• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BLOWUP: V tom případě to budou velmi dobré komiksy, kreslené někým se slabostí pro fyziku...

    ICS: Já si tedy pod tím představuji něco o dost jiného, než Ty - pro mne je to rozdíl mezi "barebone EV" ("auto na baterky") a "EV v plné palbě" ("počítač s kolama") - a nevidím problém s koexistencí...

    JIMIQ: V tomhle případě nepochybuji o tom, že hlavní a nejspíš jedinou motivací je udržet maximální technologickou soběstačnost a nedovolit ponížení "velké ruské duše"...
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: ty jsi petrolhead. Pak jsou dobrý řidiči a nakonec běžní a mizerní. Ale při cestě pro bagetu v sobotu ráno do obchodu o tři bloky vedle máme všichni stejnou potřebu. Dojet tam rychlostí větší než chůze a sedět přitom.
    Gamechanger přichází v okamžiku, kdy "počítač na kolech" upraví vzduch v autě protože díky appce v mobilu ví, že k němu jdeš, otevře ti dveře když u něho stojíš nebo si vycouvá aby jsi nemusel přes louže. Když Ti multikamery pomůžou s výjezdem, že kterého není vidět nebo zabrzdí, když ty se k tomu nemáš protože sleduješ bábu na ulici. Mám za to, že Ti co si auta kupují se přeorientovali v tom co chtějí. A je to ten přesun z A do B s očekáváním co nejvíce bezstarostné jízdy. A do toho se elektroauta bezvadně trefují.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: no, ano, to je to co říkám. Že to položí standardní výrobce oproti novým. Jednoduše proto, že mají tenhle přístup.

    U nás se tomu říká Focus na produkt místo na uživatele.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: Ale to není o tom, že jedno je auto a druhý je počítač na kolech, to je o modulárnosti vs. nemodulárnosti.

    Výrobci aut prostě vyráběj Macbooky a ty bys chtěl, aby vyráběli PC.

    Jinak je to spíš výrobce od výrobce, třeba u BMW klidně doděláš do 20 let starý E39 Bluetooth a není to nijak zásadně komplikovaný. Jinde nevyměníš ani prd. ICE vs. EV na to nemá žádnej vliv.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: třeba tím, že když chceš vyměnit periferii, vyměnit periferii a mě půl auta. Viz (údajně) problém s upgradem 3g čipu u i3.

    A ta drobnost je právě ta, že na rozšíření toho ICE auta musíš vyměnit ?komponent, který jsou na každou další navázány. A i hloupý bluetooth tak stoji desítky tisíc (nebo lacinej dongle do rádia)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Max do 30% a to jeste zalezi na teplote. Oproti 150 kW nabijecce usetris fakt radove 2-5 minut pri nabijeni z 10% na 100%.

    Verim tomu, ze tohle s technologii baterek taky pujde nahoru, ale na 350 kW realne vyuzitelnejch si asi jeste pockame.

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    KEB: tak svět není jenom EU, žejo, kdyby to bylo jenom o tom, vesele prodávaj dinosaury od USA přes ANZAC po Čínu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Furt si myslím, že i kdyby to šlo, tak to bude výjimka, a většina lidí zvolí menší, lehčí auto za míň peněz se třeba 1 000 km. Jestli půjde ze současný velikosti packu dostat 3 000 km, tak to znamená, že 1 000 km půjde z velikosti dnešní nádrže na benzín.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ne, reálně to nabíjí přes 250. Ale nenabíjí to tak furt, vydrží to asi do 50% nabití, pak se to zpomaluje, nejdřív na něco kolem těch 150 a nad 80% už to nabíjí třeba 50.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Hele vysvetlim proc budou mit 3000+ km.

    1] Jednak protoze to pujde se stejne velkym/tezkym baterry packem jako dnes nabizi 500km. Referoval jsem tady technologii ktera ted ma 60 nabijecich cyklu pri kapacite 2600 Wh/kg (tj. 10x vic nez predposledni generace Panasonic-Tesla clanku : NCR18650B 265 Wh/kg) a spousta problemu pri realizaci.

    2] Druhak protoze to v kombinaci se smart-grid to bude plnit ucel distribuovaneho a fragmentovaneho uloziste energie. V praxi pujde o to ze u auta co bude v ramci parkovani pripojene k nabijecce dojde k nabijeni jen opravdu v situaci nadbytku elektriny v systemu. Nebo pri prioritizaci za vyssi cenu. Tohle vykreje spoustu problemu se stabilizaci site.

    3] A v neposledni rade to zvetsi komfort at uz kvuli strezum s nabijeni, nebo proste tak ze jednou za cas v ramci servisu a/nebo cisteni interieru (u tech drazsich aut kde to zakaznik rad zaplati) se necha nekde auto nabit jako sluzba.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: No ale reálně to stejně nabíjí kolem těch 150 kW nebo ještě pomaleji. Podle ev-database Tesla 3 nabíjí 850 km/h a Taycan 750 km/h.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Určitě Taycan, e-tron GT, Kia EV6 a Hyundai Ioniq 5 mají 270 kW. Nějaký Mercedesy mají 200 kW, BMW taky.

    Obecně je klíčový, aby to auto mělo 800V a ne 400V rozvod, pak je těch 250kW a víc docela easy.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Existuje ted vubec auto, ktere by realne vyuzilo vic jak 150 kW nabijeni?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ICS: A čo vy si, Kefalín, ako představujete pod pojmom "počítač s kolama"?

    Tenhle bullshit slýchám hrozně často, ale nikdo mi zatím nevysvětlil, čím se to jako má lišit od "auta na baterky".

    (pomíjím tu drobnost, že ve spalovacím autě je mnohem víc počítačů než v elektrickým)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: S přirovnáním k foťákům souhlas, včetně toho, že spalovací auta budou za 20 let jako analogový foťáky teď.

    Nesouhlas s dojezdem. 3 000 kilometrů na jedno nabití nebudou mít elektrický auta nejspíš nikdy, ze stejnýho důvodu, proč téměř neexistujou spalovací auta, který by ho měly.

    Mít dojezd 3 000 kilometrů je tak neužitečnej benefit, že je lepší mít dojezd 1 000 kilometrů a levnější/lehčí auto nebo víc místa uvnitř.

    Taky se neprodávají Superby s nádrží na 180 litrů nafty, protože prostě vozit s sebou metrák nafty je zbytečný.

    Reálně bych to viděl na rozptyl od 300 km u aut do města a pidivozítek po 1 000 km u velkejch aut na dlouhý cesty. V kombinaci s 350 kW nabíjením, který v tý době bude běžný, to úplně stačí. Když nabiješ 80% baterky třeba za 20 minut a stačí na 800 km, tak nepotřebuješ mít větší baterku abys ujel 1 600 km.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DAN_F: On kdyz se dovzdela tak pochopi ze je to obracene. Ze prechod na cokoliv novejsiho je umele a vynucene brzden temi komercnimi hraci, pro ktere je zmena fatalni. Proto se ted snazi na posledni chvily ruzna lobby naskocit na vlnu vodiku pro osobni auta coz je technologie slozitejsi, drazsi, doted nerozvinuta s primou zavislosti na producentech vodiku (95+% v soucasnoti vyrabeneho vodiku se dela z methanu a jde udelat i z jinych uhlovodiku, velmi levne). Navic s energetickou ucinnosti asi 1/3 oproti elektrickem autum (cely cyklus vyroby, uskladneni, transportu a vyuziti energie)
    KEB
    KEB --- ---
    OMNIHASH: je otázka jestli by automobilky plánovali Ev kdyby je EU netlacila nesplnitelnými emisními limity. IMHO ne
    ICS
    ICS --- ---
    PETER_PAN: Jak mi ale říkal kolega dneska na obědě: Dá se čekat, že spoustu historických automobilek to neustojí. Hlavně proto, že se stále snaží dělat auto na baterky, ísto toho, aby dělali počítač s kolama.

    Ona tahle (r)evoluce k EV neni zdaleka jen o tom elektromotoru a baterkách, ale i celkovému přístupu k autu.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PETER_PAN: Not this. Teď si zas budeme muset vyslechnout od BLOWUP jak u digitálů nebyla ta adopce vynucená, ale došlo k ní přirozeně, což se (podle něj) u elektromobilů neděje :)
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BLOWUP: Automobilky proste nechteji dopadnout takhle, kdyz jim nejakej Musk ukazal ze to jde.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam