• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: Neni to tim, ze Tesla ma na kazdou napravu jinej motor? Navic je zadouci, aby vykon sel do kol, ktere nejlepe sedi a neprokluzuji, ne?

    SEJDA:
    BOBASH: Tesla prohrala 5 testu ze 6.

    Hlavni duvod je asi ta vaha a delka Modelu X, ale stejne ... tlumice mohli udelat lepsi a podvozek trosku vys a bylo by to urcite super SUV. Takhle bych s tim do terenu nikam asi nejel (pak je otazka proc misto SUV radsi nekoupit sedan).
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    ELIJEN: zrovna tohle je celkem jasny, 4x4 panda nalozi v terenu drtivy vetsine SUV, protoze je lehka a i pres primitivnost a neultimatnost (nema zavery, cross ma jen mezinapravovou viskozu typu haldex a elektronicky pribrzdovani kol) dost schopna, vicemene s ni vyjedes dost podobny veci jak s ultimatnima off-roadama typu starej landcruiser

    jinak teda prekvapivy je, ze se tesle protacej kola, predni a zadni napravy uplne jinak
    cekal bych, ze prave u elektromobilu bude dost jednoduchy jim sjednotit pohon predni a zadni napravy, jako kdyz mas mezinapravovou speru, plus ze to je jakoze SUV tomu na zadek mohli dat nakej druh uzavery
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Nechce se mi to pouštět celý, ale hádám, že došli k překvapivému zjištění, že čtyřkolková nazvedaná Panda, která je maličká, má vysokej podvozek a žádný převisy, je lepší offroad než třítunová Tesla?

    A pak tu máme další zprávy, nebe je modrý!
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Na tohle boli se koukat :D

    Tesla Model X v Fiat Panda Cross: UP-HILL DRAG RACE & which is best OFF-ROAD!
    https://www.youtube.com/watch?v=70b-VHqd9tw
    SITH
    SITH --- ---
    FEDAJKIN: myslíš té automobilce, kde jejich šéf píše veřejně na twitter, že governmentu nevěří? Tak třeba mu to vrací a také mu nevěří.

    A odbory jsou potřeba. Samozřejmě a bez debat.

    Bavím se informací o tom, jak si Čína své favority hýčká. O právech a svobodách čínských a dalších dělníkách víš také?
    KEB
    KEB --- ---
    DZODZO: máma v odborech byla a nikdy si nestěžovala, naopak byla ráda že jsou. A pokud musk opravdu vyhodil borca za to že se na Twitteru zmínil o odborech tak to za pozornost stojí. Ale jestli je to pravda nebo ne netuším a vlastně je mi to úplně jedno.


    FEDAJKIN: já chápu že bys byl rád kdyby se sralo jen na muskovu hromadu, ale na ostatní by taky mohlo něco zůstat nemyslíš?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Hmm, asi záleží na okolnostech...
    Příspěvky jsou daňově uznatelné a 2x ročně mi přijde příspěvek na rekreaci, takže ve výsledku se pohybuji kolem 0 + kdybych si pořídil Multisportku, tak sleva na ni mne katapultuje do plusu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    mne odbory vymrcali o 1 plat odstupneho naviac, ked nas rozpustali, ale inak toho za celu dobu svojej existencie nezvladli mnoho okrem vyjazdnych zasadani kde si rozdavali odborarsky merch, financovany z odborarskych prispevkov, za mna prinos ziadny
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    KEB: Jasně, pojdme trochu zatopit jediné US automobilce, která je schopná konkurovat Číně a naházet jí pár klacků pod nohy. Dvojnásobně směšné, když se podíváš, jak si Čína své favority naopak hýčká.
    KEB
    KEB --- ---
    KEB: ne Vídeň ale biden :-D
    KEB
    KEB --- ---
    Vídeň je hnusnej komunista, tfuj, podporovat odbory. Co přijde příště zdravotní pojištění pro všechny?

    Tesla nedostane maximální dotace, chybí jí odbory, uvedl Biden | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/biden-tesla-dotace-elektromobily-odbory
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: Jakože blba komunikace a supply chain problémy, které teď mají všichni? Ok :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NJAL: Ten tlak na zbavení se staré technologie ale počítá s jejím nahrazením v době, kdy už cenový ekvivalent bude, respektive kdy bude nejspíš levnější.

    Problém je, že spousta lidí uvažuje o něčem, co se má stát v roce 2035, s představou cen z roku 2020.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Jen abych to doplnil. To jak pisu "Vi se o tom 30 let ...". Samozrejmne v 90. letech nebyla technologie baterii na takove urovni jako dnes i kdyz se elektromobily diskutovaly jako mozna budoucnost. Tehdy byla bezemisni predstava:
    1] vodik + jeho generovani z prehrate vodni pary pripravene v JE
    2] Biopaliva (slepa cesta, vedci na to upozornovali uz v 90. letech)
    3] Synteticka paliva s celkovou nulovou uhlikovou stopou (treba biotechnologicke, z odpadu atd.)
    Pak teda Musk ukazal vsem ze to jde a od cca roku 2016 uz v automobilovem prumyslu nikdo nepochybuje o tom co je nevyhnutelne a to nejen kvuli emisnim normam.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: To nemas teda rozhodne pravdu. Telekomunikacni homologace jsou prima analogie automobilovym. Pocinaje maximalnimi vyzarovanymi vykony, koncentraci BTS, protokolu, kmitoctovych pasem, vynucene prechody na technologie, plan zmen na leta dopredu atd.

    A co se lobby tyce, tak to nemas take pravdu. Emisni a bezpecnosti normy graduji co nekolik let od 70. let minuleho stoleti, to neni nic noveho. Postupne se k tomu kromne lokalnich emisi pridavali i ty komplexne enviromentalni pozadavky a o tom ze emisni normy kolem roku 2030+ uz budou muset byt takove ze realne neco resi se vede odborna diskuze pres 30 let.

    Naopak oil industry jakoukoliv transformaci uspesne brzdi poslednich 30 let. Jeste v 90. letech nikdo o tom ze se planeta otepluje vlivem clovek a jim vypoustenym sklenikovycm plynum na odborne a vrcholove politicke urovni nepochyboval. I ti nejvetsi konzervativci jako Margaret Tečrová to meli v politicke agende, tedy transformace prumyslu na neemitujici. Tehdy ale ty velke korporace do toho nalily ohromny mnozstvi penez (pseuodovedecke vystupy, vlastni fakeove studie, zakladani ruznych think-thanku z kterych dotedka cerpaji takovi jako IVK, tlak na politiky a znasobeni penez do politickeho lobbyingu).

    Ted je rok 2021, klimatologie ma jeste presnejsi modely, ty z 90. let sedi na soucasnost s nepresnosti par procent (v 80. letech mely jednotlive modely velke odlisnosti, ale po roce cca 1993 ty rozdily mezi jednotlivymi modely uz byly velmi male a doted se jenom zmensuji), o komplexite vime vic ne z kdy predtim a stejne za tech skoro 30 let se podarilo vytvorit takovy informacni reflex, ze to jako neni uplne jednoznacne a jasne jestli pripadne do jake miry globalni emise sklenikovych plynu jsou problem a rozporovani/rozmlzeni o tom ze otepleni o 1, 2 nebo 3 stupne jejich vlivem je rozdil asi jako mezi Elrondovou Roklinkou a Mordorem.

    Tak a ty znalosti alespon do nejake miry reflektuji obecne prumyslove normy ktere se updatuji jednou za mnoho let. A jednou z nich jsou i emisni normy, ktere od urciteho data nepujde splnit u zadneho spalovaciho motoru. Vi se o tom 30 let, na pripravu je dalsich 10 let (cca rok 2030 bude v prodejich u osobnich aut celosvetove uz temer bez spalovaku, pak bude jeste 20 let dobihat provoz spalovaku), ten tlak je pozvolny a je na adaptaci dost casu. Posledni spalovaky pujdou do srotu kolem roku 2050 a zbytek bude po garazich jako veterani. Jako delat to vic pomalejc uz si nedokazu predstavit.

    Co se cenoveho ekvivalentu tyce, viz. zde: [PETER_PAN @ Elektromobily]
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To si nemůžou dovolit. Šlo to u Citigo iV, kde byla výroba omezená na nějakejch pár tisíc nebo možná nízký desítky tisíc. U tohohle musej počítat s prodejema ve statisících, to by dotace spolkly miliardy – to už je levnější zaplatit ty pokuty.
    NJAL
    NJAL --- ---
    PETER_PAN: Problem te analogie je, ze do generacni vymeny telekomunikacnich zarizeni nezasahovaly zadne zakony, tlaky a lobby jine, nez provozovatelu telekomunikacnich siti. Pevnou linku (ekvivalent parni lokomotivy) nakonec muzes mit i dnes a pri prodeji stareho mobilu nejsi penalizovan dosti vysokym poplatkem.

    V pripade osobni mobility je velky tlak na zbaveni se stare technologie, aniz by byl k dispozici cenovy ekvivalent, o ekvivalentu cena/vykon ani nemluve.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    BOBASH: a nebo to budou vnitřně dotovat aby se vyhli pokutě za emise
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    A tohle je přesně jeden z důvodů, proč bych si Teslu nekoupil fakt nikdy. A proč bude mít Tesla problém, jakmile se bude snažit konkurovat tradičním automobilkám ve chvíli, kdy i ony budou mít použitelný EV:

    Tesla apologizes for new Model S delays, but some worrying things are going on - Electrek
    https://electrek.co/2021/08/10/tesla-apologizes-new-model-s-delays-worrying-things/?fbclid=IwAR30jnT47XcPkfQbgmZ0Plnm7GtPfUSMvuuAKZRveoJzPy_tITFHgMgrbFg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: To furt nestačí. Škoda je VÝRAZNĚ dražší značka než Dacia – srovnatelnej model (Sandero vs. Fabia) stojí od Škodovky o kilo víc. Těch 10% ročně neudělá ani to, aby dával smysl elektrickej ekvivalent Springu za stejný prachy. A podle mě nebudou chtít jít na trh s něčím, co má dojezd 250 km.

    Nicméně kdyby přišla nová generace baterek, která by přinesla jima slibovanej pokles ceny plus zvýšení kapacity o 30% plus zvýšení životnosti, pak by za cenu Springu mohli najednou mít auto s dojezdem třeba 350-400 km a to už se dá prodávat...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    NJAL: V zasade mas pravdu, ale to prijde prirozene tak jako prichazela penetrace signalu pro GSM, zlevnovani novych mobilu a prodej second-hand mobilu. Nebude to ve smyslu vcera NE a dneska ANO, ale bude to gradientni proces do kteryho bude postupne naskakovat vic a vic lidi a nakonec i ty strejcove s Fabii zjisti ze uz parni lokomotiva smysl nedava.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam