• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: testovací jezděj už přes rok, takže dost :)
    KEB
    KEB --- ---
    Jsou lepší troleje nebo baterie? Ukáže test náklaďáku Mercedes-Benz eActros | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/jsou-lepsi-troleje-nebo-baterie-ukaze-test-nakladaku-mercedes-benz-eactros

    Kolik toho v reálu najezdil Tesla semi?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    kto to tu vravel, ze auta nie su mobily? no... tak zachvilu budu :D

    Smartphone manufacturer Xiaomi plans to make EVs - Electrek
    https://electrek.co/2021/03/29/smartphone-manufacturer-xiaomi-plans-to-make-evs/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Nojo, já zapomněl že po faceliftu když si někdo připlatil za TFT budíky. Tak ty dokážou ukazovat teplotu..
    Sry za OT už končím.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    DAN_F: mam pocit, že tohle bude mít víc značek, že to je prostě systém od googlu.

    BOBASH: co jsem koukal na recenze polestaru, tak si to prostředi googlu lidi docela chválili, ale já to teda ozkoušený nemam
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Hele mě to přijde o hodně lepší než to, co je v tý V90 CC, kterou jsem před chvilkou přijel domů. Cením kolečko, displej před řidičem vypadá řešenej rozumně... jen prostě znám Volvo a nemám moc velkou důvěru, že z toho vzejde něco geniálního.

    Volvo je minimálně v posledních generacích akorát designovka s technikou odpovídající autům o polovinu levnějším.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER, BOBASH: Já osobně k tomu mám dost výhrad (stylistických, funkčních i uživatelských) a některé prvky mi přijdou vyloženě nešťastné, ale třeba ten displej před řidičem vypadá, že je řešený dobře. Středová konzole už je horší, ale nepředpokládám, že by se to takhle dostalo do produkce.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Jo, takhle hezký video bys ale mohl udělat i o současným uživatelským rozhraní Volva, který je (stejně jako celej zbytek těch aut s výjimkou designu a materiálů uvnitř) někde mezi úrovní Renaultu a Škodovky.

    Ale cením, že tam je konečně (patrně) ovládací kolečko pro infotainment.

    Současnej čistě dotykovej infotainment ve Volvu je příšernej i na poměry čistě dotykovejch infotainmentů. Sice aspoň používá relativně slušnou techniku, takže to běhá rychle a dobře reaguje, ale jinak je to hell.
    MINER
    MINER --- ---
    DAN_F: až na ty tlačítka:) Ty který tam nejsou:)
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    MINER: Tak to se ti možná bude líbit jejich koncept nového HMI :)
    2020 Polestar Precept HMI Features.
    https://www.youtube.com/watch?v=wkmdAZLg4IE
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Matne si pamatuju, ze tady uz hadka na toto tema byla :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak články už jsem o tom napsal dávno hned dva:

    Automatické taxíky – budoucnost velkých měst | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/ekonomika/405309-automaticke-taxiky-budoucnost-velkych-mest

    Proč si nikdy nepřestaneme kupovat auta | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/405789-proc-si-nikdy-neprestaneme-kupovat-auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ono je především blbost říkat "buď a nebo".

    Téměř určitě bude nezanedbatelná část kilometrů najetá soukromými auty sloužícími jako robotaxíky.

    Poměr je fakt moc velká loterie, moc proměnných. Ale čím jsem si jistej:

    1) Lidi budou pořád vlastnit auta, protože motivace vlastnit auto není Kč/km. Kdyby lidi byli motivovaný čistě tím, co je nejlevnější, nekupuje si půlka z nich auta který stojí třeba 2x tolik na kilometr, ale hodí se jednou za rok na lyže.

    2) Autonomní auta nebudou omezený na veřejný služby, než se ta technologie stane tak rozšířenou, aby měla šanci se stát dominantní, bude i v soukromých autech.

    3) Robotaxíky budou furt sloužit jako náhrada taxíků/MHD, ne jako náhrada soukromých aut. Asi se změní poměr, budeš mít víc motivaci jezdit robotaxíkem po městě, ale na spoustu věcí budeš furt používat svoje autonomní auto.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: napiš o tom článek s odhadem kolik % km bude za 20 a 50 let najeto auty v soukromém vlastnictví a kolik autonomními službami/taxíky:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je úplně jedno. Záměrně jsem jako příklad použil Waymo, kde je ta technologie výrazně dražší.

    Pokud se rozšíří něco s technologií bližší současnýmu FSD než Waymu (současnej FSD hardware nebude stačit téměř určitě, minimálně budou potřeba redundantní kamery a nějakej způsob čištění kamer), tak ta cena bude ještě nižší.

    Kamery a radary kolem dokola už má dneska kde co, 4 kamery a asi 3 radary můžeš mít i v Dacii. V době, kdy bude realistický masivní nasazení roboaut mimo geofencovaný lokace, už nejspíš bude ta technologie tak dostupná, že nebude nejmenší problém jí mít v soukromým autě.

    Čímž získáš většinu výhod robotaxíku, plus všechny výhody vlastního auta. A typicky nejspíš budeš kombinovat robotaxíky v centru velkýho města s tím, že jinak budeš cestovat vlastním roboautem. A je možný, že bude míň aut v rodině, protože:

    1) roboauto může vyložit jednoho člena rodiny a jet pro druhýho
    2) když se budou aspoň částečně pohybovat po městě, budou používat robotaxíky.

    Typicky bych si dokázal představit, že doma bude jedna věc odpovídající dnešnímu velkýmu rodinnýmu crossoveru a rodinka z předměstí nebo satelitu se ráno nechá hodit do města, kde je tohle auto rozveze, ten, kdo zůstane "bez auta" bude jezdit přes den robotaxíkama a nakonec je všechny zase nabere tohle auto, nebo je nabere postupně, nebo třeba někdo z nich použije robotaxík.

    Ale vlastnictví aut nezmizí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Ještě i "kulatá" V60 a XC60 ukazatel mají. Jedině snad u pofaceliftový XC70, V70 a S80 ten ukazatel zmizel.

    Současná generace (S/V90, S/V60, XC60, XC90...) má plně digitální palubky, tam už je to jedno a dá se to určitě někde vyhrabat.

    Víceméně je to tím pádem o tom, že budík na teplotu vody zmizel až v okamžiku, kdy si to alepsoň pokročilejší uživatel už mohl zobrazit digitálně.

    Jinak je to přesně jak říkáš – uživateli stačí kontrolka (ideálně dvě, jako jsem měl ve Fordu Galaxie 500 z rok 1968 – tam byla modrá že je motor studenej a červená že se přehřívá), ale řidič (nebo mechanik, když potřebuje diagnostikovat a nechce to připojovat na komp) potřebuje přesnej údaj.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Je to tak. Tam už je v podstatě jasná trajektorie. Ony ty pole jsou nejjednodušší. Max naporcuješ kolouška kombajnem. Jediný, na co je potřeba dávat bacha jsou ale milenci:)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nakonec bude FSD i elektrifikace flotil prvni na polich :)

    Příchod farmářských robotů. Monarch vyvíjí autonomní elektrické traktory
    https://forbes.cz/prichod-farmarskych-robotu-monarch-vyviji-autonomni-elektricke-traktory/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam