• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ach ano, budoucnost preziti lidstva, samozejme :) koupime si vsichni teslu a jsme zachraneni, hura.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze “pocitac na kolech” je hlavne metafora a mel by ses v tom prestat stourat. Proste se to zacalo pouzivat a chytlo se to.
    Million mile battery taky nebude na presne milion mil
    V Americe se limonade taky rika “soda”, ac to soda neni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Ale to je pořád auto, ne počítač na kolech. Většinu z těch věcí, co popisuješ, umí dnešní lepší auto (lhostejno na co jezdí) minimálně z větší části.

    Neotevře ti samozřejmě dveře, protože to je blbost, nemůže vědět, jestli je fakt chceš otevřít, a většinou nepoužívá mobil, ale klíček (nicméně některý to umí i na mobil, byť to má svoje nevýhody), ale odemkne ti je, když sáhneš na kliku.

    Vycouvat z parkovacího místa taky žádný auto neumí "samo". Ale že si ho vycouváš ty použitím dotykovýho displeje na klíčku jsem poprvé používal před čtyřma rokama u naftovýho BMW (k dispozici to mohlo být tak o rok dřív, nebyla to úplná novinka).

    Multikamery který ti zobrazí pohled shora á la GTA jsou dneska naprosto běžná věc v autě střední třídy, mám pocit, že to jde objednat třeba do Fabie.

    Zabrzdit před chodcem buďto je nebo brzo bude povinná funkce, a je naprosto běžná. Stejně tak je běžná funkce, že když vycouváváš z parkovacího místa, tak to sleduje provoz a varuje/zabrzdí kdyby hrozilo že něco trefíš.

    Taky ti normální ICE auto (řekněme slušně vybavená Octavia) umí říct, jakej je v daným místě rychlostní limit, umí mu přizpůsobit tempomat, umí na tempomat udržet rychlost podle auta před tebou nebo přibrzdit do zatáčky, umí tě udržet v pruhu (pokud držíš volant), umí ti přes appku říct, kde je, kolik má paliva, umí si nechat pustit topení, umí ti podle toho, s kterým klíčkem nastoupíš, přizpůsobit nastavení sedačky, volantu, infotainmentu nebo tvoje oblíbený stanice v rádiu, a milion dalších blbostí.

    Ale pořád je to auto, co umí věci. "Počítač na kolech" je bullshit co říkají ajťáci co ví píču o autech.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: trochu mi unika akym sposobom analogova fotografia ohrozuje buducnost prezitia civilizacie, mozno by sme mali spocitat uhlikovu stopu fyzickych fotiek
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PETER_PAN: And here – BLOWUP – we go :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: akorat pro uspech digitalni fotografie nebylo nutny tu analogovou zakazovat. Proste jednoho dne byla digitalni fotografie dostatecne dobra a v mnoha ohledech praktictejsi, takze az na par nadsencu lidi na ni presli prakticky ve vsech segmentech.

    To je modus kterej bych si pral i u elektromobility, pokud jednoho dne tuhle uroven poskytne
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ne o pro Tebe :)

    Elon Musk nechtěl mít v Modelu Y volant. Hádal se kvůli tomu se svými inženýry – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/clanky/elon-musk-nechtel-aby-model-y-disponoval-volantem-hadal-se-kvuli-tomu-se-svymi-inzenyry/sc-870-a-211575
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: V tom případě to budou velmi dobré komiksy, kreslené někým se slabostí pro fyziku...

    ICS: Já si tedy pod tím představuji něco o dost jiného, než Ty - pro mne je to rozdíl mezi "barebone EV" ("auto na baterky") a "EV v plné palbě" ("počítač s kolama") - a nevidím problém s koexistencí...

    JIMIQ: V tomhle případě nepochybuji o tom, že hlavní a nejspíš jedinou motivací je udržet maximální technologickou soběstačnost a nedovolit ponížení "velké ruské duše"...
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: ty jsi petrolhead. Pak jsou dobrý řidiči a nakonec běžní a mizerní. Ale při cestě pro bagetu v sobotu ráno do obchodu o tři bloky vedle máme všichni stejnou potřebu. Dojet tam rychlostí větší než chůze a sedět přitom.
    Gamechanger přichází v okamžiku, kdy "počítač na kolech" upraví vzduch v autě protože díky appce v mobilu ví, že k němu jdeš, otevře ti dveře když u něho stojíš nebo si vycouvá aby jsi nemusel přes louže. Když Ti multikamery pomůžou s výjezdem, že kterého není vidět nebo zabrzdí, když ty se k tomu nemáš protože sleduješ bábu na ulici. Mám za to, že Ti co si auta kupují se přeorientovali v tom co chtějí. A je to ten přesun z A do B s očekáváním co nejvíce bezstarostné jízdy. A do toho se elektroauta bezvadně trefují.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: no, ano, to je to co říkám. Že to položí standardní výrobce oproti novým. Jednoduše proto, že mají tenhle přístup.

    U nás se tomu říká Focus na produkt místo na uživatele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ale to není o tom, že jedno je auto a druhý je počítač na kolech, to je o modulárnosti vs. nemodulárnosti.

    Výrobci aut prostě vyráběj Macbooky a ty bys chtěl, aby vyráběli PC.

    Jinak je to spíš výrobce od výrobce, třeba u BMW klidně doděláš do 20 let starý E39 Bluetooth a není to nijak zásadně komplikovaný. Jinde nevyměníš ani prd. ICE vs. EV na to nemá žádnej vliv.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: třeba tím, že když chceš vyměnit periferii, vyměnit periferii a mě půl auta. Viz (údajně) problém s upgradem 3g čipu u i3.

    A ta drobnost je právě ta, že na rozšíření toho ICE auta musíš vyměnit ?komponent, který jsou na každou další navázány. A i hloupý bluetooth tak stoji desítky tisíc (nebo lacinej dongle do rádia)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Max do 30% a to jeste zalezi na teplote. Oproti 150 kW nabijecce usetris fakt radove 2-5 minut pri nabijeni z 10% na 100%.

    Verim tomu, ze tohle s technologii baterek taky pujde nahoru, ale na 350 kW realne vyuzitelnejch si asi jeste pockame.

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: tak svět není jenom EU, žejo, kdyby to bylo jenom o tom, vesele prodávaj dinosaury od USA přes ANZAC po Čínu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Furt si myslím, že i kdyby to šlo, tak to bude výjimka, a většina lidí zvolí menší, lehčí auto za míň peněz se třeba 1 000 km. Jestli půjde ze současný velikosti packu dostat 3 000 km, tak to znamená, že 1 000 km půjde z velikosti dnešní nádrže na benzín.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ne, reálně to nabíjí přes 250. Ale nenabíjí to tak furt, vydrží to asi do 50% nabití, pak se to zpomaluje, nejdřív na něco kolem těch 150 a nad 80% už to nabíjí třeba 50.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Hele vysvetlim proc budou mit 3000+ km.

    1] Jednak protoze to pujde se stejne velkym/tezkym baterry packem jako dnes nabizi 500km. Referoval jsem tady technologii ktera ted ma 60 nabijecich cyklu pri kapacite 2600 Wh/kg (tj. 10x vic nez predposledni generace Panasonic-Tesla clanku : NCR18650B 265 Wh/kg) a spousta problemu pri realizaci.

    2] Druhak protoze to v kombinaci se smart-grid to bude plnit ucel distribuovaneho a fragmentovaneho uloziste energie. V praxi pujde o to ze u auta co bude v ramci parkovani pripojene k nabijecce dojde k nabijeni jen opravdu v situaci nadbytku elektriny v systemu. Nebo pri prioritizaci za vyssi cenu. Tohle vykreje spoustu problemu se stabilizaci site.

    3] A v neposledni rade to zvetsi komfort at uz kvuli strezum s nabijeni, nebo proste tak ze jednou za cas v ramci servisu a/nebo cisteni interieru (u tech drazsich aut kde to zakaznik rad zaplati) se necha nekde auto nabit jako sluzba.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: No ale reálně to stejně nabíjí kolem těch 150 kW nebo ještě pomaleji. Podle ev-database Tesla 3 nabíjí 850 km/h a Taycan 750 km/h.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Určitě Taycan, e-tron GT, Kia EV6 a Hyundai Ioniq 5 mají 270 kW. Nějaký Mercedesy mají 200 kW, BMW taky.

    Obecně je klíčový, aby to auto mělo 800V a ne 400V rozvod, pak je těch 250kW a víc docela easy.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Existuje ted vubec auto, ktere by realne vyuzilo vic jak 150 kW nabijeni?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam