• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Až co začne dělat každá automobilka?

    Nabíječky už ostatní velký automobilky mají (a lepší než Tesla, než jich bude víc než má Tesla je jen otázka času). To zbylý je pro Teslu okrajová záležitost, negeneruje to obrat a v žádným z vedlejších oborů nemá Tesla žádný zajímavý postavení.

    Není to ani špičkovej výrobce solárních panelů (Solar Roof naráží na to, že je sice designová, ale úměrně tomu drahá) ani špičkovej výrobce úložišť. A ani to nevypadá, že by se to mělo změnit, mimo jiný proto, že bateriový úložiště ani solární panely neprodáš díky designu.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: tak az je zacne delat kazda automobilka, muzem zacit srovnavat velky jabka s malejma jabkama.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Žádná automobilka není jen automobilka. Skoro všechny jsou taky banky, velká část z nich vyrábí i něco jinýho než auta (třeba pro takovou Hondu je byznys s motorkama a sekačkama na trávu docela velkej), některý dodávají vojenský technologie (GM), jiný dělaj třeba párky (VW).

    Tesla má kromě výroby automobilů síť nabíječek, což mají ostatní automobilky taky, akorát jich se na ní složilo víc (a zatím je trochu menší než SC, ale to je otázka času).

    Kromě toho Tesla vyrábí předražený solární střechy, který tvoří nižší jednotky procent jejího obratu. A Powerwally. Dohromady tvoří "energetická" část Tesly 6% jejího obratu.

    ŠEST PROCENT.

    A velká část z toho je daná jen tím, že si to lidi koupí k těm autům, Tesla nemá žádnej produkt, kterej by nebyl navázanej na auta a kterej by dokázal uspět sám o sobě na energetickým trhu. Rozhodně ne střechu za 2 miliony nebo na kolik to vyjde.

    Navíc úložiště jako Powerwally bude za chvíli dělat taky každá automobilka.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: tak jeste jednou, tsla neni jen automobilka. Vyndej si tu hlavu z krabice

    Sorry, sem unavenej z prace. Nemam silu se rozepisovat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Ionity má v tuhle chvíli asi 2/3 nabíjecích stanic co Tesla, což už stačí na cestování. Ionity začalo stavět nabíječky tuším 2 roky zpátky.

    Electrify America je na tom podobně.

    Jo a Ionity má nabíječky potenciálně až 3x rychlejší než Superchargery. Tesla bude muset časem síť celou obnovit, aby mohla konkurovat.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: jo, tesla nema nic okrem bezkonkurencne najvacsej siete nabijacich stanic, ktore ti umoznuju cestovat bez toho, aby si niekde trcal niekolko hodin na pomalej nabijacke :)

    How does the Porsche Taycan compare to the Tesla Model S? - Quora
    https://www.quora.com/How-does-the-Porsche-Taycan-compare-to-the-Tesla-Model-S
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ale specifikum Tesly a dalších tech společností je, že ty očekávání jsou mimo kontakt nejen s realitou, ale i s tím, jaká by realita jednou mohla být.

    Kdyby měla Tesla největší tržní kapitalizaci ze všech automobilek s nějakým mírným náskokem, tak dejme tomu, to by možná mohlo dávat smysl, i když spíš bych jí viděl někde mezi Fordem ($23 bn) a Toyotou (kolem $220 bn.

    Jenomže ona má asi $630bn. To je tak absurdní, že se ani nedá vysvětlit, jak je to absurdní. Automobilka, která není v top 20 největších automobilek světa (čímž se dostává za automobilky jako Mazda nebo Subaru, za divize velkých automobilek jako je Škoda, a za jednotlivý modely jako je Ford F-150 nebo Škoda Octavia – i když tu už snad Tesla překonala), je hodnotnější, než celá první desítka.

    Zároveň třeba ten Ford už vyrábí Mustang Mach E, což je rovnocennej soupeř pro Model Y, a letos začne vyrábět F-150 Lightning, což bude na rozdíl od Cybertrucku pickup použitelnej jako pickup. A plánuje 10+ elektrickejch modelů.

    Volkswagen (market cap čtvrtina Tesly), pravděpodobně překoná Teslu v počtu vyrobených elektrických aut nejpozději ve 2022, do roku 2025 chystá asi 50 nových modelů.

    Což je třeba zajímavý srovnání, protože Tesla má ČTYŘI modely. Pak má další dva na obrázcích, co už měly být ve výrobě roky, a pak má Semi.

    Dále Tesla nemá vůbec žádný auto mimo luxusní segment a vzhledem k tomu, jak dlouho to Teslám trvá z obrázku na silnici, není realistický, aby ho před 2025 měla.

    I tržní valuace na úrovni Toyoty nebo Volkswagenu by byla šíleně odvážná, protože velký automobilky jsou strašně obrovský organizace, který mají obrovský množství věcí, který Tesla nemá. Tesla zatím hrdě dosáhla toho, že má zhruba stejně fabrik na auta jako má Škodovka, ale ještě se Škodovce nevyrovnala objemem výroby ani zdaleka... Nemá dealerskou a servisní síť, nemá fabriky, nemá logistiku, nemá nic.

    Nemá dokonce ani PR oddělení, protože počítá s tím, že bude prodávat Tesly jen fanatikům, co přesvědčovat nepotřebujou.

    Což znamená, že všichni, kdo budou chtít normální auto, jen ho budou chtít na elektriku (a nebudou chtít blbě smontovanou věc bez palubní desky a s tabletem na všechno) si prostě koupí elektrický auto od nějaký normální značky.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: nezlob se, ale ty proste neumis vylizt ze svy krabice.

    Jinak neni nic noveho, ze valuace je zalozena na ocekavanich, ne na realite. To neni specifikum tsla
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: povypravaj mi viac o tych velkych cislach z ktorych sa roste tazko :)))

    "The public road testing data covers Waymo’s self-driving operations in Phoenix from January 2019 through September 2020. The company has approximately 600 vehicles as part of its fleet. More than 300 vehicles operate in an approximately 100-square-mile service area that includes the towns of Chandler, Gilbert, Mesa, and Tempe — though its fully driverless cars are restricted to an area that is only half that size. (Waymo hasn’t disclosed how many of its vehicles operate without safety drivers.)"
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Ne, oni nemají odbyt proto, že zdražují výrobky.

    DZODZO: Protože z malejch čísel se snadno roste...

    SHEFIK: Myslíš, že průměrnej investor na Robinhoodu počítá nějaký marže?

    SHEFIK: Musí. Má v tuhle chvíli větší valuaci než asi 10 největších automobilek světa. Sama není ani v první desítce.

    A žádnej non-automotive byznys jí nedělá víc než jednotky procent obratu.

    Takže ta absurdní valuace je založená na nadějích a snech, ne na realitě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: zaujimave ze tam nie je vobec spomenuta tesla, ale ta asi nie je ten pripad "vyvoj nejde dopredu, niekto nas odkupi"
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KEB: protoze to zatim neni potreba.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé čtení o autonomních autech:
    The autonomous vehicle world is shrinking — it’s overdue - The Verge
    https://www.theverge.com/22423489/autonomous-vehicle-consolidation-acquisition-lyft-uber
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KEB
    KEB --- ---
    MINER: proč se tedy netěží u každého joudy na zahradě? Třeba u nás?
    MINER
    MINER --- ---
    KEB: Nechtěl jsem to komentovat, ale když tvrdí, že Lithium, jako asi čtvrtý nejběžnější kov (přibližně, nevim, jestli je přesně čtvrté, ale je běžné), je nedostatkové, tak je jasné, že i zbytek článku bude mít asi zápornou hodnotu..
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    KEB: to jsou tak špatný články, až bych brečel
    KEB
    KEB --- ---
    Budoucnost na baterky. Elektromobilitě stojí v cestě nedostatek surovin | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/budoucnost-na-baterky-elektromobilite-stoji-v-ceste-nedostatek-surovin-lithium

    Citlivost na cenu, rozptýlená struktura osídlení. Co limituje rozvoj elektromobilů v Česku | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/cesko-na-baterky-elektromobilita

    To není veselé čtení, ani jedno
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    bez cipov pozeram bude vyrobna kapacita vsetkych automobiliek dost podobna, teda nulova :)

    Škoda skladuje nedokončené vozy na královéhradeckém letišti. Chybějí čipy - Novinky.cz
    https://www.novinky.cz/auto/clanek/skoda-skladuje-nedokoncene-vozy-na-kralovehradeckem-letisti-chybi-cipy-40359435
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já právěže do toho valuaci vůbec nechci plést :D tesla může bejt největší výrobce evs bez ohledu na valuaci, stejně jako teď je Toyota největší výrobce aut a nemá k tomu odpovídající valuaci (protože jiné faktory)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam