• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    This Little $4,500 Electric Car is the Hottest Thing in China Right Now
    https://youtu.be/Zlt7qnRrZ0g
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    BTW, tohle je docela průser a je to vlastně věc, kterou už jsme tu řešili. Absence jednoznačnejch a FYZICKY PŘIPOJENEJCH ovládacích prvků na věci jako je převodovka...

    A Tesla Bricking Itself On The Highway Shows EVs Have A N Issue
    https://jalopnik.com/a-tesla-bricking-itself-on-the-highway-is-a-reminder-th-1847734019?utm_campaign=Jalopnik&utm_content=1632490207&utm_medium=SocialMarketing&utm_source=facebook&fbclid=IwAR11h9NaD2yeyrEQLUq6pJSrBzQpQHnvT7iuQ5xoaacwrg9qGYQwG2Pb7I0
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: A NASA skupuje tuším 80286...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Jako collateral je to, že IAC (Plzeňská multi-factory na interiéry snad do všech EU aut) taky funguje jen 2-3 týdny v měsíci a nevypadá to na změnu…

    Jinak co jsem se tak dočetl, tak problém s čipy je i v tom, že většina automobilek používá čipy archaického typu…

    Zde se třeba píše o konkrétní firmě, kde brečí, že pro potřeby autoprůmyslu nezvládnou vyrobit víc čipů, protože nemůžou sehnat cca 20 let staré vybavení:
    Global semiconductor shortage spurs run on vintage chipmaking tools | Reuters
    https://www.reuters.com/article/us-usa-semiconductors-tools-idUSKBN2AW18P
    Ta firma vyrábí čipy 180 nm technologií - v době, kdy standard je 7 nm a probíhá tranzice na 5 nm…
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Record Month For Plugin Vehicles In China! Wuling EV #1 In Overall Auto Market! | CleanTechnica
    https://cleantechnica.com/2021/09/26/record-month-for-plugin-vehicles-in-china/

    Cina v srpnu 15% BEV (19% spolu s PHEV). Celkem za letosek se odhaduje 3M nabijecich aut, to je temer celosvetovy prodej za 2020
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To jsem nikdy netvrdil. I zavedeným automobilkám se stávají kdejaký průsery, protože dělat auta je strašně složitý – o dost složitější než třeba telefony nebo nedejbože appky.

    Rozdíl je v přístupu k celý věci, míře testování než něco prodám lidem a chování poté, co to těm lidem prodám. A zatím je celkovej dojem z fungování Tesly takovej, že bych jí v servisu a zajištění funkčnosti jejích produktů věřil asi tak jako Googlu nebo Facebooku...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: ale ford je zavedena automobilka, tym by sa to predsa nemalo stavat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rozdíl je, že Ford dělá recall proto, že BY SE TO MOHLO stát. Tesle nejdřív ta střecha reálně uletí a pak to někdo začne řešit.

    To, že je novej model na začátku produkce "nedodělanej" je relativně normální, normální ale není naprosto šílenej přístup Tesly k zákazníkům.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no a potom ze strecha moze upadnut jedine na tesle :)

    Ford Recalls Over 38,000 Mustang Mach-E
    https://insideevs.com/news/536011/ford-mache-recall-windshield-sunroof/
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NIKDAS: Tak jsem se zkoušel regnout do ČEZ apky a nepovedlo se.
    Ve čtvrtek okolo 17:00 nepřišel ověřovací kód via SMS ani po 99. pokusu. Přítelkyni to stejný. Ani mail, nic. Telefon na infolinku nastavenej na automat, že se má volat od 9 do 14h...
    V pátek zase kód i přes snahu nepřišel, na infolince to v uvedenou dobu nikdo nebral a házelo mě to do hlasové schránky.

    Na druhou stranu teda nabíjet zdarma šlo i "bez registrace" resp. nejsem přihlášenej a apka funguje. Pokud bych ale chtěl nabíjet za peníze, tipuju, že to nepůjde. Jen škoda, že auto dovoluje AC 11kw max.
    KEB
    KEB --- ---
    Nikola a Iveco. Budou vyrábět kamiony na elektřinu i vodík | Týdeník pro ekonomiku, politiku a byznys
    https://www.tydenikhrot.cz/clanek/nikola-iveco-kamiony-elektrina-vodik
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PETER_PAN: Tzn. ze se clovek dozvi z novin o zastaveni vyroby ve Skodovce a to ze skodovka diky tomu nedokonci 100k aut, je az vysledek mesicu a mesicu marneho vyjednavani, uplaceni, shaneni alternativ, vyjednavani s prekupnikama, predelavani navrhu (+ validace, certifikace, testovani) aby sla pouzit jina soucastka, nebo treba 2 slabsi atd. A ten problem je fakt tak hlubokej ze se resi az na uroven SMD kondenzatoru.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DZODZO: Dost se mi to nezda. Cipy a elektronicke soucastky do automotive jsou dany normama v radach AEC-Q100, AEC-Q200, ... A ty jsou dneska velmi prisne. Nekdy po roce 2010 (ted nevim presne) doslo k vyraznemu zvyseni pozadavku na kvalitu vsech elektronickych komponent v automotive.
    Dnesni AEC-Q normy jsou v zasade srovnatelne nebo i prisnejsi (!) nez adekvatni normy pro letecky prumysl. Samozrejmne testovani tech technologickych celku je nesrovnatelne narocnejsi pro letectvi, ale norma na samotne soucastky je takhle prisna.
    Toho si muze vsimnou kazdy. Takove ty pribehy ze si nekdo koupil novyho MB ML (W164) a po 3 letech a 100kkm mu odesla hlavni ridici jednotka co stala 120k CZK bez prace, tak ty uz dneska proste nejsou bezne.

    A prave to ze na AEC normy nejsou schopni dosahnout ty mraky cinskych vyrobcu jsou jeden z duvodu celosvetove krize soucastek (hlavne, ale nejen) pro automotive. A bylo to jasne (ze ten problem prichazi) a zname uz pred covidem. Jeden z mych nejlepsich kamaradu dela pro jednu ze 3 nejvetsich firem na svete co dodava elektronicke soucastky a mluvi o tom nekolik let. Bezne dodavatelske terminy se posunuly z 6 na 20+ mesicu. Zdrazeni v radu stovek procent. Top managment z Audi osobne vyjednava zarazeni vyrobniho slotu v pozadovanem terminu a uplaci tu firmu co ma ten vyrobni slot garantovany aby mu ho pustila atp. Firma co dela pro skodovku v CR nejake male segmenty jede vyrobu v zaporne marzi, na rozhodnuti o alternativni soucastce ma 24 hod. apod.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    to si neviem moc dobre predstavit: „Momentálně vyhrávají asijské značky, jako Hyundai a Kia, které mají lepší přísun čipů z Asie a dokonce dostávají i lepší čipy,“ řekl Povšík.

    jak jako lepsie? kia dostane 4GHz a skodovke daju iba 2GHz? :)

    Odbory: Koncern VW by mohl baterie v elektromobilech zákazníkům pronajímat
    https://oenergetice.cz/elektromobilita/odbory-koncern-vw-by-mohl-baterie-v-elektromobilech-zakaznikum-pronajimat
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: U Q4 e-tron jsou tuším 19" základní rozměr, jako u Kodiaqu. Tenhle kus je na příplatkovejch 21".
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: Dik. Ta Q4 e-tron S-line je na 19" ?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PETER_PAN: Proti Enyaqu mi přijde tvrdší podvozek, ale mám nějakou S-line, nevím, jestli není tvrdší kvůli tomu – ta co jsem s ní jezdil na launchi mi taková nepřišla. Jinak klasickej rozdíl Škoda vs. Audi – hezčí vnitřek, proti Enyaqu to má víc tlačítka a míň displeje, celý je to takový "tradičnější". Nesnaží se to ukazovat jak je to elektrický, spíš bejt normální Audi.

    S Q5 2.0 TDI 150 kW jsem jezdil relativně nedávno. Tohle je určitě lepší, po jízdní stránce. Ta Q5 byla asi lepší mimo cestu, ale to je tak všechno.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ADAM: Už je, Honza Markovič už s ním jezdil. Já musím zavolat do Mercedesu.
    ADAM
    ADAM --- ---
    BOBASH: netušíš, za jak dlouho bude mezi novináři eqs?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    BOBASH: jo Q4 e-tron me zajima. Jestli se to da ridicsky srovnat vuci (dolu) ENYAQu a (nahoru) vuci normalni spalovaic Q5 (facelift).
    Q5 je etalon toho jak se ma ridicsky chovat stredne velky SUV. Tak jestli je Q4 taky takova.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam