• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Další a další nesmysly... A jdu spát, takže to tu asi kontumačně vyhraješ... Jen k těm nejdůležitějším bodům:
    pokud nesdílené auto stojí 90% času nevyužité a část těch sdílených stojí 60'% času nevyužitých, tak je to pořád poměrně zásadní úspěch.

    BOBASH: Kdybys četl pořádně, věděl bys, že ta věc má dojezd cca 150km (170 km NEDC) a třeba by Ti, navzdory pozoruhodnému přístupu k matematice ("Širší jen o 35 cm." Jo, to je zhruba o třetinu) došlo, že těch 60% odkazuje k cca 80-100 km na cestě od zásuvky do krajského města a zpět k zásuvce...


    BOBASH:
    "Uvnitř je prostor pro čtyři dospělé lidi" - což není potřeba, stačí místo pro řidiče a nouzově spolujezdce, na jehož místě bude za normálu spočívat svačina do práce...
    "aniž bys musel obětovat místa pro cestující" - a proč by mělo vadit obětování prázdných sedaček...?
    "Například dovolí vozu dosáhonut maximální rychlosti 158 km/h a umožňuje tak s určitou rezervou pohyb po dálnici povolenou rychlostí." Mezi frustráty a autonovináři se to málo ví, ale nejvyšší povolená rychlost v ČR je 130 km/h a to na dálnici, kde je zároveň nejnižší povolená rychlost 80 km/h. Maximálka 158 km/h je tedy zcela zbytečná...
    "což úspornému řidiči stačí na přibližně 700 kilometrů" Což pro vesnické užití stačí na celý měsíc, nebo dva, akorát pak se musí někam do obce, kde mají benzínku - tj. typicky někam k dálnici.
    "Vůz je vybaven moderními bezpečnostními technologiemi jako je ABS, ESP nebo airbagy (tuším šest)" což se - krom airbagů - uplatní prakticky jen na dálnici.
    "Vůz je vybaven topením a klimatizací, jejichž použití nemá žádný významný vliv na dojezd." - opět víceméně zbytečné a reálně prakticky nepoužitelné funkce - krom rozmražování čelního skla...
    "vyrobeným levnými Číňany ho to dělá po stránce kvality zpracování o něco bližším Mercedesu než tomu čínskýmu sráči" - uvědomuješ si, že i ten Mercedes je plný elektroniky z Číny, jejíž kvalita má mnohem větší vliv na funkčnost celého vozu než "božíčku, jaká tragédie, panely karoserie se rozjíždí o 1mm" (á la ID.3), že jo...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Mě jsou jedno nějaký tvoje definice leštěnky a pracovního auta. Normální člověk, ať už bydlí ve městě nebo na vesnici, chce auto, do kterýho se dají dát lidi, věci a který někam dojede.

    Ad basa piv – ukaž mi, prosím, jak "hodíš" basu piv na zadní sedadlo třídveřovýho pidiauta. Budu se dívat (a ulehčím ti to, než jí tam dostaneš, tak u toho takový tři piva z tý basy vypiju).

    Ad Twizy vs. Swift:

    "Širší jen o 35 cm." Jo, to je zhruba o třetinu a je to asi takovej rozdíl, kterej je opačným směrem mezi tvým Swiftem a vládní limuzínou. Stejně tak je na dýlku mezi tím čínským sráčem a Fabií zhruba stejnej rozdíl jako mezi Fabií a vládní limuzínou.

    Opakuju, běž za nějakým vesnickým strejcem co má Fabii (všimni si u toho, že ty vesničani mají ty Fabie zhusta v kombíku, a dneska už je zhusta nahrazujou Daciema Duster, protože jsou větší) a zkus mu navrhnout tady ten krám.

    Ad robotaxíky – neříkal jsem, že nesmí. Říkal jsem, že hlavní pointa sdílený věci je, že ta nesdílená 90% času stojí nevyužitá. Pokud bude sdílená věc stát taky 90% času nevyužitá, tak je to pitomost.

    Prostě ve tvém světě týpka z velkoměsta, kterej moc nikam nejezdí, je robotaxík super řešení spousty problémů. Ve světě normálního člověka mimo centrum velkýho města je spousta situací, kde je robotaxík horší než vlastní auto.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Slučuješ 2 věci - leštěnky a pracovní vozy. Leštěnky jsou velké vozy kupované nové, pracovní vozy jsou ojetiny co jsou pokud možno malé, levné, s levným provozem a pokud možno snadno opravitelné a u ojetiny se už jednak cena Citigo a Fobie +- stejná, jednak citigo je mnohem méně rozšířené auto, což má vliv na dostupnost součástek - například z vrakáče...

    A jinak - jednak do krajského města to je v ČR obvykle maximálně okolo 40-50km (což znamená třeba u zmíněného EV cca 60% dojezdu i v případě průjezdu bez jakéhokoliv nabíjení - což jednou za měsíc zvládne a naopak nebude muset nikam na benzínku), jednak netuším, proč by se zrovna kvůli base piv měla sklápět sedačka - jsi nikdy žádnou basu nevezl...? Prostě ji hodíš na sedačku a pokud jsi opatrný, tak ji zajistíš pásem proti posunu...


    BOBASH: Ano, neexistuje žádný TECHNICKÝ důvod, proč by Twizzy MUSELO být právě 1234mm široké a ani o mm navíc...Je to pouze o tom, tamtom... DÝZAJNU...
    Moje Suzuki Swift je široké 1580mm - tj. necelých 35 cm navíc, které znamenají, že jsou uvnitř 2 poměrně pohodlné sedačky vedle sebe (včetně příslušných dveří) + cca 10 cm středový tunel, zatímco tady nezvládli v nějakém normálním komfortu dát ani jednu.
    Takže pokud to není účelově tragický "compliance EV", tak buď jsou v Renaultu totální idioti, nebo Suzuki přišlo na to, jak ohnout časoprostor a do 15cm širokého pruhu nacpat cca 60cm sedačku...
    Obdobně platí pro délku, kdy Twizzy je sice o cca 1,5m kratší, ale chybí mu cca 1m motoru vpředu. Takže reálně je kratší jen cca o 0,5 m - tedy cca o kufr Swiftu a přesto tam má druhá sedačka podezřele málo místa...


    BOBASH: Byl jsi to Ty, to tu blinkal nesmysly o tom že robotaxíky MUSÍ jezdit jednom ve městech, protože NESMÍ někde stát 2 dni nevyužité - zatímco jak je ze srovnání zřejmé, autonomnímu taxíku je to jedno a čím nižší kupní cena vozu a paliva, tím víc mu to bude jedno. A mne jako uživatele vlastně ani nemusí moc zajímat, jestli čeká, nebo rozváží poštu...

    Takže víkend na chalupě 60km (1h jízdy) od města 52x za rok se rázem mění na 52x(68+180) = 12.896 Kč ročně v nákladech a řekněme 18.000 v koncové ceně.
    Takže jo, za 20 let to bude cca 360.000 Kč a jo, za to už by se něco dalo sehnat - cca 250k auto a cca 90k servis... Ale je to dost nekomfortní...

    S tím souvisí i tenhle Tvůj výblitek: (...)i místní horliví zastánci (...) sami mají auta, i když je skoro nepoužívají (a bydlí v Praze, kde i bez robotaxíku není auto potřeba). Proč? Protože jsou prostě věci, který robotaxík nevyřeší líp než vlastnictví auta."
    Takže jsi položil řečnickou otázku a následně jsi odignoroval fakt, že žádné robotaxíky zatím neexistují a tedy prostě ani nemohou nic vyřešit, natož líp a deklaroval jsi to jako fakt, ač je to jen pouhý faktoid...

    A naopak - robotaxíky vyřeší vše, protože to auto je v Praze potřeba téměř exkluzivně jen na cesty mimo Prahu a mimo velká města (do velkých měst jezdí v rozumném taktu vlaky a autobusy - a zpravidla rychleji).
    Pokud konkrétně třeba mne robotaxi zvládne vysadit v Kašperských horách a o 72 hodin později mne nabere třeba ve Zvíkově, tak nebudu potřebovat vlastní auto a nebudu ani muset složitě řešit logistiku, jak se k němu dostat zpět na start...
    MINER
    MINER --- ---
    Munro si myslí, že Amerika a Evropa zaspala ve elektru, hlavně baterkách (krom Tesly). Tvrdí, že BYD, NIO a pár dalších jsou kvalitní, že zatím nejdou sem jen proto, že ještě neobsadili trh tam.
    Sandy Munro Predicts the Next Big Thing
    https://www.youtube.com/watch?v=ad7CKqRPysY

    Asi bychom se měli začít bát.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Tohle je hezký v Praze a ve velkých městech taky robotaxíky budou fungovat, pravděpodobně do míry, že z jejich center úplně vytlačí normální auta.

    Pořád ale plně nenahradí vlastnictví aut, protože jsou věci, na který prostě chceš svoje auto.

    Ostatně i místní horliví zastánci nejrůznějších píčovin tohohle typu sami mají auta, i když je skoro nepoužívají (a bydlí v Praze, kde i bez robotaxíku není auto potřeba). Proč? Protože jsou prostě věci, který robotaxík nevyřeší líp než vlastnictví auta.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad autonomní taxík. Opět mluvíš z cesty.

    Srovnání robotaxíku a normálního taxíku nikoho nezajímá, všichni víme, že bude levnější. Ale nám jde o srovnání vlastního a sdílenýho auta, jestli bude autonomní nebo ne je buřt.

    U vlastního auta za čekání neplatíš vůbec nic, což je finanční stránka věci.

    Ještě důležitější je psychologická stránka věci, protože i kdyby stálo čekání relativně málo (třeba u Anytime stojí 2Kč/km, což je docela masakr, ale levnějc to asi nepůjde), tak je to prostě nepříjemný a ovlivňuje tě to. Neužiješ si v klidu procházku v lese nebo se nebudeš v obchoďáku v klidu rozmýšlet, kterej kus masa koupit, protože ti někde odtikávají peníze za čekající auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad tvůj názor na Twizy – nech se vyšetřit psychiatrem, tvoje přesvědčení, že jsi chytřejší než konstruktéři v automobilkách, zavání delusion grandeur, to může být symptom vážnýho problému.

    Víc k tomu nemám co říct, meleš úplný hovna.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Kdyby byl tvůj blábol pravda, tak Fabii v prodejích překonalo Citigo, který bylo levnější. Jenomže bylo taky výrazně menší a proto ho nikdo nechtěl.

    S normálníma lidma se, na rozdíl od tebe, o autech bavím docela dost, často se na mě s radou při výběru obracejí lidi z nejrůznějších míst a nejrůznějších společenských vrstev, včetně přesně tohohle typu "venkovských" buranů.

    Na seznamu jejich požadavků je obvykle někde na špici vnitřní prostor a kufr. Sekundární je, aby to tak nějak jezdilo, dalo se s tím předjet a tak (a samozřejmě aby to málo žralo a bylo levný). A aby to bylo spolehlivý a byly na to díly.

    Zkus přijít za chlápkem z vesnice co má teď Fabii a s vážnou tváří mu navrhnout, že si má koupit čínskej krám menší než Citigo, kterej na jedno nabití sotva dojede do krajskýho města a nevejde se do něj ani basa piv, aniž bys musel sklopit sedačky.

    Vysměje se ti.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: cwe jakej venkov, tohle platí tak někde pro středozápad, kde máš další město o 10k lidech 100 mil daleko. Tady to máš dvacet kilaků do pěti měst podobnejch velikostí na všechny strany.

    Jinak není důvod, aby robotaxíky nejezdily pro x firem y různejch věcí. Ráno odvezou lidi do práce, pak budou převážet kraviny a la ppl za levno, na oběd přijde špička s woltem, pak druhý kolečko firemních rozvozů, odvoz lidí z práce, rohlík a damejidlo k večeři, načerpat energii na večer a hurá rozvážět vyndance do tří ráno, akorát aby se to bavilo před odjezdem na ranní směnu.
    KEB
    KEB --- ---
    COMODOR_FALKON: hmmm třeba v Praze se ti za tu minimální mzdu zájemci jen pohrnou, měl bys otevřít dveře dokořán, aby ti je nevyvalili :-D
    MINER
    MINER --- ---
    MINER: Ještě asi můžu říct důvod:
    V Německu (a Dánsku, myslim, že i v Holandsku, ale tam už si nejsem jistej) střídání řidičů funguje, protože tam jsou řidiči zaměstnanci, kteří udělaj šichtu s německym platem v německých cenách regulace taxi.
    U nás je regulovaná cena tak nízká, že model řidič taxi = zaměstnanec nejde udělat profitabilní. O to se pokoušel ten TickTack, ale nepovedlo se mu to.
    Řidič, ten tvrdý chleba má. Dře tu dost bídu na živnosťák. Většinou to dělaj, protože maj pocit, že jsou pánem svýho času a cítí se jako „malí podnikatelé“. Je to hodně specifická sorta lidí.
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Řidiči se v cz nestřídají. Nepřejde to přes jejich ego:) Pokoušel se o to TickTack než ho koupili Pražáci, ale taky to v našem prostředí nedokázal udělat profitabilní.
    Řidič taxi v CZ furt žije v devadesátkách a myslí si, že je král:)
    Obecně se řidiči v CZ nechovaj moc racionálně:) Jediný Liftago jim k tomu trochu pomáhá analytikou, kterou pro ně dělá, a tim, že láká chytřejší řidiče a pracuje s nimi.
    V Německu střídání aut někde funguje. U nás se to nikomu nepodařilo rozjet. Aspoň v mainstreamu ne.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Nezapomněl...
    "Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu."


    Úklid auta souhlasí, ale to jde jednak řešit "bordelovným" (po čistotných pasažérech lze auto čistit třeba jen 1x za týden/měsíc) - to se vztahuje i k vandalům, které zmiňuješ zde. (obdobně platí i pro KEB)
    A jak už napsal CRAZY_IVAN, profi uklízečka určitě nebude stát víc, než těch cca 20.500 (1 úvazek s minimální mzdou), a za směnu třeba 4-8 aut umeje.
    KEB
    KEB --- ---
    JYRKA: přidej nárazové škody, řidič ti vozralou partičku nenalozi třeba, nebo nenalozi houmlessaka atd
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: mluvil jsem o tom, ze treba cisteni. Dalsi vedlejsi naklady ted neodhadnes, ale treba pojisteni autonomnich aut bude zezacatku asi vyssi. Dal u sdilenych aut pocitej s tim, ze ti to lidi budou zamerne poskozovat. Pokud neveris, podivej se na osudy kolobezek. Proste nevime. Jen ten vxpocet, ktery tady byl, je hodne zjednoduseny a podle meho to tak jednoduche nebude.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JYRKA: Takže jestli OSVČ řidič musí měsíčně vydělat třeba 25 000 (aby pokryl život, bydlení, jídlo, děti, dovolenou, socku, zdravku, manželka, oblečení, elektronika, ... ) a zbytek má zisk, tak tři řidiči... 75000 měsíčně. Robot nemusí tyhle peníze měsíčně vydělat. I kdybys platil jednoho správce na jedno auto, tak to jsou dvě hodiny práce denně max a to rozhodně nebude stát 75 000 měsíčně. Takže o těch třeba 60 000 můžeš snížit cenu a i tak máš víc zisku, nebo snížiš cenu jenom o trochu a máš mnohem víc zisku.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    COMODOR_FALKON: Zapomnel jsi na takovou drobnost, ze:
    -i taxiky mohou jezdit a jezdi 24/7. Ridici se mohou stridat
    -robotaxi vyzaduje jine naklady, ktere ma taxik schovane. Napriklad nekoho, kdo uklidi auta.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
    V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...

    Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
    Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.

    BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
    Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.

    Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k

    MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
    Akorát trochu moc rezlo...
    Což se ale vracíme zpět k BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?

    BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
    Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
    Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
    Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.

    Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.

    Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
    Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
    Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
    Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod

    Tedy:
    34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
    161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku

    Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
    81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
    161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
    Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
    471 Kč - autonomní vůz
    1.186 Kč - taxík

    Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
    Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
    ...čímž zároveň odpovídám i na JYRKA, LA_PIOVRA,CRAZY_IVAN,CRAZY_IVAN

    BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: Už těch 228kkc je zbytečně moc. Za tu cenu koupíš dvě fabie nebo fusiony což je pro spoustu lidí dostačující. Že klesá cena o 20% za rok je taky údaj k ničemu protože kdo si koupí fabku tak ji nejspíš ojezdi na šrot.

    Že provoz auta nestojí jen PHM je taky úvaha neuvaha. Ručení, servis atd jsou daní za luxus vlastního auta. Psychologicky je mi to úplně prdel, protože to zaplatit musím tak jako tak.

    Příklad me fusion na plyn stal 130k byl 7 let starej teď je deset. Nad rámec servisu jako je olej gumy atd jsem zaplatil akorát 3k za zkurvenej motorek centrálu (a už je rozbitý další) a 5k za novou bombu na plyn. Takže za tři roky jsem se mohl i s baterií dostat třeba na 15k pokud jsem na něco zapomněl. PHM náklad cca 1,2kc km. No a protože mě plná nádrž stojí o víc jak půlku míň než tebe mám to za chvilku zpátky. Jo cca 5k ročně parkování, ale to bych platit nemusel a částečně je to vyvážený tím, že mi na něj neprší, takže to zvedá životnost.

    Vymysli finanční model share abys nezkrachoval a aby mě to vyšlo levněji čili aby mě to motivovalo.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Obecně je celej problém se sdílenou mobilitou v tom, že její základní premisa, totiž "když je něco nevyužitý 90% času, dalo by se to sdílet" naráží na několik problémů:

    1) Těch 10% často nastává ve stejný čas. Podívej se na Rekola – moje žena si v létě pořád stěžovala, že když jde z práce, tak se na ní nedostane Rekolo. Protože jich před kanclama v Holešovicích celej den leží 50, než hipstři vylezou z kanclů a jedou domů na Letnou. Pak ty kola ležej na Letný (nebo v Karlíně).

    Autonomní auta to mají snazší tím, že můžou někam popojet, a robotaxíky co přivezly do kanclů budou mít realistickou šanci na částečný využití vožením jinejch lidí přes den, ale nebude to 100%. A to se pořád bavíme o centru velkejch měst.

    Když by robotaxíky svážely dělníky z okolních městeček a vesnic do továrny, zůstanou tam stát.

    2) Auto, který nejede, nemusí být nevyužitý. Může v něm třeba něco bejt. Když dopoledne vyzvednu nákup, pak jedu na tři schůzky a potom domů, tak nechci vystřídat čtyři robotaxíky, potřebuju mít jedno auto celou dobu, protože tam mám ten nákup.

    3) Lidi nekupují auta racionálně a přikládají mnohem větší váhu "edge cases" než je jejich reálnej výskyt. Kolik lidí si koupí kombík kvůli tomu, že jednou za rok jedou na lyže? Kolik lidí má 4x4 ze stejnýho důvodu?

    A motivace "co když ten taxík nepřijede a já budu potřebovat do nemocnice/za babičkou/whatever" je strašně silná.

    Takže ne, autonomie nezruší vlastnictví aut.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já argumentuju s tvým prvotním tvrzením v MINER: kde jsi tvrdil, že "nastoupí autonomní auta, která zruší vlastnictví aut a tedy i nabíjení aut doma".

    To je nesmysl, protože pro spoustu lidí není robotickej taxík řešení jejich problému.

    Tvůj argument s cenou míjí pointu, protože vlastnictví osobního auta není věc, kterou lze vyjádřit v Kč/km.

    Robotaxíky nastoupí a budou brzy levnější než ježdění autem tam, kde je velká hustota provozu, nedostatek parkování a je šance na "vykrytí" požadavků na službu a dostupnosti služby. Tedy centra velkých měst.

    Robotaxíky nikdy nebudou fungovat (a nikdy myslím nikdy, ani za 100 let) pro celou řadu situací, kvůli kterým si lidi kupujou auta. Typicky:
    – život na venkově. Na vesnici s padesáti číslama popisnejma se neuživí 50 robotaxíků a zároveň každá domácnost potřebuje mít auto kdykoliv k dispozici.
    – Cesty na venkov/do řídce osídlených míst.
    – Komplikovanější cesty, který zahrnují čekání a převážení věcí, který musí zůstat v autě.
    – Pracovní cesty lidí, kteří potřebujou vozit nějaký věci.

    Otázkou je, jak moc robotaxík vyřeší třeba dopravu ze suburbií. Tam by teoreticky robotaxíky dávaly smysl, ale jen teoreticky. V praxi narazíš na to, že počet robotaxíků by musel přibližně odpovídat počtu lidí nebo minimálně domácností, alias počtu aut (všichni z předměstí jezdí pracovat do města) a zároveň lidi na předměstí budou vždycky mít svoje auta, protože jezdí třeba na výlety.

    Takže výsledkem použití robotaxíků na tenhle problém je, že bude víc aut.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam