• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Matne si pamatuju, ze tady uz hadka na toto tema byla :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak články už jsem o tom napsal dávno hned dva:

    Automatické taxíky – budoucnost velkých měst | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/ekonomika/405309-automaticke-taxiky-budoucnost-velkych-mest

    Proč si nikdy nepřestaneme kupovat auta | Finmag.cz
    https://finmag.penize.cz/kaleidoskop/405789-proc-si-nikdy-neprestaneme-kupovat-auta
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Ono je především blbost říkat "buď a nebo".

    Téměř určitě bude nezanedbatelná část kilometrů najetá soukromými auty sloužícími jako robotaxíky.

    Poměr je fakt moc velká loterie, moc proměnných. Ale čím jsem si jistej:

    1) Lidi budou pořád vlastnit auta, protože motivace vlastnit auto není Kč/km. Kdyby lidi byli motivovaný čistě tím, co je nejlevnější, nekupuje si půlka z nich auta který stojí třeba 2x tolik na kilometr, ale hodí se jednou za rok na lyže.

    2) Autonomní auta nebudou omezený na veřejný služby, než se ta technologie stane tak rozšířenou, aby měla šanci se stát dominantní, bude i v soukromých autech.

    3) Robotaxíky budou furt sloužit jako náhrada taxíků/MHD, ne jako náhrada soukromých aut. Asi se změní poměr, budeš mít víc motivaci jezdit robotaxíkem po městě, ale na spoustu věcí budeš furt používat svoje autonomní auto.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: napiš o tom článek s odhadem kolik % km bude za 20 a 50 let najeto auty v soukromém vlastnictví a kolik autonomními službami/taxíky:)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To je úplně jedno. Záměrně jsem jako příklad použil Waymo, kde je ta technologie výrazně dražší.

    Pokud se rozšíří něco s technologií bližší současnýmu FSD než Waymu (současnej FSD hardware nebude stačit téměř určitě, minimálně budou potřeba redundantní kamery a nějakej způsob čištění kamer), tak ta cena bude ještě nižší.

    Kamery a radary kolem dokola už má dneska kde co, 4 kamery a asi 3 radary můžeš mít i v Dacii. V době, kdy bude realistický masivní nasazení roboaut mimo geofencovaný lokace, už nejspíš bude ta technologie tak dostupná, že nebude nejmenší problém jí mít v soukromým autě.

    Čímž získáš většinu výhod robotaxíku, plus všechny výhody vlastního auta. A typicky nejspíš budeš kombinovat robotaxíky v centru velkýho města s tím, že jinak budeš cestovat vlastním roboautem. A je možný, že bude míň aut v rodině, protože:

    1) roboauto může vyložit jednoho člena rodiny a jet pro druhýho
    2) když se budou aspoň částečně pohybovat po městě, budou používat robotaxíky.

    Typicky bych si dokázal představit, že doma bude jedna věc odpovídající dnešnímu velkýmu rodinnýmu crossoveru a rodinka z předměstí nebo satelitu se ráno nechá hodit do města, kde je tohle auto rozveze, ten, kdo zůstane "bez auta" bude jezdit přes den robotaxíkama a nakonec je všechny zase nabere tohle auto, nebo je nabere postupně, nebo třeba někdo z nich použije robotaxík.

    Ale vlastnictví aut nezmizí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    TOMBRIDER: Ještě i "kulatá" V60 a XC60 ukazatel mají. Jedině snad u pofaceliftový XC70, V70 a S80 ten ukazatel zmizel.

    Současná generace (S/V90, S/V60, XC60, XC90...) má plně digitální palubky, tam už je to jedno a dá se to určitě někde vyhrabat.

    Víceméně je to tím pádem o tom, že budík na teplotu vody zmizel až v okamžiku, kdy si to alepsoň pokročilejší uživatel už mohl zobrazit digitálně.

    Jinak je to přesně jak říkáš – uživateli stačí kontrolka (ideálně dvě, jako jsem měl ve Fordu Galaxie 500 z rok 1968 – tam byla modrá že je motor studenej a červená že se přehřívá), ale řidič (nebo mechanik, když potřebuje diagnostikovat a nechce to připojovat na komp) potřebuje přesnej údaj.
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Je to tak. Tam už je v podstatě jasná trajektorie. Ony ty pole jsou nejjednodušší. Max naporcuješ kolouška kombajnem. Jediný, na co je potřeba dávat bacha jsou ale milenci:)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nakonec bude FSD i elektrifikace flotil prvni na polich :)

    Příchod farmářských robotů. Monarch vyvíjí autonomní elektrické traktory
    https://forbes.cz/prichod-farmarskych-robotu-monarch-vyviji-autonomni-elektricke-traktory/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: V jiné diskusi, s Kaliforňanama, jsem to řešil:
    U nich, kde je veeeeelké město a pak 150 km jedeš po silnici, kde je jednou za 50km benzínka, mekáč, škola a 10 domů (zaměstnanci), to jde.
    Namapuješ pár velkých měst a "rovnou čáru" (silnici) mezi nimi + pár benzínek a jejich parkoviště.

    Ale v Evropě to jde použít jen u měst propojených dálnicí, jinak se nevyhneš mapování nějakého vidlákova každých 10 km, přičemž každá uzavírka/rozkopaná silnice/nainstalovaný retardér, etc. Ti shodí "virtuální trolej" a pak potřebuješ mít namapovanou i objízdnou trasu...
    + v Evropě je obyvatelstvo mnohem více rozprostřeno...

    Ačkoliv zdánlivě je to podobné - např.:
    Kalifornie má 39M obyvatel a v Top5 žije skoro 8M (~20%)
    Česko má necelých 11M obyvatel a v Top5 žije 2,4 M (~20%)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: geofencovana technologie Waymo sa podla mna nerozsiri tak lahko do celeho sveta ako na vizuale zalozene FSD, ktore moze jazdit kdekolvek
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Jen poupravím. Už ukazatel teploty nemá P3, aneb volva 2008- (ford).
    Taky je to většinou první dotaz nového majitele na fóru. Kde se dá ukazatel teploty vyvolat v menu. A překvapení že to nejde.
    Jinak jde o dvě skupiny. Uživatel a řidič.
    Uživatele obtěžuje cokoliv čemu by měl věnovat pozornost když se dostává autem z bodu A do bodu B.
    Naopak řidič má rád auto pod kontrolou a taková věc jako je ukazatel teploty chladiva, oleje, nejlépe i jeho tlaku. Jen potěší.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Loni v říjnu na sraz netopejrů... Cca 30 km vzdušnou čarou od Ostravy...



    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ha, karty, jeden ze symbolů mého dětství :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: GMC Hummer je pro elektromobilitu zásadní počin. Sice to nemá s ekologií a udržitelností nic společnýho, ale spousta lidí díky tomu zjistí, že když chceš offroad co je velkej jako náklaďák a rychlej jako Ferrari, tak se to dá udělat jen elektricky a to že je vlastně cool. Takže EV je vlastně cool.

    To auto je vlastně zhmotněná fantazie desetiletýho kluka, co chtěl ultimátní kartičku na vyhrávání takovejch těch kvartet, co se většinou hrály jako přebíjená.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Someone bought the very first new GMC Hummer EV electric pickup truck for $2.5 million - Electrek
    https://electrek.co/2021/03/28/first-gmc-hummer-ev-electric-pickup-truck-sell-2-million/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nový auta už mají budík co se drží na středu, aby tě nerozptyloval, dokud něco není vyloženě špatně. A uvařit cokoliv modernějšího než stodváca je vždycky výsledek nějaký jiný závady, samo o sobě už se auto neuvaří.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Normální auta vždycky měly budík a v něm kontrolku, případně (typicky pro americký auta) jednotnou kontrolku "check gauges", která ti řekne, že se děje něco divnýho. Tak máš jednak jasnou informaci o nestandardní situaci, druhak možnost sledovat situaci podrobně a mít lepší přehled (což se často hodí).

    Budík se může "objevit" až v posledních pár letech, kdy se rozšířily digitální palubky.

    Jinak samozřejmě Volva budík na teplotu vody vždycky měly, současná "čínská" generace je snad první, kde není, protože digitální budíky. Dokonce bych naopak řekl, že Volva patřily mezi auta, který měly ty budíky dost podrobný.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: 120 v podstatě nebylo možný neuvařit:) Tam byla každá jízda v koloně v podstatě závod s časem:)

    Však se ten budík může zobrazit až s tou „kontrolkou“, když se začne něco dít. v 99,999 % tam nemusí strašit.
    Takhle to má to Volvo myslim.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: myslím si, že nemáš pravdu. Minimálně ludi zvyklí ze starých aut to IMHO sledují podvědomě. Několikrát jsme uvařili 120 párkrát Felicii a právě ta možnost vidět, že se to začíná hřát je super, protože můžeš zabránit tomu to fakt uvařit.

    Jak je to s novýma super autama netuším fusion jsme ještě neuvarili :-D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam