• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOMI982: Zrovna si jdu stahovat ŠKODA Powerpass, protože ve čtvrtek jedu Enyaqem do Chorvatska. Nabíječky po cestě to umí, dobu nabíjení by mělo taky.

    A když to umí auto (což Enyaq neumí, ale třeba e-tron GT nebo Kia EV6 ano), tak Ionity má rychlost nabíjení kolem 300 kW, zatímco Superchargery furt 150 kW.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    DOMI982: to, na jak dlouho a kde musíš zastavit ti řekne asi každá navigace v elektroautě, která neni úplně hloupá - viděl jsem to v hodně testech, narychlo třeba Škodovka to má v Enyaqu: https://youtu.be/-1w9vi0QCZs?t=574 (video od 9:32)

    A v čem že jsou ty Superchargery tak skvělé? Jestli kvůli těm starým modelům Tesel, ke kterým bylo doživotní nabíjení zdarma, tak OK.
    DOMI982
    DOMI982 --- ---
    BOBASH: Konkurence sice už umí dělat slušné elektromobily, ale jen Tesla má Superchargery, který na dlouhý cestě fakt oceníš. A o to víc, když Ti navigace sama řekne, kde musíš zastavit a na jak dlouho.

    Ani IONITY (zatím) nelze s Superchargery srovnávat. A ani nevím, zda někdy půjde, když vidím, jak k tomu automobilky přistupují (cenová politika a podobně).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, můj úplně na začátku debaty :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CRAZY_IVAN: Fakt si myslíš, že je šance najít v té haldě příspěvků tenhle? :)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JYRKA: dobré ráno :))
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tesla Yoke Driving Video Raises Questions About Form Over Function
    https://insideevs.com/news/514056/tesla-yoke-driving-video-impressions/amp/
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Kdyby to nemělo přes 800 stupňů mezi dorazama, a mělo to třeba variabilní převod, tak to mohlo bejt dobrý. Video jak tohle funguje mi úplně stačí - je to nahovno. Na manévrování potřebuješ prehmatavat a nemáš kam.

    Určitě si na to půjde zvyknout, Áe to jde na cukrovku taky…
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: To je právě vidět, že nejsi zkušený motoristický novinář, protože pak bys samozřejmě, pouze na základě videa poznal, že to je úplně nepoužitelné :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: weird flex but OK
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Ano.

    Z hlediska autonomie je oboje na stejný úrovni, level 2.

    Vyšší úroveň autonomie je, když můžeš pustit volant. Ještě vyšší, když nemusíš sledovat silnici.

    Tesla nic takovýho neumí, nemá žádnou autonomii, má jízdní asistenty, který lživě označuje za autonomii.

    Autopilot/FSD je velmi schopnej bezpečnostní a komfortní systém, umí fungovat jako takovej o hodně lepší tempomat a jako asistent co občas zachrání nějakej průser (nedobrždění a tak). Ale není schopnej v žádných podmínkách a na žádnou vzdálenost fungovat samostatně, dokonce není schopen ani fungovat tak, aby řidič nemusel sledovat cestu.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: vážně chceš srovnávat line assist s autopilotem, nebo co to tu rozjíždíš za haluze?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Obě dvě ty věci popisujou stejnou realitu.

    Octavia dokáže jet 90% času z Prahy do Pardubic proto, že těch 90% je dálnice.

    Tesla dokáže ne 90%, ale třeba 98% času jezdit "sama". Což je pokrok o několik řádů proti tý Octavii. Ale pořád je to o dalších několik řádů od chvíle, kdy bude moct jezdit opravdu sama.

    Protože nemáš jistotu, že bude umět projet křižovatku nebo si poradit se složitější situací. V tuhle chvíli je Tesla v městským provozu pořád na úrovni, kdy potřebuje několik zásahů za každou jízdu.

    A to z toho systému furt dělá asistenta.

    I až bude potřebovat lidskej zásah jednou za 10 jízd, furt to bude asistent, protože furt v tom autě musí sedět člověk a věnovat se řízení.

    Aby to nebyl asistent, tak bude potřeba, aby bylo několik tisíc jízd na jeden zásah člověka. A to taky může trvat 10 let.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Oukej, tuhle paralelní realitu, kde je Tesla neschopná přeject křižovatku, zato oktávka dojede sama z Prahy do Pardubic, jsem ještě nenavštívil...
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (a pozor, já si tim volantem nejsem jistej, ale nechci ho skálopedně odsuzovat, než si ho vyzkoušim)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tak to je samozřejmě potřeba, zvlášť u automobilky, která neumí používat HUD.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    (víc důvodů mě nenapadá)
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH: Tak když chceš jeden důvod... Líp vidíš na displej před sebou :))
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    OMNIHASH: Pořád jste mi hlavně nevysvětlili jednu věc:

    Proč je lepší yoke než volant.

    Jeden jedinej důvod, kromě toho, že to vypadá jako z Knight Ridera.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Ano, autopilot omezuje smrťáky, protože vcelku dobře funguje jako asistenční systém.

    Ale neumí řídit sám. Kdybys ho nechal řídit sám, tak tě zabije. Že tě nezabije je výsledkem toho, že řidič zasáhne – což se stává několikrát za jízdu. Ta věc prostě není schopná ani dojet do práce, aniž bys musel něco udělat.

    Problém všech nadšených optimistů je, že to vnímají tak, že když 99% času jedu v auto režimu, tak už zbývá jen detail, už je to "skoro hotový". Omyl. 99% času je přesně to, kdy je to jednoduchý (jede to třeba rovně) a to 1%, kdy tomu do toho musíš hrabat, jsou ty věci jako třeba křižovatka.

    Když pojedu z Pardubic do Prahy, tak normální Škoda Octavia dokáže (pokud něco položím na volant) jet 90% času sama. Je to autopilot? Není.

    Ve výsledku je podstatný to, že Tesla nemůže sama řídit vůbec nikdy. Neexistuje režim, ve kterým by bylo legální, aby Tesla jela bez toho, že máš ruce na volantu a sleduješ na silnici. Takže žádný autonomní řízení není, je to asistent.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, zbavit se na 420 byl hloupej odhad. Teď už taky neříkám "prodat hned", protože nevylučuju, že to ještě před krachem stoupne.

    Ale velmi bych to sledoval a byl bych připravenej prodávat rychle, protože až se něco stane, tak ten krach může bejt rychlej (netýká se jen Tesly, samozřejmě, celej trh technologickejch akcií má potenciál k další dot com bubble nebo černýmu pátku 1929).
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BOBASH: Kamon, ty tvoje počty… :) Na kolik najetých km se zapnutým autopilotem připadá jeden smrťák? A na kolik že to vychází u vozidel bez autopilota? :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam