• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    SHEFIK: Je to tak. Tam už je v podstatě jasná trajektorie. Ony ty pole jsou nejjednodušší. Max naporcuješ kolouška kombajnem. Jediný, na co je potřeba dávat bacha jsou ale milenci:)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    nakonec bude FSD i elektrifikace flotil prvni na polich :)

    Příchod farmářských robotů. Monarch vyvíjí autonomní elektrické traktory
    https://forbes.cz/prichod-farmarskych-robotu-monarch-vyviji-autonomni-elektricke-traktory/
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: V jiné diskusi, s Kaliforňanama, jsem to řešil:
    U nich, kde je veeeeelké město a pak 150 km jedeš po silnici, kde je jednou za 50km benzínka, mekáč, škola a 10 domů (zaměstnanci), to jde.
    Namapuješ pár velkých měst a "rovnou čáru" (silnici) mezi nimi + pár benzínek a jejich parkoviště.

    Ale v Evropě to jde použít jen u měst propojených dálnicí, jinak se nevyhneš mapování nějakého vidlákova každých 10 km, přičemž každá uzavírka/rozkopaná silnice/nainstalovaný retardér, etc. Ti shodí "virtuální trolej" a pak potřebuješ mít namapovanou i objízdnou trasu...
    + v Evropě je obyvatelstvo mnohem více rozprostřeno...

    Ačkoliv zdánlivě je to podobné - např.:
    Kalifornie má 39M obyvatel a v Top5 žije skoro 8M (~20%)
    Česko má necelých 11M obyvatel a v Top5 žije 2,4 M (~20%)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: geofencovana technologie Waymo sa podla mna nerozsiri tak lahko do celeho sveta ako na vizuale zalozene FSD, ktore moze jazdit kdekolvek
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    BOBASH: Jen poupravím. Už ukazatel teploty nemá P3, aneb volva 2008- (ford).
    Taky je to většinou první dotaz nového majitele na fóru. Kde se dá ukazatel teploty vyvolat v menu. A překvapení že to nejde.
    Jinak jde o dvě skupiny. Uživatel a řidič.
    Uživatele obtěžuje cokoliv čemu by měl věnovat pozornost když se dostává autem z bodu A do bodu B.
    Naopak řidič má rád auto pod kontrolou a taková věc jako je ukazatel teploty chladiva, oleje, nejlépe i jeho tlaku. Jen potěší.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KEB: Loni v říjnu na sraz netopejrů... Cca 30 km vzdušnou čarou od Ostravy...



    KEB
    KEB --- ---
    BOBASH: ha, karty, jeden ze symbolů mého dětství :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: GMC Hummer je pro elektromobilitu zásadní počin. Sice to nemá s ekologií a udržitelností nic společnýho, ale spousta lidí díky tomu zjistí, že když chceš offroad co je velkej jako náklaďák a rychlej jako Ferrari, tak se to dá udělat jen elektricky a to že je vlastně cool. Takže EV je vlastně cool.

    To auto je vlastně zhmotněná fantazie desetiletýho kluka, co chtěl ultimátní kartičku na vyhrávání takovejch těch kvartet, co se většinou hrály jako přebíjená.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Someone bought the very first new GMC Hummer EV electric pickup truck for $2.5 million - Electrek
    https://electrek.co/2021/03/28/first-gmc-hummer-ev-electric-pickup-truck-sell-2-million/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KEB: Nový auta už mají budík co se drží na středu, aby tě nerozptyloval, dokud něco není vyloženě špatně. A uvařit cokoliv modernějšího než stodváca je vždycky výsledek nějaký jiný závady, samo o sobě už se auto neuvaří.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Normální auta vždycky měly budík a v něm kontrolku, případně (typicky pro americký auta) jednotnou kontrolku "check gauges", která ti řekne, že se děje něco divnýho. Tak máš jednak jasnou informaci o nestandardní situaci, druhak možnost sledovat situaci podrobně a mít lepší přehled (což se často hodí).

    Budík se může "objevit" až v posledních pár letech, kdy se rozšířily digitální palubky.

    Jinak samozřejmě Volva budík na teplotu vody vždycky měly, současná "čínská" generace je snad první, kde není, protože digitální budíky. Dokonce bych naopak řekl, že Volva patřily mezi auta, který měly ty budíky dost podrobný.
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: 120 v podstatě nebylo možný neuvařit:) Tam byla každá jízda v koloně v podstatě závod s časem:)

    Však se ten budík může zobrazit až s tou „kontrolkou“, když se začne něco dít. v 99,999 % tam nemusí strašit.
    Takhle to má to Volvo myslim.
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: myslím si, že nemáš pravdu. Minimálně ludi zvyklí ze starých aut to IMHO sledují podvědomě. Několikrát jsme uvařili 120 párkrát Felicii a právě ta možnost vidět, že se to začíná hřát je super, protože můžeš zabránit tomu to fakt uvařit.

    Jak je to s novýma super autama netuším fusion jsme ještě neuvarili :-D
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: To je teorie. Praxe je, že nikdo na ty budíky nekouká. Lidi jsou k nim slepí, protože v 99,999 % se nic neděje a navíc se mění tak pomalu, že si tý změny nikdo ani nevšimne. Proto je zbytečný je tam mít, když se nic neděje. Soudruzi ve Volvu to chápou, a za to je mám rád.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: A P po vypnutí dá asi automaticky většina aut, já to jen nevím, protože jsem z aut, kde to nejde (cokoliv co nemá elektronickej volič) zvyklej že P zařadit musím, a navíc často nejdřív zastavím a pak až po nějaký době vypínám auto.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: To je samozřejmě blbost. Mít jenom kontrolku je špatně, protože nemáš šanci rozpoznat průšvih dřív, než k němu došlo. Správně je budík s kontrolkou, což je řešení používaný u většiny aut, který nenavrhoval debil. I ten Passat dost pravděpodobně měl taky kontrolku, akorát třeba nefungovala.

    Jenom kontrolku jsem měl třeba v Octavii z roku 1959 nebo Fiatu 600 ze začátku 60. let. Tehdy byl holt budík moc drahej.

    U auta je tohle zjednodušování za každou cenu dost problém, protože auto je pořád složitá mechanická věc, o jejímž ovládání je potřeba něco vědět a některý věci není dobrý zjednodušovat tak moc, abys znemožnil pokročilejší ovládání.

    Z toho důvodu je taky blbě, že v moderních autech jsou budíky na vodu většinou reálně kontrolky. Po dosažení nominální teploty se ručička "vystředí" a drží se na středu budíku, pokud teplota nestoupne nebo neklesne nějak výrazně, menší pohyby nevidíš. Prý by to řidiče rozptylovalo.
    MINER
    MINER --- ---
    BOBASH: Soudruzi ve Volvu jsou vůbec pokrokoví. Líbí se mi, jak třeba (aspoň u některých model) nemaj budík na teplotu motoru. Jenom varují, když je studený a křičí, když je přehřátý. Ale při normální teplotě nezobrazují nic. To je další zjednodušení, který se mi líbí, a který navíc funguje líp než budík, protože jakmile začne křičet, že je teplej, tak si toho všimnu spíš, než když jenom stoupne teplota na budíku. Takhle jsem kdysi uvařil starýho Passata. Nevšiml jsem si, že stoupla teplota.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Jinak jsem zkoušel, co Volvo udělá, když ho vypnu v "D", a skutečně si "P" zařadí samo. Takže ho teoreticky používat nemusíš, pokud nechceš mít auto zastavený ale nechat ho zapnutý.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    MINER: vidíš a já jako Pražák říkám, že cokoliv mimo prahu je vesnice :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Já se stále považuju za Pardubáka žijícího v Praze, a Pardubice mají asi 92 tisíc :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam