• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
    V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...

    Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
    Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.

    BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
    Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.

    Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k

    MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
    Akorát trochu moc rezlo...
    Což se ale vracíme zpět k BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?

    BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
    Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
    Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
    Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.

    Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.

    Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
    Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
    Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod

    Tedy:
    34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
    161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku

    Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
    81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
    161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
    Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
    471 Kč - autonomní vůz
    1.186 Kč - taxík

    Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
    Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
    ...čímž zároveň odpovídám i na JYRKA, LA_PIOVRA,CRAZY_IVAN,CRAZY_IVAN

    BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Škoda, že už v Praze skončily pronajímací autíčka Re:Volt. To bylo totiž přesně něco jako tady ta věc (ať už to čím je tak nadšenej komodor nebo co linkuješ ty). A zaparkovat Re:Volt vedle nějakýho obřího bouráku jako je třeba Fabia dost vysvětluje.
    MINER
    MINER --- ---
    Dneska sice nejsem v diskuzní náladě, ale cítím tu jistý potenciál nadhodit fenomén japonských Kei cars a proti tomu https://restofworld.org/2021/tesla-vs-tiny-cars/
    Přeji příjemnou zábavu:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Týpek je překvapenej, že hybridní "skorosupersport" o systémovým výkonu skoro 400 koní, osazenej úspornejma gumama tramvajovýho rozměru, a sloužící jako dealerská předváděčka, má v háji gumy. A je dokonce překvapenej, že když se to nenabíjí, tak to jezdí za deset. Wow!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Jo a to jsme se ještě nedotkli toho, jak bude ta čínská věc asi vyrobená.

    Pamatuješ si, jak jsem ti ukazoval Twizy? Tak to byl sofistikovaný, kvalitní evropský produkt za trojnásobek ceny toho čínskýho sráče. Ta čínská věc bude v podstatě Twizy, akorát s dveřma, a ještě hůř vyrobená.

    Zkus se zeptat někoho, kdo si chce koupit Fabii, co by říkal na tuhle věc.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Neplní to stejnej účel. Fabia samozřejmě může nahradit ten čínskej krám, ale nikoliv naopak.

    Fabia je pětimístný auto, přičemž čtyři lidi se do ní vejdou v rozumným pohodlí. Má obstojnej prostor pro zavazadla. Má prakticky neomezenej dojezd. Je schopná se pohybovat dálniční rychlostí. Nabízí komfort dostačující pro delší cesty.

    Ta čínská věc je o zhruba tři velikostní třídy menší – pro představu, Fabia má na dýlku 4 metry, Citigo má 3,6 metru, Octavia má 4,6 metru, Superb má 4,9 metru, Wuling Hugguang Mini EV má 2,9 metru. Fabia je velikostně blíž Superbu než týhle srandě.

    To znamená, že se do ní čtyři Evropani fyzicky patrně vůbec nevejdou a už vůbec ne tak, aby mohli absolvovat cestu delší než pár kilometrů. Kufr to de facto nemá, pokud nesklopíš sedačky.

    Maximální rychlost tý věci je 100 km/h, s výkonem 17,4 koní bude při hmotnosti 665 kg nabízet dynamiku zhruba odpovídající Trabantu P50, modernější Trabant 601 (to, co jako Trabant všichni známe), už nabízí výkon zhruba o polovinu vyšší.

    S příplatkovou 13 kWh baterií to nabízí dojezd 170 km při hypotetické spotřebě 8,1 kWh (oboje NEDC). Taková spotřeba je ale v reálným světě blbost, takže je blbost i ten dojezd. Pro představu, Citroën C-Zero, kterej byl velikostně podobnej, ale měl o něco větší baterii, měl v reálu problém dojet z Prahy do Pardubic – a to ne po dálnici, ale po okreskách, při 80 km/h.

    Takže ani hovno.

    Ta čínská věc není konkurence pro Fabii, protože Fabii si obvykle kupujou lidi, který chtějí auto. Ti obvykle od auta očekávají, že se do něj vejdou čtyři lidi, když bude potřeba, že se do něj dá dát týdenní nákup, že dojet do vedlejšího města nevyžaduje plánování a že v případě potřeby můžou jet třeba na dovolenou.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Tyvole! Jako, je to JLR, takže se ničemu nedivím, ale stejně... PROČ??

    Takhle to vypadá v Range Roveru Velar (stejnej výrobce, stejná doba uvedení na trh). Funguje to stejně a je to udělaný jako v tom Mustangu. Předpokládal jsem, že v I-Pace použili stejnou věc...

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Protože plní stejný účel.

    Že to je v autožurnalistickém světě o nějaké pochybné třídy jinde, to laickou veřejnost nezajímá.

    Že nějaký Aixam existuje, to jsem se dozvěděl až tady, těžko tedy bude u lidí, které auta nezajímají, resp. zajímají jen jako nástroj (většina venkovské populace) konkurovat v kategorii "2-stopá babeta pro nepracovní užití", kde momentálně kraluje Škoda Fabia 1.2 HTP a podobné vozy.

    Tohle je na vesnici ideální... Má to dostatečný range na týden v situaci, kdy to denně parkuješ vedle zásuvky, příznivou cenu a měsíční nákup to uveze taky...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Pochybovat klidně můžeš, a navzdory tvým 99 % jistoty, I-Pace má "kroutiče" s vlastním, integrovaným displejem. Ale samozřejmě díky za tvůj odborný a neotřesitelný názor a tady se teď můžeš podívat na video, kde můžeš jednak vidět okraj středového displeje, na kterém je to podle tebe přilepené, ale zároveň taky, že displeje na knobech jsou umístěné skutečně na nich:
    I-Pace UX: HVAC controls
    https://www.youtube.com/watch?v=VHxKv96_vlo


    Jinak, extra props za to, jak se tu permanentně navážíš do "ajťáků", ale zároveň tvrdíš, že monofunkčnost jednoho kolečka v Mustangu je víceméně SW věc – zajímalo by mě, jak bys "víceméně SW" vyřešil, aby se to chovalo jako ty dva knoby v I-Pace a mohl jsi ho používat jako dva nezávislé ovladače pro climate control :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: V čem je věc velikosti golfového vozíku konkurence pro Fabii, která je asi o tři třídy větší?

    Tohle je konkurence pro Aixam
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CHIX: Doufej, že se sem tohle: SHEFIK nedostane, nebo ne bez hromady zbytečných bazmeků, co to prodraží na desetinásobek...
    Protože tohle je přímá konkurence Tobě i základním přibližovadlům třídy Škoda Fobia...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Je to skoro stejná věc, pokud teda I-Pace nemá úplně jiný kroutiče než Velar, o čemž bych dost pochyboval, vzhledem k tomu, že je to jedna značka a od pohledu to vypadá podobně (v I-Pace jsem neseděl, Velarem jsem jezdil).

    Ve Velaru (a tedy na 99% i I-Pace) je to kolečko přidělaný na dotykovým displeji, který jako "svůj displej" využívá tu část dotykáče, která je uvnitř. Oproti tý věci v Mustangu bude asi vychytanější v tom, že umí přepínat mezi ovládáním víc věcí, což je ale víceméně softwarová věc.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    amazon tu vasi debatu k FSD konecne rozlousk :)

    Amazon nasadil umělou inteligenci na kontrolu řidičů. Kdo nesouhlasí, končí | cdr.cz
    https://cdr.cz/clanek/amazon-nasadil-umelou-inteligenci-na-kontrolu-ridicu-kdo-nesouhlasi-konci
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PETER_PAN: id3/id4
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Z jakeho je tohle auta?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Však to taky je dobrý, možná i nejlepší.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Taková zajímavost, kolik mil najelo auto po 0 km range. Modře je kolik to dokázalo držet rychlost 65 mph.



    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: To právě vůbec není podobná věc. V Mustangu je to jednoúčelový pseudofyzický ovladač dedikovaný pro nastavování hlasitosti, což je zrovna jedna z funkcí, pro kterou tohle řešení fakt nepotřebuješ a ještě k tomu je doslova přilepený na hlavním displeji, kde zabírá místo a nesmyslně determinuje podobu UI. V I-Pace je to standalone ovladač s vlastním displejem, který není dedikovaný na ovládání hlasitosti. Nedělej, že nechápeš ten rozdíl, jen abys obhájil že jsi propadl supergimmicku v Mustangu :)

    Jinak jo, dedikované ovladače s vlastním displejem jsou skutečně relativně drahé. Nicméně, to základní, nekonečné kolečko hlasitosti, co máš v každém dvacet let starém autě, vyjde v důsledku o mnoho levněji, než řešení v Mustangu.

    Buttons are back!
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    typek splakal nad vydelkem, ze si kupil i8 miesto p100d :)

    "I drive a BMW i8 Roadster. Hybrid. Like you an Ex-Demo car with 1K miles on it .First Serviceat 10K miles on it (Basically Oil, filter & plugs changed.) The shocker was the rear tyres were shot. I checked them myself because I could not belive it. Now these are the rear tyres. They carry the bulk of the weight(engine & Transmission/axle.) However most of my journeys commuting only uses the battery(30 mile range.) Ehich poweres the front wheels through the electric motor. They also state 128MPG. I have yet to get 30MPG. I just didn’t have the Cojohns to go the Tesla route. I feel sadden & thourouhly sicken by this experience. Had I gone Telsa model S P100D I’d have been 45K$ (£25) better of and saved a small fortune going forward. "
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JIMIQ: pssst, at ich nezobudis, sli spinkat hodne pozde :) dajte si ku kaficku radsej libive obrazky nejakeho prototypu zo startupu, o ktorom som dodnes nepocul

    Drako GTE on Snow
    https://www.youtube.com/watch?v=D_5hqFLXeXs
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    srsly, kdo z vás? :D

    What's the purpose of N in a BEV? : electricvehicles
    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/mdj9x5/whats_the_purpose_of_n_in_a_bev/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam