BOBASH: Jenže to všechno je Ti na vesnický provoz úplně k ničemu... Už jsem Ti to říkal jněkolikrát - jeď se projet někam aspoň 50 km do Prahy a mrkni, co maj lidi u baráků a v garážích.
V garážích najdeš nějakou leštěnku typu (nová) Fobia, Ochcávka nebo Dacia Logan, před garáží 2-3x nějakou tu starší Fobii, Škodu 120 nebo Favorita/Formana/Felicii, 2 ks na součástky, "provozní kus" často s vyndanejma zadníma sedačkama aby nepřekážely nákupu/nákladu...
Smiř se s tím, že mimo autožurnalistický svět existuje pouze 10 kategorií dopravních prostředků:
Kolo/koloběžka - elektrokolo/malá motorka - velká motorka - běžné auto - kombík - "komenzátor micropenisu" - offroad (Lada Niva, Nisan Patrol, UAZ) - dodávka - náklaďák/tirák a traktor/kombajn.
BOBASH: Ne. Byl to "compliance BS" vyrobený z podřadných materiálů a s buď nedomyšleným, nebo úmyslně znesnadněným uživatelským komfortem (úzké a celkově špatné sedačky, chybějící okna, úzká a špatně udělaná palubní deska, podřadný pohonný systém).
Nic nebránilo tomu, aby tu kastli udělali o 20 cm širší, nic nebránilo tomu, aby jí udělali o 30cm delší, nic nebránilo tomu, aby tam namontovali levná skla, klidně bez stahování, ale třeba s omezeným vyklápěním (to mám vzadu v Swiftu), mohli tam dát také lepší BMS, aby to nemělo spotřebu skoro jak Tesla 3 - jediná skutečně drahá věc by byla instalace lepší a/nebo větší baterky.
Ale pak by možná bylo Twizzy až příliš použitelné v denním užití a nemohlo sloužit jako ukázkový příklad: "Podívejte se, nejde to! Ani velká automobilka to nezvládla!" a co hůř, objevil by se někdo, kdo zvládá tlačítka vyvinout za $10 nikoliv $10.000.000 a vyrobil pseudoTwizzy za 150k
MINER: Nejlepší auto, s kterým jsem kdy jezdil, bylo Subaru Libero. Zhruba 3m dlouhý Kei van s možností zapnout 4x4, prosklenou elektrickou střechou a možností vybrat si mezi 7 místy "bez kufru"(asi 30cm šíře), 5 místy se stolečkem (2 řada sklopená), 4 místy s větším kufrem nebo 2 místy a fakt velkým kufrem, kam se v pohodě vešly 4 jízdní kola a spousta bagáže.
Akorát trochu moc rezlo...
Což se ale vracíme zpět k
BOBASH a jeho nepochopení, že Fobie je nahraditlná čímkoliv menším a efektivnějším, co bude mít aspoň 2 místa a prostor na pár přepravek s nákupem, nářadím, nebo produkcí z pole... Akorát prostě ta Fobie je to nejmenší dostupné auto, co zároveň lidi znají, protože kdo by neznal Škodovku, žejo...?
BOBASH: Á, Tvůj oblíbený blábol o (ne)použitelnosti robotaxíků a jejich závislosti na vysoké denzitě obyvatelstva je zpět...
Takže Ti to zkusím ještě vysvětlit ještě jednou a pomaleji, aby to bylo dost jednoduché i na úroveň motožurnalistického chápání...
Mějme 2 identická vozidla v hodnotě 3 miliony korun a životností ~10 let (3650 dní). Není důležité, zdda ICEV nebo EV, pro jednoduchost předpokládejme, že žádné další náklady (servis, poplatky, etc) neexistují. Tj. jsou to "minimální" provozní náklady.
Jedno vozidlo je autonomní, jedno řídí taxikář.
Autonomní vozidlo je v provozu v podstatě 24/7 má amortizační náklady 3.000.000/3650 = 821 Kč/den, tj. 34 Kč/hod.
Taxík má amortizační náklady 34 kč/h + náklady na taxikáře.
Minimální mzda v roce 2021 činí 15.200 Kč/měsíc (160 hodin, s ignorací příplatků za práci v noci, atp.), tj. cca 20.500 Kč superhrubého, přičemž týden má 168 hodin, tj. v případě 4 taxikářů tam každé 4 týdny (cca 1 měsíc) chybí 24 hodin, tj. přesčas (x1,25) za cca 3800.
Mzdové áklady na 24/7 provoz taxikářů jsou tedy cca (4*20500+3800) = cca 85.000 Kč za 28 dnů, tj. cca 3.000 Kč/den, resp. 127 kč za hodinu.
Tj. 34 (amortizace) + 127 (taxikář) = 161 Kč/hod
Tedy:
34 Kč/hod, resp. 816 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekaícího autonomního vozu
161 Kč/hod, resp. 3864 Kč/24h - Minimální provozní náklady (MPN) čekajícího taxíku
Tj. pokud jde třeba o auta, co žerou 5/L 100km (benzín zaokrouhlíme na 30 Kč/L) a jedou
vyzvednout opilého teď_už_ne_řidiče na Vánoční trhy což je 2x 73,5km a 72 minut (bez čekání) tak to znamená:
81 Kč MPN + 220 Kč palivo = 301 Kč u autonomního vozu
161 Kč MPN + 220 Kč palivo = 381 Kč u taxíku
Pokud tam jedou na výlet (5 hodin čekání), tak se ale ekonomie změní takto:
471 Kč - autonomní vůz
1.186 Kč - taxík
Pokud bude výlet vyúčtován třeba 1200 Kč, tak autonomní vůz může klidně dalších 24 hodin stát opuštěný na parkovišti...
Mimochodem, v reálném světě by taxík stál od 23 kč/km, tj. 3381 Kč bez čekání, což by u autonomního vozu znamenalo, že když by si naúčtoval 2800, tak na tom parkovišti může zevlovat klidne 3 dny.
...čímž zároveň odpovídám i na
JYRKA,
LA_PIOVRA,
CRAZY_IVAN,
CRAZY_IVAN
BOBASH: Jenže Waymo není autonomní auto, Waymo je minitrolejbus, tam jsou náklady v podstatě jen na vytyčení "trolejí" a pak na schopnost jejich detekce autem + schopnost detekce "cizorodých předmětů v dráze". Pochopitelně, vytyčování vyrtuálních trolejí je mnohem jednodušší a mnohem levnější, než skutečná autonomie, nicméně je zase závislé na schopnosti ty virtuální troleje udržovat aktuální - tj. při každé opravě silnice udělat OTA update trolejí, případně i vyslat snímací auto, aby namapovalo objízdnou trasu tam, kde to doteď nebylo nutné.