• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U starších aut, který mají manuální ruční brzdu, je to ještě jasnější.

    Ruční brzda je v autě ze dvou důvodů:
    1) Slouží jako brzda nouzová, v případě selhání brzd.
    2) Kvůli parkování.

    Nouzová funkce je jasná, tu nemůže "P" nahradit, protože P funguje tak, že se do ozubenejch koleček v převodovce zacvakne západka. Tohle umožňuje jen držet auto na místě, nedá se tím brzdit. Kromě toho to tu převodovku poměrně významně namáhá a auto by se nemělo nechávat čistě na P v prudkým kopci.

    Ale!

    Ruční brzda, která to oboje řeší, má několik problémů. Umí například zatuhnout, a pak taky umí, pokud není udržovaná, brzdit málo.

    Proto je tam parkovací režim převodovky, kterej z ruční brzdy sejme hlavní zátěž (nebo umožní auto zajistit i když nefunguje).

    Kdyby to tak nebylo, hrozilo by poměrně nemalý riziko, že občas někomu někam ujede auto, i když udělal "všechno správně".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak ještě jednou, protože očividně máme nejasnosti v tom, jak funguje auto.

    Když u moderního auta zařadíš P, tak mu tím dáváš najevo, že se nemá hejbat. Proto kromě zařazení P v převodovce i automaticky zatáhne ručku. Tlačítko ručky existuje pro případ, že bys jí z nějakýho důvodu potřeboval uvolnit v P nebo naopak třeba zatáhnout v N. Viz myčka.

    To pochopí i člověk, kterej by neměl mít řidičák, jako je tvoje matka nebo ty (sorry, ale tohle je elementární pochopení fungování auta).

    Elektrický auto k tomu ani nepotřebuje tlačítko Start/Stop, protože neexistuje situace, kdy potřebuje bejt "nastartovaný" když nejede.

    Auto se spalovacím motorem to tlačítko potřebuje velmi, protože je naopak mnoho situací, kdy chceš, aby bylo nastartovaný, ale nikam nejelo (bez nastartovanýho motoru nefungujou věci jako topení nebo klimatizace).

    I pro elektromobil je ale nezbytný mít P i N, protože v P se auto nehejbe aktivně ani pasivně (je zabržděný), v N se nehejbe aktivně, ale může s ním být pohybováno pasivně.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Já si naopak myslim, že nebezpečnější je současnej systém, kdy máš:
    P, N, Ruční brzdu a zapalování,
    a moje máma musí vymýšlet, co to přesně znamená.
    Zapomeneš ručku? => brzdíš o klády nebo drtíš důchodce.
    Zapomeneš P? => úpřímně, vůbec nevim, jak to autu vadí. Možná jen nebrzdí motorem, ale nevim.
    Rozjíždíš to přes automatickou ručku => dřív nebo později ti to odejde, páč to maj většinou blbě nadimenzovaný.

    Proti tomu mi přijde lepší mít jeden jasný stav STŮJ, který použije všechny prostředky na zastavení: tedy P i brzdu a zapne se sám i pokud vypneš motor. (OK, zatím START/STOP necháme, i když se to taky trochu se START/STOP systémy stírá.

    Prostě nejen že auto stojí vždycky a nemůžeš na nic zapomenout, ale ani nemůžeš auto ničit špatným používáním.
    Volba stůj nebo vypnutí motoru zafixuje auto všemi dostupnými prostředky.

    Odejdeš od auta s vypnutým motorem => auto stojí a najdeš ho tam, kdes ho nechal
    Čekáš na někoho? => auto stojí
    Dovádí ti na autě hejno negrů s letlampou => auto stojí
    Nefunguje brzda? => auto stojí, protože dalo samo i Péčko
    Selže Péčko => auto stojí, protože dalo samo i brzdu
    Zapomeneš dát STŮJ? => auto stojí, protože si ho dá samo, když vypneš motor

    Prostě jakmile opouštíš auto, máš jistotu, že stojí, ne že na něco zapomeneš. Navíc nemůžeš auto ničit špatným používáním.

    Pokud chceš něco jinýho, máš po zastavení na displeji viditelný volby: a) Nechat se tahat b) Nebrzdit ručkou, aby nezamrzla, jen motorem. Dejte plnej rejd proti obrubníku, kdyby selhalo Péčko!
    V lepším případě b) nahradit vytápěním brzd, což by asi neprošlo přes rozpočtáře:)

    Jyrko, řekni to prosím takhle ve škodovce, aby to věděli. Bylo by škoda, kdybys odešel, a nedozvěděli se o tom:D
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEB: buď zamrzne bowden nebo se přilepí pakny, oboje mám za sebou. na pakny zpravidla stačí couvnout, bowden poznáš, podle volný páky


    MINER: je to jen jedna poloha na páce navíc, jen jedna, to asi nebude tak hrozný
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Ono se o ty klady zastavilo. Za tema kladama je desetimetrovej sraz
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Počkej, že ty k tomu máš ještě mechanickou ručku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já moc nerozumím tomu, co ti vadí? Nevím teda přesně, jak to funguje u tvýho auta – a protože je to Citroën, tak věřím, že nějak divně.

    Ale u normálního auta, jako je třeba to Volvo, který mám teď za barákem, prostě jedu, mám tam D, furt jedu, stojím na křižovatce na brzdě, jedu, furt D, pak zastavím, nechci jet, tak tam dám P. A když chci taky vypnout motor, tak zmáčknu tlačítko.

    CO KURVA MŮŽE BEJT JEDNODUŠŠÍ?
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: hustý, že se dá tankem porážet stromy jsem viděl, ale osobák...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nezaznel nejdulezitejsi argument - bez N zbyde jen PRD
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: mě by zajímalo to řazení na volantu jak bude fungovat.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: ok, "Nebo by nemusel bejt neutrál v nějakým podmenu (!)." tohle mi přišlo trošku zavádějící :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: já P používám, ale štve mě, že to musím dělat:) A asi dvakrát jsem na to zapomněl, a vypnul dřív zapalování než P. A to mě nasralo ještě víc, protože to auto tak nějak cuklo, a to já autu nechci dělat:) Pak jsem ho zařadil, ale štve mě, že to musím řešit:)
    Jak by řekl Blatný, to je prostě něco, co by se nějakým způsobem mělo dít:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Jako N v podmenu mi ve výsledku vadí na celý tý věci nejmíň. Víc mě vadí řešení problému kterej neexistoval.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    A takhle to dopada, kdyz blbe zatahnes rucku. Sedis v klidu u rodicu na kafi a najednou koukas, jak zeny Volvo jede kolem :)


    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: s tvojí poznámkou u N souhlasim, proto nechápu ten hejt na Nko v nějakym submenu. Nepamatuju si, kdy jsem u automatu naposledy dal Nko, jinak než omylem :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ještě mi vrtá hlavou, co máš přesně za model/motorizaci a jak probíhá, když zaparkuješ a jdeš od auta, že nepoužíváš P?
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    KEB: me zamrzla 2x... staci par dnu nechat na parkingu, kdyz je pres noc minus. pak odbrzdis a rozjedes se a namiris si to rovnou do servisu
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW tvůj přístup je přesně to, proč Tesla spěje k tomu, že FSD někoho zabije. Přistupujou s přístupem ajťáka, kterej navrhuje appku, k ovládání dvoutunový pohybující se věci.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Častější je, že přestane pořádně fungovat, protože se nepoužívá, a pak to auto v kopci neudrží. Proto musí být dva způsoby jak ho v kopci zajistit.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tvůj pohled má dva problémy.

    První, neumíš používat auto s automatem a používáš ho špatně. Nepoužívat P je prostě blbě – dokonce to u velký části aut není zcela záměrně možný (nemůžeš auto vypnout/zamknout když ho necháš v N, musíš tam dát P).

    Druhý, díváš se na to z pohledu UX u věcí, který nejsou bezpečnostně kritický. Což dvoutunový auto, který když blbě zabrzdíš, může někoho zabít, je.

    Používání moderního auta je na jednu stranu úplně blbuvzdorný, na druhou stranu zachovává redundanci pro okrajový situace. Většina současných aut funguje následovně:

    P – stojíš
    R – couváš
    N – neutrál (reálně používanej víceméně jen na tlačení/tažení)
    D – jedeš

    Ruční brzda u aut, který ji mají elektronicky ovládanou, je automatická. Takže když zařadíš P, auto se zabrzdí.

    Zapalování musí být oddělený, protože je spousta situací, kdy potřebuješ auto zapnutý nebo dokonce s nastartovaným motorem, ale nechceš, aby někam jelo.

    Ruční brzda musí bejt oddělená, protože je to jinej systém a nemůžeš nechat bezpečnostně kritický věci na jednom systému, prostě tam musíš mít dva.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KEB: Byvale zene zamrzla u Daewoo Matiz. Mela ridicak jen kratce, takze s tim ujela 10 km. Jen si stezovala, ze to auto v zatackach nesedi. Nastesti byl vsude cerstvy snih, takze ani neznicila gumy.
    KEB
    KEB --- ---
    Znáte někoho komu zamrzla ruční brzda? Já ne, vždycky jsem to považoval za skoro Urban legendu
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam