• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: To je Sandero vážně takový krám? :-) K te čínské parodii na Citigo se nebudu vyjadřovat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Taková obecná poznámka:

    Podle mě je problém v tom, že část z vás má opačnej mindset, než je v tomhle potřeba.

    Vycházíte z toho, že robotaxík, elektroauto nebo jakákoliv podobná věc je jakýsi "univerzální dobro" a lidi budou ochotný dělat ústupky ze svýho pohodlí, aby jí mohli používat.

    Jenomže ono je to přesně naopak. Lidi chtějí mít svoje vlastní auto na benzín nebo naftu, protože jsou na to zvyklí a nějaká zásadní výhoda (pro ně osobně, ne pro planetu) je bude muset přesvědčit.

    Lidi nezačnou jezdit robotaxíkama protože je to korunu na kilometr levnější a nezačnou si kupovat auta ve všem horší než jsou auta, co mají teď, protože jsou elektrický.

    Jestli tohle nechápete, tak potřebujete zapracovat ne na pochopení aut, ale lidí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad ten zbytek... teď už trollíš, viď?

    Nemůžeš bejt takovej idiot, abys nepochopil, že většina lidí chce auto, který pojme víc než dva lidi, ve kterým se dají vozit věci, který umí jezdit po dálnici tak rychle, aby tě nepředjížděly kamiony, a ve kterým neumřeš, když do tebe narazí cyklista...

    A už vůbec za takovej krám nechtějí dávat peníze, za který můžou dostat opravdový auto.

    Vy elektrofilové máte totiž otočenej pohled na svět. Zásadní věc, kterou si potřebujete uvědomit, je, že pro většinu lidí je "električnost" auta důvodem ho nechtít, a musí bejt o tolik lepší než benzínový, aby je přesvědčilo. Ne že kvůli tomu budou dělat ústupky...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    ad autonomní taxíky – už jsem to vysvětloval, není můj problém, že jsi to nepochopil

    ad dojezd – 170 km NEDC není ani omylem reálných 150 kilometrů. Já jsem, na rozdíl od tebe, jezdil s autem, co mělo dojezd 160 km dle NEDC.

    V říjnu jsem v tom musel do Pardubic jet v kabátě, protože kdybych si zatopil, tak tam nedojedu. NEDC je bullshit.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Další a další nesmysly... A jdu spát, takže to tu asi kontumačně vyhraješ... Jen k těm nejdůležitějším bodům:
    pokud nesdílené auto stojí 90% času nevyužité a část těch sdílených stojí 60'% času nevyužitých, tak je to pořád poměrně zásadní úspěch.

    BOBASH: Kdybys četl pořádně, věděl bys, že ta věc má dojezd cca 150km (170 km NEDC) a třeba by Ti, navzdory pozoruhodnému přístupu k matematice ("Širší jen o 35 cm." Jo, to je zhruba o třetinu) došlo, že těch 60% odkazuje k cca 80-100 km na cestě od zásuvky do krajského města a zpět k zásuvce...


    BOBASH:
    "Uvnitř je prostor pro čtyři dospělé lidi" - což není potřeba, stačí místo pro řidiče a nouzově spolujezdce, na jehož místě bude za normálu spočívat svačina do práce...
    "aniž bys musel obětovat místa pro cestující" - a proč by mělo vadit obětování prázdných sedaček...?
    "Například dovolí vozu dosáhonut maximální rychlosti 158 km/h a umožňuje tak s určitou rezervou pohyb po dálnici povolenou rychlostí." Mezi frustráty a autonovináři se to málo ví, ale nejvyšší povolená rychlost v ČR je 130 km/h a to na dálnici, kde je zároveň nejnižší povolená rychlost 80 km/h. Maximálka 158 km/h je tedy zcela zbytečná...
    "což úspornému řidiči stačí na přibližně 700 kilometrů" Což pro vesnické užití stačí na celý měsíc, nebo dva, akorát pak se musí někam do obce, kde mají benzínku - tj. typicky někam k dálnici.
    "Vůz je vybaven moderními bezpečnostními technologiemi jako je ABS, ESP nebo airbagy (tuším šest)" což se - krom airbagů - uplatní prakticky jen na dálnici.
    "Vůz je vybaven topením a klimatizací, jejichž použití nemá žádný významný vliv na dojezd." - opět víceméně zbytečné a reálně prakticky nepoužitelné funkce - krom rozmražování čelního skla...
    "vyrobeným levnými Číňany ho to dělá po stránce kvality zpracování o něco bližším Mercedesu než tomu čínskýmu sráči" - uvědomuješ si, že i ten Mercedes je plný elektroniky z Číny, jejíž kvalita má mnohem větší vliv na funkčnost celého vozu než "božíčku, jaká tragédie, panely karoserie se rozjíždí o 1mm" (á la ID.3), že jo...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Abych tak nějak shrnul důvod nepochopení mezi místní bandou městských autistů a reálným světem. Podívejte se na tenhle odkaz:

    Dacia Sandero SCe 54kW/73k Arctica - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/dacia/sandero/19010995?goFrom=list

    To, co vidíte, je Dacia Sandero. Je to nejlevnější auto, který se dneska dá koupit. Je to vlastně docela krám, má to litrovej tříválec bez turba, moc to nejede, nemá to žádnou výbavu a je to lacině udělaný.

    Ale má to několik pozoruhodných vlastností, kterýma se to odlišuje od lacinýho čínskýho elektromobilu, kterej by s dovozem a daněma stál ve velmi optimistickým případě o čtvrtinu méně:

    – Uvnitř je prostor pro čtyři dospělé lidi, kteří se usadí tak, že ani po ujetí několika set kilometrů nebudou potřebovat zákrok chiropraktika.
    – V nouzi lze dokonce přepravovat pět lidí (pořád ve větším komfortu než čtyři v tý čínský piksle).
    – Vzadu je prostor pro zavazadla, kam můžeš například uložit několik bas piv, aniž bys musel obětovat místa pro cestující.
    – V případě sklopení zadních sedadel lze přepravovat dokonce třeba jízdní kolo nebo dřevo na zátop.
    – Pod kapotou se nachází motor 1.0 SCe, což je sice hroznej krám, ale umožňuje několik pozoruhodných věcí. Například dovolí vozu dosáhonut maximální rychlosti 158 km/h a umožňuje tak s určitou rezervou pohyb po dálnici povolenou rychlostí. Díky výkonu 73 koní, což je přibližně 4x víc než má ten čínskej šmejd, umožňuje provádění vysoce dynamických manévrů, jako je například předjetí Avie.
    – Onen motor je poháněn benzínem, uloženým v palivové nádrži, kam se tento benzín dá nalít hrdlem. Hrdlem lze natankovat plnou kapacitu 50 litrů, což úspornému řidiči stačí na přibližně 700 kilometrů, za asi 5 minut.
    – Vůz je vybaven moderními bezpečnostními technologiemi jako je ABS, ESP nebo airbagy (tuším šest).
    – Vůz je vybaven topením a klimatizací, jejichž použití nemá žádný významný vliv na dojezd.
    – Vůz je vyroben Rumuny, což sice není moc dobré, ale ve srovnání s vozem vyrobeným levnými Číňany ho to dělá po stránce kvality zpracování o něco bližším Mercedesu než tomu čínskýmu sráči.

    Ty tady tvrdíš, že srovnatelnou alternativou je věc, do které se vejdou dva lidi místo čtyř (plus dvě děti nebo dva jedinci po mnohočetné amputaci končetin), nemá víceméně žádný kufr, není schopná ani dosáhnout dálniční rychlosti, nemá dost výkonu na předjetí čehokoliv rychlejšího než je traktor (a leckdy ani toho ne), víceméně nemá kufr, z bezpečnostního hlediska přibližně odpovídá krabičce od sardinek a cesta k babičce na Moravu s ní bude vyžadovat logistické plánování zhruba odpovídající operaci Barbarossa a několik noclehů.

    Logickým závěrem by bylo, že jsi troll, ale protože už jsem pochopil, že to myslíš vážně, musím si odnést závěr, že jsi idiot.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A ad ten dojezd, tady si tvoje naběhnutí na vidle zaslouží vlastní koment.

    Ano, vzdálenost do krajského města bývá v ČR třeba 40-50 kilometrů, což je opravdu třeba 60% dojezdu tý čínský věci.

    Čímž jsi krásně poukázal na podstatu problému. Když dojedeš do 50 km vzdálenýho města, tak už se bez nabití nedostaneš zpátky, protože jsi 60% dojezdu projel cestou tam (a to nepočítáš s nějakou rezervou, s tím, že bys třeba topil nebo tak).

    Takže v tom městě budeš muset nabíjet, což znamená, že budeš muset jet ne tam, kam chceš, ale tam, kde je nabíječka.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mě jsou jedno nějaký tvoje definice leštěnky a pracovního auta. Normální člověk, ať už bydlí ve městě nebo na vesnici, chce auto, do kterýho se dají dát lidi, věci a který někam dojede.

    Ad basa piv – ukaž mi, prosím, jak "hodíš" basu piv na zadní sedadlo třídveřovýho pidiauta. Budu se dívat (a ulehčím ti to, než jí tam dostaneš, tak u toho takový tři piva z tý basy vypiju).

    Ad Twizy vs. Swift:

    "Širší jen o 35 cm." Jo, to je zhruba o třetinu a je to asi takovej rozdíl, kterej je opačným směrem mezi tvým Swiftem a vládní limuzínou. Stejně tak je na dýlku mezi tím čínským sráčem a Fabií zhruba stejnej rozdíl jako mezi Fabií a vládní limuzínou.

    Opakuju, běž za nějakým vesnickým strejcem co má Fabii (všimni si u toho, že ty vesničani mají ty Fabie zhusta v kombíku, a dneska už je zhusta nahrazujou Daciema Duster, protože jsou větší) a zkus mu navrhnout tady ten krám.

    Ad robotaxíky – neříkal jsem, že nesmí. Říkal jsem, že hlavní pointa sdílený věci je, že ta nesdílená 90% času stojí nevyužitá. Pokud bude sdílená věc stát taky 90% času nevyužitá, tak je to pitomost.

    Prostě ve tvém světě týpka z velkoměsta, kterej moc nikam nejezdí, je robotaxík super řešení spousty problémů. Ve světě normálního člověka mimo centrum velkýho města je spousta situací, kde je robotaxík horší než vlastní auto.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Slučuješ 2 věci - leštěnky a pracovní vozy. Leštěnky jsou velké vozy kupované nové, pracovní vozy jsou ojetiny co jsou pokud možno malé, levné, s levným provozem a pokud možno snadno opravitelné a u ojetiny se už jednak cena Citigo a Fobie +- stejná, jednak citigo je mnohem méně rozšířené auto, což má vliv na dostupnost součástek - například z vrakáče...

    A jinak - jednak do krajského města to je v ČR obvykle maximálně okolo 40-50km (což znamená třeba u zmíněného EV cca 60% dojezdu i v případě průjezdu bez jakéhokoliv nabíjení - což jednou za měsíc zvládne a naopak nebude muset nikam na benzínku), jednak netuším, proč by se zrovna kvůli base piv měla sklápět sedačka - jsi nikdy žádnou basu nevezl...? Prostě ji hodíš na sedačku a pokud jsi opatrný, tak ji zajistíš pásem proti posunu...


    BOBASH: Ano, neexistuje žádný TECHNICKÝ důvod, proč by Twizzy MUSELO být právě 1234mm široké a ani o mm navíc...Je to pouze o tom, tamtom... DÝZAJNU...
    Moje Suzuki Swift je široké 1580mm - tj. necelých 35 cm navíc, které znamenají, že jsou uvnitř 2 poměrně pohodlné sedačky vedle sebe (včetně příslušných dveří) + cca 10 cm středový tunel, zatímco tady nezvládli v nějakém normálním komfortu dát ani jednu.
    Takže pokud to není účelově tragický "compliance EV", tak buď jsou v Renaultu totální idioti, nebo Suzuki přišlo na to, jak ohnout časoprostor a do 15cm širokého pruhu nacpat cca 60cm sedačku...
    Obdobně platí pro délku, kdy Twizzy je sice o cca 1,5m kratší, ale chybí mu cca 1m motoru vpředu. Takže reálně je kratší jen cca o 0,5 m - tedy cca o kufr Swiftu a přesto tam má druhá sedačka podezřele málo místa...


    BOBASH: Byl jsi to Ty, to tu blinkal nesmysly o tom že robotaxíky MUSÍ jezdit jednom ve městech, protože NESMÍ někde stát 2 dni nevyužité - zatímco jak je ze srovnání zřejmé, autonomnímu taxíku je to jedno a čím nižší kupní cena vozu a paliva, tím víc mu to bude jedno. A mne jako uživatele vlastně ani nemusí moc zajímat, jestli čeká, nebo rozváží poštu...

    Takže víkend na chalupě 60km (1h jízdy) od města 52x za rok se rázem mění na 52x(68+180) = 12.896 Kč ročně v nákladech a řekněme 18.000 v koncové ceně.
    Takže jo, za 20 let to bude cca 360.000 Kč a jo, za to už by se něco dalo sehnat - cca 250k auto a cca 90k servis... Ale je to dost nekomfortní...

    S tím souvisí i tenhle Tvůj výblitek: (...)i místní horliví zastánci (...) sami mají auta, i když je skoro nepoužívají (a bydlí v Praze, kde i bez robotaxíku není auto potřeba). Proč? Protože jsou prostě věci, který robotaxík nevyřeší líp než vlastnictví auta."
    Takže jsi položil řečnickou otázku a následně jsi odignoroval fakt, že žádné robotaxíky zatím neexistují a tedy prostě ani nemohou nic vyřešit, natož líp a deklaroval jsi to jako fakt, ač je to jen pouhý faktoid...

    A naopak - robotaxíky vyřeší vše, protože to auto je v Praze potřeba téměř exkluzivně jen na cesty mimo Prahu a mimo velká města (do velkých měst jezdí v rozumném taktu vlaky a autobusy - a zpravidla rychleji).
    Pokud konkrétně třeba mne robotaxi zvládne vysadit v Kašperských horách a o 72 hodin později mne nabere třeba ve Zvíkově, tak nebudu potřebovat vlastní auto a nebudu ani muset složitě řešit logistiku, jak se k němu dostat zpět na start...
    MINER
    MINER --- ---
    Munro si myslí, že Amerika a Evropa zaspala ve elektru, hlavně baterkách (krom Tesly). Tvrdí, že BYD, NIO a pár dalších jsou kvalitní, že zatím nejdou sem jen proto, že ještě neobsadili trh tam.
    Sandy Munro Predicts the Next Big Thing
    https://www.youtube.com/watch?v=ad7CKqRPysY

    Asi bychom se měli začít bát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tohle je hezký v Praze a ve velkých městech taky robotaxíky budou fungovat, pravděpodobně do míry, že z jejich center úplně vytlačí normální auta.

    Pořád ale plně nenahradí vlastnictví aut, protože jsou věci, na který prostě chceš svoje auto.

    Ostatně i místní horliví zastánci nejrůznějších píčovin tohohle typu sami mají auta, i když je skoro nepoužívají (a bydlí v Praze, kde i bez robotaxíku není auto potřeba). Proč? Protože jsou prostě věci, který robotaxík nevyřeší líp než vlastnictví auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad autonomní taxík. Opět mluvíš z cesty.

    Srovnání robotaxíku a normálního taxíku nikoho nezajímá, všichni víme, že bude levnější. Ale nám jde o srovnání vlastního a sdílenýho auta, jestli bude autonomní nebo ne je buřt.

    U vlastního auta za čekání neplatíš vůbec nic, což je finanční stránka věci.

    Ještě důležitější je psychologická stránka věci, protože i kdyby stálo čekání relativně málo (třeba u Anytime stojí 2Kč/km, což je docela masakr, ale levnějc to asi nepůjde), tak je to prostě nepříjemný a ovlivňuje tě to. Neužiješ si v klidu procházku v lese nebo se nebudeš v obchoďáku v klidu rozmýšlet, kterej kus masa koupit, protože ti někde odtikávají peníze za čekající auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad tvůj názor na Twizy – nech se vyšetřit psychiatrem, tvoje přesvědčení, že jsi chytřejší než konstruktéři v automobilkách, zavání delusion grandeur, to může být symptom vážnýho problému.

    Víc k tomu nemám co říct, meleš úplný hovna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyby byl tvůj blábol pravda, tak Fabii v prodejích překonalo Citigo, který bylo levnější. Jenomže bylo taky výrazně menší a proto ho nikdo nechtěl.

    S normálníma lidma se, na rozdíl od tebe, o autech bavím docela dost, často se na mě s radou při výběru obracejí lidi z nejrůznějších míst a nejrůznějších společenských vrstev, včetně přesně tohohle typu "venkovských" buranů.

    Na seznamu jejich požadavků je obvykle někde na špici vnitřní prostor a kufr. Sekundární je, aby to tak nějak jezdilo, dalo se s tím předjet a tak (a samozřejmě aby to málo žralo a bylo levný). A aby to bylo spolehlivý a byly na to díly.

    Zkus přijít za chlápkem z vesnice co má teď Fabii a s vážnou tváří mu navrhnout, že si má koupit čínskej krám menší než Citigo, kterej na jedno nabití sotva dojede do krajskýho města a nevejde se do něj ani basa piv, aniž bys musel sklopit sedačky.

    Vysměje se ti.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: cwe jakej venkov, tohle platí tak někde pro středozápad, kde máš další město o 10k lidech 100 mil daleko. Tady to máš dvacet kilaků do pěti měst podobnejch velikostí na všechny strany.

    Jinak není důvod, aby robotaxíky nejezdily pro x firem y různejch věcí. Ráno odvezou lidi do práce, pak budou převážet kraviny a la ppl za levno, na oběd přijde špička s woltem, pak druhý kolečko firemních rozvozů, odvoz lidí z práce, rohlík a damejidlo k večeři, načerpat energii na večer a hurá rozvážět vyndance do tří ráno, akorát aby se to bavilo před odjezdem na ranní směnu.
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: hmmm třeba v Praze se ti za tu minimální mzdu zájemci jen pohrnou, měl bys otevřít dveře dokořán, aby ti je nevyvalili :-D
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ještě asi můžu říct důvod:
    V Německu (a Dánsku, myslim, že i v Holandsku, ale tam už si nejsem jistej) střídání řidičů funguje, protože tam jsou řidiči zaměstnanci, kteří udělaj šichtu s německym platem v německých cenách regulace taxi.
    U nás je regulovaná cena tak nízká, že model řidič taxi = zaměstnanec nejde udělat profitabilní. O to se pokoušel ten TickTack, ale nepovedlo se mu to.
    Řidič, ten tvrdý chleba má. Dře tu dost bídu na živnosťák. Většinou to dělaj, protože maj pocit, že jsou pánem svýho času a cítí se jako „malí podnikatelé“. Je to hodně specifická sorta lidí.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Řidiči se v cz nestřídají. Nepřejde to přes jejich ego:) Pokoušel se o to TickTack než ho koupili Pražáci, ale taky to v našem prostředí nedokázal udělat profitabilní.
    Řidič taxi v CZ furt žije v devadesátkách a myslí si, že je král:)
    Obecně se řidiči v CZ nechovaj moc racionálně:) Jediný Liftago jim k tomu trochu pomáhá analytikou, kterou pro ně dělá, a tim, že láká chytřejší řidiče a pracuje s nimi.
    V Německu střídání aut někde funguje. U nás se to nikomu nepodařilo rozjet. Aspoň v mainstreamu ne.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Nezapomněl...
    "Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu."


    Úklid auta souhlasí, ale to jde jednak řešit "bordelovným" (po čistotných pasažérech lze auto čistit třeba jen 1x za týden/měsíc) - to se vztahuje i k vandalům, které zmiňuješ zde. (obdobně platí i pro KEB)
    A jak už napsal CRAZY_IVAN, profi uklízečka určitě nebude stát víc, než těch cca 20.500 (1 úvazek s minimální mzdou), a za směnu třeba 4-8 aut umeje.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: přidej nárazové škody, řidič ti vozralou partičku nenalozi třeba, nebo nenalozi houmlessaka atd
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam