• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přístup odmítnut.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: To je s těma železnejma baterkama, ne?
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Pro zajímavost. Tesla Model 3 SR+ stojí v číně od 785 000 czk (this is the starting price after subsidies).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Jako toho e-tronu? Ten stojí peníze naprosto odpovídající tomu, co to je – v daný konfiguraci asi 3,65M Kč.

    Můžeš si koupit Porsche Taycan v základní verzi s jedním motorem a "jen" 400 koněma za 2,5M, což mi přijde za takový auto naprosto super cena.

    Nejlevnější auto se stejnou technologií nabíjení je Hyundai Ioniq 5, kterej má podporu HPC ve standardu a začíná na milionu, se 74 kWh baterkou na 1,25 milionu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Čůrák je ten, kdo na silnici způsobuje nebezpečný situace. Třeba idioti co se ve 110 km/h vmotají do levýho pruhu a nečumí za sebe. Typicky se to stává řidičům starých Suzuki Swift a podobných mrdek.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Platil bych 8 Kč/kWh za Ionity (takže tuším něco pod 300 Kč za tu půlku baterky) a 3,50 Kč/kWh za ČEZ z nuly do plna noc předtím (takže cca 3,50 x 84 = 294 Kč). Na tu Ionity jsem nutně nemusel a mohl jsem teoreticky nabít v Drážďanech u Audi zadarmo, ale chtěl jsem tuhle konkrétní vyzkoušet.

    Takže reálně spotřebovaná energie za cestu Praha - Drážďany - Praha byla zhruba 300 Kč. Kdybych jel dál, tak prvních 300 km bude stát 300 Kč, potom zhruba 2 Kč/km.

    Pořád se bavíme o jízdě konstantních 160 km/h, při 130 km/h by to "žralo" místo 28 třeba 20 kWh/100 km, což by odpovídajícím způsobem zlevnilo cestu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    SHEFIK: zni to skvele az na to, ze nenapsal, kolik za jizdu platil, tj. za kolik tankoval. Tyhle reporty mi prijdou jak ze sveta jednorozcu a vil. Vsecko je zadarmo.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    COMODOR_FALKON: jsem čůrák :(
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Na tomto místě je vhodné připomenout § 18 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje způsob, kterým vozidlo využívají řidiči, kteří nejsou čur*ci:

    "(3) Řidič motorového vozidla o maximální přípustné hmotnosti nepřevyšující 3 500 kg a autobusu smí jet mimo obec rychlostí nejvýše 90 km.h-1; na silnici pro motorová vozidla rychlostí nejvýše 110 km.h-1 a na dálnici rychlostí nejvýše 130 km.h-1. Řidič jiného motorového vozidla smí jet rychlostí nejvýše 80 km.h-1."
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: zni to skvele. ted uz jen srazit cenu tehle vecicek na unosnou mez
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Dneska pokus s rychlým cestováním elektromobilem na dálnici. Otočka do Drážďan, celá dálnice, pokud to šlo, tempomat na 160. Na začátku plná baterka (nabíjeno u nabíječky tady v ulici). Zpátky bych to dojel, ale jen s malou rezervou, tak jsem zastavil na Ionity v Lovosicích. Za 9 minut z původních asi 10% na 50%, za dalších 3 minuty na 60%, dojezd tuším z 60 na 220 (počítáno pro dálniční tempo a tedy spotřebu 28 kWh/100 km, ve 130 to žere 20 kWh/100 km a úměrně tomu vzroste dojezd. Realisticky z toho vychází, že při využívání Ionity nebo jinýho obdobnýho standardu je realistický jezdit po dálnici normálním tempem 140 - 160 km/h a nabíjet přibližně jednou za 300 kilometrů na těch 80%, což zabere cca 15-18 minut. S tím už klidně pojedu třeba do Španělska. A není to výsada drahých aut, stejnou rychlost nabíjení má Hyundai Ioniq 5, kterej začíná asi na milionu.




    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PER2: To se ví už nějakou dobu, podezřelé to bylo od začátku...
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    fakt se tesim, az na zavodnich kolbistich budou elektroauta smazavat z povrchu zemskyho veskerou konkurenci a chytrakum s plnou hubou kecu, jak je EV k nicemu vitr z plachet a tituly
    treba jako Pech st
    https://www.autosalon.tv/novinky/sport/nova-era-rallye-zacala-elektricka-skoda-fabia-soutezila-pri-rakouske-rallye-weiz
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Jeste neco hmatatelnyho k marketingu tesly X spokojenosti jejich zakazniku. Tak nakonec to nebude o tom marketingu, jak by si tu nekteri prali. Lide jsou s teslami opravdu spokojeni

    https://cleantechnica.com/2021/07/25/tesla-owners-are-most-satisfied-electric-car-owners-in-norway-chart/?amp
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BOBASH: Jojo, ale myslím, že jsou upřímní - píšou tam u těch 101-200 km NEDC explicitně, takže každej ví, co čekat. Prahu to klidně dát nemusí.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Aerodynamika neni takovy problem, pokud to jezdi pomalu. Coz jezdi.
    Takze ani dojezd kolem 100 km pro komunalni vozidlo neni problem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: 10 kWh a dojezd 200 km? Nebo i 170 km?

    Ta věc se díky svojí aerodynamice cihly bude mít problém dostat pod 10 kWh. V reálným provozu to nemá šanci ujet ani 100 km.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    THERIDANE: Může bejt. Pokud to nemá dobrou rekuperaci (což je dost pravděpodobný), tak akcelerace a brzdění můžou dojezd snížit, určitě dojezd sníží když to bude naložený a taky ho sníží kopce.

    I dojezd podle mnohem realističtějšího WLTP je mírně nadhodnocenej, podle pořád dost realistickýho NEDC je nadhodnocenej hodně, a podle nějaký takovýhle pseudometodiky může bejt přestřelenej třeba dvakrát.

    Reálně taková věc nemusí bejt schopná přejet Prahu z jednoho konce na druhej.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    RAGNAROK: Vypadá to dobře, ale chybí mi tam podrobnější údaje...

    Což je u auta s očekávanou cenou ~560k docela podstatná vada...

    Píšou tam o hmotnosti 450 kg, max 600 kg, což by měl být rozdíl mezi 10 kWh a 30 kWh baterkou - tj cca 133 Wh/kg - což je dost málo...

    Podobně mám pochybnost, zda je realistický dojezd 200 km s 10 kWh baterií...
    Být to 450kg vážící tesla, tak má spotřebu cca 4,5 KW/100km a celkem na pohodu to dá, ale ta aerodynamika je někde jinde.. Spíš bych to tedy viděl tak na 170 km

    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    BOBASH: což u vozidla s maximální rychlostí 40 km/h problém není, ne? :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam