• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Nechci prudit, ale když jsme řešili infotainment do indické Škody Kushaq, tak se do tendru přihlásily čínské firmy a to, co nám ukazovaly, tak jsme jen valili oči. Nakonec je indové nevybrali, ale můj pocit je, že z politických důvodů. Navíc ta data z rádia putovala do Číny a to nebylo moc průchozí.
    Ale v mnoha věcech jsou daleko před námi - počínaje integrací platebních metod do auta přes hlasovou asistentku a personalizaci.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    SHEFIK: Hateri Tesly jsou stejne paka jako jeji fanboys. Tesla jeste pred par mesicema bylo jedine EV, ktere davalo smysl koupit jako jedine/hlavni auto. Vetsina konkurencnich modelu jsou novinky az letosniho roku.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Zapomnel sem na tlacitka ...oOo... bohuzek, v tech se moc nevyznam, jen ze jejich vyvoj je extremne drahej a tesla je smeli
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Bobash kdyz necemu nerozumi, jako vzorovy obcan to hodi do pytle IT.

    A co se tyka Tesly, na ni neni nic novyho, vsechny ostatni auta uz "to" maji, vcetne felicie. Takze nedava vubec smysl, ze je ve vetsine statu Tesla nejprodavanejsi a uzivatele sou s ni mezi znackama nejspokojenejsi. Vysvetleni je na miste, worshipping Elona, jinak to byt nemuze.

    Tak argumenty jsou vrzeny a hura zpatky do jistot petrol sveta. Konec diskuze. A to podotykam, ze Bobash je mezi petrolhead nejvetsi elektromobilista (!) Za 20-30 se mozna neco zmeni, ale to bude opet WV kralovat pocitacum na kolech, protoze ma tovarny, ktery nikdo jiny na svete dohromady neda a ktery se stavely, kdy kvalita mela prednost pred elektrifikaci a temi hype smart pristupy co teenageri vyzadujou.

    //sorry, jednou za cas proste musim, nic ve zlym :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tady jde právě ale o ten počítač z pohledu uživatele, ne z pohledu vnitřností. Takže ano, běžný uživatel vnímá Teslu mnohem víc jako počítač na kolech než Octavii a tak to prostě je :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Nevím, s MBUX jsem jezdil jen jednou, ale lidi ho obecně chválej, mohl ti nesednout – spousta těch systémů někoho sere a někoho ne.

    Jinak že by ID.3 neuměla sama zaparkovat je dost divný, když to umí Fabia. Je možný, že v rámci toho, že se VW dost posral vývoj MIB4, tak tam zatím očesali některý funkce. Ale jinak auta od VW mají automatický parkování (příčný i podélný) naprosto běžně (a velmi funkční) už asi 10 let.

    Jestli tě sere MBUX, zkus to samý třeba od BMW nebo VW nebo někoho, třeba ti to sedne víc. Jo a mimochodem, MBUX se učí hlas majitele, jestlis to měl chvíli půjčený, mohlo to fungovat hůř než když to má někdo delší dobu.

    Jinak z těch technologií, co jsem popisoval, jsou všechny naprosto plnohodnotně funkční i na blbý Škodovce. U který mimochodem docela funguje i hlasový ovládání včetně češtiny.

    Pointa je, že žádnej zlom s elektrickejma autama nepřijde, to, na co to auto jezdí, neovlivňuje to, "jak moc je to počítač".

    To akorát pro idioty co vidí v Tesle velkej displej tak si řeknou "jé, to auto je jako můj tablet".
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: Jo, ale ta metafora úplně stejně vystihuje novou Octavii jako novou Teslu.

    Akorát když tomu někdo moc nerozumí, tak mu možná přijde Tesla víc jako "počítač", protože má větší displej a míň tlačítek, ale žádnej drastickej rozdíl tam jinak není. A to se furt bavíme o přístupu tradiční automobilka vs. startup.

    U normálních automobilek není elektroauto o nic víc počítač než benzínový auto, naopak je v něm počítačů míň, když už.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    OMNIHASH: No ona ani Tesla neumi poradne sama zaparkovat :D
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    FEDAJKIN: jak neumí ani zaparkovat, dyk tu Bobash obden vysvětluje, jak je VW a Tesla autopilot némlich stejnej!
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    A "počítač na kolech" dle mého dává důraz na to, že EV budou hlavně o SW. Což je rozdíl oproti tradičním automobilkám, které dávaly vždy důraz na HW a SW byla taková třešínka na dortu v PR materiálech - podívejte co všechno to teoreticky umí (ale je to uplně nepoužitelné). Takže s tím označením nemám až takový problém a těším se na to, že auta konečně budou nabita technologiemi které se reálně dají používat.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Umí, ale jen na papíře. Jako používat třeba ten systém Mbux od Mercedesu je fakt utrpení. Hlasový asistent uplně na hovno, mapy a navigace naprosto nahovno, ovládání dotykového panelu a infotaiment asi nejmín nahovno protože okopírovali co se dalo. V porovnání se Siry, Android asistant, Google mapy atd. je to jak z předchozí dekády, možná hůř. Bez Apple car by to bylo zcela nepoužitelný. Jako SW a tradiční automobilky to je velký půrser.

    Ostatně VW se o tom ted přesvědčil v Číně hard way, kdy ID.4 nikdo nekupuje protože ač HW výborný auto, tak jakákoli debilní mini ev automobilka má lepší SW a technologie. Dyt ta ID.3 neumí ani sama zaparkovat, což je v Číně už uplný standard.
    KULA
    KULA --- ---
    BOBASH: já jsem nevylezl z jeskyně a věděl jsem, že mi přesně takhle odpovíš. Ale tady jde o fundament věci. Řidičské rukavice a bekovky, vůně benzínu a týmy ladičů podvozků a motorů jsou obsolete. Já myslím, že ten trend "počítačů na kolech", asexuální krabic přetahující se o množství možností rozptýlení se během jízdy je tady a to bude páteř trhu potažmo prodejů.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Malá elektrická Škoda přijede podle německých médií za tři roky. A ze Španělska - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/mala-elektricka-skoda-prijede-podle-nemeckych-medii-za-tri-r/r~122cc978f5ce11eb9322ac1f6b220ee8/?utm_source=mediafed&utm_medium=rss&utm_campaign=mediafed

    takže to vychází že 2030 si kupuju své první elektrovozítko :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DZODZO: ach ano, budoucnost preziti lidstva, samozejme :) koupime si vsichni teslu a jsme zachraneni, hura.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Ja myslim ze “pocitac na kolech” je hlavne metafora a mel by ses v tom prestat stourat. Proste se to zacalo pouzivat a chytlo se to.
    Million mile battery taky nebude na presne milion mil
    V Americe se limonade taky rika “soda”, ac to soda neni
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    KULA: Ale to je pořád auto, ne počítač na kolech. Většinu z těch věcí, co popisuješ, umí dnešní lepší auto (lhostejno na co jezdí) minimálně z větší části.

    Neotevře ti samozřejmě dveře, protože to je blbost, nemůže vědět, jestli je fakt chceš otevřít, a většinou nepoužívá mobil, ale klíček (nicméně některý to umí i na mobil, byť to má svoje nevýhody), ale odemkne ti je, když sáhneš na kliku.

    Vycouvat z parkovacího místa taky žádný auto neumí "samo". Ale že si ho vycouváš ty použitím dotykovýho displeje na klíčku jsem poprvé používal před čtyřma rokama u naftovýho BMW (k dispozici to mohlo být tak o rok dřív, nebyla to úplná novinka).

    Multikamery který ti zobrazí pohled shora á la GTA jsou dneska naprosto běžná věc v autě střední třídy, mám pocit, že to jde objednat třeba do Fabie.

    Zabrzdit před chodcem buďto je nebo brzo bude povinná funkce, a je naprosto běžná. Stejně tak je běžná funkce, že když vycouváváš z parkovacího místa, tak to sleduje provoz a varuje/zabrzdí kdyby hrozilo že něco trefíš.

    Taky ti normální ICE auto (řekněme slušně vybavená Octavia) umí říct, jakej je v daným místě rychlostní limit, umí mu přizpůsobit tempomat, umí na tempomat udržet rychlost podle auta před tebou nebo přibrzdit do zatáčky, umí tě udržet v pruhu (pokud držíš volant), umí ti přes appku říct, kde je, kolik má paliva, umí si nechat pustit topení, umí ti podle toho, s kterým klíčkem nastoupíš, přizpůsobit nastavení sedačky, volantu, infotainmentu nebo tvoje oblíbený stanice v rádiu, a milion dalších blbostí.

    Ale pořád je to auto, co umí věci. "Počítač na kolech" je bullshit co říkají ajťáci co ví píču o autech.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BLOWUP: trochu mi unika akym sposobom analogova fotografia ohrozuje buducnost prezitia civilizacie, mozno by sme mali spocitat uhlikovu stopu fyzickych fotiek
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    PETER_PAN: And here – BLOWUP – we go :D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    PETER_PAN: akorat pro uspech digitalni fotografie nebylo nutny tu analogovou zakazovat. Proste jednoho dne byla digitalni fotografie dostatecne dobra a v mnoha ohledech praktictejsi, takze az na par nadsencu lidi na ni presli prakticky ve vsech segmentech.

    To je modus kterej bych si pral i u elektromobility, pokud jednoho dne tuhle uroven poskytne
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Ne o pro Tebe :)

    Elon Musk nechtěl mít v Modelu Y volant. Hádal se kvůli tomu se svými inženýry – VTM.cz
    https://m.vtm.zive.cz/clanky/elon-musk-nechtel-aby-model-y-disponoval-volantem-hadal-se-kvuli-tomu-se-svymi-inzenyry/sc-870-a-211575
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam