JYRKA: On je hlavně důležitej způsob použití toho auta a třeba to, jestli to auto v době, kdy stojí, náhodou taky neplní nějakou funkci.
Zkus si třeba po Praze používat sdílený auta jako je Anytime (což má byznysmodel přesně odpovídající tomu autonomnímu taxíku, jen to musíš řídit) a zjistíš, že je to vlastně na spoustu věcí úplně nahovno. Respektive je jen velmi omezenej okruh věcí, na který Anytime NENÍ nahovno.
V teorii je super, že si vezmeš auto, jen když jedeš. Bezvadný, a pokud cestuješ jen s příručním zavazadlem, tak to funguje. Jedu na pracovní schůzku, vezmu si Anytime, dojedu tam, nechám auto stát někde na modrý, zpátky si vezmu jiný auto který je někde v okolí nebo jedu něčím jiným.
Ale třeba na nákup do supermarketu už to nefunguje. Buďto auto nechám na parkovišti a riskuju, že si ho vezme někdo jinej a já tam zůstanu s košíkem, nebo za něj musím PLATIT PO CELOU DOBU NÁKUPU.
A co když jedu na víc nákupů po sobě, nebo třeba na nákup a pak na schůzku? To chci v tom autě nechat věci – a tedy ho musím dál platit.
Na využití mimo město jsou pak tyhle věci zase k ničemu proto, že jsou drahý.
Myšlenka, že si lidi budou na cestu na chalupu brát auto z půjčovny (carsharing není žádný sdílení, ale půjčovna, v případě autonomie to bude zase taxík, nic jako "sdílená ekonomika" neexistuje) je kravina. Třeba výše zmiňovanej Anytime má nějaký skvělý akční nabídky, jak si můžeš půjčit auto na víkend asi za litr/den (plus nějaký peníze za kilometry navíc). Krátkej výpočet tě dovede k tomu, že když pojedeš každej druhej víkend někam pryč, tak tě jen půjčovný za ty víkendy bude stát víc než operativní leasing.