• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: hele to je slovní balast který se z toho snaží udělat bramboracku. Mbux používám víc jak rok. Není to o tom sednout si, je to o tom, tě to je shit sw. "Učí se hlas majitele" jako sorry ale to nemyslíš vážně, tady nejsi na tiskovce kde se tyhle pr kecy žerou.

    Podle mě tu úplně přesně reprezentujes postoj tradičních automobilek. "Máme technologie i super sw, tak co si pořád stezujete". Oni nechápou jak sto let za opicema jsou. A pokud VW okamžitě něco neudělá s konektivitou svých aut, bude mít v Číně ohromný problém, už teď pochybuji že těch cílových 80-100k do konce roku dají. A až Čína dorazí do Evropy, tak bude teprve veselo, když se ukáže jak technologicky nerelevantni EU automobilky jsou.

    Ad id.3
    There is no Park Assist on any ID3 model. Whether it's something they could enable with the current hardware, who knows.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nevím, s MBUX jsem jezdil jen jednou, ale lidi ho obecně chválej, mohl ti nesednout – spousta těch systémů někoho sere a někoho ne.

    Jinak že by ID.3 neuměla sama zaparkovat je dost divný, když to umí Fabia. Je možný, že v rámci toho, že se VW dost posral vývoj MIB4, tak tam zatím očesali některý funkce. Ale jinak auta od VW mají automatický parkování (příčný i podélný) naprosto běžně (a velmi funkční) už asi 10 let.

    Jestli tě sere MBUX, zkus to samý třeba od BMW nebo VW nebo někoho, třeba ti to sedne víc. Jo a mimochodem, MBUX se učí hlas majitele, jestlis to měl chvíli půjčený, mohlo to fungovat hůř než když to má někdo delší dobu.

    Jinak z těch technologií, co jsem popisoval, jsou všechny naprosto plnohodnotně funkční i na blbý Škodovce. U který mimochodem docela funguje i hlasový ovládání včetně češtiny.

    Pointa je, že žádnej zlom s elektrickejma autama nepřijde, to, na co to auto jezdí, neovlivňuje to, "jak moc je to počítač".

    To akorát pro idioty co vidí v Tesle velkej displej tak si řeknou "jé, to auto je jako můj tablet".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, ale ta metafora úplně stejně vystihuje novou Octavii jako novou Teslu.

    Akorát když tomu někdo moc nerozumí, tak mu možná přijde Tesla víc jako "počítač", protože má větší displej a míň tlačítek, ale žádnej drastickej rozdíl tam jinak není. A to se furt bavíme o přístupu tradiční automobilka vs. startup.

    U normálních automobilek není elektroauto o nic víc počítač než benzínový auto, naopak je v něm počítačů míň, když už.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    OMNIHASH: No ona ani Tesla neumi poradne sama zaparkovat :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FEDAJKIN: jak neumí ani zaparkovat, dyk tu Bobash obden vysvětluje, jak je VW a Tesla autopilot némlich stejnej!
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    A "počítač na kolech" dle mého dává důraz na to, že EV budou hlavně o SW. Což je rozdíl oproti tradičním automobilkám, které dávaly vždy důraz na HW a SW byla taková třešínka na dortu v PR materiálech - podívejte co všechno to teoreticky umí (ale je to uplně nepoužitelné). Takže s tím označením nemám až takový problém a těším se na to, že auta konečně budou nabita technologiemi které se reálně dají používat.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Umí, ale jen na papíře. Jako používat třeba ten systém Mbux od Mercedesu je fakt utrpení. Hlasový asistent uplně na hovno, mapy a navigace naprosto nahovno, ovládání dotykového panelu a infotaiment asi nejmín nahovno protože okopírovali co se dalo. V porovnání se Siry, Android asistant, Google mapy atd. je to jak z předchozí dekády, možná hůř. Bez Apple car by to bylo zcela nepoužitelný. Jako SW a tradiční automobilky to je velký půrser.

    Ostatně VW se o tom ted přesvědčil v Číně hard way, kdy ID.4 nikdo nekupuje protože ač HW výborný auto, tak jakákoli debilní mini ev automobilka má lepší SW a technologie. Dyt ta ID.3 neumí ani sama zaparkovat, což je v Číně už uplný standard.
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: já jsem nevylezl z jeskyně a věděl jsem, že mi přesně takhle odpovíš. Ale tady jde o fundament věci. Řidičské rukavice a bekovky, vůně benzínu a týmy ladičů podvozků a motorů jsou obsolete. Já myslím, že ten trend "počítačů na kolech", asexuální krabic přetahující se o množství možností rozptýlení se během jízdy je tady a to bude páteř trhu potažmo prodejů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Malá elektrická Škoda přijede podle německých médií za tři roky. A ze Španělska - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/mala-elektricka-skoda-prijede-podle-nemeckych-medii-za-tri-r/r~122cc978f5ce11eb9322ac1f6b220ee8/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

    takže to vychází že 2030 si kupuju své první elektrovozítko :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ach ano, budoucnost preziti lidstva, samozejme :) koupime si vsichni teslu a jsme zachraneni, hura.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze “pocitac na kolech” je hlavne metafora a mel by ses v tom prestat stourat. Proste se to zacalo pouzivat a chytlo se to.
    Million mile battery taky nebude na presne milion mil
    V Americe se limonade taky rika “soda”, ac to soda neni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Ale to je pořád auto, ne počítač na kolech. Většinu z těch věcí, co popisuješ, umí dnešní lepší auto (lhostejno na co jezdí) minimálně z větší části.

    Neotevře ti samozřejmě dveře, protože to je blbost, nemůže vědět, jestli je fakt chceš otevřít, a většinou nepoužívá mobil, ale klíček (nicméně některý to umí i na mobil, byť to má svoje nevýhody), ale odemkne ti je, když sáhneš na kliku.

    Vycouvat z parkovacího místa taky žádný auto neumí "samo". Ale že si ho vycouváš ty použitím dotykovýho displeje na klíčku jsem poprvé používal před čtyřma rokama u naftovýho BMW (k dispozici to mohlo být tak o rok dřív, nebyla to úplná novinka).

    Multikamery který ti zobrazí pohled shora á la GTA jsou dneska naprosto běžná věc v autě střední třídy, mám pocit, že to jde objednat třeba do Fabie.

    Zabrzdit před chodcem buďto je nebo brzo bude povinná funkce, a je naprosto běžná. Stejně tak je běžná funkce, že když vycouváváš z parkovacího místa, tak to sleduje provoz a varuje/zabrzdí kdyby hrozilo že něco trefíš.

    Taky ti normální ICE auto (řekněme slušně vybavená Octavia) umí říct, jakej je v daným místě rychlostní limit, umí mu přizpůsobit tempomat, umí na tempomat udržet rychlost podle auta před tebou nebo přibrzdit do zatáčky, umí tě udržet v pruhu (pokud držíš volant), umí ti přes appku říct, kde je, kolik má paliva, umí si nechat pustit topení, umí ti podle toho, s kterým klíčkem nastoupíš, přizpůsobit nastavení sedačky, volantu, infotainmentu nebo tvoje oblíbený stanice v rádiu, a milion dalších blbostí.

    Ale pořád je to auto, co umí věci. "Počítač na kolech" je bullshit co říkají ajťáci co ví píču o autech.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: trochu mi unika akym sposobom analogova fotografia ohrozuje buducnost prezitia civilizacie, mozno by sme mali spocitat uhlikovu stopu fyzickych fotiek
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PETER_PAN: And here – BLOWUP – we go :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: akorat pro uspech digitalni fotografie nebylo nutny tu analogovou zakazovat. Proste jednoho dne byla digitalni fotografie dostatecne dobra a v mnoha ohledech praktictejsi, takze az na par nadsencu lidi na ni presli prakticky ve vsech segmentech.

    To je modus kterej bych si pral i u elektromobility, pokud jednoho dne tuhle uroven poskytne
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ne o pro Tebe :)

    Elon Musk nechtěl mít v Modelu Y volant. Hádal se kvůli tomu se svými inženýry – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/clanky/elon-musk-nechtel-aby-model-y-disponoval-volantem-hadal-se-kvuli-tomu-se-svymi-inzenyry/sc-870-a-211575
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: V tom případě to budou velmi dobré komiksy, kreslené někým se slabostí pro fyziku...

    ICS: Já si tedy pod tím představuji něco o dost jiného, než Ty - pro mne je to rozdíl mezi "barebone EV" ("auto na baterky") a "EV v plné palbě" ("počítač s kolama") - a nevidím problém s koexistencí...

    JIMIQ: V tomhle případě nepochybuji o tom, že hlavní a nejspíš jedinou motivací je udržet maximální technologickou soběstačnost a nedovolit ponížení "velké ruské duše"...
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: ty jsi petrolhead. Pak jsou dobrý řidiči a nakonec běžní a mizerní. Ale při cestě pro bagetu v sobotu ráno do obchodu o tři bloky vedle máme všichni stejnou potřebu. Dojet tam rychlostí větší než chůze a sedět přitom.
    Gamechanger přichází v okamžiku, kdy "počítač na kolech" upraví vzduch v autě protože díky appce v mobilu ví, že k němu jdeš, otevře ti dveře když u něho stojíš nebo si vycouvá aby jsi nemusel přes louže. Když Ti multikamery pomůžou s výjezdem, že kterého není vidět nebo zabrzdí, když ty se k tomu nemáš protože sleduješ bábu na ulici. Mám za to, že Ti co si auta kupují se přeorientovali v tom co chtějí. A je to ten přesun z A do B s očekáváním co nejvíce bezstarostné jízdy. A do toho se elektroauta bezvadně trefují.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: no, ano, to je to co říkám. Že to položí standardní výrobce oproti novým. Jednoduše proto, že mají tenhle přístup.

    U nás se tomu říká Focus na produkt místo na uživatele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ale to není o tom, že jedno je auto a druhý je počítač na kolech, to je o modulárnosti vs. nemodulárnosti.

    Výrobci aut prostě vyráběj Macbooky a ty bys chtěl, aby vyráběli PC.

    Jinak je to spíš výrobce od výrobce, třeba u BMW klidně doděláš do 20 let starý E39 Bluetooth a není to nijak zásadně komplikovaný. Jinde nevyměníš ani prd. ICE vs. EV na to nemá žádnej vliv.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: třeba tím, že když chceš vyměnit periferii, vyměnit periferii a mě půl auta. Viz (údajně) problém s upgradem 3g čipu u i3.

    A ta drobnost je právě ta, že na rozšíření toho ICE auta musíš vyměnit ?komponent, který jsou na každou další navázány. A i hloupý bluetooth tak stoji desítky tisíc (nebo lacinej dongle do rádia)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam