• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U elektrickýho auta se to dá zjednodušit, protože tam nemáš nic jako běh motoru na volnoběh a tím pádem vlastně ani startování. Takže můžeš mít tohle:



    Startovací tlačítko není, protože nestartuješ, péčko není, protože není převodovka, je jen ručka. Neutrál musí bejt vždycky.

    Jednodušší už to fakt nejde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ručka je z bezpečnostních důvodů, musíš mít možnost jí zatáhnout nebo povolit i bez toho, kdy ti tak usoudí elektronika. Tvoje máma může zapomenout, že tam je.

    A N tam musí bejt jednak třeba kvůli tý myčce, druhak proto, že potřebuješ (opět z bezpečnostních důvodů) polohu voliče mezi R a D.

    A všechno to musí mít nějakou kontinuitu, takže to nemůže bejt najednou úplně jinak, než to bylo, protože opět bezpečnost.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: přebývá ručka, protože se stejně zatáhne při P, a přebývá N, protože není potřeba na nic než na tahání (a to ještě po omezenou dobu, což třeba moje máma neví:), takže to může být v pátém levelu menu, někde tam kde maj bavoráky blinkry:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: BTW, ty jsi podle stylu argumentace nějakej UX designér, nebo něco?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: No tak to pak nechápu, kde je problém. Na povel STŮJ je tam P.

    Na povel "vypni motor" (často nastane, že chceš aby auto stálo, ale nevypnulo motor) je tam Start/Stop.

    Ručku nemusíš používat, protože je u moderních aut automatická (a i u starejch, kde je manuální není nutná mimo stání v prudkým kupci).

    Co je na tom složitýho?
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: no na chci tu jednu volbu STŮJ! A je mi jedno, že když otvírám vrata, tak si auto zařadí P a zároveň ručku. Pro mě je důležitý, že stojí, a nepotřebuji na to tři tlačítka. Teď na to samozřejmě používám P.

    Po Praze jezdim na elektrokole, páč je to nejrychlejší a člověk se protáhne a neřeší parkování. Autem jen když to fakt nejde jinak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A nikdy třeba někde nestojíš a nečekáš na někoho? Když třeba vjíždíš někam, kde jsou vrata a ty je musíš otevřít nebo potřebuješ někomu něco vyndat z kufru, tak pokaždý vypneš motor?

    Poslední dotaz – ty opravdu normálně běžně jezdíš autem? Jakože máš svoje vlastní, používáš ho víc než třeba jednou za 14 dní na chalupu?
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: já v kolonách nečekám, kolony čekají na mě:)
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: navíc já v kolonách nestojim, vyhýbám se jim
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: přesně tak, buď stojim na brzdě nebo když je to na dlouho, tak vypnu motor
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jako jestli to není čistej trolling, tak musím říct, že jsem naprosto fascinován tvým uvažováním – já jak jsem zvyklej na lidi, který používají auta tak, jak byly vymyšlený, tak to nedokážu vstřebat.

    Jak může někdo používat auto a nepotřebovat u automatický převodovky P?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A když stojíš v koloně, tak furt stojíš na brzdě, nebo pokaždý vypneš motor?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To není nadávka, pokud někdo není schopnej pochopit, že jedním tlačítkem se vypíná motor a jiným se uvede převodovka do režimu, kdy auto stojí, tak si myslím, že nemůže mít IQ přes 70.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: tak pokud to udělá samo, tak tomu do ideálu přebývají pouze 2 tlačítka a i to třetí je tam jen pro strýčka příhodu:)

    Nicméně dokázal bych žít i s tím, přičemž bych všechna ta tlačítka krom D/R ignoroval:)

    Vyřešeno.
    Nyní můžete zavolat Chucka Norrise, ať si to přečte:)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: hele, bacha, maximální povolená nadávka ja autista!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: tak v tom případě zvládne i zmáčknout nejdřív jeden čudlík a pak druhej čudlík.

    a nebo jí kup tu ID.4, ta je pro mentálně postižený ideální, má jen jeden čudlík a jedno otáčítko.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: léta dřiny a odříkání:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Mimochodem, jak si tvoje matka poradí třeba s tím, že v normálním autě (když teda neumí s automatem) má pro ovládání tady toho všeho ještě navíc spojku a řadící páku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Nejsem si jistej, buď jo a nebo ti to sdělí, že to máš udělat.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: A když v D vypnu motor, dá si to Péčko samo?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: U elektromobilu to jde jednodušejc a nejjednodušší možná varianta je tohle:

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jak tři tlačítka na ovládání parkování?

    Na ovládání parkování je jedno tlačítko – P před voličem. Tím řekneš autu, že chceš parkovat (ručka se zatáhne automaticky s tím, její tlačítko je jen override pro speciální případy).

    Pak auto vypneš.

    Pokud tvoje matka umí používat normální auto s manuální převodovkou, tak tohle je jednodušší a přitom následuje stejnou logiku.

    P je místo nechání auta se zařazenou rychlostí.
    Ručka je stejná.
    Start/Stop je místo klíčku.

    Každá z těch věcí v tom autě řeší něco jinýho a každá musí být samostatná, protože u spalovacího auta prostě nastartovanej motor nutně neznamená, že chceš autem pohybovat a vice versa.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To je možný. Mám podrobné zkušenosti jen s některými výrobci, tak nechci generalizovat. Nicméně, pak teda lze říct, že Miner má pravdu a P a N nejsou, až na nějaké specifické situace (průtahová myčka, spuštěný motor u stojícího auta bez řidiče) zapotřebí.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: nádhera:)

    BOBASH: Působí mi určitý diskomfort, že tam jsou 3 tlačítka na ovládání parkování, se kterými by si např. moje matka nevěděla rady:)

    Ale předpokládám, že při automatický ručce, se v tomhle kokpitu po vypnutí motoru zařadí jak ručka tak Péčko, ne?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Což samozřejmě ty s elektronickým řazením a ručkou nedělaj. A je to nebezpečný.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Coz je duvod pro to, aby to delala vsechna stejne. Jinak je to nebezpecny.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Já si upřímně nejsem schopnej vybavit, který auta jak reagujou na to, když je vypneš a nemáš zařazený P, protože jich střídám tolik, že se to nedá pamatovat.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Jako, já se přiznám, že jak s tím jezdím jen občas, tak stejně většinou instinktivně pro jistotu zašlápnu tu emergency "ručku", protože se bojím to tak nechat. Ale jde to! :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Což je mimochodem přibližně stejný jako řazení v téměř jakýmkoliv novým autě s automatickou převodovkou...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Hele, to N je tam jen pro formu. Má ten perverzní joystick, který se "po zařazení" vrací doprostřed, takže technicky vzato je tam "N" akorát symbolicky – když si do auta sedneš a zapneš ho. Pak jen posuneš jednou dopředu na D a jedeš, případně přepneš na R, když potřebuješ couvat (nebo když chceš šetřit brzdy a jedeš z dlouhýho kopce, můžeš dát B), a pak už zas jen zastavíš a vypneš motor. Nic složitýho a odpovídá to dost přesně těm požadavkům.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Hlavně pořád nerozumím tomu, co je na tomhle složitýho a nepochopitelnýho...



    Člověk, kterej není schopnej operovat s tímhle, by podle mě neměl sám chodit ven...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: To je spravny inzenyrsky pristup, ktery narazi na tu entropii vesmiru :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam