• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ak uvidim tych 20000 lucidov v roku 2022, zatial co este stale bude pretrvavat problem s cipmi, tak zacnem verit znova ze darceky nosi jezisko

    EV start-up Lucid begins production of $169,000 Air Dream Edition
    https://www.cnbc.com/2021/09/28/ev-start-up-lucid-begins-production-of-169000-air-dream-edition.html
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    CRAZY_IVAN: na jare slibovali vyrobu od zari 2021, ale taky jsem o tom od ty doby nic jinyho necet
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Mě by zajímalo, co ty grafenové baterky od GACu. Přijde mi, že se po tom slehla zem. Neměli už prodávat?
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Už tu dlouho nebyla žádná "zázračná" baterie:
    New High-Performance Solid-State Battery Surprises the Engineers Who Created It
    https://scitechdaily.com/new-high-performance-solid-state-battery-surprises-the-engineers-who-created-it/
    ALESH
    ALESH --- ---
    BOBASH: neslo vylezt dverma spolujezdce? :)
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    CRAZY_IVAN: tyka se to jen toho typu panelu - perovskitu, ktery byly brutalne neefektivni (okolo 3%), a nyni se konecne priblizuji beznym krystalum/thin film solarnim panelum s laboratorni ucinnosti 25% az 30%, tzn. v komercni sfere se to bude placat okolo tech 15%, coz je zcela standardni efektivita tech nejbeznejsich nejlevnejsich polykrystalickych panelu (jakoze u nove postavenejch solarnich elektraren se misto neusetri)
    meanwhile komercne dostupne monokrystaly - 22.8%
    thin film CIS 15%

    zastavenou plochu asi moc neovlivnime, ale ten perovskit by se mohl zacit prodavat treba jako polopruhledny folie co se jen lipnou na sklo (soucasny flexibilni panely maj kazdopadne celkem vysokou poruchovost, ktera tady asi bude vyvazena nizkou cenou)

    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Co jsem tak pogooglil, tak se to týká efektivity té BaTiO3 vrstvy:

    By optimizing and employing the BaTiO3 modification layer, the power conversion efficiency of the cells was increased from 16.13 to 17.87%.

    Na tom science.org se píše o upravení dané vrstvy:

    Comparison with BaTiO3 of similar thickness shows the photocurrent in the superlattice is 10 times higher, despite a nearly two-thirds reduction in the volume of BaTiO3.

    Takže to nebude o efektivitě celého článku nad 100%, nemyslim si, že ani nad 30 %, ale každé procento dobré

    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DAN_F: Prý 10x lepší než samotný perovskit s kterým to porovnávali (barium titanate). Nenašel jsem konkrétní čísla, ale z vzájemných porovnání s dalšími typy to vypadá, že by to mělo být cca 10x6%

    Nicméně určitých zisků to dosahuje i rozšířením absorbčního spektra…
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Stranded Tesla: Towing Adds Much More Range Than You Might Expect
    https://insideevs.com/news/535988/stranded-tesla-towed-to-charge/
    HERR_FLICK
    HERR_FLICK --- ---
    DAN_F: dnesni komercni panely maj efektivitu i pres 22%, tzn. z 1000W/m2 ti vytezej 220W, rekordni se blizej 50% a moznosti myslim moc pres 60-70% nejsou realny
    ze by byly schopny vytezit 2200W z 1000W slunecniho zareni se mi uplne jako nezda, no
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CRAZY_IVAN: Ještě taky uvidíme, jestli a jak se soláry budou do budoucna vyvíjet.

    AAAS
    https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abe4206

    Recent discovery may give solar cells 1,000% more power - MINING.COM
    https://www.mining.com/recent-discovery-may-give-solar-cells-a-thousand-times-more-power/
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    hezky udělané video, hlavně vizualizace kolik by bylo třeba solárů pro US ve srovnání kolik místa zabíraj aktuálně jiný věci (viz obrázek) a pak vs kolik zabírá pěstování krav (jsou tam na pozadí vidět ty malé kousky, co by bylo třeba pro solár).

    Pak mě ještě napadlo... kolik je v ČR asi řepky... minulej rok 370000 ha, takže jestli jsem správně dle googlu převedl, tak 3700 km2 - vizualizace viz obrázek

    VFX Artist Reveals how Many Solar Panels are Needed to Power the ENTIRE World
    https://www.youtube.com/watch?v=IZEaYjo4ZJU


    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: No logistickej řetězec elektriky je samozřejmě potenciálně mnohem jednodušší než benzínu.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    "no ale su dlhe fronty na nabijacky lebo je ich malo, nedostatocna infrastruktura bla bla bla" ... stale sa to da nabit zo strechy, tuto ked sa im na to vyseru, tak mozu vytiahnut zo staji jazdecke kone, benzin na tu pumpu magicky nepritece neviditelnymi trubkami

    Drivers queue for petrol in UK over shortage concerns
    https://www.youtube.com/watch?v=02k8UNsV9Lo
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Treba Toyota Auris ma na to tlacitko vedle sajtpaky. Oktavka nema nic.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIGHTHUNTER: "Něco" mají určitě všechny auta, protože je to povinný.

    Ale třeba u tý Alfy to "něco" nebylo popsaný v manuálu a protože to byl čerstvej model, tak jsem se dogooglil jen postupu v ekvivalentním Chrysleru – kterej vypadal, že je stejně potřeba rozebrat půlku středovýho tunelu.

    V situaci, kdy mi zdechne auto uprostřed křižovatky, nebo ještě hůř dálnice, nechci 30 minut hledat v manuálu, co všechno mám rozebrat, abych to mohl odtlačit.

    Chci tlačítko nebo páčku, jasně viditelnou, snadno dosažitelnou. Nemusí to samozřejmě být součást voliče, stačilo by něco odpovídajícího páčce na otevření kapoty.
    ICS
    ICS --- ---
    BOBASH: To vypínání dveřma je čistý zlo, pod to se podepíšu.

    Když jsme zkoušeli nabíjet EQA a jako neznalý jsem ho šel prolejzat. Snažil jsem se ho ze sedadla spolujezdce vypnout, místo toho jsem mu vypnul jenom infotainment a jinak běžel dál... (a nebo jsem možná jenom nešikovnej)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: on nějakej způsob jak odblokovat zařazenou rychlost asi vždycky existuje, třeba mě když odešla mechatronika u Passata B6, tak jsem taky zůstal stát na krajnici a nešlo nic zařadit, ale přijel s odtahovkou, sundal kryt u voliče DSG a zacvaknul tam malej vyskočenej čudlík, takže už šlo zařadit neutrál a dalo se to naložit.

    Co tak koukám tady, tak BMW to má zespoda po sundání krytů, u Alfy by to možná šlo zašroubovat i u benzínky (mít správnou věc a vědět kam :-)).
    Unlocking Automatic transmission | Page 2 | Alfa Romeo Giulia Forum
    https://www.giuliaforums.com/threads/unlocking-automatic-transmission.38506/page-2

    Ale tím netvrdím, že něco takového mají všechna auta, natož elektrická. A že ten kanystr není někdy jednodušší :-).

    A kdybys vystoupil dveřma spolujezdce, nezůstal by Q4 e-tron svítit? Asi furt lepší než okýnkem :-). Ale jen za předpokladu, že neřeší "obsazené" místo řidiče, jako třeba pípání u nepřipoutaného spolujezdce...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Tohle není problém zdaleka jen Tesly, samozřejmě. Je to problém úplně každýho auta, který má kreténskej elektronickej shifter co se vrací do středový polohy, nebo nějakou jinou podobnou idiocii.

    A ano, týká se to i ICE.

    Ostatně poprvé jsem kvůli tomuhle chtěl zapálit Alfu, když mi došla nafta a setrvačností jsem sice dojel na benzínku, ale zastavil u vedlejšího stojanu (jen s benzínem). Neexistoval ŽÁDNEJ ZPŮSOB JAK TEN KRÁM DOSTAT TĚCH 10 METRŮ DALEKO.

    Musel jsem si koupit kanystr.

    Jo a další věc, za kterou bych zabíjel, je automatický vypínání auta navázaný na to, že člověk otevřel/zavřel dveře. Včera jsem fotil Audi Q4 e-tron a ten sráč zkurvenej nebylo možný přesvědčit, aby zůstal "nastartovanej" a nechal rozsvícený světla...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam