• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To je samozřejmě blbost. Mít jenom kontrolku je špatně, protože nemáš šanci rozpoznat průšvih dřív, než k němu došlo. Správně je budík s kontrolkou, což je řešení používaný u většiny aut, který nenavrhoval debil. I ten Passat dost pravděpodobně měl taky kontrolku, akorát třeba nefungovala.

    Jenom kontrolku jsem měl třeba v Octavii z roku 1959 nebo Fiatu 600 ze začátku 60. let. Tehdy byl holt budík moc drahej.

    U auta je tohle zjednodušování za každou cenu dost problém, protože auto je pořád složitá mechanická věc, o jejímž ovládání je potřeba něco vědět a některý věci není dobrý zjednodušovat tak moc, abys znemožnil pokročilejší ovládání.

    Z toho důvodu je taky blbě, že v moderních autech jsou budíky na vodu většinou reálně kontrolky. Po dosažení nominální teploty se ručička "vystředí" a drží se na středu budíku, pokud teplota nestoupne nebo neklesne nějak výrazně, menší pohyby nevidíš. Prý by to řidiče rozptylovalo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Soudruzi ve Volvu jsou vůbec pokrokoví. Líbí se mi, jak třeba (aspoň u některých model) nemaj budík na teplotu motoru. Jenom varují, když je studený a křičí, když je přehřátý. Ale při normální teplotě nezobrazují nic. To je další zjednodušení, který se mi líbí, a který navíc funguje líp než budík, protože jakmile začne křičet, že je teplej, tak si toho všimnu spíš, než když jenom stoupne teplota na budíku. Takhle jsem kdysi uvařil starýho Passata. Nevšiml jsem si, že stoupla teplota.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak jsem zkoušel, co Volvo udělá, když ho vypnu v "D", a skutečně si "P" zařadí samo. Takže ho teoreticky používat nemusíš, pokud nechceš mít auto zastavený ale nechat ho zapnutý.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: vidíš a já jako Pražák říkám, že cokoliv mimo prahu je vesnice :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já se stále považuju za Pardubáka žijícího v Praze, a Pardubice mají asi 92 tisíc :)
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: až pojedeš do Českých Budějovic s tímto názorem, ujisti se, že máš zaplacené zdravotní pojištění:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Plus "vesnice" zahrnuje cokoliv pod cca 100 000, často i předměstí a satelity a tak.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ale ty lidi z města taky občas jedou z města ven, často právě kvůli tomu mají ty auta...
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: upřímně, vesnice už nikoho moc nezajímají, to je 25% obyvatelstva s 10% tržní síly, ty rozhodně trendsetterovat nebudou. Největší využití v těhlech extra ruralních oblastí vidím jako baterky/stabilizátory sítě, 100kw vydrží vesničce/chatový oblasti na pár dní.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    to sem nevedel, ze NIO swapuje baterky misto nabijeni. ale asi to v tuhle chvili dava smysl, nez cekat 30 min na full nabiti

    China: NIO Reports 2 Millionth EV Battery Swap
    https://insideevs.com/news/497166/nio-2-million-battery-swaps/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: To, že máš stejný požadavky na auto jako vesnickej buran, neznamená, že jím jsi :)

    Fabie je (podobně jako to Sandero, ale o třídu dráž a kvalitnějc) naprosto odpovídající řešení toho, co běžnej motorista reálně potřebuje – víceméně všechno nad Fabii (případně spíš Fabii Combi) už je víceméně nadstavba. Víceméně cokoliv míň nemá šanci bejt univerzálně použitelný auto.

    Ze Citigo rodinný auto neuděláš, z Ayga taky ne a z nějaký čínský mrdky na bázi golfovýho vozíku taky ne :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Sandero je auto přesně odpovídající tomu, čím je a čím má bejt. Tedy auto minimální velikosti použitelný jako rodinný (Citigo, Aygo, Twingo a podobný menší auta tak použitelný nejsou) za naprosto minimální peníze.

    Za ty peníze je vlastně skvělý, ale taky odpovídá tomu, jaký stojí peníze. Je úžasný, že se dá koupit plnohodnotný auto se čtyřma místama, kufrem a výbavou za ani ne čtvrt mega.
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: Jo a dle mých požadavků na automobil jsi mne pasoval na venkovského burana. Od Pražáka to beru jako kompliment a cítím se polichocen. :-)
    KEB
    KEB --- ---
    Vážně jsem se snažil přesvědčit sám sebe a představit si, jak vyměním svoje auto (ekvivalent fabie) za ten cinskej prcek nebo třeba Citigo. :-D

    Anebo kolik by musel stát robotaxik, aby to pro mě mělo smysl. Marně přemýšlím kolik let jsem nepouzil taxík.

    Comodore, kdy jsi naposledy vyjel tak 200km od Prahy na východ? Pokud vůbec?
    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: To je Sandero vážně takový krám? :-) K te čínské parodii na Citigo se nebudu vyjadřovat...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Taková obecná poznámka:

    Podle mě je problém v tom, že část z vás má opačnej mindset, než je v tomhle potřeba.

    Vycházíte z toho, že robotaxík, elektroauto nebo jakákoliv podobná věc je jakýsi "univerzální dobro" a lidi budou ochotný dělat ústupky ze svýho pohodlí, aby jí mohli používat.

    Jenomže ono je to přesně naopak. Lidi chtějí mít svoje vlastní auto na benzín nebo naftu, protože jsou na to zvyklí a nějaká zásadní výhoda (pro ně osobně, ne pro planetu) je bude muset přesvědčit.

    Lidi nezačnou jezdit robotaxíkama protože je to korunu na kilometr levnější a nezačnou si kupovat auta ve všem horší než jsou auta, co mají teď, protože jsou elektrický.

    Jestli tohle nechápete, tak potřebujete zapracovat ne na pochopení aut, ale lidí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Ad ten zbytek... teď už trollíš, viď?

    Nemůžeš bejt takovej idiot, abys nepochopil, že většina lidí chce auto, který pojme víc než dva lidi, ve kterým se dají vozit věci, který umí jezdit po dálnici tak rychle, aby tě nepředjížděly kamiony, a ve kterým neumřeš, když do tebe narazí cyklista...

    A už vůbec za takovej krám nechtějí dávat peníze, za který můžou dostat opravdový auto.

    Vy elektrofilové máte totiž otočenej pohled na svět. Zásadní věc, kterou si potřebujete uvědomit, je, že pro většinu lidí je "električnost" auta důvodem ho nechtít, a musí bejt o tolik lepší než benzínový, aby je přesvědčilo. Ne že kvůli tomu budou dělat ústupky...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:
    ad autonomní taxíky – už jsem to vysvětloval, není můj problém, že jsi to nepochopil

    ad dojezd – 170 km NEDC není ani omylem reálných 150 kilometrů. Já jsem, na rozdíl od tebe, jezdil s autem, co mělo dojezd 160 km dle NEDC.

    V říjnu jsem v tom musel do Pardubic jet v kabátě, protože kdybych si zatopil, tak tam nedojedu. NEDC je bullshit.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Další a další nesmysly... A jdu spát, takže to tu asi kontumačně vyhraješ... Jen k těm nejdůležitějším bodům:
    pokud nesdílené auto stojí 90% času nevyužité a část těch sdílených stojí 60'% času nevyužitých, tak je to pořád poměrně zásadní úspěch.

    BOBASH: Kdybys četl pořádně, věděl bys, že ta věc má dojezd cca 150km (170 km NEDC) a třeba by Ti, navzdory pozoruhodnému přístupu k matematice ("Širší jen o 35 cm." Jo, to je zhruba o třetinu) došlo, že těch 60% odkazuje k cca 80-100 km na cestě od zásuvky do krajského města a zpět k zásuvce...


    BOBASH:
    "Uvnitř je prostor pro čtyři dospělé lidi" - což není potřeba, stačí místo pro řidiče a nouzově spolujezdce, na jehož místě bude za normálu spočívat svačina do práce...
    "aniž bys musel obětovat místa pro cestující" - a proč by mělo vadit obětování prázdných sedaček...?
    "Například dovolí vozu dosáhonut maximální rychlosti 158 km/h a umožňuje tak s určitou rezervou pohyb po dálnici povolenou rychlostí." Mezi frustráty a autonovináři se to málo ví, ale nejvyšší povolená rychlost v ČR je 130 km/h a to na dálnici, kde je zároveň nejnižší povolená rychlost 80 km/h. Maximálka 158 km/h je tedy zcela zbytečná...
    "což úspornému řidiči stačí na přibližně 700 kilometrů" Což pro vesnické užití stačí na celý měsíc, nebo dva, akorát pak se musí někam do obce, kde mají benzínku - tj. typicky někam k dálnici.
    "Vůz je vybaven moderními bezpečnostními technologiemi jako je ABS, ESP nebo airbagy (tuším šest)" což se - krom airbagů - uplatní prakticky jen na dálnici.
    "Vůz je vybaven topením a klimatizací, jejichž použití nemá žádný významný vliv na dojezd." - opět víceméně zbytečné a reálně prakticky nepoužitelné funkce - krom rozmražování čelního skla...
    "vyrobeným levnými Číňany ho to dělá po stránce kvality zpracování o něco bližším Mercedesu než tomu čínskýmu sráči" - uvědomuješ si, že i ten Mercedes je plný elektroniky z Číny, jejíž kvalita má mnohem větší vliv na funkčnost celého vozu než "božíčku, jaká tragédie, panely karoserie se rozjíždí o 1mm" (á la ID.3), že jo...?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Abych tak nějak shrnul důvod nepochopení mezi místní bandou městských autistů a reálným světem. Podívejte se na tenhle odkaz:

    Dacia Sandero SCe 54kW/73k Arctica - Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/dacia/sandero/19010995?goFrom=list

    To, co vidíte, je Dacia Sandero. Je to nejlevnější auto, který se dneska dá koupit. Je to vlastně docela krám, má to litrovej tříválec bez turba, moc to nejede, nemá to žádnou výbavu a je to lacině udělaný.

    Ale má to několik pozoruhodných vlastností, kterýma se to odlišuje od lacinýho čínskýho elektromobilu, kterej by s dovozem a daněma stál ve velmi optimistickým případě o čtvrtinu méně:

    – Uvnitř je prostor pro čtyři dospělé lidi, kteří se usadí tak, že ani po ujetí několika set kilometrů nebudou potřebovat zákrok chiropraktika.
    – V nouzi lze dokonce přepravovat pět lidí (pořád ve větším komfortu než čtyři v tý čínský piksle).
    – Vzadu je prostor pro zavazadla, kam můžeš například uložit několik bas piv, aniž bys musel obětovat místa pro cestující.
    – V případě sklopení zadních sedadel lze přepravovat dokonce třeba jízdní kolo nebo dřevo na zátop.
    – Pod kapotou se nachází motor 1.0 SCe, což je sice hroznej krám, ale umožňuje několik pozoruhodných věcí. Například dovolí vozu dosáhonut maximální rychlosti 158 km/h a umožňuje tak s určitou rezervou pohyb po dálnici povolenou rychlostí. Díky výkonu 73 koní, což je přibližně 4x víc než má ten čínskej šmejd, umožňuje provádění vysoce dynamických manévrů, jako je například předjetí Avie.
    – Onen motor je poháněn benzínem, uloženým v palivové nádrži, kam se tento benzín dá nalít hrdlem. Hrdlem lze natankovat plnou kapacitu 50 litrů, což úspornému řidiči stačí na přibližně 700 kilometrů, za asi 5 minut.
    – Vůz je vybaven moderními bezpečnostními technologiemi jako je ABS, ESP nebo airbagy (tuším šest).
    – Vůz je vybaven topením a klimatizací, jejichž použití nemá žádný významný vliv na dojezd.
    – Vůz je vyroben Rumuny, což sice není moc dobré, ale ve srovnání s vozem vyrobeným levnými Číňany ho to dělá po stránce kvality zpracování o něco bližším Mercedesu než tomu čínskýmu sráči.

    Ty tady tvrdíš, že srovnatelnou alternativou je věc, do které se vejdou dva lidi místo čtyř (plus dvě děti nebo dva jedinci po mnohočetné amputaci končetin), nemá víceméně žádný kufr, není schopná ani dosáhnout dálniční rychlosti, nemá dost výkonu na předjetí čehokoliv rychlejšího než je traktor (a leckdy ani toho ne), víceméně nemá kufr, z bezpečnostního hlediska přibližně odpovídá krabičce od sardinek a cesta k babičce na Moravu s ní bude vyžadovat logistické plánování zhruba odpovídající operaci Barbarossa a několik noclehů.

    Logickým závěrem by bylo, že jsi troll, ale protože už jsem pochopil, že to myslíš vážně, musím si odnést závěr, že jsi idiot.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam