jsem jí zatáhnul asi třikrát co ho mám. A měl jsem dost aut s automatem, kde nefungovala a nějak mě to netrápilo.

    U moderního auta, který to umí elektronicky, asi není oddělený ovládání tak důležitý, ale pořád mi přijde jako dostatečně užitečný na to, aby stálo za to tam mít navíc ovládání ručky.

    P je samozřejmě primární, protože zařadit N a pak dát ručku jsou zbytečně dva kroky, a dát jen ručku nemůžeš, protože to auto nepochopí, že má vyřadit, resp. bys musel ovládat dva nesouvisející systémy jednou věcí.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: to nevypadá tak zle. To je kapacitní ovládání? Funguje to za mokra? A furt to můžu ovládat i dálkou?
    Pak bych to asi vzal na milost.
    Tak možná to ty nový generace maj už akceptovatelný...
    Ale přes Péčko nejede vlak:)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Tohle je problem?

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DAN_F: že jo... tolik PR zadarmo a to jenom někdo viděl nějakou verzi OS, která nemusí bejt ani finální :))
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: navíc já teda ručkou brzdim i v zimě.
    To musí být fakt hodně hnusná plískanice a velká zima, abych se bál, že to zamrzne. Jinak to spíš neřešim.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Opouští. A zbytek nechci rozmazavat, sorry
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: myslim to vážně:)
    Nedovedu si představit kdy by bylo potřeba brzdit ručkou a ne převodovkou nebo naopak. Prostě brzdim vždy všim nebo ničim.
    Pokud něco nefunguje, tak to nefunguje, nic to nemění na tom, že buď nebrzdim ničim, nebo tim, co holt funguje.
    Na zimu se ručka nastaví v menu stejně jako teď.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: Chuck ji nejen dočetl, on ji i vyřešil! :D
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Chuck Norris dočel diskusi o tlačítkách až do konce
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hele a teď trollíš cíleně, nebo jsi natvrdlej?
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: … jenom když vystupuji myslim… pak z donucení, a velmi nevrle, volím P.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já ale nepoužívám ani P ani N:) Jenom vystupuji:)

    BOBASH: Když jeden systém nefunguje, tak prostě nefunguje. Na to nepotřebuji dva ovladače:) Prostě funguje to, co funguje a nefunguje to co nefunguje a já to zapínám furt stejně, jakoby se nechumelilo.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Potřebuješ dva ovladače, protože každej ten systém je něco jinýho. Tu ručku můžeš nepoužívat, ale můžou nastat situace, byť nepříliš častý a většinou způsobený závadou, kdy jeden způsob nefunguje a ty potřebuješ druhej.

    Zvlášť když to mají moderní auta oboje elektronický, tak je redundance potřeba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak moderní auta s elektronickou ručkou většinou přesně tohle (automatická ručka při zařazení P) mají, ale přesto je tam ještě samostatný ovládání na ruční brzdu, protože prostě pojistka.

    Reálně je to dneska většinou tak, že používáš P, ale nepoužíváš ručku.

    (mimochodem, používat N místo P může tuším u některých klasických automatů i způsobit nějakej problém, není to stavěný na to aby to bylo trvale v neutrálu, takže to neděláš správně).
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: parní lokomotivy jsou taky koncept, který dobře fungoval, než se ho podařilo změnit:)

    Ať jsou ty systémy oddělený a redundantní, ale nepotřebuji na jejich ovládání dva ovladače. Prostě buď je zabržděný všechno nebo nic.
    P se ruší. Nelze jinak:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jenomže jsou situace, kdy potřebuješ, aby to nebrzdilo.

    A ruční brzda a parkovací režim převodovky jsou dva záměrně oddělený systémy, protože redundance bezpečnostně kritický věci.

    Navíc prostě PRND a ruční brzda je koncept, kterej funguje už 80 let, funguje dobře a není potřeba ho měnit.

    Už takhle dokáže elektronickej volič způsobit nepěknej problém.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Jojo, nebo otočný volič, to jsem měl na mysli, no :)

    BOBASH: Jen na zmáčknutí by to být nemohlo, protože by hrozilo, že při nepřesné manipulaci snadno vybereš opačnou možnost, což ta swipe interakce poměrně efektivně eliminuje :)

    Obecně mi na tom přijdou nejzábavnější ty reakce na internetu, které řeší, jak je hrozné, že by takhle mohl být zpracovaný ovladač, rozhodující potenciálně o life&death situacích, přitom zrovna tohle je volba, která se zákonitě a nezbytně musí odehrávat při 0 km/h a v důsledku je tak nejspíš mnohem méně nebezpečný, než nastavování teploty za jízdy.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já neříkám, že to nemá brzdit. Jen to má fungovat automaticky, stejně jako automatická ruční brzda.

    Na bezklíčový zapalování bych se nechal ukecat, kdyby se zrušil ten nepěkný čudl na klice:)
    Nicméně P prostě rušim. Zde není platforma pro diskuzi. Čudl na ruční brzdu dovoluji. Zabrzdí i převodovku.
    Alternativně P nahradit ovladač ruční brzdy. Ale mít dva ovladače na brždění mi přijde plýtvání vesmírem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já bych zakázal bezklíčový startování tlačítkem.

    Mělo to zůstat otáčecí a se stejnýma polohama, tedy vypnuto - příslušenství - zapalování.

    Situace, kdy potřebuju vypnout motor a nechat příslušenství (rádio, klima) zapnutý, nebo naopak zapnout příslušenství a nezapnout motor, jsou u tlačítkovejch aut často zmatený a nepřehledný, protože je to různá sekvence mačkání a držení.

    Má bejt prostě otáčecí knoflík simulující klíček.

    Stejně tak volič převodovky by měl být povinně takovej, aby jeho fyzická poloha vyjadřovala zařazenej režim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hlavní účel P je, že můžeš (u většiny aut) zablokovat auto převodovkou a nikoliv brzdou. U manuální převodovky necháš auto se zařazeným kvaltem a ono ti neujede, ruční brzda je pojistka. U automatu je tam na tenhle účel P.

    To je dost důležitý, protože ruční brzdě se poměrně snadno stane, že selže, a nemít možnost zablokovat auto v kopci je dost velkej průser.

    Vedlejší účely jsou jakýkoliv delší stání, kdy potřebuješ zapnutej motor/zapalování (u moderních aut ti motor vypne Start/Stop, ale je "ready to go") a zároveň nechceš stát na tý brzdě. Třeba stojíš v zácpě a potřebuješ topit, nebo milion dalších případů.

    Zbytečný to opravdu není.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam