SHEFIK: Ale specifikum Tesly a dalších tech společností je, že ty očekávání jsou mimo kontakt nejen s realitou, ale i s tím, jaká by realita jednou mohla být.
Kdyby měla Tesla největší tržní kapitalizaci ze všech automobilek s nějakým mírným náskokem, tak dejme tomu, to by možná mohlo dávat smysl, i když spíš bych jí viděl někde mezi Fordem ($23 bn) a Toyotou (kolem $220 bn.
Jenomže ona má asi $630bn. To je tak absurdní, že se ani nedá vysvětlit, jak je to absurdní. Automobilka, která není v top 20 největších automobilek světa (čímž se dostává za automobilky jako Mazda nebo Subaru, za divize velkých automobilek jako je Škoda, a za jednotlivý modely jako je Ford F-150 nebo Škoda Octavia – i když tu už snad Tesla překonala), je hodnotnější, než celá první desítka.
Zároveň třeba ten Ford už vyrábí Mustang Mach E, což je rovnocennej soupeř pro Model Y, a letos začne vyrábět F-150 Lightning, což bude na rozdíl od Cybertrucku pickup použitelnej jako pickup. A plánuje 10+ elektrickejch modelů.
Volkswagen (market cap čtvrtina Tesly), pravděpodobně překoná Teslu v počtu vyrobených elektrických aut nejpozději ve 2022, do roku 2025 chystá asi 50 nových modelů.
Což je třeba zajímavý srovnání, protože Tesla má ČTYŘI modely. Pak má další dva na obrázcích, co už měly být ve výrobě roky, a pak má Semi.
Dále Tesla nemá vůbec žádný auto mimo luxusní segment a vzhledem k tomu, jak dlouho to Teslám trvá z obrázku na silnici, není realistický, aby ho před 2025 měla.
I tržní valuace na úrovni Toyoty nebo Volkswagenu by byla šíleně odvážná, protože velký automobilky jsou strašně obrovský organizace, který mají obrovský množství věcí, který Tesla nemá. Tesla zatím hrdě dosáhla toho, že má zhruba stejně fabrik na auta jako má Škodovka, ale ještě se Škodovce nevyrovnala objemem výroby ani zdaleka... Nemá dealerskou a servisní síť, nemá fabriky, nemá logistiku, nemá nic.
Nemá dokonce ani PR oddělení, protože počítá s tím, že bude prodávat Tesly jen fanatikům, co přesvědčovat nepotřebujou.
Což znamená, že všichni, kdo budou chtít normální auto, jen ho budou chtít na elektriku (a nebudou chtít blbě smontovanou věc bez palubní desky a s tabletem na všechno) si prostě koupí elektrický auto od nějaký normální značky.